• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • Anonym (myra)
    JennieL skrev 2012-03-22 12:54:25 följande:
    Att du har blivit soc-anmäld antyder på att någon i din närhet anser att du brister i din föräldraroll. Att reagera aggressivt och avreagera sig på detta viset är väl snarare en förstärkning på vad anmälaren antydde i sin anmälan?

Du kanske behöver ta en objektiv syn på din livssituation?

Om det nu är så att du inte har en deklarerad inkomst så är det väl bra att socialen kollar upp detta och hur din ekonomiska situation ser ut, även om nu anmälaren tycker att det är på grund av att ditt barn sover ute i vagnen som kanske var grunden till anmälan.

Om du blir försörjd av dina föräldrar, anonym bidragsgivare, pappan eller socialen har väl här egentligen ingen betydelse för hur du är som förälder, så länge socialen kommer fram i sin utredning att du faktiskt kan försörja din familj ekonomiskt.

Du skriver själv att barnen har vad de behöver - personligen tycker jag det är lite lustigt att du bara nämner materiella ting. Kanske något som anmälaren också reagerat på?
    Hon ger sina barn tid. En bristvara för många av dagens barn. 
  • Anonym

gud vad jag hatar människor som lägger sig i jämt och städigt. Om barn bevisligen inte far illa så vad f-n har soc då med det hela att göra. Alltså kan folk sluta att tror att soc är gud den allsmäktige som bestämmer hur ett barn ska tas hand om. Har själv råkat ut för hot att bli anmäld för att jag lämnar mitt barn ensamt en liten kort stund på ställe där det inte finns en chans i världen att han skulle kunna bli skadat så vida det eventuellt inte krachar ett plan just på den platsen.
    Men halllllllåååååå just den typ av människor som tror att barnet dör så fort du lämnar det 2 sekunder. Det innebär att jag inte kan lämna min son sovandes i sängen och gå ut därifrån och göra något annat.

Om ni själva har valt att inte ha umgänge och det funkar bra och ni inte bråkar så fattar jag inte varför soc har med det hela att göra och bara för att du bor i hus och har vårdbidrag så har dom väl inget med din ekonomi att göra. Man behöver ju inte ens blanda in FK om det är så att man själva kommer överens om hur mycket den icke boende föräldern ska betala.

hoppas det löser sig

• Försök inte
    Anonym skrev 2012-03-22 13:15:07 följande:
    gud vad jag hatar människor som lägger sig i jämt och städigt. Om barn bevisligen inte far illa så vad f-n har soc då med det hela att göra. Alltså kan folk sluta att tror att soc är gud den allsmäktige som bestämmer hur ett barn ska tas hand om. Har själv råkat ut för hot att bli anmäld för att jag lämnar mitt barn ensamt en liten kort stund på ställe där det inte finns en chans i världen att han skulle kunna bli skadat så vida det eventuellt inte krachar ett plan just på den platsen.
    Men halllllllåååååå just den typ av människor som tror att barnet dör så fort du lämnar det 2 sekunder. Det innebär att jag inte kan lämna min son sovandes i sängen och gå ut därifrån och göra något annat.

Om ni själva har valt att inte ha umgänge och det funkar bra och ni inte bråkar så fattar jag inte varför soc har med det hela att göra och bara för att du bor i hus och har vårdbidrag så har dom väl inget med din ekonomi att göra. Man behöver ju inte ens blanda in FK om det är så att man själva kommer överens om hur mycket den icke boende föräldern ska betala.

hoppas det löser sig
    Soc verkar ha väldigt lite att göra i den kommunen. De kanske behövde få upp statistiken lite så alla socialsekreterare får behålla jobbet ;)
  • Anonym (Stockholm)

Blir helt matt att en myndighet ens anmärker på de två punkter du nämner. Fast ser man på en del svar i denna tråd (minst 50%) så förstår man ju att det finns denna typ av människor inom socialen också.

..och den där statistiken om barn som vuxit upp utan pappa, total inkompetens att ens nämna siffrorna utan att ta hänsyn till de socioekonomiska bakgrunderna.

.

• sirisdotter
    MillasMirakel skrev 2012-03-22 09:14:58 följande:
    Att se till sitt/sina barns bästa är lag nog för mig. Kommer aldrig lägga ner energi på en människa som inte lägger ner nått själv. Man kan aldrig tvinga nån till umgänge med sitt barn.
    Sveriges lagar.....ja de finns när det behagar att åberopa dem.  
    Är det du som är Ts?    Och inte är anonym längre?
  • KaIi

Myndigheter, min granne eller monstret under kudden har inte ett skit att göra med hur jag försörjer mig, eller blir försörjd, så länge det inte är kriminellt.
    Att det är "konstigt" är inte att bryta emot någon lag.
    Vad föräldrar kommer överens om, eller som min väns fd man gjorde när han  kickade ut henne och barnen då han inte ville vara pappa längre har inte myndigheter med att göra heller, såvida ingen av parterna söker hjälp i tex familjerätten.
    Att staten ska tvinga en förälder att vara närvarande är absurt och har inte med verkligheten att göra.
    Vi bor inte i Nordkorea.

Älskade döttrar Ophelia 20081025 Livia 20100516
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2012-03-22 09:17:56 följande:
    ...och alla hemmafruar som har män som försörjer dem, ojoj det går ju inte för tänkt om han en dag vill skiljas???
    Jag gör inte mer fel än dem i så fall?

och gällande dottern och hennes pappa så är det en sak mellan honom och mig! Soc får om dom får in en anmälan gällande ett barn BARA titta på det barnets situation, att dom har dragit upp min dotters relation till sin pappa är faktiskt fel.
    Din dotters relation med sin biologiska far är en sak  mellan  HENNE  och honom,  främst  -  som 8-åring är hon omyndig.   Du som vårdnadshavare har att bevaka hennes intressen.
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2012-03-22 09:24:13 följande:
    Sannolikheten att drabbas ÄR högre, vilket inte betyder att det går illa för alla. Man bör lära sig förstå vad som menas med undersökningarnas resultat innan man påstår att de inte stämmer kan jag tycka.

- 71 % av alla ungdomar som hoppar av gymnasiet har växt upp utan sin pappa
    - 80 % av sexualbrottslingar med subjektivt riktad aggressivitet, har växt upp utan sin pappa
    - 63 % av ungdomarna som begår självmord kommer från faderlösa hem
    - 85 % av ungdomsbrottslingarna som avtjänar fängelsestraff kommer från faderlösa hem
    Barn som växer upp utan en pappa löper ökad risk enligt följande:
    - 4,6 ggr. större chans att begå självmord
    - 6,6 ggr. större chans att bli tonårsmamma
    - 24,3 ggr. större chans att rymma hemifrån
    - 15,3 ggr. större chans att utveckla beteendestörningar
    - 6,3 ggr. större chans att blir föremål för LVU
    - 10,8 ggr. större chans att begå våldtäkt
    - 6,6 ggr. större chans att hoppa av skolan
    - 15,3 ggr. större chans att hamna i ungdomsfängelse, och med det kriminell utveckling

”En omfattande forskning har påvisat en mängd förhållanden hos föräldrarna som kan kopplas till en
    ökad risk för antisocial utveckling hos barnen.
    Kriminalitet, missbruk, psykisk sjukdom, att vara ensamstående mamma eller tonårsförälder,
    långvarig och allvarlig social stress, bristande omsorgsförmåga, övergrepp och misshandel är några
    av de kanske vanligaste påvisade riskfaktorerna. Ofta påpekas att risken för antisocial
    utveckling ökar med antalet familjerelaterade stressfaktorer som barnet exponeras för”

”Barn som lever med en ensamstående förälder löper ökad risk för psykiska problem jämfört med
    barn som bor tillsammans med båda föräldrarna. Det visar en forskningsgenomgång som Statens
    folkhälsoinstitut har gjort… I Sverige lever ungefär vart femte barn i åldern 0-17 år med en
    ensamstående förälder. Det motsvarar närmare 400 000 barn.”
  • Toboas

Jag tycker det är märkligt att en del anser att soc. bara ska utreda om det redan är bevisat att det råder missförhållanden. Det är väl exakt det som är syftet med en utredning - att kunna visa om det finns några missförhållanden.

Man skulle ju kunna göra en analogi med polisen och att de bara skulle få häkta eller förhöra personer där det redan är bevisat att de är skyldiga.

• sirisdotter
    Mandy1981 skrev 2012-03-22 09:58:45 följande:
    det är inte sant, har själv haft problem med barnets pappa och pratat med flera olika advokater, familjerätten och försäkringskassan. Alla säger samma sak, att det är upp till föräldrarna hur dem lägger upp ett umgänge, vill den ena inte träffa barnet så kan man inte tvinga den. Då hjälper inte att engagera sig som mor hela tiden, vill han inte så är det så.

Det är inget som myndigheterna lägger sig i, vad skulle dem göra??? Hämta pappan med polisen för att få till ett umgänge??? Låser in honom?? Det är inget brott att inte vilja ha umgänge med barnet, dock moralisk helt klart hemsk 
    Har du läst någonstans att fadern till Ts äldsta barn vägrat att ha kontakt med sin dotter??
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt