• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • MillasMirakel
    Anonym skrev 2012-03-22 09:06:03 följande:
    Ts, vid en utredning så utreder de hela situationen, inte bara det anmälan gällde. Nu har soc hittat saker i ditt föräldraskap som de har anmärkningar på. Så frågan är hur du ska gå vidare.

1. Gällande din egen försörjningsförmåga av barnen så bör du givetvis ha en backup plan OM något skulle inträffa så att dina föräldrar inte längre försörjer dina barn.

2. Gällande faderns frånvaro i barnets liv så kan det vara klokt att ta dig i kragen och se till att barnet får en kontakt med sin far. Alla barn behöver båda sina föräldrar. Är han en hemlös knarkare så har barnet ändå rätt att lära känna honom.

Jag kan tyvärr inte köpa kommentaren i punkt nr 2. Visar inte den andre föräldern nån vilja eller engagemang så ska inte den ena förälderna behöva slita ut sig själv genom att kämpa för nått som inte finns vilja till.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 09:06:03 följande:
    Ts, vid en utredning så utreder de hela situationen, inte bara det anmälan gällde. Nu har soc hittat saker i ditt föräldraskap som de har anmärkningar på. Så frågan är hur du ska gå vidare.

1. Gällande din egen försörjningsförmåga av barnen så bör du givetvis ha en backup plan OM något skulle inträffa så att dina föräldrar inte längre försörjer dina barn.

2. Gällande faderns frånvaro i barnets liv så kan det vara klokt att ta dig i kragen och se till att barnet får en kontakt med sin far. Alla barn behöver båda sina föräldrar. Är han en hemlös knarkare så har barnet ändå rätt att lära känna honom.
    ...och alla hemmafruar som har män som försörjer dem, ojoj det går ju inte för tänkt om han en dag vill skiljas???
    Jag gör inte mer fel än dem i så fall?

och gällande dottern och hennes pappa så är det en sak mellan honom och mig! Soc får om dom får in en anmälan gällande ett barn BARA titta på det barnets situation, att dom har dragit upp min dotters relation till sin pappa är faktiskt fel.
  • Anonym (soc.)

Jag undrar fortfarande om det verkligen är en "anmärkning" dessa punkter som TS beskriver, och att socialtjänsten lagt nån värdering i det, och föreslagit insatser för några slags brister eller om det helt enkelt är en redovisning av hur TS situation ser ut.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 09:09:26 följande:
    Ja det är ju bara bortförklaring som inte håller någonstans. Jag har en kompis som vuxit upp helt utan pappa (han tog livet av sig när hon var liten), hon har superbra jobb, utbildning, två barn, kärleksfull man och hur bra liv som helst, även hennes syskon har det jättebra. en kompis pappa har varit stort frånvarande för han var alkoholist hon har oxå allt superbra idag och absolut inte någon kriminalitet.  Kan dra ännu fler exempel på mina vänner utan pappar för vi är rätt många med inga, dåliga, eller frånvarande pappar som alla blivit jättebra personer ändå. Absolut ingen ursäkt. Finns inga ursäkter för kriminalitet.
    Sannolikheten att drabbas ÄR högre, vilket inte betyder att det går illa för alla. Man bör lära sig förstå vad som menas med undersökningarnas resultat innan man påstår att de inte stämmer kan jag tycka.

- 71 % av alla ungdomar som hoppar av gymnasiet har växt upp utan sin pappa
    - 80 % av sexualbrottslingar med subjektivt riktad aggressivitet, har växt upp utan sin pappa
    - 63 % av ungdomarna som begår självmord kommer från faderlösa hem
    - 85 % av ungdomsbrottslingarna som avtjänar fängelsestraff kommer från faderlösa hem
    Barn som växer upp utan en pappa löper ökad risk enligt följande:
    - 4,6 ggr. större chans att begå självmord
    - 6,6 ggr. större chans att bli tonårsmamma
    - 24,3 ggr. större chans att rymma hemifrån
    - 15,3 ggr. större chans att utveckla beteendestörningar
    - 6,3 ggr. större chans att blir föremål för LVU
    - 10,8 ggr. större chans att begå våldtäkt
    - 6,6 ggr. större chans att hoppa av skolan
    - 15,3 ggr. större chans att hamna i ungdomsfängelse, och med det kriminell utveckling

”En omfattande forskning har påvisat en mängd förhållanden hos föräldrarna som kan kopplas till en
    ökad risk för antisocial utveckling hos barnen.
    Kriminalitet, missbruk, psykisk sjukdom, att vara ensamstående mamma eller tonårsförälder,
    långvarig och allvarlig social stress, bristande omsorgsförmåga, övergrepp och misshandel är några
    av de kanske vanligaste påvisade riskfaktorerna. Ofta påpekas att risken för antisocial
    utveckling ökar med antalet familjerelaterade stressfaktorer som barnet exponeras för”

”Barn som lever med en ensamstående förälder löper ökad risk för psykiska problem jämfört med
    barn som bor tillsammans med båda föräldrarna. Det visar en forskningsgenomgång som Statens
    folkhälsoinstitut har gjort… I Sverige lever ungefär vart femte barn i åldern 0-17 år med en
    ensamstående förälder. Det motsvarar närmare 400 000 barn.”
  • sirisdotter
    MillasMirakel skrev 2012-03-22 08:51:31 följande:
    Visst har barn rätt till båda föräldrar MEN om den ena parten inte visar nått intresse så ska inte den andra parten behöva slita arslet av sig för att tvinga den föräldern att träffa sitt barn. Det är SÅ mycket som folk inte vet men de är förbannat nyfikna och ska lägga sig i allt. Låt folk sköta sig själva så länge barnen ej far illa.
    Det är inte alltid så att den ena föräldern inte visar något intresse!   I detta fall hade väl Ts flyttat med en 6 månader gammal baby  FRÅN   babyns pappa!

Det finns föräldrar,  som HINDRAR  bioföräldern från kontakt på flera sätt än genom att flytta.   För mig är det inte ett dugg konstigt att soc.  frågar.   Antagligen har de sett att styvföräldrar tenderar att försvinna ur barns liv med tiden om relationen med barns boendeförälder tar slut.   Dessa barn blir helt utan pappa/mamma -   ibland till och med när det närståendeadopterats av den nya partern.

Ts har inte nämnt att hennes särbo adopterat 8-åringen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 09:17:56 följande:
    ...och alla hemmafruar som har män som försörjer dem, ojoj det går ju inte för tänkt om han en dag vill skiljas???

och gällande dottern och hennes pappa så är det en sak mellan honom och mig! Soc får om dom får in en anmälan gällande ett barn BARA titta på det barnets situation, att dom har dragit upp min dotters relation till sin pappa är faktiskt fel.
    Även det kan vara en risk.

Nej det är barnets rätt. Att du inte kan se det kan visa att du brister i föräldraförmågan.

Socialtjänsten utreder barnets HELA situation, inte enbart vad anmälningen gällde.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 09:17:56 följande:

Det kan du väl ändå inte jämföra...man delar ju sitt liv med den personen (man eller kvinna) man delar upp arbetet i hemmet, barnen och försörjningen. Ena går till jobbet och den andra gör jobbet hemma. Att bli försörjd av sin mamma och pappa är inte samma sak. 

Sedan undrar jag varför du öht tar upp att du köper märkeskläder till dina barn? Är så man mäter sitt föräldraskap i dina ögon? Skulle soc bli imponerad av detta menar du? Jag skulle
     nog hellre ifrågasätta varför man köper dyra kläder till sina barn om man lever på någon annan....
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-03-22 09:24:13 följande:
    Sannolikheten att drabbas ÄR högre, vilket inte betyder att det går illa för alla. Man bör lära sig förstå vad som menas med undersökningarnas resultat innan man påstår att de inte stämmer kan jag tycka.

- 71 % av alla ungdomar som hoppar av gymnasiet har växt upp utan sin pappa
    - 80 % av sexualbrottslingar med subjektivt riktad aggressivitet, har växt upp utan sin pappa
    - 63 % av ungdomarna som begår självmord kommer från faderlösa hem
    - 85 % av ungdomsbrottslingarna som avtjänar fängelsestraff kommer från faderlösa hem
    Barn som växer upp utan en pappa löper ökad risk enligt följande:
    - 4,6 ggr. större chans att begå självmord
    - 6,6 ggr. större chans att bli tonårsmamma
    - 24,3 ggr. större chans att rymma hemifrån
    - 15,3 ggr. större chans att utveckla beteendestörningar
    - 6,3 ggr. större chans att blir föremål för LVU
    - 10,8 ggr. större chans att begå våldtäkt
    - 6,6 ggr. större chans att hoppa av skolan
    - 15,3 ggr. större chans att hamna i ungdomsfängelse, och med det kriminell utveckling

”En omfattande forskning har påvisat en mängd förhållanden hos föräldrarna som kan kopplas till en
    ökad risk för antisocial utveckling hos barnen.
    Kriminalitet, missbruk, psykisk sjukdom, att vara ensamstående mamma eller tonårsförälder,
    långvarig och allvarlig social stress, bristande omsorgsförmåga, övergrepp och misshandel är några
    av de kanske vanligaste påvisade riskfaktorerna. Ofta påpekas att risken för antisocial
    utveckling ökar med antalet familjerelaterade stressfaktorer som barnet exponeras för”

”Barn som lever med en ensamstående förälder löper ökad risk för psykiska problem jämfört med
    barn som bor tillsammans med båda föräldrarna. Det visar en forskningsgenomgång som Statens
    folkhälsoinstitut har gjort… I Sverige lever ungefär vart femte barn i åldern 0-17 år med en
    ensamstående förälder. Det motsvarar närmare 400 000 barn.”
    Har man då tagit hänsyn till föräldrarnas sociekonomiska situation. Eftersom jag är väldigt säker på att det spelar väldigt stor roll.

Min mamma är uppvuxen utan pappa, han dog när mamma var liten, men hon är uppvuxen i ensocioekonomiskt stark familj (en mamma som var utbildad och kunde utan problem försörja sig själv och sina barn) 
  • Anonym (soc.)

Ex. Att skriva : Fadern bor på annan ort och har sporadisk kontakt med sitt barn är helt enkelt ett konstaterande. Inget konstigt utan helt enkelt sådant som ska finnas med i utredningen på samma sätt som att man kan konstatera att fadern och modern har ett stabilt äktenskap.

Om man i bedömningen däremot skriver Fadern bor på annan ort, och har sporadisk kontakt med barnet vilket barnet far illa av, förslag till insats är familjebehandling. 

Stor skillnad.

Undrar som sagt fortfarande om det verkligen är en värdering och brist som socialtjänsten bedömt behöver insatser eller om det är ett enkelt konstaterade omkring hur boendesituation och familjesituation och ekonomi ser ut.

• jebba

Nej, jag tror att det är mycket ovanligt i Sverige att vuxna människor som har egen familj blir försörjda av sina föräldrar! Min åsikt är att man ska kunna försörja sig själv om man är en fullt frisk och arbetsför människa. Särskilt när man har egen familj.

Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt