• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • iizastar

Beställde dhea från www.vitamarket.net men vet inte om jag vågar använda den, det står så mycket om biverkningar och att har man dittan och dattan ska man inte ta den, speciellt om man är i fertil ålder. någon som vet nåt om denna burk DHEA 25 mg Puritan´s Pride (blå burk) fick dom i sin originalburk. Funderar dock starkt på att beställa från www.makemefertile.com för att vara säker på att det är bra grejer... Vågar jag ta ur denna burk jag fick hem idag?????? Vad skulle ni ha gjort????

• Ng73

hjälp!    nu är jag inne på 6te veckan med prasteron (dhea)...   började på min mens i början av maj...  åt då 25-50 mg fram till min nästa mens som kom den i slutet av maj, ngt tidigare än min normala cykel som brukar vara 28-30 dagar nu för tiden. ökade då till 75mg varannan dag. nu så är det så här att min mens i slutet av förra månaden var annorlunda än normalt (vilket jag förstår iom att att prasteronet påverkar ju hormonerna) men det är inte det som jag undrar över mest utan det att jag har haft bruna flytningar mer eller mindre varje dag sedan mensen slutade. jag hade bara en dag riklig mens (brukar ha 2-3 och sedan mindre i högst 5 dagar och efter det inget)...  (ursäkta detaljerna) . nu är jag på dag 20 med flytningarna. dessutom blödde jag rött efter samlag igår. (igen, ursäkta detaljerna)...  ska på undersökning imorrn... men jag undrar av alla er här som tagit prasteron under en längre period , om ngn känner igen detta?   

• Liv2014

har kört coktail en vecka nu med Dhea 75 mg, q10 500 mg, omega 3 2520 mg, D 50 mg (2000 IE), bidrottning gelé och lite multivitamin med folsyra, c, e, järn, zink m.m. Har känt mig lite tung i huvet tidigare i veckan och törstig. Men nu dessutom trött, matt och lite yr. Tips på om det kan vara någon av dessa vitaminer, som jag i så fall kanske ska ta lite mindre av?

• Ng73
    Liv2014 skrev 2013-06-18 17:20:24 följande:
    har kört coktail en vecka nu med Dhea 75 mg, q10 500 mg, omega 3 2520 mg, D 50 mg (2000 IE), bidrottning gelé och lite multivitamin med folsyra, c, e, järn, zink m.m. Har känt mig lite tung i huvet tidigare i veckan och törstig. Men nu dessutom trött, matt och lite yr. Tips på om det kan vara någon av dessa vitaminer, som jag i så fall kanske ska ta lite mindre av?
    hej liv! har du alltså nyss börjat med dhea?  det tar kroppen ett tag att vänja sig vid det...  jag hade kraftig huvudvärk och lite illamående och mycket trötthet runt dag 4-5..men efter några dagar gick det över. och då började jag med 25 mg första dagarna för att vänja kroppen. dag 4 el 5 gick jag upp til 50, det var då det kändes tugnt...  ge det ett par dagar... om det inte går över minska isf dosen och sedan gå upp succesivt igen ;)    jag tar själv dhea, bidrottning gele, q10, multivit , e vit och d vitamin (har minskat på d vit sedan sommaren började, men tar det de dagar jag inte kommer ut i solen eller om det regnar).. har kört denna coctail i 2 månader nu nästan... lycka till
  • Ng73
    Ng73 skrev 2013-06-17 11:26:27 följande:
    hjälp!    nu är jag inne på 6te veckan med prasteron (dhea)...   började på min mens i början av maj...  åt då 25-50 mg fram till min nästa mens som kom den i slutet av maj, ngt tidigare än min normala cykel som brukar vara 28-30 dagar nu för tiden. ökade då till 75mg varannan dag. nu så är det så här att min mens i slutet av förra månaden var annorlunda än normalt (vilket jag förstår iom att att prasteronet påverkar ju hormonerna) men det är inte det som jag undrar över mest utan det att jag har haft bruna flytningar mer eller mindre varje dag sedan mensen slutade. jag hade bara en dag riklig mens (brukar ha 2-3 och sedan mindre i högst 5 dagar och efter det inget)...  (ursäkta detaljerna) . nu är jag på dag 20 med flytningarna. dessutom blödde jag rött efter samlag igår. (igen, ursäkta detaljerna)...  ska på undersökning imorrn... men jag undrar av alla er här som tagit prasteron under en längre period , om ngn känner igen detta?   

är det några av er som varit här från början och har tagit prasteron ett tag som känner igen ngt av det jag skrev om ??   pratade med falun idag, om mensen beter sig på samma sätt nästa gång skall jag gå ner i dos...  förresten så slutade mina bruna flytningnar i samband med ägglossning 
  • Liv2014

Tack ng73 åttonde dagen jag äter dhea nu, tog 50 första dan men gick sedan direkt upp till 75. Får väl se om det inte blir bättre på några dagar får jag kanske tesa att minska dosen, vill dock helst ta full dos... Är säkert dhean då låte ju lite samma. Trodde annars på q10 då jag någonstans läst att den kan sänka blodtrycket ochbjag tror jag har lågt från början...

• Ng73
    Liv2014 skrev 2013-06-18 18:23:05 följande:
    Tack ng73 åttonde dagen jag äter dhea nu, tog 50 första dan men gick sedan direkt upp till 75. Får väl se om det inte blir bättre på några dagar får jag kanske tesa att minska dosen, vill dock helst ta full dos... Är säkert dhean då låte ju lite samma. Trodde annars på q10 då jag någonstans läst att den kan sänka blodtrycket ochbjag tror jag har lågt från början...

jag märkte inget sånt när jag började med q10 men så har jag varit allmänt trött och hänging sedan jag började ivf behandlingarna förra sep...     Obestämd      kör du ivf?
  • Liv2014

Gjort en nyss som avbröts dock ej blev ägguttag på för det var för få ägg. Det var första. Så ja kan ju vara det med... Vilken dos q10 tar du?

• Ng73
    Liv2014 skrev 2013-06-18 19:11:14 följande:
    Gjort en nyss som avbröts dock ej blev ägguttag på för det var för få ägg. Det var första. Så ja kan ju vara det med... Vilken dos q10 tar du?

jag köpte en burk på hälsokost affär här i staterna som är 30 mg som jag började med. När jag var i staterna en månad sedan köpte jag en burk med 100 mg kapslar, så jag tar de varannan dag...  typ.. betydligt mindre än du tar, men jag går efter rekommendationen på burken

fick du dhea utskrivet här elle har du beställt det? går du i falun isf?   var det 1a försöket?  
  • Ng73

q10 är så himla dyrt här i sverige...det var därfö jag köpte 30 mg..   min kille tar också det för att hjälpa hans "killar"...  Glad