• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • Mandy1981
    Anonym skrev 2012-03-22 08:43:12 följande:
    Barn har rätt till båda sina föräldrar och självklart tar soc med att ditt barn inte har kontakt med sin pappa, då de gör en utredning. Det står i föräldrabalken att föräldrar är SKYLDIGA att gynna barnets kontakt med den andra föräldern. Så nästa steg kan bli att de tar reda på vad du praktiskt gör för att ge barnet sin lagliga rätt till kontakt med sin pappa.
    det är inte sant, har själv haft problem med barnets pappa och pratat med flera olika advokater, familjerätten och försäkringskassan. Alla säger samma sak, att det är upp till föräldrarna hur dem lägger upp ett umgänge, vill den ena inte träffa barnet så kan man inte tvinga den. Då hjälper inte att engagera sig som mor hela tiden, vill han inte så är det så.

Det är inget som myndigheterna lägger sig i, vad skulle dem göra??? Hämta pappan med polisen för att få till ett umgänge??? Låser in honom?? Det är inget brott att inte vilja ha umgänge med barnet, dock moralisk helt klart hemsk 
  • The Doctor
    Anonym skrev 2012-03-22 08:59:18 följande:
    Vi har valt att ha det så för att det passar oss, han vill ha kvar sitt välbetalda jobb och sin lägenhet på sin ort och jag vill ha kvar mitt hus och dottern vill gå i sin skola med sina kompisar.

Mina föräldrar har VALT att hjälpa till så att jag kan vara hemma med barnen, jag vill vara hemma med mina barn ÄR DET KONSTIGT?? det finns massa föräldrar som väljer att ha det så.

och åter - det var inte det soc anmäla gällde!
    Så länge man inte passar i stereotypen börjar folk störa sig. Enerverande. Lev era liv såsom ni vill.
  • Anonym
    Anonym (myra) skrev 2012-03-22 09:53:01 följande:
    Och!
    Vad har dessa siffror med TS att göra?

TS, ligg lågt, var medgörlig inför soc och stå upp för ditt sätt att leva. Många är kanske avundsjuka. Själv tycker jag det låter toppen att bo på en stor gård med sina barn. Vad kan vara problemet med det? Låter som en fantastisk uppväxtmiljö.
    Lycka till!!
    Fakta talar för att ts barn riskerar att råka illa ut i framtiden om barnet inte får ha kontakt med sin pappa.

Varför ska ts "ligga lågt" och vara medgörlig? Gör ts rätt som gör som hon gör idag så ska hon väl inte heller hymla om det?
  • Anonym (Nelly)

Har TS skrivit någonstans att barnen inte får ha kontakt med sin pappa?

• Mandy1981
    Anonym skrev 2012-03-22 09:24:13 följande:
    Sannolikheten att drabbas ÄR högre, vilket inte betyder att det går illa för alla. Man bör lära sig förstå vad som menas med undersökningarnas resultat innan man påstår att de inte stämmer kan jag tycka.

- 71 % av alla ungdomar som hoppar av gymnasiet har växt upp utan sin pappa
    - 80 % av sexualbrottslingar med subjektivt riktad aggressivitet, har växt upp utan sin pappa
    - 63 % av ungdomarna som begår självmord kommer från faderlösa hem
    - 85 % av ungdomsbrottslingarna som avtjänar fängelsestraff kommer från faderlösa hem
    Barn som växer upp utan en pappa löper ökad risk enligt följande:
    - 4,6 ggr. större chans att begå självmord
    - 6,6 ggr. större chans att bli tonårsmamma
    - 24,3 ggr. större chans att rymma hemifrån
    - 15,3 ggr. större chans att utveckla beteendestörningar
    - 6,3 ggr. större chans att blir föremål för LVU
    - 10,8 ggr. större chans att begå våldtäkt
    - 6,6 ggr. större chans att hoppa av skolan
    - 15,3 ggr. större chans att hamna i ungdomsfängelse, och med det kriminell utveckling

”En omfattande forskning har påvisat en mängd förhållanden hos föräldrarna som kan kopplas till en
    ökad risk för antisocial utveckling hos barnen.
    Kriminalitet, missbruk, psykisk sjukdom, att vara ensamstående mamma eller tonårsförälder,
    långvarig och allvarlig social stress, bristande omsorgsförmåga, övergrepp och misshandel är några
    av de kanske vanligaste påvisade riskfaktorerna. Ofta påpekas att risken för antisocial
    utveckling ökar med antalet familjerelaterade stressfaktorer som barnet exponeras för”

”Barn som lever med en ensamstående förälder löper ökad risk för psykiska problem jämfört med
    barn som bor tillsammans med båda föräldrarna. Det visar en forskningsgenomgång som Statens
    folkhälsoinstitut har gjort… I Sverige lever ungefär vart femte barn i åldern 0-17 år med en
    ensamstående förälder. Det motsvarar närmare 400 000 barn.”
    ok, men säg mig då hur barnet utvecklas när den har kontakt med en pappa som inte bryr sig. tror du det är bra för barnet att känna sig oälskad????
  • anna karin63
    The Doctor skrev 2012-03-22 09:44:35 följande:
    Jag vet inte riktigt vad märkeskläder har med det hela att göra, så länge barnens kläder är hela och rena borde ju ingen höja ögonbrynen, men jag tycker att soc överdriver det hela något.

Underligt att man i dagens Sverige måste ha en specifik inkomst från en arbetsgivare, A-kassa, FK etc, jag ser inget problem i hur er familj lagt upp er ekonomi. Om dålig kontakt med ena föräldern skulle vara en orsak till oro borde ju flera tusen svenska familjer anmälas.
    Håller med fullständigt och märkeskläder är inte en referens för att man skulle vara en bra förälder.
  • Anonym
    Mandy1981 skrev 2012-03-22 10:08:26 följande:
    ok, men säg mig då hur barnet utvecklas när den har kontakt med en pappa som inte bryr sig. tror du det är bra för barnet att känna sig oälskad????
    Vet vi att pappan inte bryr sig?
  • Ljusna
    Anonym (Nelly) skrev 2012-03-22 09:58:24 följande:
    Jag blir också försörjd av mina föräldrar nu när barnen är små. Jag hade ett jobb att gå tillbaka till efter min föräldraledighet men ville (som många andra) hellre vara hemma med barnen.

Nu är det så att mina föräldrar har väldigt bra ekonomi och räknas nog som ganska förmögna. Jag flyttade precis som TS in i en släktgård där jag bor helt kostnadsfritt.

Jag har en oerhört nära kontakt med mina föräldrar och att dom försörjer mej är inget som på något vis skadar deras ekonomi. Dom vill göra detta!

Har själv en bra utbildning (är veterinär) och jobb kommer jag att få den dan jag så önskar.

Just nu njuter jag av att kunna vara hemma med mina barn, den tiden går så snabbt och är så viktig för oss alla.

Min dotter älskar att komma direkt hem efter skolan utan att behöva vara på fritids och sonen som nu är fyra är också en väldigt nöjd liten herre .

Mina föräldrar är oerhört glada över att kunna hjälpa oss med detta och jag känner inte alls att jag utnyttjar deras välvilja.

Jag tycker att både du och TS gör helt rätt! Om man nu har pengarna själv/i familjen/i släkten varför skall man då inte använda dem för att leva på det sätt som är bäst för en själv och ens barn?

Det är ju dessutom så att en förmögenhet som står på banken inte gör någon lycklig, men pengar som används kommer ju samhället tillgodo också.

Och ni som tycker att föräldrar inte skall betala/försörja sina vuxna barn, är det bättre att man ärver alla pengar när de dör, när man oftast själv har vuxna barn och inte behöver de extra pengarna för att tex. vara hemma? Nu antar jag givetvis att det handlar föräldrar som har någon form av förmögenhet eller pengar som de inte på något sätt behöver, inte 30-åringar som bor hemma, aldrig har jobbat och lever på sin ensamstående mammas sjukpenning. Men det är ju liksom inte det vi diskuterar här.

• Mandy1981
    Anonym skrev 2012-03-22 10:11:38 följande:
    Vet vi att pappan inte bryr sig?

det var ett exempel, visst vet vi inte det, men ville han träffa barnet så har han ju lagen på sin sida, om han då inte orka kämpa för umgänget är en annan sak, och då tycker jag att han inte bryr sig
  • Mandy1981
    Ljusna skrev 2012-03-22 10:16:05 följande:

Jag tycker att både du och TS gör helt rätt! Om man nu har pengarna själv/i familjen/i släkten varför skall man då inte använda dem för att leva på det sätt som är bäst för en själv och ens barn?

Det är ju dessutom så att en förmögenhet som står på banken inte gör någon lycklig, men pengar som används kommer ju samhället tillgodo också.

Och ni som tycker att föräldrar inte skall betala/försörja sina vuxna barn, är det bättre att man ärver alla pengar när de dör, när man oftast själv har vuxna barn och inte behöver de extra pengarna för att tex. vara hemma? Nu antar jag givetvis att det handlar föräldrar som har någon form av förmögenhet eller pengar som de inte på något sätt behöver, inte 30-åringar som bor hemma, aldrig har jobbat och lever på sin ensamstående mammas sjukpenning. Men det är ju liksom inte det vi diskuterar här.

helt rätt, och med den högra siffran av arbetslösa är det bara bra att det finns folk som gärna stannar hemma och inte lever på staten och ger därmed mer plats till såna som mig, som måste jobba för att försörja mig och barnen.
Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt