Ermenegildo skrev 2012-04-22 10:27:21 följande:
Djur är dräktiga, inte gravida. Djur har inte barn, de har ungar. Jag skulle föredra om djur fick para sig naturligt och inte insemineras men det är verkligen off topic.
Jag påstår ingenstans att djur inte kan stimuleras på ett sätt som med mänskliga termer skulle betecknas som njutning - även om jag tror att vi aldrig kommer kunna veta hur de verkligen "känner". Däremot påstår jag att detta inte är zoofilens agenda. Vi talar inte om personer som offrar sig för att göra djuren glada, vi talar om personer som själva tänder på att ha sex med djur.
Din språkbruk avslöjar att du distanserar och objektifierar djuren, på så sätt slipper du ta in hur verkligheten är. Det är fullt förståeligt att du gör så, så du är förlåten för din bristande logik i
detta fall.
Du har satt fingret på pudelns kärna. Det handlar i första hand om en människas njutning, så långt är vi överens. Därefter brister dina argument därför att du anser att detta leder till att djuren lider per automatik och frågan hur det kan komma sig har du inte svarat annat än att det är så.
Det handlar om njutning och att du finner det omoraliskt, att det är det "moraliska förfallet" du vill lagstifta mot, inte lidandet. För dels förklarar du inte hur det sker per automatik, dels avfärdar du annat ledande med att djur är objekt.
Så, när vi nu klargjort din ståndpunkt vill jag att du förklarar hur vi gör med de zooifiler som aldrig lever ut sin böjelse. Det är omoralen du vill åt, de är omorlaiska och ska således straffas. Hur ska detta gå till praktiskt? Ska vi psykundersöka alla i grundskolan för att sätta dem i fängelse i förebyggande syfte?