• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Hannah8401

Swagger,  det var det värsta! Vilken surkärring! Varför vara så ohjälpsam? Vad tjänar man på det? Som de andra sa så kan du bara begära ut en kopia på din journal, det gjorde jag och det var inga problem, jag fick betala kanske 50 kr för de skickade den hem till mig.
    Hoppas du får lite mera klarhet i allt du undrar. Den här tråden och amhtråden är så fantastisk då det finns så många kunniga människor, det är bra att veta mycket om allt detta så man kan ställa rätt frågor till sin läkare.

• Viki32

Hej alla, ni verkar veta mycket om DHEA. Var kan man beställa detta preparat säkrast? Har någon en bra internet sida?  

• cff

viki - www.dhea.com (därifrån köper nog de flesta sitt). Men testa att be din gynekolog att skriva ut Prasterone (som det heter i Sverige). Du kan hänvisa till att Faluns IVF-klinik skriver ut det till kvinnor som har lågt AMH eller av någon annan anledning producerar få ägg.

• Viki32

Kvinna72: Men om man ska få utskrivet av falun måste man gå på behandling där? Vi går på carlanderska i göteborg och jag tror inte att de skriver ut dhea. Nu spelar det ju ingen roll om man kan beställa detta i usa, frågan är bara hur mycket man ska ta 1, 2 eller 3 tabletter om dagen

• cff
    Viki32 skrev 2013-04-05 10:01:06 följande:
    Kvinna72: Men om man ska få utskrivet av falun måste man gå på behandling där? Vi går på carlanderska i göteborg och jag tror inte att de skriver ut dhea. Nu spelar det ju ingen roll om man kan beställa detta i usa, frågan är bara hur mycket man ska ta 1, 2 eller 3 tabletter om dagen

Alltid bättre med recept. Det är ju egentligen inte riktigt tillåtet att importera tabletter hursomhelst :)
  • Vi 5

Wiki, jag tror inte Carlanderska skriver ut, men fråga kan man alltid. För att få utskrivet av Falun måste man vara patient där, de behöver kunna garantera säkerheten och vill träffa sina patienter. Jag ringde och pratade med dem om detta för ett år sedan.
    Om jag vore du skulle jag börja med en tablett på morgonen i ca en vecka eller två och se hur du mår. Sedan ökar du med en tablett till och mår du fortfarande bra efter någon vecka så kan du ta den dos som de använder i studierna, dvs 3 st om dagen. Själv fick jag äta 25 ganska länge eftersom jag fick en del biverkningar bla hjärtklappning, (vilket verkar vara väldigt ovanligt) Jag kunde sedan öka sakta, men aldrig mer än till 50 mg. Jag mätte då mina värden och de låg i mitten av referensintervallet så jag var nöjd med det och tror att det var det som gjorde att jag blev gravid nu. Lycka till!

• Viki32

Tack snälle Vi 4 {#emotions_dlg.flower} och gratulera till graviditeten! Vad var orsaken att du inte kunde bli gravid?

Jag tänkte börja med en tablett och sen höja dosen.

• Vi 5

Viki, Jag tror det hade mycket med ålder att göra, jag har blivit gravid på egen hand relativt lätt tidigare, först oplanerat vilket slutade med ma v 14, sedan ett barn 2006 och en till son 2008. Men vårt första barn omkom i en olycka, 1,5 år gammal (2007). Vi har gärna velat få fler barn men efter vår son så har det bara inte gått, jag tror att det mycke beror på åldern, men har också arit väldigt utmattad (bla reaktion på dödsfallet och sömnbrist, men även jobbet). Utredning när jag var 40 (2011) visade på lågt antal folliklar, men ok AMH för men ålder 1,3. Mina tre ivf har vi fått rätt bra med folliklar, men dålig kvalitet på embryona. Jagbörjade äta DHEA i juni 2012 och räkning av antala folliklar 2012 i december visade däremot på väldigt bra antal antrala folliklar, så antingen var det DHEAt eller så skiftar det mycket mellan cyklerna, eller så har jag hämtat mig från stressen. Tack för gratulationen! Jag är bara i v12 så ännu är det lång väg kvar. Håller tummarna för att du mår bra av DHEA! Förutom biverkningarna mådde jag väldigt bra av det, jag fick mycket mer energi och blev piggare.