• Anonym (Va?)

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Hur ska jag göra??

Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill ha.... jag är nu kallad på intervju nästa vecka.....superkul.... Jobbet är som socialsekreterare och jag är utbildad socionom... har dock aldrig jobbat som det, fick examen 2009... har haft ströjobb här o där sedan dess... samt småkurser via AF....

MEN

Jag satt inne för dråp under åren 1999-2005....och har därför ett stort hål i mitt CV som de garanterat kommer att fråga om...

VAD SKA JAG SÄGA??

Sanningen eller ska jag ljuga och säga att jag ex varit utomlands? Vad tycker du?         

• Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!
  • Anonym (e)

Ts som många andra har sagt, var ärlig! De varar längst. Hoppas du får jobbet, vore tråkigt om du inte får jobbet pgr av ditt förflu tna.. Lycka till :)

• Anonym (Varför inte)
    LoPax skrev 2012-03-29 05:41:07 följande:
    Något säger mig att dråp och att jobba med det yrket inte går hand i hand. Ungefär som att det inte är okej för poliser att misshandla sina fruar. Eller vara pedofil som dagisläare.
    Det kan du ju omöjligt säga utan att ha träffat personen ifråga? Jag har inbillat mig att människor förtjänar en andra chans, eller är det ok att straffas för resten av livet?

Har h*n avtjänat sitt straff och gått vidare i livet, förändrats och vill göra något vettigt av sitt liv...så kan inte jag begripa varför man inte ska få chansen? Vi vet ju heller inte om några omständigheter kring brottet. Det är visserligen ganska oväsentligt, då det som är intressant är huruvida personen IDAG är kapabel att göra något liknande eller om det är Svenssonliv som gäller fro m nu.

Jag kan ju iof tro at man vill räta upp sitt liv, och kanske to m dra nytta av sin egen erfarnhet i det här yrkesvalet.

För att svara på TS fråga, så tycker jag att du ska meddela arbetsgivaren. Det kommer att komma fram, och för du fram det själv så framstår du som mer trovärdig.
  • slemtorsk i din bralla

Jag pluggar till socionom och är på praktik nu och iaf där jag är så begär de utdrag från belastningsregistret när man söker jobb, och där lär de ju få svart på vitt iaf tänker jag.

Sen beror det på vad för kategori av jobb du sökt, ska du utreda familjer tex så känns det svårt i din situation, försörjningsstöd är en annan sak- tänker jag rent krasst.

Precis som att man inte får ha skulder hos kronofogden när man jobbar inom kriminalvården eftersom det kan bli något som används av klienterna emot dig.

Jag tror ändå att ärlighet varar längst,men att det tyvärr kan försämra dina chanser att få jobb inom socialtjänsten. Ingen människa är felfri, vi har alla begått misstag och betett oss dumt genom livet men vissa saker är tyvärr värre än andra. Sen finns det säkert omständigheter kring det hela som gör att det sätts i ett annat sken, var öppen om frågan kommer upp.

• nevermind

Har bara läst den första sidorna.

TS, säg att du satt inne men inte varför. Eller nja, säg såklart att det var i självförsvar. För det var det.

• Anonym (Nelly)

Rätten kan ju inte ha ansett att TS handlat i självförsvar eftersom hon faktiskt blev dömd för dråp och fick sitta i fängelse hela sex år.

Min syster levde i en väldigt hotfull relation med kraftig fysisk och psykisk misshandel. En dag blev hon allvarligt misshandlad och det slutade med att hon dödade sin sambo - också med kniv.

I hennes fall ansågs det helt rimligt att hon försvarade sej själv - att det var antingen han eller henne. Hon fick ingen fängelsetid alls.

Får man sitta sex år tyder det på att brottet var synnerligen brutalt. Har aldrig tidigare hört talas om en misshandlad kvinna som dödar någon i nödvärn och ändå får så långt straff.

Något stämmer inte riktigt här.

• Madick
    Anonym skrev 2012-03-28 21:09:05 följande:
    Är du dum eller? Personen är död på grund av henne, kalla det vad du vill. Det hon gjorde var INTE självförsvar för då hade hon inte suttit inne för DRÅP.
    Självförsvar är just ett sånt tillfälle det kan bli dråp om åklagaren är duktig, att den kan få självförsvaret till att det var mer våld än nöden krävde.

Jag tror knappast att det var TS mening att döda faktiskt, utan att få en väg ut. Som sagt, en bättre advokat hade varit till nytta för TS.

Dråp är alltså att "råka" döda någon, att det inte fanns en avsikt med att döda med det man gjorde. Jämför med att köra på en fotgängare som dör, det var knappast ett mord, du körde ju inte på med flit (förhoppningsvis). En olycka men likförbannat hamnar du i fängelse för dråp.
  • Bumblebina

Jag hade nog sagt som det var från början, om de frågar om det. Men fundera över det i förväg, så du lägger dina ord rätt, om du förstår vad jag menar... Försök att få fram det så klarsynt och med så vettigt ordval som möjligt. Håller tummarna för dig! Lycka till!

• MrsC74

Vid en olycka kan det bli vållande till annans död. Väldigt sällan dråp.
    TS är inte dömd för självförsvar utan dråp. Väldigt stor skillnad.
    6 år i fängelse är ett hårt straff.
    När man ansöker om jobb i kommunen och speciellt inom socialtjänsten drar det alltid ut från brottsregistret. Jag tror inte det går att komma undan tyvärr.

• Lavish

Jag tycker inte du ska säga sanningen om det inte är risk att de kommer fram ändå.

För jag tror inte du får jobbet om du är ärlig, och du kan ju inte vara arbetslös resten av livet över detta.

• Astarte
    Madick skrev 2012-03-29 08:13:27 följande:
    Dråp är alltså att "råka" döda någon, att det inte fanns en avsikt med att döda med det man gjorde. Jämför med att köra på en fotgängare som dör, det var knappast ett mord, du körde ju inte på med flit (förhoppningsvis). En olycka men likförbannat hamnar du i fängelse för dråp.
    Nej, det är det inte. Om man bara råkar är det vållande till annans död. Dråp är som mord, fast med förmildrande omständigheter.
Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!