• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • Försök inte
    Faber skrev 2012-03-22 12:31:57 följande:
    I min ungdom skulle ingen ha anmält morsan för att jag låg i vagnen själv, faktiskt så skulle ingen ha tänkt tanken. Det visar tydligt på hur gränserna kontinuerligt flyttats de senaste tjugo åren, alltid i riktning mot lägre tolerans. Hypomammorna går i spetsen för detta.

Det enda som är bra med det här är att det sätter fokus på att myndigheterna inte alls är den välvilliga farbror/tant som dessa överpretentiösa och elitistiska fruntimmer konstant ser upp till som lösningen på alla problem.
    Håller med.
  • maaammaaa

Rättshjälp finns % från löneinkomster tas, så höginkomsttagare betalar mycket mer. Men det ska vara en advokat som jobbar med barnskyddsärenden och läser alla journaler och är duktig på att uttrycka sig. Helst ska hon vara mamma också så hon vet hur det är att vara småbarnsförälder.

• Emeliie89

Man är ingen dålig mamma för att man inte har inkomst. Men det konstiga är att du lever på dina föräldrar fast du är vuxen och en annan konstig sak är att du köper märkeskläder till dina barn fast du inte har nån anledning till det egentligen. Har man inte så mycket pengar (som du inte verkar ha) så behöver man inte sånt. Det behöver man inte annars heller iofs, men framför allt inte i din sits.

Jag har ingen dålig ekonomi kan jag inte påstå, men jag köper ändå inte märkeskläder till mitt barn. Handlar på hm och sånt, som har jättefina kläder fast det inte är nått märke på dom. Pengarna jag sparar på att inte köpa märkeskläder, använder jag istället för att göra roliga saker med mitt barn. Sånt som han faktiskt har glädje av (vilket han inte har av märkeskläder) 

• JennieL

Att du har blivit soc-anmäld antyder på att någon i din närhet anser att du brister i din föräldraroll. Att reagera aggressivt och avreagera sig på detta viset är väl snarare en förstärkning på vad anmälaren antydde i sin anmälan?

Du kanske behöver ta en objektiv syn på din livssituation?

Om det nu är så att du inte har en deklarerad inkomst så är det väl bra att socialen kollar upp detta och hur din ekonomiska situation ser ut, även om nu anmälaren tycker att det är på grund av att ditt barn sover ute i vagnen som kanske var grunden till anmälan.

Om du blir försörjd av dina föräldrar, anonym bidragsgivare, pappan eller socialen har väl här egentligen ingen betydelse för hur du är som förälder, så länge socialen kommer fram i sin utredning att du faktiskt kan försörja din familj ekonomiskt.

Du skriver själv att barnen har vad de behöver - personligen tycker jag det är lite lustigt att du bara nämner materiella ting. Kanske något som anmälaren också reagerat på?

Du skriver också att socialen anmärker på att din dotter inte har kontakt med sin pappa och att du anser att det är en privatsak mellan er. Jo, visst, det må så va att du anser det, men inte heller där är det väl konstigt att de undrar? Hellre det än att de skiter fullständigt i dina barn. En mer mogen reaktion torde väl vara att helt enkelt förklara varför situationen ser ut som den gör för socialhandläggaren, vilket förhoppningsvis ökar handläggarens förståelse. Socialhandläggaren värderingar är ofta eller bör ofta vara de värderingar samhället representerar. 

• Mandy1981
    mirre67 skrev 2012-03-22 11:53:23 följande:
    Du jobbar inte men bor i villa och köper märkeskläder till barnen?! Du lever ju enbart på bidrag, även om det inte är soc-bidrag för all del. Vårdnadsbidraget man får om barnen inte går på förskola är väl inte någon stor summa precis!? Och hur länge får man det? Tills barnet är tre är det väl. Hur har du tänkt försörja dig och barnen sen, när du inte får det längre? SKa dina föräldrar försörja dig då ännu mer än vad de gör nu eller vad?! Vad händer om det händer dina föräldrar något? Varför jobbar du inte?

visst det där med märkeskläder var lite fel uttryckt kan även jag tycka
  • Faber
    JennieL skrev 2012-03-22 12:54:25 följande:
    Att du har blivit soc-anmäld antyder på att någon i din närhet anser att du brister i din föräldraroll. Att reagera aggressivt och avreagera sig på detta viset är väl snarare en förstärkning på vad anmälaren antydde i sin anmälan?

Om det nu är så att du inte har en deklarerad inkomst så är det väl bra att socialen kollar upp detta och hur din ekonomiska situation ser ut, även om nu anmälaren tycker att det är på grund av att ditt barn sover ute i vagnen som kanske var grunden till anmälan.

Om du blir försörjd av dina föräldrar, anonym bidragsgivare, pappan eller socialen har väl här egentligen ingen betydelse för hur du är som förälder, så länge socialen kommer fram i sin utredning att du faktiskt kan försörja din familj ekonomiskt.

Du skriver själv att barnen har vad de behöver - personligen tycker jag det är lite lustigt att du bara nämner materiella ting. Kanske något som anmälaren också reagerat på?

Du skriver också att socialen anmärker på att din dotter inte har kontakt med sin pappa och att du anser att det är en privatsak mellan er. Jo, visst, det må så va att du anser det, men inte heller där är det väl konstigt att de undrar? Hellre det än att de skiter fullständigt i dina barn. En mer mogen reaktion torde väl vara att helt enkelt förklara varför situationen ser ut som den gör för socialhandläggaren, vilket förhoppningsvis ökar handläggarens förståelse. Socialhandläggaren värderingar är ofta eller bör ofta vara de värderingar samhället representerar. 

Du glömmer motivet till att anmälaren anser att OP brister, något som vi inte känner till. Du glömmer att en myndighet inte är en perfekt apparat utan en organisation som består av enskilda människor som inte alls har homogena åsikter och inte heller alltid följer sin egen organisations riktlinjer till punkt och pricka. En myndighet har inte automatiskt rätt för att det är en myndighet, något som många verkar tro.
    Artibus et armis recuperatur gloria
  • Försök inte
    JennieL skrev 2012-03-22 12:54:25 följande:

Hahaha
  • Anonym (myra)

Min son växer upp utan kontakt med sin pappa! Soc vet inte om detta, ska jag kontakta dem?? 
    (Innan han blir kriminell)

Vi köper begagnade kläder.

• Försök inte
    Faber skrev 2012-03-22 12:57:47 följande:
    Du glömmer motivet till att anmälaren anser att OP brister, något som vi inte känner till. Du glömmer att en myndighet inte är en perfekt apparat utan en organisation som består av enskilda människor som inte alls har homogena åsikter och inte heller alltid följer sin egen organisations riktlinjer till punkt och pricka. En myndighet har inte automatiskt rätt för att det är en myndighet, något som många verkar tro.
    Ja, jag postade för fort på samma svar. Det var precis det här jag ville säga jag med.
  • Loveistheshit

Nystar dom upp någonting gräver de mera och hittar rätt vardagliga saker som de väljer att se allvarligt på. Det känns som de saknar empati många gånger och förståelse. 

Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt