• Anonym (Va?)

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Hur ska jag göra??

Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill ha.... jag är nu kallad på intervju nästa vecka.....superkul.... Jobbet är som socialsekreterare och jag är utbildad socionom... har dock aldrig jobbat som det, fick examen 2009... har haft ströjobb här o där sedan dess... samt småkurser via AF....

MEN

Jag satt inne för dråp under åren 1999-2005....och har därför ett stort hål i mitt CV som de garanterat kommer att fråga om...

VAD SKA JAG SÄGA??

Sanningen eller ska jag ljuga och säga att jag ex varit utomlands? Vad tycker du?         

• Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!
  • Anonym

Etik och moral är viktigt i socialt arbete så jag tycker att du ska berätta och förklara vad du har lärt dig av det och hur du relaterar dina upplevelser till ditt arbete.

• Anonym (Va?)
    Anonym skrev 2012-03-28 19:29:07 följande:
    Det är det jag har. Och man har en spärr. Hade du åkt dit för självförsvar hade jag förstått...men inte dråp.
    Det är inte detta vad tråden ska handla om.... jag har sonat mitt brott, jag kommer inte ge mer info om det.
  • Anonym

Läste nyligen att det är få som är helt ärliga i sina jobbansökningar. Jag hade inte berättat hela sanningen, utan förskönat den eller ljugit. Kanske sagt att jag bott utomlands eller var sjuk.

• Nickipicki
    Det är det jag har. Och man har en spärr. Hade du åkt dit för självförsvar hade jag förstått...men inte dråp.
    Jag tycker inte att man kan säga så. Rädsla, desperation, ilska och psykisk press på alla sätt och vis kan nog få en person att begå dråp. Hon kanske visste att han aldrig skulle låta henne komma där ifrån levandes 
  • Anonym (sara)
    Anonym (Va?) skrev 2012-03-28 19:19:00 följande:
    Dråpet var jag som stack kniven i min sambo när han misshandlade mig..... efter 5 års fysisk och psykisk misshandel så fick jag nog....

Eftersom jag stack den i ryggen på honom sa åklagaren att det var uppsåtligt.....  jag var nykter och drogfri....
    Jag har varit i ett sådant förhållande, och jag vet att man till slut kan bli ganska störd själv efter allt man får utstå. Jag har aldrig dödat någon men jag blev ganska våldsam själv (men endast mot honom) efter att ha behandlats illa under lång tid. Nu vet jag inte om du gjorde detta i stundens hetta, om det var menat som självförsvar eller om det var mer planerat, det har hänt. Alla har en gräns för vad vårt psyke klarar av innan det slår slint för oss.

Jag vet inte om chefen skulle förstå om du berättade. Jag är själv socionom, och trodde att "alla" socionomer skulle vara så förstående osv, men det visade sig att det var väldigt många som dömde kvinnor som varit i misshandelsrelationer. Då har de heller inte förståelse för vad du gjort. Jag hade inte berättat. Du har chansen att få en nystart nu. Ta den.
  • Anonym (sara)
    Inser du att man blir psykiskt knäckt i en sån relation? Man blir inte sig själv. Alla klarar olika mycket. Spärrarna försvinner lätt när våldet blir till vardag.

Sen är det inte bara att lämna. Risken för att bli dödad är större när man försöker ta sig ifrån mannen.
  • Anonym

Det lönar sig inte att luga åtm. Här jag bor så måste alla som söker arbete eller ska börja arbeta inom sociala sectorn visa upp sitt brottsregister. Så om man först ljuger och sen ändå måste bevisa sanningen så är det nog inga stora chanser att få jobbet direkt...

• NadiaMi

Om du ska jobba som socionom kan det vara en fördel att du har erfarenhet av svåra situationer.
    Du behöver ju inte gå in på detaljer men berätta eventuellt om misshandelsförhållandet som tog slut i samband med början på detdär glappet och att du sedan dess har fått jobba mycket med dig själv, tack vare det som hände har kommit till mer insikt, valt utbildningen till socionom och nu vill få chansen att hjälpa andra som du skulle ha behövt bli hjälpt när det begav sig, så det kanske hade kunnat sluta bättre än det gjorde.

Sedan ska väl en anställningsintervju inte gå in på djupet om vem du är som person, vad du har gjort tidigare i livet redan innan du fann den inriktning som förde dig till jobbet mm utan där känns det som att de skulle kunna gå vidare till något annat ämne.
    Eller att du själv skulle kunna säga "Men detdär handlar ju om den jag var förr, innan jag hittade utbildningen till socionom och slutligen kom hit." för att flytta fokus tillbaka till nuet.

• Ms H

Var ärlig, skippa möjligen det där med i ryggen, och säg att du avtjänat ditt straff och att människor är värda att få göra rätt för sig resten av livet och att du nu vill arbeta med att hjälpa andra människor i utsatta situationer, typ.

• Nickipicki
    NadiaMi skrev 2012-03-28 19:39:56 följande:
    Om du ska jobba som socionom kan det vara en fördel att du har erfarenhet av svåra situationer.
    Du behöver ju inte gå in på detaljer men berätta eventuellt om misshandelsförhållandet som tog slut i samband med början på detdär glappet och att du sedan dess har fått jobba mycket med dig själv, tack vare det som hände har kommit till mer insikt, valt utbildningen till socionom och nu vill få chansen att hjälpa andra som du skulle ha behövt bli hjälpt när det begav sig, så det kanske hade kunnat sluta bättre än det gjorde.

Sedan ska väl en anställningsintervju inte gå in på djupet om vem du är som person, vad du har gjort tidigare i livet redan innan du fann den inriktning som förde dig till jobbet mm utan där känns det som att de skulle kunna gå vidare till något annat ämne.
    Eller att du själv skulle kunna säga "Men detdär handlar ju om den jag var förr, innan jag hittade utbildningen till socionom och slutligen kom hit." för att flytta fokus tillbaka till nuet.
Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!