Anonym (Va?) skrev 2012-03-28 18:58:02 följande:
Hur ska jag göra??
Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill ha.... jag är nu kallad på intervju nästa vecka.....superkul....

Jobbet är som socialsekreterare och jag är utbildad socionom... har dock aldrig jobbat som det, fick examen 2009... har haft ströjobb här o där sedan dess... samt småkurser via AF....
MEN
Jag satt inne för dråp under åren 1999-2005....och har därför ett stort hål i mitt CV som de garanterat kommer att fråga om...
VAD SKA JAG SÄGA??
Sanningen eller ska jag ljuga och säga att jag ex varit utomlands? Vad tycker du?
Vilken sits.. Jag vet inte, försökte verkligen komma på nått bra men jag kom bara fram till att ärlighet är nog det som fungerar bäst. Frågar de inget behöver du ju inget säga men tar de upp det så tycker jag att du kan vara ärlig. Iof så är väl det en form av lögn åxå men med tanke på vad ditt brott är och under vilka omständigheter så tycker jag att du ska vara ärlig om det tas upp.
Om du direkt säger åt dem att "Jag satt inne för dråp" så kommer du nog få några som blir chockade men istället berätta som det var, från början och kanske undvika ord som dråp och mord..
Kanske låter konstigt hur jag förklarar saken men jag tycker att alla människor får iaf chansen att bevisa att de kan, att de har tagit sitt straff och sonat sitt brott. De finns faktiskt de människor som klarar av att leva som människor om samhället ger dem en chans, det är när de inte får chansen som de blir återfalls förbrytare. Med det menar jag verkligen inte ts att jag tror att du gör det utan mer att man ska ge nya chanser likväl som att få nya chanser och inte vara så dömande.
Nåväl ts, jag säger bara lycka till!