• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • Anonym
    maaammaaa skrev 2012-03-30 13:52:20 följande:
    De kallade mig psykiskt sjuk och därmed olämlig som förälder. Jag har friskhetsintyg från psykiatrin, men det nonchaleras av soc. De klagade på att maken arbetade överhuvudtagt 8-16, när firman sedan såldes till Norrmän som inte kom överens med styrelsen så lades firman ner, min man började studera. En gång berättade han att han studerat på vinden medan jag lekt med barnen, då sa soc. att han övergivit sitt ansvar som förälder, att barnen var övergivna och att han inte fick studera när barnen var hemma. Jag vet det här låter ursjukt men det är inte bara jag som anser att soc. gör fel. Barnen har mått bra men soc tolkar att barnen inte mår bra och då är det dagens sanning.
    Då är alltså anledningen att barnen inte bor hemma att du inte anses få vara ensam med barnen och detta har ändå hänt?
  • maaammaaa

De har hittat på anledning efter anledning. För två månader sedan frågade min man soc dir vad vi ska göra för att få barnen tillbaka. Då svarade hon att samspelet fungerar inte. Hon har inte sett oss samspela på snart ett år. Nu mer eller mindre krävde småbarnspsykiatriska att de ska få se oss vara tillsammans med barnen. De har besökt oss en gång i månaden i tre månader efter omhändertagandet. De  tycker att samspelet är bra.. De kommer att skicka intyg till rätten om barnens mående. Vi har träffat småbarnspsykiatriska innan också eftersom två barn var livliga på dagis och den ena ville inte sitta i famnen på dagistanterna. Småbarnspsykiatriska tyckte de var normala energiska barn. Sen har det varit klagomål om att de två yngsta vill sitta i famnen tillsammans, det sågs som allvarlig syskonrivalitet. Småbarnsteamet tyckte det var normalt. osv osv...

• maaammaaa

Reklam suck, börjar några rader ner. Dessutom tycker soc att min man inte har någon diagnos men att han också är skruvad. Psyk tycker att han är frisk. De tror inte på våra föräldrar så värst mycket heller. Min syster har sagt åt soc. att hon kan t.om. bo hos oss och övervaka barnen när hon blir färdig läkare i sommar. Nej säger soc, barnen får ändå inte komma hem. Tanken är att de ska anknyta till fostermamman enligt soc.dir. Planen inbegriper inte att de ska få komma hem till oss.

• Anonym (Hatar Soc)

maaammaaa Jag håller med dig.
    jag hade näst intill samma problem för ca 9 år sedan med soc...

Blev anmäld av en förälder (Som inte gillade mej) att hon tyckte jag slog min son
    hon påstog sej hade sett detta. (Tillägger att jag aldrig höjt handen emot honom)

Och soc blev indraget. å jagtänkte att ok. det är ingen fara, jag har inget att dölja.
    lika bra att dom får kolla å se att allt är bra här.

Men nej då.. när utredningen kom tillbaka så stog det att dom inte sett några som helst tecken på misshandel
    allt va perfekt på den fronten :)

MEN sen kom det massa annat i utredningen som jag inte var beredd på...

dom anmärkte på min inkomst då jag saknade sån.
    dom klagade på Mat rutiner (Hade som du bra mat och bra rutiner. men soc ville ändra på tider fram å tillbaka 30 min hit å dit.) SUCK...

Dom klagade på att min son ville ha färg glada kläder på sig.. det va INTE könstandard utryckte dom sig...
    SUCK.. så länge kläderna är väder anpassat så får väl barnen ha vilka färger om vill ??

Dom klagade även på att jag hade en katt... det va INTE ok då man har barn. för dom KAN bli allergiska.

mm..mm.. Dom hade jätte många paragrafer att hacka på...
    medans då min mammas väninna jobbade på SOC under den tiden lite högre uppsatt och jag tog kontakt med henne för jag vart upprörd.. å hon kände till mej väl å tyckte inte alls att jag gjorde fel på något av det som stog.. så tack vare det drogs ju allt tillbaka... men om jag inte hade haft henne till hjälp då ?? hur hade det slutat då ??

och hon sa iallafall att de va inte mer fel på mej än på andra föräldrar :D
    INGEN gör rätt å INGEN gör fel va hennes uttryck. att vara förälder och sen granskad fastän man gör rätt
    får en att göra mera fel för man trycks ner å blir osäker på sig själv...

• maaammaaa

Ja faktiskt så hade min son en rutig färgglad skjorta på sig när han var ett år, byxorna var pyttelite för långa. Vi  skrattade lite min man och jag och sa han gillar färger, kanske han blir cirkusdirektör när han blir stor. Tanten skrev i Journalen att han hade ickeändamålsenliga kläder och inte kunde röra sig i dem och att utvecklingen hämmas och att han inte kunde gå ordentligt. Själv lade hon på honom ännu längre byxor en gång, vek upp byxbenen och sa man brukar göra så. Fostermamman köper för stora kläder bara för att de ska ha nåt att växa i, sist hade lillan ett par alltför små strumpbyxor så blöjan halkade halvvägs ner.
    . På BVC tyckte de att vi hade rätt storlek på byxorna när vi hade barnen hemma. Familjerådgivare säger att man ofta måste vara en supermamma för att få barnen tillbaka.

• Anonym (Hatar Soc)

Jag har dessutom en Bekant som blev av med sin dotter för att min bekanta inte hade jobb och tyckte om Reaggie. alltså dom kanske inte är direkt mönster föräldrar eller normala vuxna.. men dom gjorde allt för dottern...
    och hon hade alltid bra kläder, var alltid mätt å belåten och ren å fin.. svor inte och hade inte massa att anmärka på... så hon sköttes exemplasriskt..

men i raporten så stog det att föräldrarna va för barnsliga och ej bra föräldrar. saknade rutin och hade ingen kunskap om barn.

i ett sånt läge tycker då jag att OM så är fallet... kan man inte låta föräldrarna gå föräldra utbildning då istället för att rycka en 7 åring ifrån sitt hem å flytta till foster hem efter fosterhem.. BARA för att SOC lagt ssej i lite väl mycket...
    så som Soc agerade då ?? va det valet MYCKET bättre för barnet eller ?? ingen fast punkt.

NEJ jag spyr på SOC måste jag säga...
    dom själper mer än hjälper... (Stava)

stå på dig maaammaaa. Soc behöver granska sig själva lite också ...
    inget barn har 100% rutiner. inget barn har 100% passade kläder
    och inget barn äter ekologiskt/glutenfritt mm 100% (Om inte det finns allergier ect ect)

ALLTSÅ ingen familj är perfekt men ALLA vi försöker vara så bra som möjligt för våra barn...

sen finns det juh självklart barn som far illa .. det säger jag inget om .. och JAAA dom behöver uppmärksammas.. men inte heller där är SOC lösning den bästa... då OFAST det blir fosterhem/kontakt föräldrar ect ect .. hoppa runt som en annan jojjo bara för att inte behöva bo hos föräldrarna

NEJ Soc skulle behöva gå EGEN föräldra utbildning tycker jag.
    och ja är heller inte negativ till att föräldrar kan gå en föräldrar utbildning. (Frivilligt) det kan inte skada även om man tror sej veta allt... För utbildningar ger en bara mer lärdom... men SOC ska inte komma å veta bäst i allt. då deras lösningar är käpp rätt åt helvete många gånger...

(Förlåt för upprepningar) :) men är bara så less på dem, dom tror sej ha svar på hur föräldrar ska agera :)

• Anonym (Hatar Soc)

Detta kommer låta fel nu... går emot allt jag tror på...

men i vissa fall MÅSTE man ändra sig.

Gör som dom säger. spela me om det är det som krävs för att få barnen tillbaka...
    låt dom TRO att dom vunnit...

Men bara om det är Absolut sista utvägen... Elelr kontakta TV eller Radio eller Tidningar...
    få upp en granskning av soc där du bor .. och va de e dom gör.. och om det är befogat de dom gjort eller om det är helt gfel.. om dom bara gör som det står i regelboken utan ett dugg förståelse...

KÄMPA på.. ge inte upp....

• maaammaaa

Jag har svurit som fan inombords och försökt se normal ut medan soc på kontoret förklarar att barnen inte får mat. Jag tänker inte ge upp. Jag har faktiskt kallats för en bra mamma innan den här socialgestapon började. Då blev jag nedbruten. Andra bra mammor kommer att bli nerbrutna av soc och få sina barn akut LVU ade. När socialen är den som granskar socialen och kommer fram till att ingen gjort fel trots att man protesterar. Lagen måste följas. Kanske polisen kunde övervaka socialen? Det finns bara ett ord för det här. TRAGISKT.

• Anonym (Hatar Soc)

Ja och hur ska man kunna VARA "normal" eller bli "normal" om man blir berövad sina barn ??
    ingen människa fungerar väl normalt efter det ???

man blir som du säger ... helt nedbryten. och osäker på sig själv och allt hopp känns för långt bort om ens möjligt...

HUR ska man i en sån situation bli bättre (I soc ögon) när dom sliter ner en ??

de e som att sparka på en som ligger å säga till honom/henne att ställ dig upp det gör inte ont..

• sirisdotter
    MammaHela skrev 2012-03-30 10:57:25 följande:
    Många här som inte inser att det finns många föräldrar i detta långa land som inte vill träffa sina barn.

Jag har en dotter som blir 12 år i sommar. Hon var inte planerad, men väldigt välkommen. Pappan var överlycklig.

Det fungerade i 9 månader, sen klarade han inte det livet mera. Fram tills hon var 2 år träffade han henne väldigt sporadiskt, efter det så har han sett henne 2 gånger när vi mötts på stan.

Vi bor inte många 100 m från varandra, men ändå så träffas de ALDRIG!,

Han har under dessa år skaffat sig ett barn till, ett barn som han aldrig ens har träffat. 
    Ts har inte alls antytt att det är så med pappan till hennes första barn att han inte vill träffa barnet.
  • Anonym (Tsss)
    Anonym (Hatar Soc) skrev 2012-03-30 16:40:23 följande:
    Jag har dessutom en Bekant som blev av med sin dotter för att min bekanta inte hade jobb och tyckte om Reaggie. alltså dom kanske inte är direkt mönster föräldrar eller normala vuxna.. men dom gjorde allt för dottern... och hon hade alltid bra kläder, var alltid mätt å belåten och ren å fin.. svor inte och hade inte massa att anmärka på... så hon sköttes exemplasriskt.. men i raporten så stog det att föräldrarna va för barnsliga och ej bra föräldrar. saknade rutin och hade ingen kunskap om barn. i ett sånt läge tycker då jag att OM så är fallet... kan man inte låta föräldrarna gå föräldra utbildning då istället för att rycka en 7 åring ifrån sitt hem å flytta till foster hem efter fosterhem.. BARA för att SOC lagt ssej i lite väl mycket... så som Soc agerade då ?? va det valet MYCKET bättre för barnet eller ?? ingen fast punkt. NEJ jag spyr på SOC måste jag säga... dom själper mer än hjälper... (Stava) stå på dig maaammaaa. Soc behöver granska sig själva lite också ... inget barn har 100% rutiner. inget barn har 100% passade kläder och inget barn äter ekologiskt/glutenfritt mm 100% (Om inte det finns allergier ect ect) ALLTSÅ ingen familj är perfekt men ALLA vi försöker vara så bra som möjligt för våra barn... sen finns det juh självklart barn som far illa .. det säger jag inget om .. och JAAA dom behöver uppmärksammas.. men inte heller där är SOC lösning den bästa... då OFAST det blir fosterhem/kontakt föräldrar ect ect .. hoppa runt som en annan jojjo bara för att inte behöva bo hos föräldrarna NEJ Soc skulle behöva gå EGEN föräldra utbildning tycker jag. och ja är heller inte negativ till att föräldrar kan gå en föräldrar utbildning. (Frivilligt) det kan inte skada även om man tror sej veta allt... För utbildningar ger en bara mer lärdom... men SOC ska inte komma å veta bäst i allt. då deras lösningar är käpp rätt åt helvete många gånger... (Förlåt för upprepningar) :) men är bara så less på dem, dom tror sej ha svar på hur föräldrar ska agera :)

Hur mycket du än skönmålar paret så tror inte jag de var änglar! De tar inte barn utan vidare
  • Anonym (Hårda nypor)
    Anonym (Tsss) skrev 2012-03-30 22:53:19 följande:

Hur mycket du än skönmålar paret så tror inte jag de var änglar! De tar inte barn utan vidare

Vem är du då; ytterligare en socälskare utan insikt.  Jag kan tala om för dig att jag håller med om allt som  (hatar soc) skriver,det är en mycket träffande beskrivning. De flesta som har varit i en sådan här situation där det inte går att få rättvisa vet mycket väl vad det innebär att bli måltavla för småaktiga och prestigemättade socialsekretterare, vet du? Jag vet däremot inte vad det beror på att detta yrke drar till sig så många männskor som väljer att lämna förnuftet hemma när dom går till jobbet. En sak vet jag däremot, och det är att det inte ingår i tjänsteuppdraget att förfölja människor in absurdum. Då återstår bara en slutsats, det är att när det finns möjlighet att trakassera människor utan att behöva ta ansvar för det, då finns det vissa olämpliga tjänstemän som inte kan låta bli. Eftersom detta beteende går utanför det som är den egentliga meningen med socialtjänsten kanske det är dax att rikta in sig på problemets källa. Det jag syftar till är att bakom varje misslyckad socialsekretterare döljer sig en människa som har gjort ett val. Varför ska dom ställa till det för familjer på arbetstid, och familjen ska försvara sig på sin fritid som hellre kunde ägnas åt familjen? Dom har ju sitt liv kvar när dom har stämplat ut.
    Själv kollade jag upp vår soc-kärrings bakgrund, det var ingen vacker syn. En strulig familj i flera generationer, där just denna människa inte direkt hade klarat av sin föräldra roll. Jag hade inte dragit mig för att använda den informationen om jag hade tvingats till det. Som tur var för henne så fegade hon ur när jag ställde krav på saklighet och opartiskhet, och visade upp min dokumentation för henne inför hennes chef. .3 år i pajasgymnasium,,,,förlåt socionomutbildning skapar ingen barnexpert  
  • Anonym
    Anonym (Hårda nypor) skrev 2012-03-30 23:30:27 följande:
    Vem är du då; ytterligare en socälskare utan insikt.  Jag kan tala om för dig att jag håller med om allt som  (hatar soc) skriver,det är en mycket träffande beskrivning. De flesta som har varit i en sådan här situation där det inte går att få rättvisa vet mycket väl vad det innebär att bli måltavla för småaktiga och prestigemättade socialsekretterare, vet du? Jag vet däremot inte vad det beror på att detta yrke drar till sig så många männskor som väljer att lämna förnuftet hemma när dom går till jobbet. En sak vet jag däremot, och det är att det inte ingår i tjänsteuppdraget att förfölja människor in absurdum. Då återstår bara en slutsats, det är att när det finns möjlighet att trakassera människor utan att behöva ta ansvar för det, då finns det vissa olämpliga tjänstemän som inte kan låta bli. Eftersom detta beteende går utanför det som är den egentliga meningen med socialtjänsten kanske det är dax att rikta in sig på problemets källa. Det jag syftar till är att bakom varje misslyckad socialsekretterare döljer sig en människa som har gjort ett val. Varför ska dom ställa till det för familjer på arbetstid, och familjen ska försvara sig på sin fritid som hellre kunde ägnas åt familjen? Dom har ju sitt liv kvar när dom har stämplat ut.
    Själv kollade jag upp vår soc-kärrings bakgrund, det var ingen vacker syn. En strulig familj i flera generationer, där just denna människa inte direkt hade klarat av sin föräldra roll. Jag hade inte dragit mig för att använda den informationen om jag hade tvingats till det. Som tur var för henne så fegade hon ur när jag ställde krav på saklighet och opartiskhet, och visade upp min dokumentation för henne inför hennes chef. .3 år i pajasgymnasium,,,,förlåt socionomutbildning skapar ingen barnexpert  
    Du menar att tjänstemännens privatliv är något som ska användas mot dem i deras tjänsteutövning?
    Du kanske har missat att det finns en skrivning till Maria Larsson där hon ombeds att hjälpa socialtjänsten eftersom de inte har tillräckligt med resurser utan låter barn leva i misär/hos föräldrar med dåligt föräldraskap eftersom de inte får resurser som räcker till.
    Att soc. sekreterare försöker förlita sig på att dessa barn kanske är maskrosbarn och ändå klara sig att de förlitar sig på någon i barnets närhet som på frivillig basis låter barnen få en dräglig tillvaro.

Här efterfrågas det böcker hos soc. om hur exakt stöket i hemmet ska mätas och vilket som är för mycket, hur många fläckar barnen har på sina kläder, hur mycket sopor det kan stå i hallen, hur mycket kläder som är tillräckligt, hur mycket mat  fördelat på hur många måltider. Är det så att föräldrar tror sig behöva detaljstyrning hur man sköter barn och hem så är man inte kapabel att ha barn hemma, 

Det är inte några husdjur som man kan ha ett schema för.
    förstår mycket väl varför dessa föräldrar inte  klarar av sitt föräldraskap.

Jag läser domar där står det minsan inte på det sätt ni låter det framstå i tråd efter tråd att soc. tycker vi ska laga mat själva och att det är det enda felet. På punkt efter punkt är det saker som är dåligt för barnet, sammantaget är det inget som fungerar varken mat,rutiner, det är psykiska diagnoser, barnen lämnas bort i tid otid, barnen knyter inte an,samspelet fungerar  osv 

Och ni föräldrar försöker påskina att soc tog barnen för att fanns odiskad från middagen, eller omaka strumpor ....

Tror ni själva att någon tror på detta med tanke på de enorma kostnaderna det är för kommunen att ha placerade barn utan att det genererar tillbaka något till kommunen förutom skyddet för barnet.
  • Anonym (Hårda nypor)
    Anonym skrev 2012-03-30 23:56:18 följande:
    Du menar att tjänstemännens privatliv är något som ska användas mot dem i deras tjänsteutövning?
    Du kanske har missat att det finns en skrivning till Maria Larsson där hon ombeds att hjälpa socialtjänsten eftersom de inte har tillräckligt med resurser utan låter barn leva i misär/hos föräldrar med dåligt föräldraskap eftersom de inte får resurser som räcker till.
    Att soc. sekreterare försöker förlita sig på att dessa barn kanske är maskrosbarn och ändå klara sig att de förlitar sig på någon i barnets närhet som på frivillig basis låter barnen få en dräglig tillvaro.

Här efterfrågas det böcker hos soc. om hur exakt stöket i hemmet ska mätas och vilket som är för mycket, hur många fläckar barnen har på sina kläder, hur mycket sopor det kan stå i hallen, hur mycket kläder som är tillräckligt, hur mycket mat  fördelat på hur många måltider. Är det så att föräldrar tror sig behöva detaljstyrning hur man sköter barn och hem så är man inte kapabel att ha barn hemma, 

Det är inte några husdjur som man kan ha ett schema för.
    förstår mycket väl varför dessa föräldrar inte  klarar av sitt föräldraskap.

Jag läser domar där står det minsan inte på det sätt ni låter det framstå i tråd efter tråd att soc. tycker vi ska laga mat själva och att det är det enda felet. På punkt efter punkt är det saker som är dåligt för barnet, sammantaget är det inget som fungerar varken mat,rutiner, det är psykiska diagnoser, barnen lämnas bort i tid otid, barnen knyter inte an,samspelet fungerar  osv 

Och ni föräldrar försöker påskina att soc tog barnen för att fanns odiskad från middagen, eller omaka strumpor ....

Tror ni själva att någon tror på detta med tanke på de enorma kostnaderna det är för kommunen att ha placerade barn utan att det genererar tillbaka något till kommunen förutom skyddet för barnet.
    Det jag menar är att när myndighetutövningen har passerat rimlig praxis är det att betrakta som personliga angrepp, fast med socialtjänsten som förkläde. Då är det ok att gå till motvärn på det personliga planet också. Är det tydligt nog? När det handlar om prestige och ren idioti där dom bara inte kan ge sig fast dom har fel, är det inte längre legitimt att benämna det som myndighetsutövning utan de bör bemötas som vilken oönskad person som helst som hotar familjen. Tänk efter lite, varför det finns så många negativa trådar om soc. Ska man då tolka det som att det finns motsvarande andel föräldrar som är knäppisar, nej för det finns ingen anledning att starta en sådan tråd om man inte känner sig missnöjd med soc bemötande. Försök ha lite respekt för det.
  • Anonym (Hårda nypor)

Jag vill tillägga och förtydiga vad jag menar med personigt ansvar. Att göra fel är inte så a,llvarligt om viljan till att rätta till och stå för det hade kommit fram på ett uppriktigt sätt. Nu är det vattentäta skott imellan socialsekretteraren och klienten. Dom rör sig fritt och kan dyka upp hur och när dom vill, medans klienten får tala med någon när det behagar denne. Det är knappast möjligt att ställa dom till svars, dels för att det ofta råder kollektivt samförstånd inom en förvalltning, dels för att det är näst intill omöjigt att lagföra dessa personer för tjänstefel. Dom är skyddade från det  mesta ansvaret, och det är dom medvetna om. Då återstår bara att bemöta dom som privatpersoner eftersom de har förlorat sin legimititet när dom går utanför sina tjänstebeskrivningar. Det handlar i sådana fall om trackaserier från en enskild, och det är lättare att få ordning på. Mitt tips är att ta reda på vad som ingår i soc uppdrag och det som sägs eller görs utanför detta behandlas som ett vanligt brottsmål. Så fungerar det på många andra ställen tex om man skadar någon av vårdslöshet inom tex industin,är det polisens sak att ta hand om. Det är dax att soc börjar begripa vad som ingår i jobbet och vad som är personlig antipati mot människor och lär sig att skilja dessa åt. Blir det ingen bättring finns risken att någon gör sig olyckig på en soc-tjänsteman och dit vill vi inte komma. Men efter att ett stort antal människor har blivit kränkta finns risken för personig vendetta som sträcker sig längre än bara massmedia.  

• Anonym (skild)

Förstår ingenting av det jag läser här från flera debattörer.   Sådana anmälningar som min f d man gjort har knappast skådats tidigare -  soc.  i TVÅ  kommuner   har på olika sätt berättat det.   Även polis och skolläkare fick liknande anmälningar.   Jag uppges ha levt ett prostitutionsliknande liv i narkotikakretsar,  jag lagade inte mat åt vårt barn,  jag skulle vara psykiskt sjuk,  barnet skulle vara klädd med kläder fulla av ingrodd smuts när det hämtades på dagis på fredagen,  eftersom jag bara hade dusch kunde jag inte hålla barnet rent osv osv,

Och jag har alltid blivit bemött med RESPEKT.   Ett telefonsamtal eller brev om att anmälan inkommit,   ett besök hos myndigheten  och/eller ett hembesök -  förekommande fall en utredning.

ALDRIG har någon frågat vad eller när vi äter,   hur ofta barnet duschar och annat som ni beskriver!   Antar att förskolan,  senare skolans svar på soc.  frågor räckte?

Bostad är bra att ha,  minns jag att någon nämnde i samband med en vårdnadstvist -  arbete inte avgörande på något sätt.    Det kan ha varit när jag varslades i lågkonjunktur.

• Anonym
    Anonym (skild) skrev 2012-03-31 10:06:52 följande:
    Förstår ingenting av det jag läser här från flera debattörer.   Sådana anmälningar som min f d man gjort har knappast skådats tidigare -  soc.  i TVÅ  kommuner   har på olika sätt berättat det.   Även polis och skolläkare fick liknande anmälningar.   Jag uppges ha levt ett prostitutionsliknande liv i narkotikakretsar,  jag lagade inte mat åt vårt barn,  jag skulle vara psykiskt sjuk,  barnet skulle vara klädd med kläder fulla av ingrodd smuts när det hämtades på dagis på fredagen,  eftersom jag bara hade dusch kunde jag inte hålla barnet rent osv osv,

Och jag har alltid blivit bemött med RESPEKT.   Ett telefonsamtal eller brev om att anmälan inkommit,   ett besök hos myndigheten  och/eller ett hembesök -  förekommande fall en utredning.

ALDRIG har någon frågat vad eller när vi äter,   hur ofta barnet duschar och annat som ni beskriver!   Antar att förskolan,  senare skolans svar på soc.  frågor räckte?

Bostad är bra att ha,  minns jag att någon nämnde i samband med en vårdnadstvist -  arbete inte avgörande på något sätt.    Det kan ha varit när jag varslades i lågkonjunktur.
    Det är nog så att vissa inte är riktigt ärliga när de berättar skälen till LVU utan plockar bara ut en liten detalj över vad det står i utredningar och får det att låta som det har endast med denna lilla detalj att göra, andra är sådana som faktiskt inte förstår varför barnen omhändertagits och tror att det verkligen beror på denna lilla detalj som tex. en fläck på tröjan.

En utredning blir det efter anmälan däremot att LVU går igenom i rätt och kvarstår flera år utan att det föreligger risk för barnets hälsa eller utveckling är inte något som stämmer.

Kommunerna försöker placera så få barn som möjligt av kostnadsskäl det är därför barn kan leva under miserabla förhållanden så länge innan något händer.

Var att antal barn som omhändertogs efter att ha haft diverse insatser under nästan 10 år, i domen säger föräldrarna att de inte har några problem det enda de kanske behöver är lite städhjälp.

Föräldrarna har även sagt att barnen har fel, det var inte råttor som sprang omkring och väckte barnen på nätterna det var möss!
    Där vittnar även vänner och släkt om att de inte alls tycker att det varit speciellt stökigt hos familjen, medan städfirman som slog larm vägrade att städa eftersom de ansåg att hemmet var en sanitär olägenhet.

Dessa barn hade inte fått ordentligt med mat hemma, främst hade det äldsta barnet sett till att de yngre barnen fick något att äta till största delen kakor, de åt enorma mängder mat på förskola och under den första tiden hos familjehem.
  • Anonym (Soc.))

Fast du måste skilja på anmärka och redovisa fakta.

Om du haft inkomst av tjänst hade även det stått.

Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt