• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • sirisdotter
    Mandy1981 skrev 2012-03-22 08:26:38 följande:
    fast det är skitsnack att skylla sin kriminalitet på att ha växt upp utan pappa. båda jag och lillbrorsan har växt upp utan pappa och mår utmärkt
    Det tyckte nog flera i rätten,  även jag,  som hörde honom.   Men varför ge någon chansen att skylla på det,  om det finns en pappa i livet?
  • annniel

Om de tycker att något verkar skumt och vill utreda vidare så är det bara att låta dem. Tänk på att de faktiskt har annat att göra och att inte handlar om att de är ute efter att sätta dit dig. Det är för barnens bästa. 

Själv tycker att jag att din situation låter lite skum...behöver inte betyda att du är en dålig mamma för det men visst låter det...ovanligt...om misstanke finns att allt inte står rätt till så är det väl bara att låta dem göra sina jobb...du har inget att dölja och då borde detta vara ut världen snart. 

• sirisdotter
    MommyOf2 skrev 2012-03-22 08:37:25 följande:
    Ja barn har rätt till båda föräldrarna! MEN det måste finns en bra annledning när barn INTE träffar den ena.
    Jag håller med om att en mor bör kunna lämna en väldigt bra anledning till att inte  hon inte  lägger  ner ett enormt engagemang för att få kontakten mellan sina barn och deras pappor att fungera.   Tycker du det är konstigt att soc.  frågar varför Ts dotter inte  umgås med sin biologiska pappa?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 08:34:11 följande:
    Pappan till min son och jag har varit tillsammans sedan dottern var åtta månader och det är vi fortfarande det ÄR HONOM som hon säger pappa till och för henne finns det ingen annan pappa.  Han har funnits i hennes vardag sedan hon lärde sig prata, han hämtar på dagis är med på föräldramöten och utvecklingssamtal m.m

Ingen annan har reagerat, förs nu och det var inte ens det soc anmälan gällde!
    Om han hämtar henne på dagis får du inget vårdnadsbidrag...
  • Anonym

Barn har rätt till båda sina föräldrar och självklart tar soc med att ditt barn inte har kontakt med sin pappa, då de gör en utredning. Det står i föräldrabalken att föräldrar är SKYLDIGA att gynna barnets kontakt med den andra föräldern. Så nästa steg kan bli att de tar reda på vad du praktiskt gör för att ge barnet sin lagliga rätt till kontakt med sin pappa.

• MillasMirakel
    sirisdotter skrev 2012-03-22 08:41:17 följande:
    Jag håller med om att en mor bör kunna lämna en väldigt bra anledning till att inte  hon inte  lägger  ner ett enormt engagemang för att få kontakten mellan sina barn och deras pappor att fungera.   Tycker du det är konstigt att soc.  frågar varför Ts dotter inte  umgås med sin biologiska pappa?

Fan vad folk ska lägga sig i precis allt. De enda som eg har nått att göra med varför ett barn inte har kontakt med den ena föräldern är väl just barnen och föräldrarna? Ingen utomstående har nått med det att göra.

Sen din kommentar att en mor bör kunna ge en väldigt bra anledning till att hon inte lägger ner ett enormt engagemang...osv.......varför? Det är ta mig fan lika mycket en fars skyldighet att finnas i sina barns liv. Sen återigen, det har inte NÅN annan med att göra. 
  • Anonym
    annniel skrev 2012-03-22 08:39:30 följande:
    Om de tycker att något verkar skumt och vill utreda vidare så är det bara att låta dem. Tänk på att de faktiskt har annat att göra och att inte handlar om att de är ute efter att sätta dit dig. Det är för barnens bästa. 

Själv tycker att jag att din situation låter lite skum...behöver inte betyda att du är en dålig mamma för det men visst låter det...ovanligt...om misstanke finns att allt inte står rätt till så är det väl bara att låta dem göra sina jobb...du har inget att dölja och då borde detta vara ut världen snart. 
    Vad är det som är skumt att jag väljer att vara hemma med mina barn i stället för att jobba??
    Eller att jag kan bo gratis i ett släkthus?
    Anonym skrev 2012-03-22 08:41:49 följande:
    Om han hämtar henne på dagis får du inget vårdnadsbidrag...
    Han hämtade och lämnade när hon gick på dagis, nu är hon åtta som jag skrev och då går man i skolan.
    Det är hennes lillebror jag får vårdnadsbidrag för!
  • jebba

Vilka barn är du hemma med och vilka går på fsk? Och varför har du barn på fsk när du ändå går hemma? Tycker du inte att det är märkligt att bli försörjd av sina föräldrar när man är vuxen och har egen familj? Jag anar luckor i din berättelse. Kanske har soc sett saker som du inte ser själv?

• MillasMirakel

Visst har barn rätt till båda föräldrar MEN om den ena parten inte visar nått intresse så ska inte den andra parten behöva slita arslet av sig för att tvinga den föräldern att träffa sitt barn. Det är SÅ mycket som folk inte vet men de är förbannat nyfikna och ska lägga sig i allt. Låt folk sköta sig själva så länge barnen ej far illa.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 08:34:11 följande:
    Pappan till min son och jag har varit tillsammans sedan dottern var åtta månader och det är vi fortfarande det ÄR HONOM som hon säger pappa till och för henne finns det ingen annan pappa.  Han har funnits i hennes vardag sedan hon lärde sig prata, han hämtar på dagis är med på föräldramöten och utvecklingssamtal m.m

Ingen annan har reagerat, förs nu och det var inte ens det soc anmälan gällde!
    Ni har varit ihop i 8 år nu och har ett barn tillsammans men bor inte ihop..?  

Varför hämtar och lämnar han på dagis när du är den som går hemma?
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt