• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Bambi2

Missne - Jag har en bekant som är grek och han berättade en riktig skräckhistoria om kliniken där de gjorde sin 1:a IVF. Via en bekant, som kände en anställd där ska kliniken ha visat förinspelade ultraljudsbilder för att få par att tro att de hade större chanser än de egentligen hade! När de bytte klinik upptäcktes fruns endometrios och behovet att operera och sen blev hon gravid.
    "Lifeclinic" dit många åker för immunobehandling är välreputerad och det föreligger inga sådana risker. Däremot är det då å andra sidan väldigt dyrt, både immunobehandlingen och IVF. Min grekiske vän sa att det inte finns någon kontroll kring huruvida lagar efterfölj i Grekland, på gott och ont. Detta innebär att det alla fertilitetsbehandlingar som man kan komma på finns att tillgå för pengar. (T.ex. fryser nästan alla greker in det nyfödda barnets navelsträng (de som har råd), ifall de skulle behöva stamceller vid ett senare tillfälle, trots att detta inte är tillåtet.)
    Så sammanfattningsvis; en grekisk klinik med gott rykte, som funnits länge kan säkert vara bra men kosta som i Sverige eller mer. Att det är billigare i Tjeckien eller Polen tror jag inte speglar en sämre kvalitet eller kompetens, snarare att det är länder vars priser alltid har legat lägre generellt. Greklands kris är ändå inte så gammal. Vidare har jag hört att läkarutbildningarna i forna östblocket fortfarande håller mycket hög kvalitet och utbildar bra läkare, vad det nu kan vara värt.

• Swagger
    Vi 4 skrev 2013-04-01 21:18:58 följande:
    Swagger, välkommen till tråden och tack för att du delar med dig av din historia. Även om det sorgliga och hemska missfallet! Jag är ledsen för din skull! Och jag tror inte att man helt kommer över dem, jag minns inte om jag skrivit det här (men jag tror det) att jag förutom de två mf jag haft nu, v9 och v6, även hade ett för många år sedan i v14, jag fick bruna flytningar då i v12, och kände på mig att något var fel men de bara lugnade mig o sa att det var så vanligt och bara färskt blod eller stark smärta var anledning till oro. Två veckor senare stod jag inte ut med oron så jag åkte till akuten och mycket riktigt hade graviditeten förmodligen avstannat i v12. Alla mina mf har varit olika, så jag oroar mig för alla symptom jag har.

Jag tycker att du gjort rätt som köpt DHEA, själv funderade jag väldigt länge innan jag vågade beställa det och det är en sak jag ångrar i denna resa, att jag inte vågade prova tidigare. Jag önskar samtidigt att jag hade tagit prover innan för att kolla DHEA nivå och testosteron, nu kollade jag bara i efterhand. imponerande också att du tagit dig igenom hela vår tråd Jag önskar dig all lycka till! Och jag skulle också vilja tipsa om q10, vi åt 100mg om dagen båda två, det ska ju särskilt vara bra för mannen, men jag tyckte jag mådde väldigt bra på den så jag tror den var bra för mig. Jag kan kolla sorten om du vill.
    Tack! Glad

Beklagar alla dina missfall!
    Mannen har jag bara fått att ta en multivitamin för män. Han vill inte ta mer och tycker jag tar för mycket. Hehe.
    Just nu äter jag Vitamin E och Borago för att gynekologen i början på februari sa att hon tyckte min slemhinna såg lite tunn ut. Jag äter även en Apotekts mutivitamin för när man planerar barn (men bara en per dag och inte två som man kan), folsyra så risken för ryggmärgsbråck minskar om jag skulle bli gravid, vitamin D, omega 3, Q10 samt rosenrot mellan mens och ÄL.

Jag som egentligen inte brukar stoppa i mig piller har nu en handfull piller att svälja varje morgon. Förvånad

Igår fick jag följande brev hem i brevlådan. (25 mg:are)

Men jag vet inte om jag ska börja äta än. Jag ska ju få lite resultat från prover snart, eller om tre veckor. Jag misstänker att DHEA-S inte finns med där dock. Kanske ska jag våga att börja med en om dagen ...

Jag ringde till dem igår och sa att jag ville gärna få hem en kopia på fertilitets-resultaten. Sekreteraren var inte alls hjälpsam. Hon frågade "Vad vill du ha för resultat HIV?" Jag blev lite paff men svarade lugnt att alla värden som är relaterade till fertiliteten såsom AMH, FSH, TSH, LH skulle jag vilja ha. Jag la också till att jag ju inte vet vilka prover de tagit. Hon sa att jag måste komma in med en skriftlig ansökan om att få ut resultaten och att jag då skulle skriva vilka resultat jag ville ha ut. Jag frågade om det fanns någon e-post-adress jag kunde skriva till och hon svarade att jag får leta på deras webb-sida. Service! Förvånad Jag påpekade igen att jag ju inte vet vilka prover de tagit, men hon sa att jag ändå skulle göra så. Så nu ska jag be om att få resultaten på mängder med prover, t.ex. DHEA-S som jag inte tror de tagit. Flört Ni får gärna ge mig tips på relevanta resultat jag kan fråga efter. Skulle inte förvåna mig om allt de tagit är FS och TSH, men nu sa hon ju som hon sa.

Får se hur de reagerar.

• Swagger
    Bambi2 skrev 2013-04-01 22:53:25 följande:
    Swagger - Jag känner igen mig i att vilja läsa igenom alla sidor, nästan alla inlägg från början till slut! Det var som att följa en spännande följetong; "skulle X eller Y äntligen få bli gravid nu?". Och jag såg riktigt fram emot att få läsa "slutet på historien". Lyckligtvis har vi inte kommit till slutet ännu (lyckligtvis för jag vill gärna bli gravid innan min berättelse här slutar . Men jag tror vi alla är närmdre vårt mål att bli föräldrar på ett eller annat sätt. Men jag fattar nu att det kan ta tid. Och en del försök, hemma eller via klinik. Det hjälper så oerhört mycket att läsa om andras berättelser. Och att inte behöva känna sig ensam i denna resa. Dessutom tror jag att det är viktigt att vara så påläst som möjligt för att inte förlora dyrbar tid på ineffektiva behandlingar, eller sommarstängda kliniker eller så kan det bara hjälpa att ha fokus på rätt saker. Det låter tungt med missfallet och jag förstår att du behöver bearbeta det. Hoppas din utredning tar fart nu och att ni får hjälp av landstinget med IVF om det skulle behövas. (Jag antar att du har tagit AMH-värdet och räknat dina antralfolliklar?)
    Ja, precis så var det. "Hur ska det gå? Hoppas det går vägen." För vissa orkade jag inte vänta utan tog "Visa endast"

Jag vet inte riktigt vad antral follicle count (AFC) är för något. Är det äggblåsrona man får i varje cykel. Jag gjorde ju en äggledarspolning på CD 11 och då såg de en äggblåsa på vänster sida, ingen på höger.

Jag läste lite på Wiki nu och ska lägga med  antral follicle count (AFC) som ett av provresultaten jag gärna vill ha. Tack. Glad Vet du något om vad som är bra referensvärden där.

Jag vet inte om de tagit AMH, men jag hoppas det. 
  • Swagger
    Missne skrev 2013-04-02 18:55:13 följande:
    Det blev inget plus för mig jag hade ju svaga plus på lördag och även söndagen men sen på måndagen så försvann det. Tog test varje gång jag var på toa igår utifall att strecket kulle dyka upp igen, men icke. Visste att det var för bra för att vara sant, men man hoppades ju på underverk. Just nu känns livet så orättvist. Nån gång borde det ju få vara vår tur. Har snart försökt i nio år att bli med barn. Hade ju hoppats lite extra på denna gången då jag ätit DHEA i 8 månader. Vet inte hur jag ska gå vidare,vill ju göra nytt försök så fort som möjligt (maj?) men vet inte om jag får eller hur jag ska lägga upp det för att förbättra chanserna. Ska jag fortsätta med DHEA eller inte?
    Nej, vad tråkigt!

Mitt tips är att köra på stenhårt med ÄL-test den kommande cykeln. Efter missfall kan det ju vara lättare, men ÄL kan också komma vid en annan tidpunkt än den brukar. Hoppas det tar sig i en kommande cykeln! Solig

• Swagger
    Missne, jag såg nu att du inte har problem att bli gravid utan att få behålla dem. Jag har tyvärr inga tips där. Men jag hoppas det fixar sig för dig.
  • Missne
    Swagger skrev 2013-04-03 19:09:51 följande:
    Missne, jag såg nu att du inte har problem att bli gravid utan att få behålla dem. Jag har tyvärr inga tips där. Men jag hoppas det fixar sig för dig.
    Jo jag har problem med att bli gravid också. Har aldrig på nio år blivit gravid utan IVF. och endast tre gånger av IVFerna har jag fått korta plus.

Älva och Bambi: Tack för era inlägg om Grekland. Kanske lutar åt Tjeckien iallafall..... Får forska mer i det.

Är det förresten nån här som provat Maca-rot? Funderar starkt på att köpa det och börja äta. Verkar vara värsta superroten för fertilitet.
  • cff
    Swagger skrev 2013-04-03 18:48:44 följande:
    Tack! Glad

Beklagar alla dina missfall!
    Mannen har jag bara fått att ta en multivitamin för män. Han vill inte ta mer och tycker jag tar för mycket. Hehe.
    Just nu äter jag Vitamin E och Borago för att gynekologen i början på februari sa att hon tyckte min slemhinna såg lite tunn ut. Jag äter även en Apotekts mutivitamin för när man planerar barn (men bara en per dag och inte två som man kan), folsyra så risken för ryggmärgsbråck minskar om jag skulle bli gravid, vitamin D, omega 3, Q10 samt rosenrot mellan mens och ÄL.

Jag som egentligen inte brukar stoppa i mig piller har nu en handfull piller att svälja varje morgon. Förvånad

Igår fick jag följande brev hem i brevlådan. (25 mg:are)

Men jag vet inte om jag ska börja äta än. Jag ska ju få lite resultat från prover snart, eller om tre veckor. Jag misstänker att DHEA-S inte finns med där dock. Kanske ska jag våga att börja med en om dagen ...

Jag ringde till dem igår och sa att jag ville gärna få hem en kopia på fertilitets-resultaten. Sekreteraren var inte alls hjälpsam. Hon frågade "Vad vill du ha för resultat HIV?" Jag blev lite paff men svarade lugnt att alla värden som är relaterade till fertiliteten såsom AMH, FSH, TSH, LH skulle jag vilja ha. Jag la också till att jag ju inte vet vilka prover de tagit. Hon sa att jag måste komma in med en skriftlig ansökan om att få ut resultaten och att jag då skulle skriva vilka resultat jag ville ha ut. Jag frågade om det fanns någon e-post-adress jag kunde skriva till och hon svarade att jag får leta på deras webb-sida. Service! Förvånad Jag påpekade igen att jag ju inte vet vilka prover de tagit, men hon sa att jag ändå skulle göra så. Så nu ska jag be om att få resultaten på mängder med prover, t.ex. DHEA-S som jag inte tror de tagit. Flört Ni får gärna ge mig tips på relevanta resultat jag kan fråga efter. Skulle inte förvåna mig om allt de tagit är FS och TSH, men nu sa hon ju som hon sa.

Får se hur de reagerar.

Om de skall krångla sådär är det enklast att du helt enkelt ber att få en kopia av din journal - hela journalen Glad. Där skall ju alla provresultat finnas. Helt idiotiskt av dem att kräva att du skall lista exakt vilka provsvar du vill ha ut - aldrig hört något så dumt.
  • Swagger
    cff skrev 2013-04-03 19:30:58 följande:
    Om de skall krångla sådär är det enklast att du helt enkelt ber att få en kopia av din journal - hela journalen Glad. Där skall ju alla provresultat finnas. Helt idiotiskt av dem att kräva att du skall lista exakt vilka provsvar du vill ha ut - aldrig hört något så dumt.
    Åhh tack. Jag började undra om det var mig det var fel på som tyckte att hon var så dryg.

Men vi pratade lite om journalen också och hon sa att i den står det inga referensvärden. Jag har aldrig bett om att få ut min journal så jag har ingen aning om det stämmer(?) Nu är jag ju lite skeptisk till allt hon sa, bara för jag tyckte hon var så svår. Flört

det sista jag gjorde i utredningen var en äggledarspolning och det var den 7/3 och vi ska få träffa en läkare och få bli delgivna resultaten den 22/4. Ganska långt däremellan kan jag tycka, men det är kanske normalt. Jag börjar bara känna stressen och jag tror jag måste övertala min man om att en IVF är vad han också vill. Flört
  • Swagger
    Missne, vad tråkigt. Jag hoppas ändå att hemmaförsöken i kommande cykel kommer funka för dig! Solig

Jag blir så sjukt deprimerad varje gång mensen kommer. Är nere i någon dag eller två, men sen slår kämparglöden till. Jag hoppas din glöd blossar upp!

Jag har kört med ÄL-test nu igen, struntade i det förra månaden. Först blev jag tokskraj att jag inte har ÄL längre för utslaget kom aldrig. Brukar ha utslag på CD10 och CD11 och ÄL på CD12 (26 dagars cykel) och förra cykeln var dessutom bara 25 dagar. men nu fick jag utslag på kvällen på CD12! Tjoho, vad skönt. Skulle vara fint om cykeln blev lite längre denna gång.
  • Bambi2

Swagger - Antralfolliklar är ägganlag som syns och kan räknas i början av en menscykel. Senare i menscykeln är det bara en eller kanske två ägg som drar ifrån och utvecklas för att förhoppningsvis mogna och släppa. Poängen med att räkna antralfolliklarna är att det ger en hint om äggreserven, d.v.s. hur många ägg som potentiellt sett kan bli mogna ägg varje månad. Alla kvinnor får färre antralfolliklar med åldern men det varierar kraftigt. AMH-värdet tros mäta just äggreserven. Varför behövs fler ägganlag då om det ändå bara är ett ägg som mognar och släpper varje månad? Antalet antralfolliklar tros hänga samman med hur pass stora chanser man har att bli gravid. Om du ska göra IVF stimuleras folliklarna så att fler än en eller två mognar, ja helst alla antralfolliklarna samtidigt, så att de kan plockas och ges chansen att befruktas. Om det då finns få blir det färre ägg att spela med. Men det kan ju också vara så att man har några få ägg men som faktiskt är bra medan andra har många ägg men bara några få är av bra kvalitet. Lite rörigt beskrivet men det är bra om man kan få sina folliklar räknade vid varje vaginalt ultraljud (omde syns just då) eftersomantalet kan variera från en cykel till en annan. Det ger ett snabbare svar än att vänta på att en dum receptionist ska vilja lämna ut provsvaren. Varför kan de inte bara skicka provsvaren till din folkbokföringsadress?