• Anonym (Va?)

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Hur ska jag göra??

Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill ha.... jag är nu kallad på intervju nästa vecka.....superkul.... Jobbet är som socialsekreterare och jag är utbildad socionom... har dock aldrig jobbat som det, fick examen 2009... har haft ströjobb här o där sedan dess... samt småkurser via AF....

MEN

Jag satt inne för dråp under åren 1999-2005....och har därför ett stort hål i mitt CV som de garanterat kommer att fråga om...

VAD SKA JAG SÄGA??

Sanningen eller ska jag ljuga och säga att jag ex varit utomlands? Vad tycker du?         

• Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!
  • maaammaaa

visa chefen en kopia av hela domen

Det där håller jag faktiskt med om. Ta också med intyg om hur du bearbetat ditt trauma, hur pass frisk duu är. Koncentrera dig på sanningen om du vill ha jobb...kom sen ihåg att den sociala myndigheten gör fatala misstag ibland och borde ha tillräckligt med råg i ryggen för att erkänna det och gå vidare.

• Anonym
    Ms H skrev 2012-03-28 19:41:19 följande:
    Var ärlig, skippa möjligen det där med i ryggen, och säg att du avtjänat ditt straff och att människor är värda att få göra rätt för sig resten av livet och att du nu vill arbeta med att hjälpa andra människor i utsatta situationer, typ.

Lite lustigt att du nämner att människor är värda en andra chans, att få göra rätt för sig. Sambon hon mördade fick ingen andra chans eller nån chans att göra rätt för sig.

Och med det sagt vill jag också tillägga att det finns inget försvar till att misshandla nån, men det finns då fan inget försvar till att mörda nån annan heller.  
  • Mrs N

Tycker inte det är relevant att du suttit inne. Dra en nödlögn och säg att var arbetslös eller borta från arbetsmarknaden av privata skäl.

• Anonym (fattar)

Jag har full förståelse för folk som har levt under hot och våld, rädsla.. och sedan sticker en kniv i ryggen på den man som utsatt dem för detta under längre tid. Min mammas man misshandlade vår familj psykiskt under flera år. Jag var så jävla rädd att han en dag skulle slå min mamma eller rent av döda henne.
    En kväll hade han druckit som vanligt. Det var på min 19 årsdag. Det slog slint och han gick bärsäkargång i huset och min mamma var tvungen att brotta ner honom och hålla honom nere medan hon skrek till mig att ringa polisen (min mamma är fd vakt i häktet). När hon tyckte att han lugnat sig så släppte hon upp honom.
    Efter nån minut far han iväg igen. Mamma säger då åt mig att ta med mig mina småsyskon in på gästtoaletten och låsa. När vi stod där inne och grät så drog han ut alla proppar och huset blev helt svart. man kunde höra honom där ute.. Jag var så jävla fruktansvärt räddoch fick sådan fruktansvärd ångest!

Under den här händelsen funderade jag på att springa till köket och ta en kniv ur knivlådan och sticka honom i ryggen för att försvara oss alla. Jag tyckte att det var värt det straff jag kunde få.. Jag anser inte att TS borde få något straff, utan vård för vad hon utsatts för och vad det lett till att  hon gjorde. 

• Anonym (Svårt att fatta!)
    Anonym skrev 2012-03-28 20:56:20 följande:

Lite lustigt att du nämner att människor är värda en andra chans, att få göra rätt för sig. Sambon hon mördade fick ingen andra chans eller nån chans att göra rätt för sig.

Och med det sagt vill jag också tillägga att det finns inget försvar till att misshandla nån, men det finns då fan inget försvar till att mörda nån annan heller.  

Men gud, ingen är mördad! Det är dråp! Vet du ens vad det innebär???
  • AA2012

Du ska såklart vara ärlig, ärlighet varar längst. Det är bara dumt att ljuga om något som din arbetsgivare kan kolla upp.

• Anonym (Anna)

Går nog inte att ljuga, de brukar ta ett utdrag ur brottsregistret vi anställningar. De gör de iaf i kommunen jag jobbar i som uska.

• AA2012
    AA2012 skrev 2012-03-28 21:01:32 följande:
    Du ska såklart vara ärlig, ärlighet varar längst. Det är bara dumt att ljuga om något som din arbetsgivare kan kolla upp.

Föresten, kollas inte de som ska jobba inom ditt område upp noga med olika register? Jag har ingen aning men helt omöjligt är det inte, någon som vet.
  • Anonym
    Mrs N skrev 2012-03-28 20:58:10 följande:
    Tycker inte det är relevant att du suttit inne. Dra en nödlögn och säg att var arbetslös eller borta från arbetsmarknaden av privata skäl.
    men sånt går ju att kolla upp och blir man upptäckt som en lögnare så får man ju absolut inget jobb.

Tycker det bästa är att vara ärlig. Sen är det väl inte säkert att man får jobbet för det.
    Dråp är ju en allvarlig förseelse. Jag jobbar själv som enhetschef inom hemtjänsten och jag skulle inte asntälla en som setat i fängelse för dråp, jag anser att det säger något om ens karaktär även om man kan ändras och allt det där, dråp är iaf en allvarlig förseelse och jag skulle inte känna mig trygg med att ha en fd fängelsekund inom hemtjänsten iaf.
Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!