• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Säljes i Årsta Stockholm

Hej alla vänliga själar! Jag har ytterligare två orosmoment kring dhea. Kanske har någon av er några kloka tankar kring mina frågor: 

1: Har någon upplevt att DHEA har stört ägglossningen, t.ex. att ägglossningen har uteblivit? Jag surfat runt lite på utländska sajter och har även sett här på FL att det kan hända en del? Jag har också läst att man då bör minska dosen eller helt skippa DHEA. Just nu tar jag bara 25 mg, men jag har förstått att standard är 75 mg. (Jag provade med Apiforce/bidrottninggelé i bara några veckor förra sommaren, men det ledde till en mycket mysko ägglossning och en menscykel på 45 dagar. Efter det kom jag fram till att Apiforce inte var något för mig och att jag för allt i världen inte vill störa ägglossningen, bara stärka den.)

2: Är det någon som vet hur DHEA interagerar med blodtrycksmedicin (Trandate)? Jag kommer förstås att testa mitt blodtryck extra ofta medan jag äter DHEA.

Tack också cff för ditt svar på min fråga om L-arginin. Jag var rätt tveksam när jag började med det eftersom jag har en autoimmun sjukdom (hypotyreos, medicinerar med Levaxin, vet att jag är rätt inställd även i "fertilitetshänseende") så jag bestämde mig för att sluta med L-arginin och köra med DHEA i stället (plus en del kosttillskott och munkpeppar, det senare upplever jag hittills som positivt och det stör inte min cykel).  

Tack en än gång alla för era kloka och pålästa inlägg!  

Jag har en fråga till som kanske någon har någon fundering kring: kan man kombinera DHEA med munkpeppar (Vitex Agnus Castus)? Jag hittar en del info på nätet om att det inte är bra, men samtidigt hittar jag info om att en del personer kombinerar dessa två preparat. Mycket förvirrande!

• Snart lycklig
    Säljes i Årsta Stockholm skrev 2013-06-13 13:38:18 följande:

Jag har en fråga till som kanske någon har någon fundering kring: kan man kombinera DHEA med munkpeppar (Vitex Agnus Castus)? Jag hittar en del info på nätet om att det inte är bra, men samtidigt hittar jag info om att en del personer kombinerar dessa två preparat. Mycket förvirrande!

Jag gör det och det vet Dr D i Aten om. Han har inte på något sätt avrått det. Han brukar ordinera Fertile XX (som bla innehåller munkpeppar) och vet att jag tar DHEA, Fertile XX och munkpeppar samtidigt. Han rekommenderar mig som just nu bara samlar ägg i stort sett varje månad, att ta det från ÄP till min mins startar, då slutar jag och börjar igen efter ÄP.

Jag har inte läst någonsstans att det inte skulle vara bra. Varför skulle det inte det?
    Snart lycklig skrev 2013-06-13 16:15:29 följande:

Jag gör det och det vet Dr D i Aten om. Han har inte på något sätt avrått det. Han brukar ordinera Fertile XX (som bla innehåller munkpeppar) och vet att jag tar DHEA, Fertile XX och munkpeppar samtidigt. Han rekommenderar mig som just nu bara samlar ägg i stort sett varje månad, att ta det från ÄP till min mins startar, då slutar jag och börjar igen efter ÄP.

Jag har inte läst någonsstans att det inte skulle vara bra. Varför skulle det inte det?
    Hej igen! Förlåt om jag gjorde dig orolig, det var inte min mening! Jag hittade det på några ställen, men vet ej exakt var. Det var inte någon vetenskaplig undersökning eller så. Om din doktor har sagt att det är OK att kombinera munkpeppar med DHEA så kan man förstås lita på det. Jag ber om ursäkt igen för att jag oroade dig.
  • iizastar

Jag tänkte att jag skulle beställa DHEA från www.makemefertile.com, men om man ska ha medicin så att det räcker i 3 månader så behöver man 3 förpackningar (79.90 USD per förpackning) Skulle Ni våga beställa den mängden? eller är det mer troligt att det stoppas på väg in? Även om det kostar mycket så vet man mer säkert att det är en säker produkt, speciellt då den verkligen är gjord för kvinnor/fertilitet.... Har beslutsångest Rynkar på näsan

• Liv2014

Har beställt 3 pack i veckan men inte kommit ännu tror det stod 5-7 dagar. Så säkert i nästa vecka, vill du vänta kan jag höra av mig och berätta att mina kommit fram (förhoppningsvis).

• Snart lycklig

Nej nej Årsta, du gjorde mig inte orolig!  Jag ville bara delge vad Dr D anser, åtminstone i mitt fall. Han är dessutom mkt väl medveten om att jag förutom den Munkpeppar som finns i Fertile XX tar ytterligare ren Munkpeppar. Jag har för mig att jag läst att det trycker ner FSH (möjligen oxå LH och Östradiol, kommer inte ihåg) och det är ju bra inför en ny sprutstart, om jag nu fattat allt rätt...... Jag slutar med alla tre tillskotten vid mensstart, alltså ngn dag innan sprutstart. Idag fick jag ett kuvert fr DHEA.com, så det fungerade alldeles perfekt även denna gång.

• gklassy

Hej allihoppa! Jag har följde denna tråd en tid och nu tänker jag att hoppa in. Hoppas det är ok.Glad

Jag börjar min tredje IVF behandling (första två blev avbryten för att jag fick inga vuxna follikel och sen bara en vuxen follikel). Min AMH ligger under 1 så det är svårt att kalla fram ägg.

Jag tar massor medicin och supplements (Levaxin, omega 3, melatonin, royal jelly, ubiquinol, DHEA...) för att hjälpa. Jag lärde nyligen att prolaktin värden är fortfarande hög på 562. Är det någon här som har lika hög nivå? Har det påverkat din behandling?

Kan ni rekommendera en klinik här i Sverige där läkarna är aggressiv och provar nya saker? Min klinik är (enligt min åsikt) konservativ och vill inte prata om DHEA eller prova behandlingar som är bäst anpassad till låg äggreserv.

• iizastar
    Liv2014 skrev 2013-06-13 22:23:06 följande:
    Har beställt 3 pack i veckan men inte kommit ännu tror det stod 5-7 dagar. Så säkert i nästa vecka, vill du vänta kan jag höra av mig och berätta att mina kommit fram (förhoppningsvis).
    Ja hör gärna av dig, jo jag tror att det stod något om ca 7 dagar... Hoppas hoppas att du får dom Glad