• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • swahili
    Anonym skrev 2012-03-23 11:31:23 följande:
    Problemet kanske ligger i att du är i en utsatt situation där du är beroende av andra fysiska personer.

Vad händer om dina föräldrar dör? Vart får du pengar från då?
    En backup-plan måste du ju ha.

Klart socialen får ha synpunkter, men om de lämnar det därhän så varför bry sig?

Det ÄR anmärkningsvärt att bli försörj av sina föräldrar när man är en bra bit över 25.
    Och ja det är ett antagande efter du säger att du har en 8-åring, du är alltså minst 23.

Och ja, i största möjliga mån bör man st4räva efter att ett barn får rätt till bägge sina föräldrar. Annars får man förklara för socialen vad skälen är att det inte är så. Enkelt!

Ja vad kan hända om hennes föräldrar dör?? Pengarna lär ju inte dö med dem iallafall... De har med all säkerhet sett till att hon klarar sig när de är borta!!.... Herrgud, de finns ju en massa som jobbar och inte är med i någon akassa, hur ska DE klara sig om de blir av med jobbet!?? Va har de för backup-plan??

Sen är de ju som sagt upp till var och en hur man försörjer sig!!  
  • Anonym

Det kan vara så att soc. inte är säkra på vem som sköter ansvaret för barnen, vem som är den som tar ansvaret för barnen.
    Kan inte påstå att det verkar speciellt vuxet att morföräldrarna står för bostad och det ekonomiska.

Ts borde kanske berätta om det är så att det bara kommit in en anmälan från någon som sett barnet ligga och sova i vagnen i trädgården (varför någon nu skulle anmäla något sådant om det inte var så att det var helt olämpligt väder), eller om det också kommit anmälningar angående andra saker. Att det med sova ute bara var EN sak som anmälts. 

• Anonym (Hårda nypor)

Detta ifrågasättande av helt normala saker som att barn sover en stund ute i vagnen (och får lite frisk luft) känns som att vissa har "hål i huvet". Sen kommer soc, utan att ha något konkret att anmärka på, och då blir tvungna att ta något annat slumpvis ur BBIC rubrikerna för att hitta på något som kan tolkas som en brist. Sådana här exempel går knappast bli upprörd över, utan det ligger mer nära med ironi. Ni känner säkert igen detta citat:"Fader, förlåt dem ty de veta inte vad de göra" (Lukasevangeliet 23 kap). Jesus uppges ha sagt så om sina plågoandar. I en mordernare tappning skulle det kunna låta så här: " Ha överseende med Soc, ty de dårarna begriper inte bättre". Sen förstår jag inte varför dom tar risken att dra ett löje över sig själva med att ens starta utredningar om vardagliga saker. Att låta små barn vila middag ute är vanligt på tex förskolor. Som sagt det är dax att sluta ta dom på för stort allvar och se det komiska istället.

• swahili
    Anonym skrev 2012-03-23 13:29:16 följande:
    Det kan vara så att soc. inte är säkra på vem som sköter ansvaret för barnen, vem som är den som tar ansvaret för barnen.
    Kan inte påstå att det verkar speciellt vuxet att morföräldrarna står för bostad och det ekonomiska.

Ts borde kanske berätta om det är så att det bara kommit in en anmälan från någon som sett barnet ligga och sova i vagnen i trädgården (varför någon nu skulle anmäla något sådant om det inte var så att det var helt olämpligt väder), eller om det också kommit anmälningar angående andra saker. Att det med sova ute bara var EN sak som anmälts. 
    Men de är väll ändå rätt uppenbart vem som har ansvaret om barnen.... De fattar ju till o med jag att de är Ts o hennes särbo!! Hur svårt kan de va??!!
  • Anonym
    swahili skrev 2012-03-23 13:43:44 följande:
    Men de är väll ändå rätt uppenbart vem som har ansvaret om barnen.... De fattar ju till o med jag att de är Ts o hennes särbo!! Hur svårt kan de va??!!
    Uppenbart, på vad sett ser du att det är uppenbart av det är Ts som har huvudansvaret för sina barn?
    Hon säger att hennes försörjning kommer från föräldrar och att särbon ger pengar till sitt barn.
    Att hon har råd att köpa märkeskläder.
    Att dottern inte behöver gå på fritids för att hon är hemma.
    Att de bor gratis i ett hus på föräldrarnas gård.

Ts skriver inte något vad hon gör med sina barn,var barnen äter, hur ofta särbon är där eller de är hos honom.
    Ts skriver att hon flyttat från flickans pappa när flickan var 6 månader,har hon och flickan varit försörjd av sina föräldrar under alla dessa år, har Ts arbetat eller studerat fram tills det lilla barnet föddes?

• swahili
    Anonym skrev 2012-03-23 14:02:32 följande:
    Uppenbart, på vad sett ser du att det är uppenbart av det är Ts som har huvudansvaret för sina barn?
    Hon säger att hennes försörjning kommer från föräldrar och att särbon ger pengar till sitt barn.
    Att hon har råd att köpa märkeskläder.
    Att dottern inte behöver gå på fritids för att hon är hemma.
    Att de bor gratis i ett hus på föräldrarnas gård.

Ts skriver inte något vad hon gör med sina barn,var barnen äter, hur ofta särbon är där eller de är hos honom.
    Ts skriver att hon flyttat från flickans pappa när flickan var 6 månader,har hon och flickan varit försörjd av sina föräldrar under alla dessa år, har Ts arbetat eller studerat fram tills det lilla barnet föddes?

Men huvudansvaret har alltid de som har vårdanden om barnen. Jag kan då inte läsa mig till att TS inte skulle ha blivit av med vårdanden för sin barn!!

Sen hur försörjningen går till är ju faktiskt upp till var och en!!   
  • sirisdotter
    swahili skrev 2012-03-23 14:08:00 följande:
    Men huvudansvaret har alltid de som har vårdanden om barnen. Jag kan då inte läsa mig till att TS inte skulle ha blivit av med vårdanden för sin barn!!

Sen hur försörjningen går till är ju faktiskt upp till var och en!!   
    Tja,  vad vet vi om det?   I vårt bostadsområde finns ett par unga mammor,  som låter deras barns morföräldrar ha hand om barnen dagligen,  de äter middag hos morföräldrarna väldigt ofta osv.   Mamman till de två unga mammorna springer i tvättstugan med jättelass med tvätt.  Mormor sitter med barnbarn i knät och matar med nappflaska.   Nog undras det bland oss som ser det -  ingen har nog haft minsta tanke på att anmäla denna "storfamilj"!
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2012-03-23 14:16:04 följande:
    Tja,  vad vet vi om det?   I vårt bostadsområde finns ett par unga mammor,  som låter deras barns morföräldrar ha hand om barnen dagligen,  de äter middag hos morföräldrarna väldigt ofta osv.   Mamman till de två unga mammorna springer i tvättstugan med jättelass med tvätt.  Mormor sitter med barnbarn i knät och matar med nappflaska.   Nog undras det bland oss som ser det -  ingen har nog haft minsta tanke på att anmäla denna "storfamilj"!
    Det kanske är något liknande i det här fallet att det kommit in anmälningar från skolan.
    Att soc. vill utreda vem det egentligen är som sköter föräldraansvaret eftersom den ekonomiska biten sköts av morföräldrarna?
    Ts behöver då bara berätta att föräldrarna bidrar ekonomiskt så att hon kan vara hemma med barnen men att allt annat som rör barnens dagliga skötsel är det hon som sköter, är väl därför hon valt att inte vara ute i arbetslivet för att ta hand om sina barn på heltid?

• Anonym (Hårda nypor)

Det är en skön vårdag, jag sitter ute i det fina vädret. Helt okej faktiskt. Men se till att barnen sover middag INNE idag eftersom det kan hända att någon får syn på barnvagnen som står där i skuggan. När jag tänker tilllbaka så borde vi haft det tvivelaktiga nöjet att ha med soc att göra långt tidigare eftersom vi också lät våra barn vila ute i vagnen. Att vi hade mer uppsikt genom köksfönstret än om barnen hade vilat i sängen är ett argument som helt säkert går att dribbla bort

• Anonym

Det står i trådstarten att det soc. anmärker på är :

utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ???
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället! 
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig?? 

Det står ju ingenstans att soc. säger att det måste till någon åtgärd.

Det verkar som de bara vill ha svar på 2 frågor hur Ts får sin försörjning och skälet till att pappan inte träffar sitt barn.
    Svarar Ts med det som hon gjort i tråden så finns det inget mer för soc. att undra över och soc. försvinner ur Ts liv igen.

Det hade ju kunnat vara så att Ts försörjt sig på ett något mindre lämpligt sätt, någon brottslig verksamhet då hade det varit skäl för förändring.

Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt