• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • The Doctor
    Ljusna skrev 2012-03-22 11:01:49 följande:
    Eller också är det så att TS inte ville diskutera det, utan hur hon skulle göra med själva utredningen.
  • Mumriken
    Anonym skrev 2012-03-22 09:06:03 följande:
    Ts, vid en utredning så utreder de hela situationen, inte bara det anmälan gällde. Nu har soc hittat saker i ditt föräldraskap som de har anmärkningar på. Så frågan är hur du ska gå vidare.

1. Gällande din egen försörjningsförmåga av barnen så bör du givetvis ha en backup plan OM något skulle inträffa så att dina föräldrar inte längre försörjer dina barn.

2. Gällande faderns frånvaro i barnets liv så kan det vara klokt att ta dig i kragen och se till att barnet får en kontakt med sin far. Alla barn behöver båda sina föräldrar. Är han en hemlös knarkare så har barnet ändå rätt att lära känna honom.
    Som vanligt hamnar tråden med annat fokus än det var tänkt. Gällande att en pappa inte har någon kontakt med sitt barn - lägg ner den diskussionen, snälla. Ni vet inte bakgrundsomständigheterna till varför denna kontakt inte finns i TS fall.

Exempel på varför man inte har kontakt barn - förälder:
    Min äldre syster hade en annan pappa än jag, som hon aldrig haft kontakt med. Någonsin. Varför? För att han var narkoman som försökte slå ihjäl vår mamma när min syster låg i hennes mage, och när det sedan tvingades till några halvhjärtade försök av socialen att få min syster att träffa sin pappa så sket han alltid i att dyka upp vid avtalad tid. Minns fortfarande 30 år senare hur min 5 år äldre syster stod med packad resväska utanför vårt hus och väntade på att "pappa skulle komma", när han aldrig dök upp. Sluta anta att alla personer är bra som föräldrar, för det är långt från sanningen. Ibland är det bättre att ett barn växer upp med en annan pappa än sin biologiska och ser på honom som sin far.
  • Anonym (Nelly)

Jag kan förstå att många höjer på ögonbrynen när dom får höra att jag i vuxen ålder blir försörjd av mina föräldrar, jag tycker också det är aningen skumt .

Jag hade aldrig planerat/tagit förgivet att det skulle bli så heller utan var helt inställd på att jobba efter föräldraledigheten.

Nu är det så att mina föräldrar känner mej väldigt väl och vet att jag i själ och hjärta är en "hustomte" som älskar att baka, träna mina djur, odla frukt/grönsaker, sylta safta mm. En modern kvinna med gammeldags synsätt, haha .

Jag har under min uppväxt inte blivit bortskämd med annat än kärlek. Började sommarjobba när jag var 14 och har alltid försörjt mej själv. Under min veterinärutbildning bodde jag i studentlägenhet och klarade mej bra på CSN.

Jag tror att min mamma och pappa verkligen njuter av att kunna skämma bort mej och barnbarnen och på detta vis ge oss mycket tid tillsammans under deras uppväxt. Själv började jag på dagis väldigt tidigt och mina föräldrar har alltid jobbat mycket. Pappa har en privat veterinärklinik och mamma jobbar som hjärtkirurg.

Min dotter är åtta och min son fyra, jag kommer att vara hemma tills han börjar förskoleklass och då börjar jag jobba 8-14 på pappas klinik. Jag kommer även att hoppa in vissa helger och då får barnen vara hos mina föräldrar - som förövrigt är våra närmsta grannar. Kommer då att vara helt självförsörjande.

En annan fördel jag har är att jag inte behöver bekymra mej så mycket över min pension eftersom det finns mycket pengar i mitt namn (sparkonto, fonder osv.).

Både jag och mina föräldrar är stora humanister och ser pengar som trygghet, inte som medel att lyxkonsumera. Dom tycker att det är underbart att kunna investera i "egen tid" istället för att spara alla pengar på hög.

Förstår att min situation är väldigt speciell och att det är ett fåtal som kan leva på det här sättet och givetvis passar det inte alla .

• mirre67

Du jobbar inte men bor i villa och köper märkeskläder till barnen?! Du lever ju enbart på bidrag, även om det inte är soc-bidrag för all del. Vårdnadsbidraget man får om barnen inte går på förskola är väl inte någon stor summa precis!? Och hur länge får man det? Tills barnet är tre är det väl. Hur har du tänkt försörja dig och barnen sen, när du inte får det längre? SKa dina föräldrar försörja dig då ännu mer än vad de gör nu eller vad?! Vad händer om det händer dina föräldrar något? Varför jobbar du inte?

• Försök inte

Det här låter inte klokt men det jag undrar över är vad säger utredningen. Ska du gå vidare eller vaddå? Om soc får in en anmälan måste en utredning göras. Jag förstår dock att du reagerar men är inte det bara ett konstaterande i utredningen? Kanske en ung nybliven socialsekreterare som inte vet bättre?

Du kan ta en diskussion med verksamhetschefen inom socialtjänsten om detta och varför det har relevans till det hela. Jag vill i all välmening säga att du borde ta det lugnt då och inte hetsa upp dig (även omdet ärlätt att göra det i sådana här fall därför att man blir kränkt).

Du kan prata med chefen och säga att du känner dig kränkt alternativt överklaga det hela och gå via den instansen och säga att du blivit kränkt, stressad och orolig. 

• mirre67
    Anonym skrev 2012-03-22 09:17:56 följande:
    ...och alla hemmafruar som har män som försörjer dem, ojoj det går ju inte för tänkt om han en dag vill skiljas???
    Jag gör inte mer fel än dem i så fall?

och gällande dottern och hennes pappa så är det en sak mellan honom och mig! Soc får om dom får in en anmälan gällande ett barn BARA titta på det barnets situation, att dom har dragit upp min dotters relation till sin pappa är faktiskt fel.
    Det handlar inte om föräldrars rätt till sina barn, utan om barns rätt till BÅDA sina föräldrar. Vad gör du för att dottern och hennes pappa ska få en relation?
  • Försök inte
    Anonym skrev 2012-03-22 09:24:13 följande:
    Sannolikheten att drabbas ÄR högre, vilket inte betyder att det går illa för alla. Man bör lära sig förstå vad som menas med undersökningarnas resultat innan man påstår att de inte stämmer kan jag tycka.

- 71 % av alla ungdomar som hoppar av gymnasiet har växt upp utan sin pappa
    - 80 % av sexualbrottslingar med subjektivt riktad aggressivitet, har växt upp utan sin pappa
    - 63 % av ungdomarna som begår självmord kommer från faderlösa hem
    - 85 % av ungdomsbrottslingarna som avtjänar fängelsestraff kommer från faderlösa hem
    Barn som växer upp utan en pappa löper ökad risk enligt följande:
    - 4,6 ggr. större chans att begå självmord
    - 6,6 ggr. större chans att bli tonårsmamma
    - 24,3 ggr. större chans att rymma hemifrån
    - 15,3 ggr. större chans att utveckla beteendestörningar
    - 6,3 ggr. större chans att blir föremål för LVU
    - 10,8 ggr. större chans att begå våldtäkt
    - 6,6 ggr. större chans att hoppa av skolan
    - 15,3 ggr. större chans att hamna i ungdomsfängelse, och med det kriminell utveckling

”En omfattande forskning har påvisat en mängd förhållanden hos föräldrarna som kan kopplas till en
    ökad risk för antisocial utveckling hos barnen.
    Kriminalitet, missbruk, psykisk sjukdom, att vara ensamstående mamma eller tonårsförälder,
    långvarig och allvarlig social stress, bristande omsorgsförmåga, övergrepp och misshandel är några
    av de kanske vanligaste påvisade riskfaktorerna. Ofta påpekas att risken för antisocial
    utveckling ökar med antalet familjerelaterade stressfaktorer som barnet exponeras för”

”Barn som lever med en ensamstående förälder löper ökad risk för psykiska problem jämfört med
    barn som bor tillsammans med båda föräldrarna. Det visar en forskningsgenomgång som Statens
    folkhälsoinstitut har gjort… I Sverige lever ungefär vart femte barn i åldern 0-17 år med en
    ensamstående förälder. Det motsvarar närmare 400 000 barn.”
    Ja men ge dig. Nu är TS hemma med sina barn och de är små. Detta gäller väl ensamstående fattiga mödrar som inte har ett uns hjälp av sina föräldrar eller sitt/sina barns pappa mer än det ynkliga bidragsförskott som de får.

Det finns massvis med barn som har växt upp med ensamstående mödrar som det har gått jättebra för.

Så lägg ned nu!
  • Försök inte

TS jag är på din sida. Självklart ska en massa prettomammor som inte kan se ett enda annat alternativ till en familj än just kärnfamiljen.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 07:22:54 följande:
    Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??
    Bra jobbat morsan - du har bevisat din kompetens! Hur kan de anmäla dig? Uppenbart vet du ju hur man tar hand om sina barn på bästa vis! Märkeskläder och nya saker - såklart de inte saknar någonting. Förutom en bra förebild då möjligtvis! 
  • Försök inte
    Anonym skrev 2012-03-22 12:07:24 följande:
    Bra jobbat morsan - du har bevisat din kompetens! Hur kan de anmäla dig? Uppenbart vet du ju hur man tar hand om sina barn på bästa vis! Märkeskläder och nya saker - såklart de inte saknar någonting. Förutom en bra förebild då möjligtvis! 
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt