• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • Jennie med ie
    Anonym skrev 2012-03-22 23:03:00 följande:
    konstigt!jag får inte ens vård bidrag till mitt barn med svår adhd!
    Vårdbidrag är en helt annan sak. Vårdnadsbidrag kan man i en del kommuner ansöka om, och få då, om man inte använder sig av den vanliga barnomsorgen. det är upp till de olika kommunerna ifall de vill erbjuda detta eller inte och har inte med barnets eventuella funktionsnedsättning att göra.
  • Anonym (anna!)
    Jennie med ie skrev 2012-03-22 23:18:22 följande:
    Vårdbidrag är en helt annan sak. Vårdnadsbidrag kan man i en del kommuner ansöka om, och få då, om man inte använder sig av den vanliga barnomsorgen. det är upp till de olika kommunerna ifall de vill erbjuda detta eller inte och har inte med barnets eventuella funktionsnedsättning att göra.
    oj tog fel....
  • Anonym (god morgon...)

Läst vissa delar av tråden och undar:
    Varför skulle de vara ts skyldighet att pappan ska ha umgänge med barnet? är pappan helt fri från ansvar?

Borde jag ringa min sons pappa som förövrigt vägrar ha kontakt med vår son och säga "duuu nu ska du komma hit och leka pappa för annars kanske jag ringer soc som gör en utredning och sen kräver att du ska vara pappa"

Det funkar inte riktigt så för er som har missat det!
    tvång gör inte de hela bättre! och jag har svårt att tro att soc anmärker på att  barnen bara har kontakt med en förälder.  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 23:03:00 följande:
    konstigt!jag får inte ens vård bidrag till mitt barn med svår adhd!
    helt OT men jo det ska du kunna få. ADHD räknas som en funktionsnedsättning och beroende på hur ert läkarutlåtande utformas kan du bli beviljad ganska mycket. men sök nu och lämna in handlingarna sedan för det räknas bara från den månaden du söker. så lämnar du in ansökan nu i mars blir du bevlijad även för mars.
    läs mer på fks hemsida 
  • KiaL

Varför är det så många som anmärker på att dottern inte får träffa sin pappa? vet ni kanske orsken till att hon skriver att det är en sak mellan Ts och pappan?
    Kan ju faktiskt va så att han inte vill ha något med dottern att göra.
    Dessutom har hon ju sen väldigt liten TS nya kille som "pappa". Han tar hand om henne som en pappa och hon ser honom som en pappa.

Sen är det också många som gnäller på att hon blir försörjd av sina föräldrar..varför?
    Om de har hittat en lösning som alla är med på och som fungerar så låt det va så.

Huvudsaken är väl att barnen inte far illa.

Och till sist..till er som undrar varför hon har barn på förskola när hon ändå är hemme. Det har hon inte om ni läser. Hon är hemma med den yngsta och dottern går i skolan och kommer hem istället för att va långa dagar på fritids.

Läs vad som står skrivet istället för att dra egna slutsatser.
    Varför Soc fortfarande vill göra en utredning vet igentligen bara soc. Vi kan spekulera hur mycket som helst. Hoppas bara att allt går rätt till och inget barn far illa.              

• sirisdotter
    Anonym skrev 2012-03-22 23:12:13 följande:
    står inte så på försäkringskassans sida!
    synd å skam att det ska vara så! 
    Försäkringskassan har ingenting med kommunernas beslut att göra!  

Vad är  "synd och skam"??
  • sirisdotter
    Anonym (god morgon...) skrev 2012-03-22 23:22:33 följande:
    Läst vissa delar av tråden och undar:
    Varför skulle de vara ts skyldighet att pappan ska ha umgänge med barnet? är pappan helt fri från ansvar?

Borde jag ringa min sons pappa som förövrigt vägrar ha kontakt med vår son och säga "duuu nu ska du komma hit och leka pappa för annars kanske jag ringer soc som gör en utredning och sen kräver att du ska vara pappa"

Det funkar inte riktigt så för er som har missat det!
    tvång gör inte de hela bättre! och jag har svårt att tro att soc anmärker på att  barnen bara har kontakt med en förälder.  
    Vi vet ingenting om orsaken till att Ts dotter verkar vara  faderlös  (ja jag vet att en styvfar finns).

Jag tycker det  vore konstigt att göra en utredning utan att ställa frågor om Ts äldsta barns far.   Det finns föräldrar som gör allt för att undanhålla barnet för den person de valt att skaffa barn med faktiskt.   Hade en väninna som gick på krogen när hon hade ägglossning.   Att mannen hon  följde med hem den natten var mer än en spermadonator tog det  denna kvinna flera år att inse.   Förskolan fick order att inte låta pappan se sitt barn ens från gatan utanför förskolan.   Kom han med en trehjuling som födelsedagspresent vägrade mamman att låta barnet ta emot den   osv osv
  • Anonym

Det verkar som om soc. tror att föräldrarna till Ts inte bara står för Ts och barnens försörjning utan också misstänker att de även tar föräldraansvaret för barnen.
    Även att flickan saker en fadersfigur eftersom pappan till minsta barnet är särbo och på annan ort, har bara framkommit att han bidrar till barnets försörjning, inte att finns hos familjen och fungerar som pappa även för flickan.

Så det ska väl inte vara så svårt att visa för soc. att Ts är den som har ansvaret för barnen, att särbon är en fadersgestalt för flickan istället för hennes biologiska far,att skolbarnet har tillräckligt stimulans och att det bara är ekonomisk föräldrarna bistår familjen.

Bör räcka med ett samtal med Ts och ett samtal med föräldrarna så är allt klarlagt och det blir ingen utredning.

• sunsed1

Vilket tjat och trams. Det finns barn som verkligen råkar illa ut och dem finns närmare än man tror.

Om man bara la resurser på rätt saker....

TS enligt din inlägg verkar du ha det ordnat för dig. Jag antar att din levnadssätt måste skära  många i ögonen, därav också den första soc.anmällan.

Landen lagom - jepp, lagom ska det vara och ingen ska helst skilja sig från mängden för då bli det ett enda stort hallå.

(Vanliga människor : alla föräldrar som VALT medvetet att leva ensamma, vuxna som gjort medvetna val för sina barns skull, leva utan mamma, eller utan en pappa..., alla hemmafruar, alla som tjänar för lite eller för mycket, alla som inte behöver arbeta för de har ordnade förhållanden på annat sätt - ja alla de som avviker från normen - ses inte med blida ögon. Då kommer några inrutade damer och herrar och ska diktera hur du ska leva) Då görs det många undersökningar som påvisar att just den levnadssättet du valt är fel och skadligt.

Och fogar du dig inte - bli det repressalier. 

Fortfarande år 2012  i Sverige. . .  lägg resurser på dem som verkligen behöver det !
    tack

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-03-22 07:22:54 följande:
    För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????

- ja det är ju konstigt att inte grunden till utredningen anges ... men "klagar" de på att du saknar inkomst eller noterar dom det bara?

Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

- klagar de på det, eller noteras det bara i utredningen? 

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

- påstås det i utredningen att barnen far illa, vilken åtgärd föreslås???  

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

- noterar de fakta är det ju inte fråga om egna värderingar?  
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt