• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • Anonym

Hamnar man i händerna på så är både det ena och det andra fel. Det gäller alltså att hålla sig sams med alla så man slipper bli anmäld. För då är det kört. 

Mitt barn har ingen kontakt med pappan. Jag har ingen avlastning. Nu somnade barnet på golvet för barnet ville inte ligga i sängen osv osv.

Men barnet mår bra växer, går upp i vikt, får beröm på dagis osv.

Jag är en bra mamma.

Jag kan ändå tänka mig att skulle jag bli anmäld skulle det påpekas både det ena och det andra. Då skulle man nog behöva vara sjukligt perfekt för att komma undan med en felfri utredning.

• Faber

Har in hört talas om okynnesanmälningar?

Artibus et armis recuperatur gloria
  • Försök inte
    Anonym skrev 2012-03-22 17:22:22 följande:
    Ha ha så man är en bra mamma om man köper MÄRKESKLÄDER!? Förvånad. Oj jisses vilken usel mamma jag måste vara då som nästan bara köper kläder på lindex/hm/kapahl(torkar bort en tår)

Sen tycker väl jag du ska växa upp lite ts och inte låta dina föräldrar försörja dig. Antar att du är över 18? 
    Men vad omoget sagt.
  • The Doctor
    Anonym (myra) skrev 2012-03-22 13:03:36 följande:
    Hon ger sina barn tid. En bristvara för många av dagens barn. 
  • Isprinsessan och Grodprinsen
    Anonym (mammas dotter) skrev 2012-03-22 15:30:03 följande:
    Jag har växt upp med enbart min mamma, min pappa valde bort mig då han inte tog mitt parti när hon var elak mot mig. T.o.m familjerätten eller vad det heter konstaterade att jag inte skulle behöva bo hos min pappa och hans fru då jag som fyraåring spydde och hade magont varje gång jag skulle dit. Jag har som sagt växt upp med en förälder och mår inte dåligt av det, i dag har jag kontakt med min pappa och vi har rett ut det som behövdes. Men jag har inte farit illa av det eller blivit kriminell. 
    Jag tror att de som har en kriminell pappa ofta har en mamma med bristande föräldrakänsla och därför blir det som det blir. Min mamma blev själv med mig när hon var 20 och hon har gjort ett fantastiskt jobb.

Måste bara nämna att det är sorgligt hur trångsynta en hel del verkar vara som kommenterat här. Usch och fy! Man ska inte anklaga eller egentligen kommentera sådant man inte själv har erfarenhet.. om det inte är för att stötta eller uppmärksamma.  
    Varför går man och antar att barn med kriminella pappaor ofta även har en mamma med en bristande föräldrakänsla (eller tvärt om). Mina barn har en pappa med ett kriminellt förflutet trots detta står jag rak i ryggen för min föräldraförmåga. Får possitiv feedback hela tiden för hur jag är med mina barn. Nu bor inte jag med mina barns pappa längre jag har varken då eller nu någonsin tvivlat eller blivit ifrågasatt för min mamma roll.

Den som har en bristande föräldra förmåga har det av många olika anledningar. Detta gäller så väl kriminella,  "svenssons" eller "fina" folk i miljonvillor.    
  • Anonym

Måste säga att jag tycker det är väldigt konstigt att en vuxen människa, med särbo och 2 barn blir försörjd av sina föräldrar! Inte konstigt att du får bo gratis i släktgården, men du skriver att dom betalar dina räkningar??

Du, din särbo och barnen är en familj. Kan ni inte försörja er på hans lön så borde du jobba.

• Anonym (soc.)

Det verkar ta mig fan vara helt omöjligt att få ett svar från TS. Nu fråar ja för tredje gången, om det som hon räknar upp som "anmärkningar" inte i själva verket helt enkelt inte är en redovisning av förhållanden som alltid finns med i en utredning, inte i själva verket KRITIK, som hon uppfattar det?

Ex. Bostad: Hyreslägenhet 3 rok, med eget kontrakt (Bor på släktgård gratis)

Ekonomi: Har föräldrarpenning (blir försörjd avc familjen)

Familj: Sammanbor med barnets far (fadern frånvarande)

Alltså, blir det nån insats, utifrån det som du uppfattar som kritik?

• Spartacus

låter ju inte som det är några bekymmer utom 2;

1.  att dottern inte träffar sin pappa är inte en sak mellan er två!
    dottern borde ha rätt att träffa sin pappa om han itne utgör en risk för henne.

2. vad är det här? "Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting! Vad är problemet??"

vad har märkeskläder med barnens väl att göra? 

som ovan skriver tror jag du tyder utredningen som kritik,
    när dom i själva verket bara utrett era realtioner som dom alltid gör.

trevligt att soc för en gångs skull gör sitt jobb,
    synd att dom gör det på fel personer!      

• The Doctor
    Anonym skrev 2012-03-22 14:04:29 följande:
    Hahaha... Det här är så likt vår anmälan... Det ÄR verkligen så att passar man inte in i normen för en familj så får man skit för det.

Vi blev anmälda av en granne för att vi gick hema och inte gjorde nåt, barnen for tydligen illa av att föräldrarna inte hade jobb.. Soc kom och klankade ner på oss rejält, ansåg att vi borde skaffa oss jobb och ifrågasatte vår försörjningsförmåga... Gissa om de blev paffa när vi slängde upp ett kontoutdrag att det satt nästan 20 mille på kontot?

Trots det ville de inte ge sig... Det kunde ju faktsikt bli en bankkris etc... Visst sa vi, men ni kan inte tvinga oss att skaffa jobb, vi trivs med egna projekt hemma... Det blev inget mer nu (och vi investerar våra pengar väl så dessa 20 mille har ökat nu).

Det svider för folk att man väljer att gå hemma med sina barn... Har hört våra grannar viska "Hur har de råd" etc flera gånger. Tänk om de visste att sambon spelade in en så pass stor vinst för fem år sedan? Det är verkligen inget vi flaggar om, men har man pengar (eller blir försörjd?) ska man väl få välja själv om man vill jobba eller inte...     
    Åh för jösses namn... Som om det vore bättre att ha ett medel- eller låginkomstjobb när det blir bankkris än 20 miljoner på banken liksom...
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt