• Anonym (Va?)

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Hur ska jag göra??

Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill ha.... jag är nu kallad på intervju nästa vecka.....superkul.... Jobbet är som socialsekreterare och jag är utbildad socionom... har dock aldrig jobbat som det, fick examen 2009... har haft ströjobb här o där sedan dess... samt småkurser via AF....

MEN

Jag satt inne för dråp under åren 1999-2005....och har därför ett stort hål i mitt CV som de garanterat kommer att fråga om...

VAD SKA JAG SÄGA??

Sanningen eller ska jag ljuga och säga att jag ex varit utomlands? Vad tycker du?         

• Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!
  • Anonym (Va?)

Som sagt så vet jag inte vad jag ska göra... jag ska verkligen fundera.. tack för alla era tankar...

Men OM jag väljer att ljuga en vit lögn och de senare upptäcker det.. kan jag bli uppsagd då eller kanske rent av anmäld till polis?

Jag har aldrig gjort något kriminellt före eller efter denna händelse....   

• Anonym
    Anonym (Va?) skrev 2012-03-28 22:04:45 följande:
    Som sagt så vet jag inte vad jag ska göra... jag ska verkligen fundera.. tack för alla era tankar...

Men OM jag väljer att ljuga en vit lögn och de senare upptäcker det.. kan jag bli uppsagd då eller kanske rent av anmäld till polis?

Klart dom inte kan göra dig nåt, dom kan inte säga upp dig för det eller anmäla. Du har suttit av ditt straff. Men stämningen på ditt jobb kan ju bli lite stelt och konstigt om du har otur, om dom får reda på det menar jag.

Men för ditt eget måendes skull så tycker jag att du ska vara ärlig, då slipper du gå runt och vara nervös att det ska komma fram. 
  • Anonym

TS, jag har också ett fläckat belastningsregister. Dock inget sådant som att ha suttit inne men dock villkorlig dom för bidragsbrott. En lång och besvärlig historia, jag har varit ärlig mot mina arbetsgivare vilket de ENBART uppskattat. De har mest sett förvånade ut och inte varit så intresserade av att fråga om det. Jag har dock klargjort att jag betalat tillbaka varenda krona och tagit hela mitt ansvar.

så, frågar du mig, så är ärlighet bättre!!  

• Nape

OM de frågat mig hade jag sagt kort "Det var en period i mitt liv då jag inte mådde så bra". Sedan hade jag snabbt sett till att föra samtalet vidare med nåt i stil med "När jag sedan kom på fötter igen gjorde jag...".

Jag har lite luckor i mitt CV. Arbetslösa perioder och föräldraledighet. Då mitt CV är långt har jag valt att utelämna sådant. Ingen har frågat mig om luckorna (lärarjobb).

Lycka till!

• Anonym

läste nu att fick nog av din uppenbart sjuka sambo och stack honom, i en pressad situation, sånt förekommer TS! Jag förstår dig till fullo men var ärlig med jobbet. Säg typ "jag måste berätta en sak som är väldigt tung för mig men jag vill börja detta arbete med öppna kort"

tro mig, de kommer uppskatta det!!  

• Anonym
    Anonym (Va?) skrev 2012-03-28 22:04:45 följande:

Polisanmäld kan du inte bli (eller jo, vem som helst kan ju anmäla vem som helst, frågan är bara vad polisen gör med det). Däremot kan du möjligen riskera att bli uppsagd. Arbetsgivaren kan hävda att det är viktigt att du är fläckfri för tjänsten, och att du genom att ljuga lurat till dig den. Arbetsgivaren kanske också håller extra koll på dig, och därmed lättare hitta uppsägningsgrundade omständigheter. Jag skulle absolut berätta, om inte annat för att sova gott på nätterna och slippa oroa mig för att dom skulle upptäcka det.
  • Anonym

Dom vill säkert ha brottregister ( eller va de heter) innan dom anställer dig och tyvärr kommer du nog inte bli aktuell för tjänsten !

• Nape
    Anonym skrev 2012-03-28 19:29:07 följande:
    Det är det jag har. Och man har en spärr. Hade du åkt dit för självförsvar hade jag förstått...men inte dråp.
    Eh, nej du förstår inte.

Jag har varit i samma situation och jag tog mig ur det utan våld eller olagligheter. Men allvarligt,  jag var så nedbruten och förstörd att jag på fullt allvar trodde han var..övermänsklig. Han såg typ igenom mig och klarade allt. Lite som en..*letar efter en förklaring* att vara i en ond zombiefilm där allt ändå är overkligt.

Jag hade kunnat göra samma sak. Och ja, jag hade huggit i ryggen i så fall, för att ha någon chans att kanske komma ifrån.

Nu är jag lyckligt lottad. Till slut hittade jag en liten gnista hos mig själv och han glömde ta med sig telefonen när jag var inlåst. Då ringde jag efter hjälp.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-28 22:15:41 följande:

Polisanmäld kan du inte bli (eller jo, vem som helst kan ju anmäla vem som helst, frågan är bara vad polisen gör med det). Däremot kan du möjligen riskera att bli uppsagd. Arbetsgivaren kan hävda att det är viktigt att du är fläckfri för tjänsten, och att du genom att ljuga lurat till dig den. Arbetsgivaren kanske också håller extra koll på dig, och därmed lättare hitta uppsägningsgrundade omständigheter. Jag skulle absolut berätta, om inte annat för att sova gott på nätterna och slippa oroa mig för att dom skulle upptäcka det.

Nä dom kan inte göra nåt i efterhand i så fall kräver dom ett utdrag från belastningsregistret. Har man suttit av sit straff så har man sonat sitt straff.
Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!