• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Ng73
    Liv2014 skrev 2013-06-18 19:28:35 följande:
    Tar du 30 bara? Jag har tagit 500!

ja, som sagt...tar enligt ordinationen på burken.... men 100 mg varannan dag... 

vem fick du rekommenderat q10 utav och mängd?    och dhea?    har du lågt amh värde? är det därför du börjat ta dhea? 
  • Liv2014

Japp lågt amh under 0,2. Dhean har jag läst mig till plus att en tidigare utredande läkare "nämnde" att det fanns för mig. Q10 har jag läst om på fertilitetsguiden som rekommenderar minst 500 och även på CHR kliniken tror jag det var men där var det nog över 900.

• Ng73
    Liv2014 skrev 2013-06-18 19:45:59 följande:
    Japp lågt amh under 0,2. Dhean har jag läst mig till plus att en tidigare utredande läkare "nämnde" att det fanns för mig. Q10 har jag läst om på fertilitetsguiden som rekommenderar minst 500 och även på CHR kliniken tror jag det var men där var det nog över 900.

jaha... har ej haft ngn som pratat med mig om q10...läste mig fram till det helt enkelt och var rädd att ta för mycket iom att jag tar så mycket olika grejer (som du ;)  )   dessutom har jag ett helt ok  amh  (6.1  jag är 39)  och prasteronet (som dhea kallas här i sverige) skrevs ut i hopp om att förbättra öggkvalitet då man tror att det är ngt som inte stämmer med mina ägg...de är fina men slutar dela sig efter ett par dagar..   ivf#1 hade 2 ägg (3 folliklar) och båda blev befruktade, sattes in dag 2 men tog ej... ivf2  6 ägg befruktade (3 omogna)...  bara ett tog sig till blastocyst och ddet var ej av bästa kvalitet  :(   

nu de kliniker som använder sig utav q10... kör de det i samband med dhea?   förresten, uppdatera mig gärna om dina biverkningar (om några från dhea under de nästa månaderna)..   har du nästa ivf planerat än? mitt kommer att vara i aug/sep  
  • Liv2014

Ja och nej dock har jag läst om diverse cocktails som skrivits ut av utländska läkare där både höga doser av q10 och de har skrivits ut plus mycket annat. Exempelvis melatonin som sägs kunna öka äggkvaliten, dock vågar inte jag ta detta då jag misstänker att jag har autoimmuna problem och då skall man inte ta det... Men kanske något för dig! Läs på fertilitetsguiden står massa info. Också om något som heter insisitol eller liknande som kan hjälpa äggen att dela sig, kanske också något för dig! Mitt problem är att få ägg överhuvudtaget... Är 33 år fick reda på mitt superlåga amh för en månad sedan. Skall träffa läkaren imorgon och prata om ett nytt försök också i aug/sept. Går du i Falun, det är väl de ända som skriver ut i Sverige?

• Ng73
    Liv2014 skrev 2013-06-18 20:06:38 följande:
    Ja och nej dock har jag läst om diverse cocktails som skrivits ut av utländska läkare där både höga doser av q10 och de har skrivits ut plus mycket annat. Exempelvis melatonin som sägs kunna öka äggkvaliten, dock vågar inte jag ta detta då jag misstänker att jag har autoimmuna problem och då skall man inte ta det... Men kanske något för dig! Läs på fertilitetsguiden står massa info. Också om något som heter insisitol eller liknande som kan hjälpa äggen att dela sig, kanske också något för dig! Mitt problem är att få ägg överhuvudtaget... Är 33 år fick reda på mitt superlåga amh för en månad sedan. Skall träffa läkaren imorgon och prata om ett nytt försök också i aug/sept. Går du i Falun, det är väl de ända som skriver ut i Sverige?

taack för infon...skall definitivt läsa om insistol...    melantonin har de också pratat med mig om på kliniken, dock ville läkaren prova prasteron först...  men iom att jag har svåra sömnbesvär så skall jag få melantonin att ta fom juli tills nästa behandling..   har över huvudtaget alltid haft svårt att sova , men verkligen förvärrats sedan jag började med prasteron.   ja, jag går i falun...  vart går du?
  • Liv2014

Går i Göteborg på carlanderska. Tror dock bara de är villig att ge mig ett försök till så om inte det funkar kollar jag nog med Falun också, de verkar lite framåt och vågar prova nytt. Men först och främst får vi hoppas att vi har tur båda två i aug/sept :)

• Ng73
    Liv2014 skrev 2013-06-18 20:17:25 följande:
    Går i Göteborg på carlanderska. Tror dock bara de är villig att ge mig ett försök till så om inte det funkar kollar jag nog med Falun också, de verkar lite framåt och vågar prova nytt. Men först och främst får vi hoppas att vi har tur båda två i aug/sept :)

lycka till! hoppas höra mer ifrån dig och kul att ha ngn att följas åt .... kram