• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • Omorfia
    Anonym skrev 2012-03-22 11:05:51 följande:
    Läs om och läs rätt!

Jag skrev att fakta talar för att ts barn, pga faderns frånvaro, riskerar att råka illa ut i framtiden. Däremot skrev jag inget om orsaken mer än att forskningen tyder på det!
    Ta ditt eget råd kanske?

Fakta talar inte alls för att ts barn på grund av faderns frånvaro riskerar att råka illa ut i framtiden.

Fakta talar för att barn med frånvarande fäder i högre grad "råkar illa ut" än andra barn. Inte att de gör det för att pappan är frånvarande.
  • sirisdotter
    sextiotalist skrev 2012-03-22 10:37:07 följande:
    Utifrån det som kommit fram. Ts har en lång utbildning bakom sig, Ts kommer från socioekonomisk stark grupp i samhället, ett bra nätverk omkring sig, svaret är nej, risken är väldigt, väldigt låg. Hade Ts kommit från en stadsdel där de flesta har en socioekonomisk svag ställning, Ts inte ens avslutat gymnasiet, då är risken större.
    I vilket inlägg skriver Ts om sin utbildning?
  • sextiotalist
    Toboas skrev 2012-03-22 13:40:42 följande:
    Jag tycker det är märkligt att en del anser att soc. bara ska utreda om det redan är bevisat att det råder missförhållanden. Det är väl exakt det som är syftet med en utredning - att kunna visa om det finns några missförhållanden.

Man skulle ju kunna göra en analogi med polisen och att de bara skulle få häkta eller förhöra personer där det redan är bevisat att de är skyldiga.
    En ska är att utreda ev om det råder missförhållande, en sak är att leta med lupp efter eventuella missförhållande. En anmälan kommer in om att barnet ligger i en vagn på en privat tomt (vilket dessutom rekommenderas att barn skall om möjligt sova ute), det hör till deras arbete att ta in anmälan, göra en bedömning. Men i det här fallet så hittar de tydligen saker som avviker från norm. Och då skall man börja rota. Vad jag förstått så var det inget annat som kan vara fog för en utredning. Men de kanske misstänker att Ts är langare eller något annat.

Trots allt så har det hänt att folk har hamnat i myndigheternas klor när de inte lever enligt normen. Det har varit personer som har haft så låga inkomster (barnlösa bör man väl tillägga) att skattemyndigheterna inte ansåg att man kunde leva på så låga inkomster och upptaxerat personen (det var några år sedan), jag har för mig sedan att den personen fick rätt mot myndigheterna.      
  • Försök inte
    sirisdotter skrev 2012-03-22 13:46:09 följande:
    Det spelar väl ingen roll om TS har utbildning eller inte. Hon har ett starkt nätverk omkring sig av människor som bryr sig om henne. Hon har inga ekonomiska problem då hon kommer från en stabil socioekonomisk grupp i samhället. TS har dessutom en stabil relation med en man. de har valt att vara särbo.
  • Tow2Mater
    Toboas skrev 2012-03-22 13:40:42 följande:
    Jag tycker det är märkligt att en del anser att soc. bara ska utreda om det redan är bevisat att det råder missförhållanden. Det är väl exakt det som är syftet med en utredning - att kunna visa om det finns några missförhållanden.

Man skulle ju kunna göra en analogi med polisen och att de bara skulle få häkta eller förhöra personer där det redan är bevisat att de är skyldiga.
    Utredningen ska ju begränsa sig till det som rapporterats, inte utvidgas till varenda detalj i inblandade människors liv. Precis som Polisen utreder saker relaterat till ett anmält brott; de börjar ju inte rota i om de personer som utreds handlar på ICA eller Konsum och huruvida de nån gång kanske stulit en sak där, det är irrelevant ifrån utredningens perspektiv.

Men det är typiskt soc beteende. Man kan bli anmäld för ingenting, och sen ska de "utreda" en till döds. Sverige är snart jämställt med Nordkorea ur den här aspekten, friheterna är minimala, man ska verkligen passa sig för hur omgivningen uppfattar en och inte visa några som helst brister utåt - det kan stå en dyrt  i slutändan.
  • sextiotalist
    sirisdotter skrev 2012-03-22 13:46:09 följande:
    Jag blandade ihop de olika anonyma, det är lätt hänt. Men hon har ett nätverk och som det verkar, kommer från en socioekonomisk stabil familj.
  • sirisdotter
    Mumriken skrev 2012-03-22 11:28:21 följande:
    Som vanligt hamnar tråden med annat fokus än det var tänkt. Gällande att en pappa inte har någon kontakt med sitt barn - lägg ner den diskussionen, snälla. Ni vet inte bakgrundsomständigheterna till varför denna kontakt inte finns i TS fall.

Exempel på varför man inte har kontakt barn - förälder:
    Min äldre syster hade en annan pappa än jag, som hon aldrig haft kontakt med. Någonsin. Varför? För att han var narkoman som försökte slå ihjäl vår mamma när min syster låg i hennes mage, och när det sedan tvingades till några halvhjärtade försök av socialen att få min syster att träffa sin pappa så sket han alltid i att dyka upp vid avtalad tid. Minns fortfarande 30 år senare hur min 5 år äldre syster stod med packad resväska utanför vårt hus och väntade på att "pappa skulle komma", när han aldrig dök upp. Sluta anta att alla personer är bra som föräldrar, för det är långt från sanningen. Ibland är det bättre att ett barn växer upp med en annan pappa än sin biologiska och ser på honom som sin far.
    Låter ovanligt att din syster stått med packad väska för att åka hem (?)   till en nedknarkad,  våldsam pappa.    I sådana fall sker umgänge snarare på neutral plats med kontaktperson.   Enligt soc.  är i princip vilken  ("dålig")   pappa som helst bättre än ingen (biologisk)  pappa alls.   Därför kan soc.  ställa upp med kontaktperson och neutral mötesplats.
  • sextiotalist
    sirisdotter skrev 2012-03-22 13:52:57 följande:
    Låter ovanligt att din syster stått med packad väska för att åka hem (?)   till en nedknarkad,  våldsam pappa.    I sådana fall sker umgänge snarare på neutral plats med kontaktperson.   Enligt soc.  är i princip vilken  ("dålig")   pappa som helst bättre än ingen (biologisk)  pappa alls.   Därför kan soc.  ställa upp med kontaktperson och neutral mötesplats.

Skulle tro att det var några år sedan, troligen ganska många år sedan. Går inte alls jämföra hur man sköter det idag.
  • Anonym (Nelly)

Sirisdotter: För 30 år sedan hade kanske inte soc samma koll som dom har nu. Jag har själv en vän vars pappa var alkoholist och rikspucko, det var samma sak där - Hon stod med packade väskor och väntade på en pappa som aldrig kom.

• Mandy1981
    sirisdotter skrev 2012-03-22 13:40:57 följande:
    Har du läst någonstans att fadern till Ts äldsta barn vägrat att ha kontakt med sin dotter??
    inte med de orden, men han träffar inte sitt barn. Ville han det, så hade han lagen på sin sida och kunna kräva umgänge, eftersom han inte gör det och kämpar för ett umgänge, så verkar han inte bryr sig, helt enkelt. 
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt