• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany
    Vi 4 skrev 2013-03-27 19:58:46 följande:
    Germany, ja precis vad jag tycker också, livet är för kort för att inte ta vara på. Och det är absolut en annan oro när barnet väl kommit, den kände jag även med A så det är inte kopplat till att vi sedan råkade ut för det hemska att vi förlorade honom. Och jag vet också många andra som beskriver just hur en oro byts till en annan. Men självklart önskar jag alla en tro på livet och att våga ha förhoppningar.Och vi är alla olika och oroar oss för olika saker, säkert också beroende på vad vi varit med om i livet. Tänkte mer på att jag tror att det kan vara så att om man är en person som lätt oroar sig så fortsätter man ofta med det och just därför är det så bra om vi kan försöka njuta/ta vara på livet trots vår oro. Hoppas ni förstår hur jag menar och inte tycker att jag är negativ.
    Förstår precis vad du menar och hur du tänker Glad.
    Och du är allt annat än negativ. Kyss
  • Bambi2
    Vi 4 skrev 2013-03-28 07:18:07 följande:
    Bambi, men fy vad jobbigt! Vilken dag var de när de frystes? 2-dagars? Tinar de dem och odlar en dag efter tining alltså? För att se vilken som delar sig bäst? Jag tycker också det är hemskt att de frös dem tillsammans och inte lyssnade på dig! jättedåligt! Det finns ju en tabell som visar att sannolikheten om de delar sig för långsamt är väldigt mycket lägre, kan det hjälpa dig lite att tänka så? Alltså jag menar inte att förmildra det de gjort utan för dig att stå ut. Grattis ändå till ett fint 8-celliga! Det låter lovande och jag håller tummarna hårt!!!
    Ja, de frystes efter 2 dagar och jag tror att de odlade dem en dag efter tining. Men varför gör de så? Varför inte odla dem 3 dagar med en gång och sen inte odla vidare en hel dag innan insättning? Jag märker att jag vet för lite om detta men de säger ju hela tiden att embryona mår bäst i livmodern. Så varför inte ge dem en chans i livmodern istället för att ta kål på dem i ett skåp eller rent av kassera dem bara för att det finns ännu bättre? Det 4-celliga som inte hann få fler celler men levde, kanske hade kunnat utvecklas om det hade satts tillbaks i livmodern? Jag förstår att det blir högre procentuell chans att lyckas per insättning med deras metod. Om man däremot räknar i förhållande till antalet befruktade ägg är det ett ganska dåliga siffror att göra 2 insättningar ab 8 befruktade ägg. Denna metod borde kräva fler IVF-cykler... för nu måste jag ju börja om ifall det inte tar sig. Var kan jag hitta info om detta? Jag har försökt googla men ibland misstänker jag att jag är lite för gammal för att snabbt hitta rätt information... för jag hittar inget relevant (kanske min språkinställning för jag får bara franska resultat...;)
  • Älva1973

Tittar in lite hastigt, läser men känner ingen ork till att skriva. Men gör ett försök. Somnade i soffan halv åtta i kväll och undrar hur man ska få något gjort på kvällar över huvud taget. Det är bara att gilla läget tror jag.

Men nu till det jag ville skriva....Grattis Bambi till att du nu är ruvare Skrattande 

Jag är inte så insatt i alla metoder och hur det går till vid infrysning mm. Men om de nu tinar två för att se om minst ett klarar sig, kan man då inte frysa in det andra igen om det inte används (och klarade upptining). Eller får man inte frys in det två gånger?

Jag vet inte om den där taktiken du pratar om är unik för svenska kliniker? Men jag har det allra största förtroende för den kliniken jag använde mig av i Tjeckien och skulle tro att de är väldigt lyhörda för vad man önskar. De hade en väldigt hög service. En komplett IVF-cykel där är inte så dyr faktiskt, kostar bara 1950€. Då tillkommer resa och hotell, men kan ju vara trevligt med en liten kombinerad semester.

Mina två överblivna ägg frös de tillsammans i ett rör, så har jag förstått det. Om detta fungerar hela vägen för oss så vet jag faktiskt inte om vi kommer göra fler försök med syskon. Men det känns skönt att veta att de finns där om vi vill försöka.

• Bambi2

Älva - Jag blev faktiskt väldigt sugen på den Tjeckiska kliniken när du skrev om din IVF-resa dit! Bl.a. priset men också att de verkade så grundliga. Kruxet är att jag är singel och enligt tjeckisk lag får singlar inte genomgå assiterad befruktning... på pappret. I praktiken verkar det som att de ändå behandlar singlar men det verkar väldigt invecklat. Men jag ska kanske ändå undersöka det alternativet grundligare.

När jag diskuterade med laboratoriepersonalen sa hon bestört att det inte gick att frysa embryot igen. I stundens hetta ville jag då mest få fram att de inte skulle ha tinat det alls. Troligtvis bedömmer de chanserna som minimala att ett embryo överlever frysning och tining och odling två gånger. Den enda logiska förklaring jag kan finna till detta tillvägagångssätt är att det ökar chanserna per insättning men inte per IVF-cykel, eftersom det snabbare behövs en ny cykel. Win-win för kliniken. Jag vet inte om deras ställningstaganden ändras om man köper ett 3-pack för då borde även de inse fördelarna med att jag blir gravid på en FET än att man kör en ny komplett IVF-cykel, som är mer kostsam även för kliniken.

Mian - ja, du ser; dina två ägg gav nästan samma slutresultat som mina 9. Oavsett om vi nu blir gravida eller inte så är det som räknas just nu för mig ifall det går att göra en insättning av ett levande embryo. Jag känner ju fler som blivit gravida på deras lägst rankade embyo. Så, visst vill jag ge alla levande en chans.

• Älva1973

Bambi: man kan ju alltid fråga, det skadar ju inte :) Gör du IVF nu med donatorsperna? I Danmark? För jag kan tänka mig att det inte är tillåtet i Sverige (som mycket annat).

• Bambi2

Ja, vi singlar åker oftast till Danmark. Det börjar bli en folkrörelse.. Vi köper säd från en av de spermabanker som finns och jag vet inte om en Tjeckisk klinik accepterar donatorsäd därifrån. Svensk lagstiftning kring assisterad befruktning är liksom mycket annan "etiskt känslig" lagstiftning styrd av en sorts moralpanik, som i praktiken varken hjälper eller skyddar någon utan bara skadar. I praktiken leder det till att många, både singlar och par i Sverige, tar till egna lösningar och använder privat donator som de träffat över nätet, för att lösa sin situation, vilket såklart inte är så tryggt i flera avseenden. Det finns en stor vilja bland både män och kvinnor att hjälp barnlösa med spermier och ägg men krångliga regelverk gör att många ger upp. Men jag ska inte fördjupa mig mer i det nu, utan föreställa mig att jag och några till här som ruvar lyckas nu.

Visst är det skönt med solen? Och ledigheten (som jag hoppas de flesta av oss har nu).

• Missne

Idag var det då dags för testdag. Gruvade mig ordentligt men tog till slut mod till mig. Det blev ett väldigt svagt positivt test Obestämd vilket gör att jag inte vågar bli glad men ändå inte slutar hoppas att det kan bli starkare. Eftersom jag hade en ganska sen testdag (dag 17) så känns det som att det borde vara starkare vid det här laget om man skulle våga bli glad. Kanske har det släppt och hcg-värdet är på väg ner? Kommer att ta ett test imorgon med morgonurin för att se hur det blir (högre hcg på morgonen). Har dock inget likadant test då jag idag använde klinikens test.

• Missne

mian: tack, men jag vågar faktiskt inte tro nåt då det var så svagt för att vara dag 17. Misstänker att det inte är ett plus som håller i sig.. Får testa igen....