Anonym (Va?) skrev 2012-03-28 22:04:45 följande:
Som sagt så vet jag inte vad jag ska göra... jag ska verkligen fundera.. tack för alla era tankar...
Men OM jag väljer att ljuga en vit lögn och de senare upptäcker det.. kan jag bli uppsagd då eller kanske rent av anmäld till polis?
Jag har aldrig gjort något kriminellt före eller efter denna händelse....
Du kan ju berätta en liten del av sanningen och låta bli att gå in på detaljer.
Då blir det inte en direkt lögn, och det är inte ens säkert att det är intressant för dem att få reda på detaljerna. Då kan de ju lika gärna få en kopia av domen och läsa själva innantill istället för att du ska sitta och berätta allt med egna ord.
Om det skulle bli en diskussion av det - ta upp det från en vinkel som knyter samman det med den utbildning du valde och det jobb du vill ha. Lägg fokus på det som hände efter att du fått sona ditt brott, för det är ju trots allt det som är viktigast.
Och skulle de ifrågasätta vad du gjorde, så visst, be dem sitta ner och ha tålamod och berätta sedan om alla de 5 år som ledde fram till det ögonblick som blev grunden till domen.
Som någon skrev tidigare i tråden - det krävs rätt mycket tålamod och eftertanke att orka leva i ett misshandelsförhållande i fem år innan man tar till lite 'skarpare' sätt att försvara sig.
Det värsta som kan hända är väl att du uppmanas ha en samtalskontakt då jobbet kan bli stressfyllt ibland, men det tycker jag faktiskt att alla som jobbar med sådana svåra frågor bör ha oavsett om de har egna erfarenheter eller domar bakom sig eller om de har levt ett "perfekt liv".