• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2012-03-22 13:50:54 följande:
    Utredningen ska ju begränsa sig till det som rapporterats, inte utvidgas till varenda detalj i inblandade människors liv. Precis som Polisen utreder saker relaterat till ett anmält brott; de börjar ju inte rota i om de personer som utreds handlar på ICA eller Konsum och huruvida de nån gång kanske stulit en sak där, det är irrelevant ifrån utredningens perspektiv.

Men det är typiskt soc beteende. Man kan bli anmäld för ingenting, och sen ska de "utreda" en till döds. Sverige är snart jämställt med Nordkorea ur den här aspekten, friheterna är minimala, man ska verkligen passa sig för hur omgivningen uppfattar en och inte visa några som helst brister utåt - det kan stå en dyrt  i slutändan.
    Du har fel. Barnets hela situation ska utredas vid en utredning.
  • Tow2Mater
    Anonym skrev 2012-03-22 13:57:46 följande:
    Du har fel. Barnets hela situation ska utredas vid en utredning.
    Då är det redan Sverige = Nordkorea. Tack för det, nu vet jag det jag misstänkt länge, fast folk försöker övertyga om annat.
  • sirisdotter
    Försök inte skrev 2012-03-22 13:49:26 följande:
    Det spelar väl ingen roll om TS har utbildning eller inte. Hon har ett starkt nätverk omkring sig av människor som bryr sig om henne. Hon har inga ekonomiska problem då hon kommer från en stabil socioekonomisk grupp i samhället. TS har dessutom en stabil relation med en man. de har valt att vara särbo.
    Eftersom sextitalist uppgav att Ts har en lång utbildning och jag följt hela tråden undrar jag var  sextitalist syftar på.    Känner hon Ts  IRL?
  • Anonym

Hahaha... Det här är så likt vår anmälan... Det ÄR verkligen så att passar man inte in i normen för en familj så får man skit för det.

Vi blev anmälda av en granne för att vi gick hema och inte gjorde nåt, barnen for tydligen illa av att föräldrarna inte hade jobb.. Soc kom och klankade ner på oss rejält, ansåg att vi borde skaffa oss jobb och ifrågasatte vår försörjningsförmåga... Gissa om de blev paffa när vi slängde upp ett kontoutdrag att det satt nästan 20 mille på kontot?

Trots det ville de inte ge sig... Det kunde ju faktsikt bli en bankkris etc... Visst sa vi, men ni kan inte tvinga oss att skaffa jobb, vi trivs med egna projekt hemma... Det blev inget mer nu (och vi investerar våra pengar väl så dessa 20 mille har ökat nu).

Det svider för folk att man väljer att gå hemma med sina barn... Har hört våra grannar viska "Hur har de råd" etc flera gånger. Tänk om de visste att sambon spelade in en så pass stor vinst för fem år sedan? Det är verkligen inget vi flaggar om, men har man pengar (eller blir försörjd?) ska man väl få välja själv om man vill jobba eller inte...     

• sirisdotter
    sextiotalist skrev 2012-03-22 13:55:25 följande:
    Skulle tro att det var några år sedan, troligen ganska många år sedan. Går inte alls jämföra hur man sköter det idag.
    Och det är bl a på FL som jag lär mig (?)  att det fungerar så nu!   Lade det på minnet eftersom jag tyckte det var en intressant lösning.

För "ganska många år sedan"   var det sällsynt att soc.  hade kontaktpersoner "på lager".
  • Försök inte
    sirisdotter skrev 2012-03-22 14:03:40 följande:
    Eftersom sextitalist uppgav att Ts har en lång utbildning och jag följt hela tråden undrar jag var  sextitalist syftar på.    Känner hon Ts  IRL?
    Sextiotalist har skrivit till dig att hon skrev fel ang fel anonym.

Sen tycker jag att det är ett jävla anmälande hit och dit. Jag menar vem anmäler att en mamma ställer ut en barnvagn med ett sovande barn i på sin egen tomt??!!

Det skulle då vara dessa människor som är så rädda för vargen att de inte vågar gå ut med hunden i koppel ens.
    Att anmälaren tror att stora stygga vargen ska komma och ta lilla barnet.
    Ponera då att det sitter en socialsekreterare som precis har tagit jägarexamen (eftersom det är så trendigt att göra det nu) och verkligen avskyr varg (säg värmland eller ovanför Norrtälje i vargreviren). 

Eller vad handlar det om egentligen. 
  • sirisdotter
    Mandy1981 skrev 2012-03-22 13:57:13 följande:
    inte med de orden, men han träffar inte sitt barn. Ville han det, så hade han lagen på sin sida och kunna kräva umgänge, eftersom han inte gör det och kämpar för ett umgänge, så verkar han inte bryr sig, helt enkelt. 
    Vad styrker ditt antagande?
  • Mandy1981
    Försök inte skrev 2012-03-22 14:08:32 följande:
    Sextiotalist har skrivit till dig att hon skrev fel ang fel anonym.

Sen tycker jag att det är ett jävla anmälande hit och dit. Jag menar vem anmäler att en mamma ställer ut en barnvagn med ett sovande barn i på sin egen tomt??!!

Det skulle då vara dessa människor som är så rädda för vargen att de inte vågar gå ut med hunden i koppel ens.
    Att anmälaren tror att stora stygga vargen ska komma och ta lilla barnet.
    Ponera då att det sitter en socialsekreterare som precis har tagit jägarexamen (eftersom det är så trendigt att göra det nu) och verkligen avskyr varg (säg värmland eller ovanför Norrtälje i vargreviren). 

Eller vad handlar det om egentligen. 
    ska oxå anmäla 2 av mina grannar, dem har har minsann oxå vagnar ute, skit jag oxå, ja då blir det 3 anmälningar
  • Försök inte
    Anonym skrev 2012-03-22 14:04:29 följande:
    Hahaha... Det här är så likt vår anmälan... Det ÄR verkligen så att passar man inte in i normen för en familj så får man skit för det.

Vi blev anmälda av en granne för att vi gick hema och inte gjorde nåt, barnen for tydligen illa av att föräldrarna inte hade jobb.. Soc kom och klankade ner på oss rejält, ansåg att vi borde skaffa oss jobb och ifrågasatte vår försörjningsförmåga... Gissa om de blev paffa när vi slängde upp ett kontoutdrag att det satt nästan 20 mille på kontot?

Trots det ville de inte ge sig... Det kunde ju faktsikt bli en bankkris etc... Visst sa vi, men ni kan inte tvinga oss att skaffa jobb, vi trivs med egna projekt hemma... Det blev inget mer nu (och vi investerar våra pengar väl så dessa 20 mille har ökat nu).

Det svider för folk att man väljer att gå hemma med sina barn... Har hört våra grannar viska "Hur har de råd" etc flera gånger. Tänk om de visste att sambon spelade in en så pass stor vinst för fem år sedan? Det är verkligen inget vi flaggar om, men har man pengar (eller blir försörjd?) ska man väl få välja själv om man vill jobba eller inte...     
    Jag tror inte att jag hade visat bankkontot för det har de inte med att göra. Men visst är det för jävligt att de kan gå så långt som de gör.
  • Mandy1981
    sirisdotter skrev 2012-03-22 14:08:36 följande:
    Vad styrker ditt antagande?
    men hallå, han träffar inte sitt barn trots att det är hans rätt
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt