• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Ng73
    Liv2014 skrev 2013-06-18 22:20:22 följande:
    Inositol heter det!

liv, var har du köppt q10 ngnstans och vad är det för märke om man får fråga :)
  • gklassy
    Ng73 skrev 2013-06-19 06:48:21 följande:

liv, var har du köppt q10 ngnstans och vad är det för märke om man får fråga :)
    Hej, en tips.... det som jag fick på recept är myo -inositol. Enligt min naturläkmedel läkara, vanlig inositol är inte lika effektiv.
    www.metagenics.com/mp/products/cenitol.

• Ng73
    gklassy skrev 2013-06-19 10:21:09 följande:
    Hej, en tips.... det som jag fick på recept är myo -inositol. Enligt min naturläkmedel läkara, vanlig inositol är inte lika effektiv.

hej..tack. läste några artiklar och de nämde just myo-insitol ...   har kontaktaat min ivf läkare angående detta, få se om han vill skriva ut det...  så det finns bara vanligt inositol att köpa utan recept annars? 
  • gklassy
    Ng73 skrev 2013-06-19 13:57:21 följande:
    hej..tack. läste några artiklar och de nämde just myo-insitol ...   har kontaktaat min ivf läkare angående detta, få se om han vill skriva ut det...  så det finns bara vanligt inositol att köpa utan recept annars? 
    Vet inte om några andra på tråden har hittat den i affären. Jag köpte på internet.
    Om du ska ta q10, kan jag också tipsa at ubiquinol är mer effektiv än ubiquinon. Glad Lycka till!
  • Liv2014

HJÄLP! Träffat ivf mottagningen idag för att prata om nästa behandling som är planerad till efter sommaren. Nu har jag värsta ångesten för om jag ska göra det så snabbt som möjligt efter deras stängning kommer jag bara ha ätit dhea cirka 2 månader annars får jag vänta en månad ytterligare. Tänker så här: 1) bra att göra det så snabbt som möjligt för jag är otålig av mig plus att äggen håller på att ta slut :( Samt undrar jag om hormonerna vid den ivfen jag gjorde nyss med kortaprotokollet som avbröts kan ha positiv inverkan för då är det inom tre månader jag gör nästa? Erfarenheter, kunskap om detta?! 2) bättre att vänta för då har jag gett dhea en chans enligt den tid som minst är rekommenderat. Samt att det är förmodligen enda chansen i vilket fall som denna klinik vill ge mig om inte resultatet blir bättre än sist... Sedan frågade jag lite om dhea, berättade inte att jag startat med det (en dryg vecka sedan), eftersom de inte är positiva till detta. De sa att man inte kunnat påvisa positiva effekter totaltsätt även om någon enstaka studie visat positivt, utan snarare kanske tvärt om en liten negativ effekt vid ivf! Någon som hört eller vet något om detta?! Så nu vet jag inte om jag skall sluta äta dhea... Ni som ätit dhea när har ni slutat? Vid nässpraystart, vid sprutstart, vid ägguttag eller vid positivt gravtest?

• cff
    gklassy skrev 2013-06-19 10:21:09 följande:

Finns myo-inositol på apoteket mao (jag hittar det inte i FASS)? Har det något annat namn eller säljs det som just myo-inositiol (tänkte försöka be min läkare skriva ut ett recept :)?
  • Ng73
    Liv2014 skrev 2013-06-19 18:11:21 följande:
    HJÄLP! Träffat ivf mottagningen idag för att prata om nästa behandling som är planerad till efter sommaren. Nu har jag värsta ångesten för om jag ska göra det så snabbt som möjligt efter deras stängning kommer jag bara ha ätit dhea cirka 2 månader annars får jag vänta en månad ytterligare. Tänker så här: 1) bra att göra det så snabbt som möjligt för jag är otålig av mig plus att äggen håller på att ta slut :( Samt undrar jag om hormonerna vid den ivfen jag gjorde nyss med kortaprotokollet som avbröts kan ha positiv inverkan för då är det inom tre månader jag gör nästa? Erfarenheter, kunskap om detta?! 2) bättre att vänta för då har jag gett dhea en chans enligt den tid som minst är rekommenderat. Samt att det är förmodligen enda chansen i vilket fall som denna klinik vill ge mig om inte resultatet blir bättre än sist... Sedan frågade jag lite om dhea, berättade inte att jag startat med det (en dryg vecka sedan), eftersom de inte är positiva till detta. De sa att man inte kunnat påvisa positiva effekter totaltsätt även om någon enstaka studie visat positivt, utan snarare kanske tvärt om en liten negativ effekt vid ivf! Någon som hört eller vet något om detta?! Så nu vet jag inte om jag skall sluta äta dhea... Ni som ätit dhea när har ni slutat? Vid nässpraystart, vid sprutstart, vid ägguttag eller vid positivt gravtest?
    liv...mitt råd är ändå att du inte stessar...det är inte bra för behandlingen...  ta några dagar, nån vecka att tänka över saken...   jag var helt inställd på att köra en tredje behandling innan sommaren efter den sista i slutet av mars inte tog... men efter ett tag och en funderade bestämde jag mig för att slappna av och vänta till efter sommaren. jag tycker du ändå skall ge dhea de 2 hela månaderna att verka... annars så kanske du ångrar dig..  jag funderar nu på att köra hela 4 månaden och göra nästa försök i slutet aug/början sep...  det är iaf mitt råd...  jag stressade mig inpå 3je försöket efter det 2a i början av feb inte tog..och jag önskar jag hade väntat...  men det är jag... kram på dig liv
  • gklassy
    cff skrev 2013-06-19 18:33:39 följande:

Finns myo-inositol på apoteket mao (jag hittar det inte i FASS)? Har det något annat namn eller säljs det som just myo-inositiol (tänkte försöka be min läkare skriva ut ett recept :)?
    Nej, jag köpte på internet. Jag fick "receptet" av en läkare utomlands. Det har varit svårt för mig att hitta läkarna som kan såna saker här.

Förresten, jag är väldig imponerad av din IVF resa. Jag har läst många av dina inlägg och de innehåller mycket bra info. Du har kämpat ganske mycket och du ger mig hopp när jag känner för att ge upp. Glad Tack för att du och andra kämpare finns!
  • gklassy
    gklassy skrev 2013-06-20 10:54:23 följande:
    Nej, jag köpte på internet. Jag fick "receptet" av en läkare utomlands. Det har varit svårt för mig att hitta läkarna som kan såna saker här.

Förresten, jag är väldig imponerad av din IVF resa. Jag har läst många av dina inlägg och de innehåller mycket bra info. Du har kämpat ganske mycket och du ger mig hopp när jag känner för att ge upp. Glad Tack för att du och andra kämpare finns!
    Och, tyvärr vet jag inte om det finns på  apoteket för att jag aldrig kollade. Säg till om du hittar den.