• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • sirisdotter
    Försök inte skrev 2012-03-22 14:08:32 följande:
    Sextiotalist har skrivit till dig att hon skrev fel ang fel anonym.

Sen tycker jag att det är ett jävla anmälande hit och dit. Jag menar vem anmäler att en mamma ställer ut en barnvagn med ett sovande barn i på sin egen tomt??!!

Det skulle då vara dessa människor som är så rädda för vargen att de inte vågar gå ut med hunden i koppel ens.
    Att anmälaren tror att stora stygga vargen ska komma och ta lilla barnet.
    Ponera då att det sitter en socialsekreterare som precis har tagit jägarexamen (eftersom det är så trendigt att göra det nu) och verkligen avskyr varg (säg värmland eller ovanför Norrtälje i vargreviren). 

Eller vad handlar det om egentligen. 
    Det händer att jag är ute i verkliga livet och sätter datorn på väntläge.  Har nu läst ikapp och sett  att sextitalist  förklarat sig.
  • Lavish
    Mandy1981 skrev 2012-03-22 13:57:13 följande:
    inte med de orden, men han träffar inte sitt barn. Ville han det, så hade han lagen på sin sida och kunna kräva umgänge, eftersom han inte gör det och kämpar för ett umgänge, så verkar han inte bryr sig, helt enkelt. 
    Håller med här. I den bästa av världar kanske TS skulle "kämpa" för att de ska ha en relation, men jag tycker knappast soc har med det att göra. Det är liksom inte ens i närheten av ett så stort fel från TS sida att soc ska lägga sig i det. Då kan dom lika väl ta sig rätten att ha åsikter om jag bara har 5 nära vänner men borde ha 10 liksom. Däremot säger det ju en hel del om pappan som förälder att han inte engagerat sig för att få kontakt med sitt barn. Han är så gott som givet en mindre bra förälder skulle jag säga.
  • swahili
    Anonym skrev 2012-03-22 09:06:03 följande:
    Ts, vid en utredning så utreder de hela situationen, inte bara det anmälan gällde. Nu har soc hittat saker i ditt föräldraskap som de har anmärkningar på. Så frågan är hur du ska gå vidare.

1. Gällande din egen försörjningsförmåga av barnen så bör du givetvis ha en backup plan OM något skulle inträffa så att dina föräldrar inte längre försörjer dina barn.

2. Gällande faderns frånvaro i barnets liv så kan det vara klokt att ta dig i kragen och se till att barnet får en kontakt med sin far. Alla barn behöver båda sina föräldrar. Är han en hemlös knarkare så har barnet ändå rätt att lära känna honom.

Jag blir så förbannat trött på sådanan som Du!! Feg är du också som skriver anonymt!!! Va har Du för rätt att lägga dig i hennes försörjningsförmåga??
    Om något skulle hända... Ja men de är väll ändå inte dina bekymmer.. inte någon annans heller!! De är väll ändå upp till var och en!! De luktar avund lång väg!! Själv kan Du ju bli av med jobbet i morgon!! Å de vill du väll inte att någon annan ska lägga sig i??!! Soc, kanske!!

Men Du lever väll ett vanligt Svensson liv, med 2 barn, man, hus o bil.. Men alla vill inte leva så!! Att de ska vara så svårt att få leva sitt liv som man vill utan att andra ska lägga sig i!!!

Själv har jag också en dotter som aldrig haft kontakt med sin pappa, han ville helt enklet inte!! Så va göra, ja inte lämnar jag eller håller kontakten med någon som inte vill, hon vet dock vem han är men har själv valt att inte ta upp någon kontakt med honom...

Min blivande man träffade jag när hon va ett år och har sen dess har hon kallat honom för pappa! Idag är hon 23år, marknadsekonom o jobbar på bank!   Har inte som hellst mått dåligt av att inte haft någon kontakt med sin "riktiga" pappa...

• Anonym
    Lavish skrev 2012-03-22 14:13:27 följande:
    Håller med här. I den bästa av världar kanske TS skulle "kämpa" för att de ska ha en relation, men jag tycker knappast soc har med det att göra. Det är liksom inte ens i närheten av ett så stort fel från TS sida att soc ska lägga sig i det. Då kan dom lika väl ta sig rätten att ha åsikter om jag bara har 5 nära vänner men borde ha 10 liksom. Däremot säger det ju en hel del om pappan som förälder att han inte engagerat sig för att få kontakt med sitt barn. Han är så gott som givet en mindre bra förälder skulle jag säga.

Jag kan inte heller se att det enbart är upp till ts att se till att umgänget med pappan funkar? Det måste väl ändå vara hans ansvar framförallt? Det är en annan sak om ts nekat pappan kontakt, men då hade troligen pappan redan dragit in familjerätten så då hade soc redan vetat det.
  • Anonym
    Mandy1981 skrev 2012-03-22 14:10:34 följande:
    ska oxå anmäla 2 av mina grannar, dem har har minsann oxå vagnar ute, skit jag oxå, ja då blir det 3 anmälningar
    bäst du anmäler mig också Gud vad jag är trött på alla j-la hönsiga föräldrar som tror att hela världen ska explodera bara för man lämnar sitt sovande barn ifred en stund. Fattar inte vad problemet med att låta ett barn få sova ifred så länge du inte lämnar vagnen mitt i solen eller lämnar barnet i en bil som riskerar att bli stekhet. Jag själv känner mina egna barn så pass väl så jag vet om dom vaknar eller inte när man är borta i 5-10 min medan de sover, men tydligen så finns det massor av människor som vet allting mycket bättre om mitt barn och att han/hon förmodligen kommer dö eller att allsköns dessa lågriskolyckor skulle hända eller än värre att jag helt plötsligt skulle dö och då vet ingen i hela världen att barnet ligger där och sover och då kan det ju inträffa nya katastrofer.
  • KiaL
    Anonym skrev 2012-03-22 09:47:45 följande:
    Så jag ska jobba bara för att man ska göra det när man är mamma!
    ÄR det inte bra att jag kan välja själv om jag vill vara hemma med barnen eller inte.

Mina barn älskar att jag är hemma, min dotter slipper fritids och långa dagar och kan gå hem direkt efter skolan till skillnad från många andra barn.

MÅSTE alla föräldrar ha ett jobb för att vara bra föräldrar??

Spelar det någon roll om jag får mina tusen för att jobba eller om jag får dom från min släkt? Huvudsaken är väl ATT jag har pengar så att jag och barnen klarar oss.

Tycker du gör helt rätt. Jag valde också att va hemma med mina barn så länge det gick. Har under tiden de varit små pluggat och jobbat lite extra. Min yngsta är nu 7 år och för ca 2 år sedan började jag satsa på "karriär".
    Barnen har alltid vetat att jag funnits hemma om det varit nåt.
    Om du och barnens pappa tycker det här fungerar, du har tillräcklig ekonomi för att ta hand om barnen och de mår bra så gör du rätt.  
  • Kurran2011

Är helt på din sida TS... En fråga som jag har bara.. Hur ofta träffar barnen sin pappa? 
    Hoppas det löser sig för dig.. Jag vet hur förjävliga SOC kan vara.. Har själv haft dem efter mig de senaste 2 åren.. 

• Anonym

Men det var väl ett jäkla anmälande till soc i Sverige hela tiden. Och när man verkligen vet barn som far illa och anmäler då händer det inte ett skit och barnen får bo kvar i ett äckligt hem med gammalt katt och hundbajs intorkat på golv och väggar + att det stinker ammoniak från piss. Då bestämmer soc en tid med mamman för besök och hon städar såklart upp,och då tycker soc att det var väl bra då blev det ju städat! Detta hände i somras och nu är det lika illa i hemmet igen. 

Ställa ut ett barn i vagn för att sova har man väl gjort i alla tider,snart kan man väl inte skicka barnen till skolan heller för dom kan ju råka ut för saker under vägen och då är det mitt fel som vårdnadshavare. Jag kanske ska anmäla mig själv för att jag bara orkar jobba deltid efter sjukdom och inte har råd med dyra resor och de senaste mode kläderna till mina barn.

• Mandy1981
    Anonym skrev 2012-03-22 14:52:12 följande:
    Men det var väl ett jäkla anmälande till soc i Sverige hela tiden. Och när man verkligen vet barn som far illa och anmäler då händer det inte ett skit och barnen får bo kvar i ett äckligt hem med gammalt katt och hundbajs intorkat på golv och väggar + att det stinker ammoniak från piss. Då bestämmer soc en tid med mamman för besök och hon städar såklart upp,och då tycker soc att det var väl bra då blev det ju städat! Detta hände i somras och nu är det lika illa i hemmet igen. 

Ställa ut ett barn i vagn för att sova har man väl gjort i alla tider,snart kan man väl inte skicka barnen till skolan heller för dom kan ju råka ut för saker under vägen och då är det mitt fel som vårdnadshavare. Jag kanske ska anmäla mig själv för att jag bara orkar jobba deltid efter sjukdom och inte har råd med dyra resor och de senaste mode kläderna till mina barn.
    fy, dig ska jag oxå anmäla, inte kunna jobba heltid är ju redan sjukt, men inte köper det senaste till barnen tar ju prisetFlört
  • Anonym

De där sossarna är helsjuka, kräv journaler och kontakta advokat.

Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt