• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Bambi2

Swagger - Jag känner igen mig i att vilja läsa igenom alla sidor, nästan alla inlägg från början till slut! Det var som att följa en spännande följetong; "skulle X eller Y äntligen få bli gravid nu?". Och jag såg riktigt fram emot att få läsa "slutet på historien". Lyckligtvis har vi inte kommit till slutet ännu (lyckligtvis för jag vill gärna bli gravid innan min berättelse här slutar . Men jag tror vi alla är närmdre vårt mål att bli föräldrar på ett eller annat sätt. Men jag fattar nu att det kan ta tid. Och en del försök, hemma eller via klinik. Det hjälper så oerhört mycket att läsa om andras berättelser. Och att inte behöva känna sig ensam i denna resa. Dessutom tror jag att det är viktigt att vara så påläst som möjligt för att inte förlora dyrbar tid på ineffektiva behandlingar, eller sommarstängda kliniker eller så kan det bara hjälpa att ha fokus på rätt saker. Det låter tungt med missfallet och jag förstår att du behöver bearbeta det. Hoppas din utredning tar fart nu och att ni får hjälp av landstinget med IVF om det skulle behövas. (Jag antar att du har tagit AMH-värdet och räknat dina antralfolliklar?)

• Missne

Det blev inget plus för mig jag hade ju svaga plus på lördag och även söndagen men sen på måndagen så försvann det. Tog test varje gång jag var på toa igår utifall att strecket kulle dyka upp igen, men icke. Visste att det var för bra för att vara sant, men man hoppades ju på underverk. Just nu känns livet så orättvist. Nån gång borde det ju få vara vår tur. Har snart försökt i nio år att bli med barn. Hade ju hoppats lite extra på denna gången då jag ätit DHEA i 8 månader. Vet inte hur jag ska gå vidare,vill ju göra nytt försök så fort som möjligt (maj?) men vet inte om jag får eller hur jag ska lägga upp det för att förbättra chanserna. Ska jag fortsätta med DHEA eller inte?

• Älva1973
    Missne: usch så tråkigt att höra Rynkar på näsan. Hoppades verkligen för din skull.
    MItt hjärta blöder för er alla som försökt så länge.
    Kram {#emotions_dlg.flower} 
  • Bambi2

Missne - Jag har läst din profil och jag lider verkligen med dig! Det verkar ju obegripligt varför det inte tar sig, fram allt med tanke på att du så ofta testat svagt positivt så ofta och fått fina embryon. Jag antar att du redan har funderat på en immunologiutredning? (Utöver Prednisolon och Trombyl, kan man kanske även behandla på annat sätt, t.ex. med Intralipid-dropp för att sänka ett ev. för agressivt immunförsvar.)
    Kram

• Hannah8401

Kramar till dig Missne. Det verkar ju som att du blir gravid men att det inte vill stanna. Kanske har det något med immunologi att gøra som någon annan skrev?

• Missne

Bambi2 och Hannah8401: Jo, jag har funderat mycket på immunologiproblem.HAr ingen immunologisk sjukdom, men är å andra sidan heller aldrig sjuk så jag verkar ha ett väldigt bra immunförsvar. Har funderat på om jag kan ha för mycket NK-celler i livmodern. För att få svar på det måsteman ta en biopsi av livmoderslemhinnan vilket jag inte fått göra på nån klinik jag frågat. I sverige är det ju i princip omöjligt att få immunologiska problem utredda och jag har inte haft ork att ta mig utomlands för sådana utredningar. Detta gör ju också att man inte vet om det är någon idé att prova äggdonation om det är så att miljön i min livmoder gör att embryona går under.....

• Bambi2

Missne - Jag läste just idag om Reprofit i Tjeckien. De utreder för immunologiska orsaker! Jag vet inte om de gör lika omfattande undersökningar som drD i Aten men det verkar helt klart seriöst. De är dessutom billigare på IVF och embryoadoption, så kanske immun-Diagnos/behandlingen också är lite mer överkomlig än i Aten? Jag hoppas så att det öppnar sig en dörr för dig!

• Älva1973

Bambi: jag gjorde min IVF på Reprofit och kan verkligen rekommendera dem, de är mycket professionella. Nu vet jag inget om immunbehandlingar där men det lät spännande. De har embryologer och gör även kromosimanalyser i eget labb.

• Missne

Bambi och Älva: Jag har tittat lite på Reprofit idag och skulle absolut kunna tänka mig att göra utrdning /behandling där. Har bara läst positiv kritik om den kliniken så det låter ju bra. Ska forska lite vidare i det och även kanske kolla på grekland (vet dock inte hur det går i grekland nu när de har ekonomisk kris - vågar man?)

• Älva1973
    Missne skrev 2013-04-02 23:12:21 följande:
    Bambi och Älva: Jag har tittat lite på Reprofit idag och skulle absolut kunna tänka mig att göra utrdning /behandling där. Har bara läst positiv kritik om den kliniken så det låter ju bra. Ska forska lite vidare i det och även kanske kolla på grekland (vet dock inte hur det går i grekland nu när de har ekonomisk kris - vågar man?)
    Jag har läst i tråden där de gör immunutredningar i Aten, men de verkar vara vanligt att de inte får svar på frågor och provsvar i rimlig tid och hinner bli oroliga. De är säkert jätteduktiga där men har ganska många patienter.

Kolla gärna upp vad de kan hjälpa till med i Tjeckien, skulle vara intressant höra vad de kan göra. Jag har bara varit med om en del som de gör.