• Anonym (Va?)

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Hur ska jag göra??

Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill ha.... jag är nu kallad på intervju nästa vecka.....superkul.... Jobbet är som socialsekreterare och jag är utbildad socionom... har dock aldrig jobbat som det, fick examen 2009... har haft ströjobb här o där sedan dess... samt småkurser via AF....

MEN

Jag satt inne för dråp under åren 1999-2005....och har därför ett stort hål i mitt CV som de garanterat kommer att fråga om...

VAD SKA JAG SÄGA??

Sanningen eller ska jag ljuga och säga att jag ex varit utomlands? Vad tycker du?         

• Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!
  • Tealhawk

Jag personligen skulle sagt som det var eftersom jag hade stått för brottet under de omständigheter du berättar om. Men hur du gör är upp till dig. Du kommer nog inte få jobbet om de får reda på vad du gjort.

• RockaTot

Vad skall du arbeta med? På skola, med barn på behandlingshem, biståndshandläggare?
    Kommer du att arbeta med barn kommer de väl begära ett utdrag? Jag känner människor som arbetar med likande saker men med mindre ansvar som alla fått lämna utdrag.

Kan du inte höra med facket vad de säger?
    Om du är den mest lämpade och mest rätt utbildningar får de då neka dig jobbet pga av ditt förflutna? Ofta har väl kommuner och regioner nån regel om att de måste ta den mest meriterande och kunna visa upp för andra sökande varför de valde den de valde tillslut?

Jag skulle tänka ut lite olika svar och se när jag träffar dem vilket som passar bäst.
    Att antingen kort bara säga att "det var en svår period i ditt liv som du helst inte vill berätta om" eller "rakt på och säg som det är - allt" eller "säg att du satt inne men önskar att de inte fokuserar på det, det är trots allt avtjänat" eller "jag levde i en destruktiv relation och jag berättar gärna mer om det vid ett senare tillfälle, nu är dte dock över och har en stabil livssituation" eller något annat som du känner är sanningen.
    Jag skulle nog undvika att säga "satte kniven i" ...

Beroende på vad dit jobb kommer innebära kan ju detta vara en erfarenhet som antingen hjälper dig att få jobbet eller ej.

Bara du kan avgöra vart gränsen går mellan hur mycket du vill ha arbetet och hur ärlig du klarar av eller vill vara. Jag tror inte ärlighet bara lönar sig så där, men lögn lär nog straffa sig.

Att säga att du har varit utomlands blir bara helt fel, vad svarar du på följdfrågor om det eller intervjuaren själv har släkt/bott där och frågar vad du tyckte och tänkte om något där? Det fungerar inte att ljuga.

Begär de inte referenser förresten från tidigare arbeten eller likande, vad kommer de att berätta?

• ForReal

Till syvende och sist kommer du också känna på intervjun om det är läge att berätta eller om det verkar vara lika bra att inte göra det. Men frågar de inget så tycker jag verkligen inte att det är någon poäng att berätta. Jag skrev tidigare att jag inte tycker du behöver berätta, men om du ska gå och må dåligt för att du inte gjort det är det heller inte bra.

Jag känner någon som jobbat inom samma sektor som suttit inne flertalet gånger och som ej berättade, för de frågade inte. Det var ingen hemlighet men om ingen undrar så är det ju ingen idé att "Jo du förresten...". Kanske visste de men struntade till och med i det, vad vet jag. Lycka till!

• MizzTez
    Anonym (Va?) skrev 2012-03-28 18:58:02 följande:
    Hur ska jag göra??

Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill ha.... jag är nu kallad på intervju nästa vecka.....superkul.... Jobbet är som socialsekreterare och jag är utbildad socionom... har dock aldrig jobbat som det, fick examen 2009... har haft ströjobb här o där sedan dess... samt småkurser via AF....

MEN

Jag satt inne för dråp under åren 1999-2005....och har därför ett stort hål i mitt CV som de garanterat kommer att fråga om...

VAD SKA JAG SÄGA??

Sanningen eller ska jag ljuga och säga att jag ex varit utomlands? Vad tycker du?         
    Vilken sits.. Jag vet inte, försökte verkligen komma på nått bra men jag kom bara fram till att ärlighet är nog det som fungerar bäst. Frågar de inget behöver du ju inget säga men tar de upp det så tycker jag att du kan vara ärlig. Iof så är väl det en form av lögn åxå men med tanke på vad ditt brott är och under vilka omständigheter så tycker jag att du ska vara ärlig om det tas upp.
    Om du direkt säger åt dem att "Jag satt inne för dråp" så kommer du nog få några som blir chockade men istället berätta som det var, från början och kanske undvika ord som dråp och mord..
    Kanske låter konstigt hur jag förklarar saken men jag tycker att alla människor får iaf chansen att bevisa att de kan, att de har tagit sitt straff och sonat sitt brott. De finns faktiskt de människor som klarar av att leva som människor om samhället ger dem en chans, det är när de inte får chansen som de blir återfalls förbrytare. Med det menar jag verkligen inte ts att jag tror att du gör det utan mer att man ska ge nya chanser likväl som att få nya chanser och inte vara så dömande.

Nåväl ts, jag säger bara lycka till!
  • modesto

jag har ingen aning hur man ska lösa detta men önskar också lycka till, kommer att följa dina inlägg hur det gick{#emotions_dlg.flower}

• LoPax

Något säger mig att dråp och att jobba med det yrket inte går hand i hand. Ungefär som att det inte är okej för poliser att misshandla sina fruar. Eller vara pedofil som dagisläare.

• Anonym
    Anonym (Va?) skrev 2012-03-28 22:04:45 följande:
    Som sagt så vet jag inte vad jag ska göra... jag ska verkligen fundera.. tack för alla era tankar...

Men OM jag väljer att ljuga en vit lögn och de senare upptäcker det.. kan jag bli uppsagd då eller kanske rent av anmäld till polis?

Jag har aldrig gjort något kriminellt före eller efter denna händelse....   
    Du kan bli uppsagd. Om man menar att din dom påverkar din lämplighet att utföra arbetet så kan de säga upp dig. Ingen skillnad egentligen mot att ljuga om andra saker t ex att påstå att man har en utbildning som man inte har.
  • Söders fröjder

Sanningen kommer alltid fram

Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!