• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • swahili
    Anonym skrev 2012-03-22 18:55:12 följande:
    Måste säga att jag tycker det är väldigt konstigt att en vuxen människa, med särbo och 2 barn blir försörjd av sina föräldrar! Inte konstigt att du får bo gratis i släktgården, men du skriver att dom betalar dina räkningar??

Du, din särbo och barnen är en familj. Kan ni inte försörja er på hans lön så borde du jobba.

Men de har väll inte du me o göra!!! Som sagt så fort någon lever utanför normen ska alla lägga sig i o kommentera. Och som vanligt anonymt!!
  • KaIi
    Måste säga att jag tycker det är väldigt konstigt att en vuxen människa, med särbo och 2 barn blir försörjd av sina föräldrar! Inte konstigt att du får bo gratis i släktgården, men du skriver att dom betalar dina räkningar??

Du, din särbo och barnen är en familj. Kan ni inte försörja er på hans lön så borde du jobba.
    Men att vara "konstig" är väl inte kriminellt och per automatik behöver leda till att barnet far illa?

Älskade döttrar Ophelia 20081025 Livia 20100516
  • Anonym (chilla)

Men ta det lugnt ts! Om soc får en anmälan ska en utredning startas, det är inget konstigt med det. Det är ju klart att man måste undersöka om dina barn verkligen far illa, man måste ju ta allvarligt på en anmälan.

När man gör en utredning kartlägger man hela situationen, hur tror du annars man upptäcker att ett barn far illa? Det står inte i pannan på barnen direkt... 

Soc ska inte bry sig om på vilket sätt du lever så länge det inte har en negativ inverkan på barnen. I utredning står allt av vikt, utredningen ska vara ett beslutsunderlag för om man behöver gå in med insatser. 
    Det du beskriver att de har tagit med att du saknar inkomst osv. det är bara konstateranden! För att man ska få en bild av din situation.

Så varför blir du upprörd? De ser ju nu att du (förmodligen) inte brister i din föräldraförmåga och då blir det inga följder för dig. 

Så ska det vara i alla fall, dock får man komma ihåg att de som jobbar på soc är som alla andra, dvs det finns säkert rötägg som har en massa fördomar och som tar felaktiga beslut. Men de allra allra flesta vill väl!  

• Guiden12

ja du tycker det, men vad tur att man får tycka som man vill då ;) ser inget fel i Ts situation , visst är den ovanlig och bryter mot normen, men vad skulle vara fel med att bli försörjd ? om TS föräldrar är snorrika och vill hjälpa ts varför inte, har de råd att försörja henne har de säkert en massa pengar TS får ärva sen också. *suck* folk har så mycket åsikter så fort ngt är annorlunda 
  • SötFlöt

Hmm det jag reagerade mest på var att dina föräldrar betalar för dig/er, din kille och du får olika bidrag och så skriver du att du nästan bara köper märkeskläder. Snälla föräldrar? haha

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 090305 & Iza 110403 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Anonym

TS, jag tycker du gör helt rätt som tar chansen att vara hemma med dina barn istället för att jobba! Har svårt att se hur barn som går långa dagar på dagis har det bättre än dina barn.

Sen ett j*a tjat om dotterns pappa, som jag förstår det så HAR dottern en pappa! Hon kallar TS särbo för pappa. Menar ni på fullaste allvar att en pappa måste vara biologisk?! Om dotterns biologiska far hade varit intresserad hade han sett till att ha en relation med sin dotter.

• Anonym

Har mkt svårt att tro att soc lägger ned tid på en sådan här anmälan....det skall mkt mer till innan de öppnar en utredning.

• Anonym (skild)
    Anonym skrev 2012-03-22 17:22:22 följande:
    Ha ha så man är en bra mamma om man köper MÄRKESKLÄDER!? Förvånad. Oj jisses vilken usel mamma jag måste vara då som nästan bara köper kläder på lindex/hm/kapahl(torkar bort en tår)

Sen tycker väl jag du ska växa upp lite ts och inte låta dina föräldrar försörja dig. Antar att du är över 18? 
    Förstår att du är ironisk.   Vill ändå nämna att f d maken anmälde mig bland annat för att jag köpte second hand-kläder till vårt barn.   Soc.  brydde sig aldrig om den punkten.
  • Anonym (skild)
    Anonym skrev 2012-03-22 17:23:22 följande:
    Hamnar man i händerna på så är både det ena och det andra fel. Det gäller alltså att hålla sig sams med alla så man slipper bli anmäld. För då är det kört. 

Mitt barn har ingen kontakt med pappan. Jag har ingen avlastning. Nu somnade barnet på golvet för barnet ville inte ligga i sängen osv osv.

Men barnet mår bra växer, går upp i vikt, får beröm på dagis osv.

Jag är en bra mamma.

Jag kan ändå tänka mig att skulle jag bli anmäld skulle det påpekas både det ena och det andra. Då skulle man nog behöva vara sjukligt perfekt för att komma undan med en felfri utredning.

Fördomar!    Inte är jag perfekt förälder -  och exets anmälningar i tre vårdnadstvister var  enormt fantasifulla...        Utredarna,  i olika kommuner genom åren,   hade inget att anmärka på.
  • Anonym

En kvinna som var utsänd av socialen (i barnskyddsfrågor) föreslog att jag behövde en sexig glammig korsett i rött och guld från församlingsloppis. Socialen betalade den.

Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt