• Anonym (Va?)

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Hur ska jag göra??

Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill ha.... jag är nu kallad på intervju nästa vecka.....superkul.... Jobbet är som socialsekreterare och jag är utbildad socionom... har dock aldrig jobbat som det, fick examen 2009... har haft ströjobb här o där sedan dess... samt småkurser via AF....

MEN

Jag satt inne för dråp under åren 1999-2005....och har därför ett stort hål i mitt CV som de garanterat kommer att fråga om...

VAD SKA JAG SÄGA??

Sanningen eller ska jag ljuga och säga att jag ex varit utomlands? Vad tycker du?         

• Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!
  • Anonym

Oavsett anledningen till brottet och domen. Hos oss skulle man begära uttdrag från brottsregistret i alla fall om det är en utredar- eller behandlartjänst, möjligtvis inte om det gällt ekonomiskt bistånd.

• NadiaMi
    Anonym (Va?) skrev 2012-03-28 22:04:45 följande:
    Som sagt så vet jag inte vad jag ska göra... jag ska verkligen fundera.. tack för alla era tankar...

Men OM jag väljer att ljuga en vit lögn och de senare upptäcker det.. kan jag bli uppsagd då eller kanske rent av anmäld till polis?

Jag har aldrig gjort något kriminellt före eller efter denna händelse....   
    Du kan ju berätta en liten del av sanningen och låta bli att gå in på detaljer.
    Då blir det inte en direkt lögn, och det är inte ens säkert att det är intressant för dem att få reda på detaljerna. Då kan de ju lika gärna få en kopia av domen och läsa själva innantill istället för att du ska sitta och berätta allt med egna ord.

Om det skulle bli en diskussion av det - ta upp det från en vinkel som knyter samman det med den utbildning du valde och det jobb du vill ha. Lägg fokus på det som hände efter att du fått sona ditt brott, för det är ju trots allt det som är viktigast.
    Och skulle de ifrågasätta vad du gjorde, så visst, be dem sitta ner och ha tålamod och berätta sedan om alla de 5 år som ledde fram till det ögonblick som blev grunden till domen.

Som någon skrev tidigare i tråden - det krävs rätt mycket tålamod och eftertanke att orka leva i ett misshandelsförhållande i fem år innan man tar till lite 'skarpare' sätt att försvara sig.
    Det värsta som kan hända är väl att du uppmanas ha en samtalskontakt då jobbet kan bli stressfyllt ibland, men det tycker jag faktiskt att alla som jobbar med sådana svåra frågor bör ha oavsett om de har egna erfarenheter eller domar bakom sig eller om de har levt ett "perfekt liv".
  • Anonym (Lycka till!)

Lycka till! Hoppas du får ordning på intervjuvn å att du får jobbet! Om de finns någon rättvisa i världen bör du få jobbet! Lycka till!!

• Anonym

Om du är helt säker på att de inte begär ut straffregister så ser jag ingen anledning till att tala sanning. på intervjun. Det kan inte leda till något positivt så heldre säg att du hade ströjobb utomlandseftersom du behövde fundera på vad du ville plugga i framtiden tex..

• AA2012
    Anonym (Va?) skrev 2012-03-28 22:04:45 följande:
    Som sagt så vet jag inte vad jag ska göra... jag ska verkligen fundera.. tack för alla era tankar...

Men OM jag väljer att ljuga en vit lögn och de senare upptäcker det.. kan jag bli uppsagd då eller kanske rent av anmäld till polis?

Jag har aldrig gjort något kriminellt före eller efter denna händelse....   

Hur kan du ens överväga att ljuga om något som är offentliga uppgifter, det är bara dumdristigt.

Dessutom uppskattas ärligheten utan tvekan av kommande arbetsgivare, sen är frågan om du passar till det jobbet med din historik angående dråp, men det är en annan fråga som sagt..

Var ÄRLIG, det lönar sej alltid..... 
  • Anonym (Hanna)

Jag vet inte om uttrycket "det lönar sig att alltid vara ärlig" inte är en floskel som inte riktigt är tillämpbar i det här läget....

Jag tycker du dock borde kolla upp om de begär ut utdrag ur belastningsregistret. Jag har gjort det, men då tig jag med det själv. Vet inte hur ofta arbetsgivare gör det i "lönndom"?

Jag har själv en rejäl lucka i mitt CV (pga att jag nådde dåligt) och kör med resevarianten och att jag var hemma med barnen länge som jag bäddar in i allt annat, det funkar om man har andra bra meriter erfar jag. Särskilt det där med barn är bra, då ser folk det som att man är en riktig bullmamma he,he. Men alltså,d et här är ju ett allvarligare läge. Risken är ju stor att du aldrig får ett jobb som socialsekreterare om detta kommer fram. Å andra sidan, du har väl inget att förlora på att vara ärlig och söka sådana tjänster om ärlighet krävs. Det är ändå en bransch där man ofta har en tro på människor och deras förmågatill bot och bättring.

Inget bra svar kanske. Mne jag önskar dig lycka till!

• snöflingan84

Knepig situation. Men jag ger dig rådet att säga sanningen om de frågar. För eller senare kanske det kommer fram ändå och om de då förstår att du har undanhållit sanningen/ ljugit så tror jag att de anser det vara värre än om du hade berättat allt från början. Om du ljuger och de senare får reda på det så anser det antagligen att du har ett dåligt omdömen och det lär de inte uppskatta.

Men jag tror att det är mycket viktigt hur du formulerar dig och hur det lägger fram det hela när du berättar och att du betonar att det är något som har hänt och som du har bearbetat. Och att dina erfarenheter av misshandel rentutav kan vara en fördel för tjänsten. Men jag skulle inte berätta på första intervjun om det inte frågar utan först visa vem du är som person så att de har en chans att se din person och inte alla dina handlingar/misstag.    

• EruGoEller

hmm... på något sätt känner jag en tveksamhet att en person som begått ett sådant brott skulle vara den jag hade anställt som socialsekreterare....Det arbetet innebär stor press och man kan bli hotad av klienter mm..

Klarar du den pressen?

• mamita64
    Nape skrev 2012-03-28 22:17:39 följande:
    Eh, nej du förstår inte.

Jag har varit i samma situation och jag tog mig ur det utan våld eller olagligheter. Men allvarligt,  jag var så nedbruten och förstörd att jag på fullt allvar trodde han var..övermänsklig. Han såg typ igenom mig och klarade allt. Lite som en..*letar efter en förklaring* att vara i en ond zombiefilm där allt ändå är overkligt.

Jag hade kunnat göra samma sak. Och ja, jag hade huggit i ryggen i så fall, för att ha någon chans att kanske komma ifrån.

Nu är jag lyckligt lottad. Till slut hittade jag en liten gnista hos mig själv och han glömde ta med sig telefonen när jag var inlåst. Då ringde jag efter hjälp.
    Jag kunde ha varit i samma situation.
    Det hände flera gånger att jag övervägde att ta en kudde och kväva honom när han sov på fyllan
    Men tankarna på att barnen riskerade att bli utan mej också, gjorde att jag lät bli, det och feghet, skulle jag tro.
    Dessutom  hade jag väl kanske åkt för mord, ?
  • MrsC74

Svårt ...

En fråga. Hur kan du veta att de inte begär utdrag ut brottsregistret. Det gör man ju nästan alltid vid sådant jobb. Att du bodde in en annan stad då spelar ingen roll. Det syns i alla fall.

Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!