• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • Anonym (soc.)
    jebba skrev 2012-03-22 09:31:59 följande:
    Nej, jag tror att det är mycket ovanligt i Sverige att vuxna människor som har egen familj blir försörjda av sina föräldrar! Min åsikt är att man ska kunna försörja sig själv om man är en fullt frisk och arbetsför människa. Särskilt när man har egen familj.
    Fast det är din åsikt. Ibland väljer människor att leva annorlunda, och om barnen får sina behov tillgodosedda så är det inget som socialtjänsten bryr sig om.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 09:28:38 följande:
    Det kan du väl ändå inte jämföra...man delar ju sitt liv med den personen (man eller kvinna) man delar upp arbetet i hemmet, barnen och försörjningen. Ena går till jobbet och den andra gör jobbet hemma. Att bli försörjd av sin mamma och pappa är inte samma sak. 

Sedan undrar jag varför du öht tar upp att du köper märkeskläder till dina barn? Är så man mäter sitt föräldraskap i dina ögon? Skulle soc bli imponerad av detta menar du? Jag skulle nog hellre ifrågasätta varför man köper dyra kläder till sina barn om man lever på någon annan....
    Men det passar mig bäst och ja, min särbo försörjer mig också och det ÄR samma sak som att vi skulle bo ihop! Måste man som förälder ha ett 9- 17 jobb för att passa in i normen eller?
    Det GÅR ändå! Jag har flera tusen och leva på varje månad, och jag menar att mina barn aldrig behöver sakna någonting! Jag har råd att ge dem allt de önskar sig!

Där är ju inte så att jag väljer att inte jobba och förutsätter att soc och samhället ska finansiera att jag ligger hemma på soffan..
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 09:38:13 följande:
    Men det passar mig bäst och ja, min särbo försörjer mig också och det ÄR samma sak som att vi skulle bo ihop! Måste man som förälder ha ett 9- 17 jobb för att passa in i normen eller?
    Det GÅR ändå! Jag har flera tusen och leva på varje månad, och jag menar att mina barn aldrig behöver sakna någonting! Jag har råd att ge dem allt de önskar sig!

Där är ju inte så att jag väljer att inte jobba och förutsätter att soc och samhället ska finansiera att jag ligger hemma på soffan..
    Att ge barnen saker är inte att ge barnen allt de behöver. Soc ser på hela omsorgsförmågan och att man kan prioritera barnens behov före sina egna.
  • The Doctor

Jag vet inte riktigt vad märkeskläder har med det hela att göra, så länge barnens kläder är hela och rena borde ju ingen höja ögonbrynen, men jag tycker att soc överdriver det hela något.

Underligt att man i dagens Sverige måste ha en specifik inkomst från en arbetsgivare, A-kassa, FK etc, jag ser inget problem i hur er familj lagt upp er ekonomi. Om dålig kontakt med ena föräldern skulle vara en orsak till oro borde ju flera tusen svenska familjer anmälas.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 09:38:13 följande:

I så fall skulle jag skämmas ifall jag blir så pass försörjd och har så gott ställt att jag kan köpa märkeskläder till mina barn och ÄNDÅ låta mina föräldrar betala mina räkningar. Men det är jag det...var och en gör som den vill...men jag skulle inte klara av att utnyttja min familj på det  sättet...
  • Anonym

Så jag ska jobba bara för att man ska göra det när man är mamma!
    ÄR det inte bra att jag kan välja själv om jag vill vara hemma med barnen eller inte.

Mina barn älskar att jag är hemma, min dotter slipper fritids och långa dagar och kan gå hem direkt efter skolan till skillnad från många andra barn.

MÅSTE alla föräldrar ha ett jobb för att vara bra föräldrar??

Spelar det någon roll om jag får mina tusen för att jobba eller om jag får dom från min släkt? Huvudsaken är väl ATT jag har pengar så att jag och barnen klarar oss.

• Anonym (myra)
    Anonym skrev 2012-03-22 09:24:13 följande:
    Sannolikheten att drabbas ÄR högre, vilket inte betyder att det går illa för alla. Man bör lära sig förstå vad som menas med undersökningarnas resultat innan man påstår att de inte stämmer kan jag tycka.

- 71 % av alla ungdomar som hoppar av gymnasiet har växt upp utan sin pappa
    - 80 % av sexualbrottslingar med subjektivt riktad aggressivitet, har växt upp utan sin pappa
    - 63 % av ungdomarna som begår självmord kommer från faderlösa hem
    - 85 % av ungdomsbrottslingarna som avtjänar fängelsestraff kommer från faderlösa hem
    Barn som växer upp utan en pappa löper ökad risk enligt följande:
    - 4,6 ggr. större chans att begå självmord
    - 6,6 ggr. större chans att bli tonårsmamma
    - 24,3 ggr. större chans att rymma hemifrån
    - 15,3 ggr. större chans att utveckla beteendestörningar
    - 6,3 ggr. större chans att blir föremål för LVU
    - 10,8 ggr. större chans att begå våldtäkt
    - 6,6 ggr. större chans att hoppa av skolan
    - 15,3 ggr. större chans att hamna i ungdomsfängelse, och med det kriminell utveckling

”En omfattande forskning har påvisat en mängd förhållanden hos föräldrarna som kan kopplas till en
    ökad risk för antisocial utveckling hos barnen.
    Kriminalitet, missbruk, psykisk sjukdom, att vara ensamstående mamma eller tonårsförälder,
    långvarig och allvarlig social stress, bristande omsorgsförmåga, övergrepp och misshandel är några
    av de kanske vanligaste påvisade riskfaktorerna. Ofta påpekas att risken för antisocial
    utveckling ökar med antalet familjerelaterade stressfaktorer som barnet exponeras för”

”Barn som lever med en ensamstående förälder löper ökad risk för psykiska problem jämfört med
    barn som bor tillsammans med båda föräldrarna. Det visar en forskningsgenomgång som Statens
    folkhälsoinstitut har gjort… I Sverige lever ungefär vart femte barn i åldern 0-17 år med en
    ensamstående förälder. Det motsvarar närmare 400 000 barn.”
    Och!
    Vad har dessa siffror med TS att göra?

TS, ligg lågt, var medgörlig inför soc och stå upp för ditt sätt att leva. Många är kanske avundsjuka. Själv tycker jag det låter toppen att bo på en stor gård med sina barn. Vad kan vara problemet med det? Låter som en fantastisk uppväxtmiljö.
    Lycka till!!
  • Eliasmamma

Dom är ju tyvärr som dom är :)

Min son sover också ute i vagnen ibland, för han sover BÄST där på dagarna men jag har stenkoll på honom och har babyvakt så man hör om han vaknar osv. 

• Anonym (ingen fara)

Finns det inga direkta anmärkningar om att barnen far illa så kan jag inte tänka mig att soc ids bekosta vidare utredningar. Huvudsaken för dem är att barnen mår bra och inte far illa! 

• Anonym (Nelly)

Jag blir också försörjd av mina föräldrar nu när barnen är små. Jag hade ett jobb att gå tillbaka till efter min föräldraledighet men ville (som många andra) hellre vara hemma med barnen.

Nu är det så att mina föräldrar har väldigt bra ekonomi och räknas nog som ganska förmögna. Jag flyttade precis som TS in i en släktgård där jag bor helt kostnadsfritt.

Jag har en oerhört nära kontakt med mina föräldrar och att dom försörjer mej är inget som på något vis skadar deras ekonomi. Dom vill göra detta!

Har själv en bra utbildning (är veterinär) och jobb kommer jag att få den dan jag så önskar.

Just nu njuter jag av att kunna vara hemma med mina barn, den tiden går så snabbt och är så viktig för oss alla.

Min dotter älskar att komma direkt hem efter skolan utan att behöva vara på fritids och sonen som nu är fyra är också en väldigt nöjd liten herre .

Mina föräldrar är oerhört glada över att kunna hjälpa oss med detta och jag känner inte alls att jag utnyttjar deras välvilja.

Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt