• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Mianhjärta

Tack snälla, det värmer när människor bryr sig och förstår vad man går igenom.

Tuvalina: Jag måste bara säga till dig att jag känner verkligen att du borde ha förutsättningarna att bli gravid med dina egna ägg. Du har ju blivit gravid spontant med ett eget ägg som tyvärr slutade med en stor sorg. Det var ju trots allt inte så många år sedan. Sen har du ätit dhea i en period och nu börjat igen. Jag har bara en känsla av att du har goda förutsättningar inom de närmsta månaderna. Kan det inte vara så att kroppen protesterar när man varit med om det du har varit och det måste få gå lite tid innan man återhämtat sig tillräckligt? Ibland är vår kropp så logisk (och ibland inte). Jag önskar dig stort lycka till.

Varm kram.

• Tuvalina

Cff tack för du skrev det om immuntråden! Tänkte länka den jag med. Det finns en kvinna i den tråden med alias TWH som varit med om många missfall och nu lyckats tack vare behandling!!

Kolla efter henne, Mianhjärta och stort tack för din omtänksamma kommentar. Ja, vi tror någonstans att det ska lyckas med... De jag känner som förlorat barn har alla fått sitt levande barn nu. Så trots sorg så har de blivit gravida ganska fort. Det kan ju blivit en stor låsning för mig... Samtidigt som min kropp är annorlunda än innan graviditeten. Jag har spottings nu tex. Det hade jag aldrig förr. Jag tror ÄL kommer alldeles för tidigt också. Jag försöker ju jobba bort symtomen med progesteron bla och det går ju hsnska bra

Jag har funderat över det här med DHEA... Det har man ju mycket av som gravid. Undrar om det försvinner, att värdet går ned fort efter graviditeten?

Vi4!!! Vad underbart med positivt VUL!! Ett steg framåt!

• Pippi70

Grattis vi4! Vad härligt att verkligen få se att det är en liten där inne!

Varma kramar till dig mianhjärta.

Och kramar till er andra fina tjejer här inne med! Kickar in ibland och följer och hejjar på er. Hoppas alla får lyckas till slut!

• germany
    Mianhjärta - Tråkigt att läsa om att du tror det är missfall på gång igen. Gråter
    Har du fått testa kortison och andra stödmediciner såsom trombyl, fragmin, progestron?
    Kan vara värt att få prova allt sådant för att se om det sker en förändring. Du verkar ju kunna bli gravid och det är ju bra, men sedan händer nåt. Inte alls säkert att det varje gång beror på dålig äggkvalite, även om det förstås är svårt att någonsin få ett svar på sånt....Men prova med alla dessa stödmediciner nästa gång och se till att sätt in dom i rätt tid, är du för sent ute med dom så kan det vara för sent för att de ska hinna hjälpa till.

Älva -  Vad skönt att du känner dig mer positiv och mindre orolig, det blir jag glad för! Oro och rädsla förstör så mycket och det är ju nog tufft som där med den här barnresan....iallafall för oss kämpare.

mba 12 - Det kommer ett skrivet brev till dig snart. Tills dess, sköt om dig på bästa sätt Hjärta

Kram till er andra!
  • Mianhjärta

Tack snälla för ert stöd :)

Jag har inte utrett mitt immunförsvar dels av ekonomiska skäl men även på grund av att jag faktiskt fullföljt 2 graviditeter för 20 år sedan. Kan immunprobelmen uppkomma senare i livet?

Min känsla och kroppskännedom säger mig att det inte är kroppen som vill göra sig av med graviditeten utan att det helt enkelt händer något som stannar av själva processen i celldelningen. Vad jag har läst så beror det ofta på kromosomfel (pga dåliga ägg hos äldre) när detta sker mellan v 6-12. Problemet för mig är ju inte att bli gravid och antagligen påbörjas celldelningen helt normalt och graviditeten fäster osv... Sedan går något fel. Nu hoppas jag på att dhea gör underverk med mina ägg!

Jag fick progesteron utskrivet som jag kan ta till vid nästa graviditet och har även albyl hemma. Vad gäller kortison undrar jag vad man behöver ta till för argument för att få det utskrivet? Är det för att minska immunförsvaret?

Nu vill jag bara bli av med denna graviditet men det verkar ta sin tid. :(