• Anonym

Soc lägger näsan i blöt

För en tid sedan blev jag anmäld till soc för att jag låter min son sova ute i vagnen själv (??) På MIN villa tomt dessutom och jag ser inget fel i det och det gjorde nog inte soc heller med det blev en utredning.
    Ok, tänkte jag för jag har ju inget att dölja.

Nu kom utredningen!
    Och INGENSTANS  står det om själva grunden till anmälan utan det har de helt frångått, utan i stället anmärker dom på att jag helt saknar inkomst ????
    Jag lever INTE på soc bidrag eller  jo barnbidrag för båda barnen, och underhåll för min ena) sen har jag vårdnadsbidrag, men det räknas inte som FÖRSÖRJNINGSSTÖD från samhället!
    Jag bor i ett stor hus (som är en släktgård, mina föräldrar betalar alla mina räkningar utom telefon, för att jag vill vara hemma med mina barn!! och det är det vårdnadsbidraget är till för..
    Sen betalar min sons pappa en hel det  till sonen och till mig vi har ett förhållande med han bor flera mil bort.

Det andra soc anmärker på är är att min dotter inte har kontakt med sin pappa (eftersom jag flyttade från honom när hon var ett halvår (nu är hon åtta) Liksom jaha...? är inte det en sak mellan honom och mig??

Barnen far ju inte illa på något sätt, köper nästan bara märkeskläder och nya saker när barnen behöver, dom saknar ingenting!
    Vad är problemet??

Man blir anmäld för en sak som dom skiter i och lägger in sina egna värderingar och vad dom tycker!

• Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt
  • The Doctor
    Anonym skrev 2012-03-22 09:06:03 följande:
    Ts, vid en utredning så utreder de hela situationen, inte bara det anmälan gällde. Nu har soc hittat saker i ditt föräldraskap som de har anmärkningar på. Så frågan är hur du ska gå vidare.

1. Gällande din egen försörjningsförmåga av barnen så bör du givetvis ha en backup plan OM något skulle inträffa så att dina föräldrar inte längre försörjer dina barn.

2. Gällande faderns frånvaro i barnets liv så kan det vara klokt att ta dig i kragen och se till att barnet får en kontakt med sin far. Alla barn behöver båda sina föräldrar. Är han en hemlös knarkare så har barnet ändå rätt att lära känna honom.
    Och pappan är förstås helt utan fel? Vad är det som säger att TS inte har försökt få dem att ha kontakt?
  • Anonym
    Anonym (Nelly) skrev 2012-03-22 09:58:24 följande:
    Jag blir också försörjd av mina föräldrar nu när barnen är små. Jag hade ett jobb att gå tillbaka till efter min föräldraledighet men ville (som många andra) hellre vara hemma med barnen.

Nu är det så att mina föräldrar har väldigt bra ekonomi och räknas nog som ganska förmögna. Jag flyttade precis som TS in i en släktgård där jag bor helt kostnadsfritt.

Jag har en oerhört nära kontakt med mina föräldrar och att dom försörjer mej är inget som på något vis skadar deras ekonomi. Dom vill göra detta!

Har själv en bra utbildning (är veterinär) och jobb kommer jag att få den dan jag så önskar.

Just nu njuter jag av att kunna vara hemma med mina barn, den tiden går så snabbt och är så viktig för oss alla.

Min dotter älskar att komma direkt hem efter skolan utan att behöva vara på fritids och sonen som nu är fyra är också en väldigt nöjd liten herre .

Mina föräldrar är oerhört glada över att kunna hjälpa oss med detta och jag känner inte alls att jag utnyttjar deras välvilja.
    Du har alltså skolbarn? Hur länge planerar du att vara hemma?

Du tror att en ev. arbetsgivare skulle se dig som kompetent, och vilja anställa dig efter t.ex 15-18 år hemma?

Du har den turen att du alltid kommer att ha en försörjning, antingen av föräldrarna nu eller sen när de dör, i form av arv. Det är bra!
  • Omorfia
    Anonym skrev 2012-03-22 10:05:04 följande:
    Fakta talar för att ts barn riskerar att råka illa ut i framtiden om barnet inte får ha kontakt med sin pappa.

Varför ska ts "ligga lågt" och vara medgörlig? Gör ts rätt som gör som hon gör idag så ska hon väl inte heller hymla om det?
    Inte alls. Det man vet (fakta) är att barn med frånvarande fäder oftare "råkar illa ut" än barn med närvarande fäder. Vad det beror på vet man inte. Alla studier av den här typen visar på samvariation och kan inte identifiera orsakssamband. För att fastställa vad som orsakar ett beteende/utfall måste man göra experiment där man kontrollerar vissa ingående variabler. Detta är givetvis inte möjligt att göra på människor och deras uppväxter och därför har man bara observationsstudier att luta sig mot.

Varför sambandet frånvarande far och kriminellt barn finns kan man spekulera i.

Om man nu inte har fastnat i idén om att barn är blanka och oskrivna blad som föräldrarna fyller med sin uppfostran så kan man tänka sig att ett barn som ärvt hälften av sina gener från en förälder som är ansvarslös/omdömeslös/oempatisk/psykiskt sjuk/elak/eller nåt annat också löper högre risk att själv bli ansvarslös/omdömeslös/oempatisk/psykiskt sjuk/elak/eller nåt annat som vuxen.
  • Ljusna
    Mandy1981 skrev 2012-03-22 10:19:48 följande:
    helt rätt, och med den högra siffran av arbetslösa är det bara bra att det finns folk som gärna stannar hemma och inte lever på staten och ger därmed mer plats till såna som mig, som måste jobba för att försörja mig och barnen.
    Precis min tanke! Om jag var förmögen och av någon anledning ville jobba, ex. när barnen är stora och man vill komma hemifrån lite, så skulle jag jobba ideellt för någon välgörenhetsorganisation som inte hade haft råd att anställa någon.

Om man ser det rent samhällsekonomiskt så är förmögna människors lyxkonsumtion (och nu menar jag inte TS utan mer typ Paris Hilton) väldigt bra och borde uppmuntras (men gärna vara ekologisk ).
  • Anonym
    The Doctor skrev 2012-03-22 10:20:04 följande:
    Och pappan är förstås helt utan fel? Vad är det som säger att TS inte har försökt få dem att ha kontakt?
    Om ts har gjort det bör hon informera soc om det.
  • Anonym (vettigt)
    Omorfia skrev 2012-03-22 10:32:57 följande:
    Inte alls. Det man vet (fakta) är att barn med frånvarande fäder oftare "råkar illa ut" än barn med närvarande fäder. Vad det beror på vet man inte. Alla studier av den här typen visar på samvariation och kan inte identifiera orsakssamband. För att fastställa vad som orsakar ett beteende/utfall måste man göra experiment där man kontrollerar vissa ingående variabler. Detta är givetvis inte möjligt att göra på människor och deras uppväxter och därför har man bara observationsstudier att luta sig mot.

Om man nu inte har fastnat i idén om att barn är blanka och oskrivna blad som föräldrarna fyller med sin uppfostran så kan man tänka sig att ett barn som ärvt hälften av sina gener från en förälder som är ansvarslös/omdömeslös/oempatisk/psykiskt sjuk/elak/eller nåt annat också löper högre risk att själv bli ansvarslös/omdömeslös/oempatisk/psykiskt sjuk/elak/eller nåt annat som vuxen.
    Låter ovanligt vettigt för att vara på FL.

Dessutom verkar ju TS barn HA en pappa, det är bara inte den biologiska, men dock den enda hon minns.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-03-22 10:05:04 följande:
    Fakta talar för att ts barn riskerar att råka illa ut i framtiden om barnet inte får ha kontakt med sin pappa.Varför ska ts "ligga lågt" och vara medgörlig? Gör ts rätt som gör som hon gör idag så ska hon väl inte heller hymla om det?

Utifrån det som kommit fram. Ts har en lång utbildning bakom sig, Ts kommer från socioekonomisk stark grupp i samhället, ett bra nätverk omkring sig, svaret är nej, risken är väldigt, väldigt låg. Hade Ts kommit från en stadsdel där de flesta har en socioekonomisk svag ställning, Ts inte ens avslutat gymnasiet, då är risken större.
  • The Doctor
    sirisdotter skrev 2012-03-22 09:25:25 följande:
    Det är inte alltid så att den ena föräldern inte visar något intresse!   I detta fall hade väl Ts flyttat med en 6 månader gammal baby  FRÅN   babyns pappa!

Det finns föräldrar,  som HINDRAR  bioföräldern från kontakt på flera sätt än genom att flytta.   För mig är det inte ett dugg konstigt att soc.  frågar.   Antagligen har de sett att styvföräldrar tenderar att försvinna ur barns liv med tiden om relationen med barns boendeförälder tar slut.   Dessa barn blir helt utan pappa/mamma -   ibland till och med när det närståendeadopterats av den nya partern.

Ts har inte nämnt att hennes särbo adopterat 8-åringen.
    Amen bohooo. Själv har jag en polare som också flyttade ifrån sitt ex, det fanns misstanke om misshandel. Hennes nya hade vid barnets tolvårsdag ännu inte adopterat barnet av den enkla anledningen att den biologiska fadern måste skriva på pappret. Kompisen ville för allt i världen inte att biopappan skulle vet vart de bor.

Det kan ju faktiskt vara så att intresset inte finns från biopappans sida.
  • Anonym (MMM)
    Omorfia skrev 2012-03-22 10:32:57 följande:

Håller med.

Jag tror inte ett skvatt på att min dotter kommer bli kriminell bara för att hon har en pappa som inte bryr sig.
    Däremot har han någon form av funktionshinder som han inte fått (såvitt jag vet) diagnos på.
    Dottern har högfungerande autism och det ligger nära till hands att tro att pappan också har ett funktionshinder inom autismspektrat.  
  • sextiotalist

Nu är jag av en uppfattningen att man skall inte bli försörjd av sina föräldrar som vuxen. Så även om jag hade en drös miljoner på banken så skulle mitt barn, som vuxen, fått försörja sig själv. Jag hade inte betalt för h*n skulle vara hemmaman/fru. Men det är jag det. Nu verkar det som att Ts har en stabil bakgrund, hon har gjort ett val som inte stämmer in i gängse norm. Men absolut inget skadligt val för barnen. Hon har en lång utbildning bakom sig. Hon har det tryggt ekonomiskt. Så jag skulle nog kunna tro att en handläggare inte får ihop pusslet varför en högutbildad kvinna väljer att vara hemma och bli försörjd av sina föräldrar (vilket jag också höjer både ett och två ögonbryn för). Då måste det (enligt handläggaren) vara något som inte stämmer och börjar rota i det hela och betraktar Ts under mikroskåp. Nu tror jag inte att en handläggare kommer kunna driva saken vidare. Så Ts kan nog vara lugn, men det skulle inte alls förvåna mig om det var just de sakerna jag pekade på som gjorde att handläggaren ville börja rota lite.

Svar på tråden Soc lägger näsan i blöt