• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • mamman i skogen
    h8him skrev 2012-05-10 08:48:17 följande:
    Tack för info. Jag ska kika! Hoppas de små kryar på sig snart.

Men du, om 70 % av den kost du behöver för att orka med en vanlig dag skall komma från fett, då blir det en himla massa fett, även om LCHFare inte vill påstå det.

Här är en dietist som själv testat LCHF utan att vara superstrikt med kolhydraterna, just för att få i sig all näring. www.fragadietisten.se/overvikt/utvardering-av...

Ja och hon var ju dessutom vegetarian eller hur? Hon konstaterade att näringsmässigt var det inga problem om jag komme rihåg det rätt..

En normalkost innehåller väl i runda slängar upp till 90G fett per dag vilket ger ungefär  800kcal medans en LCHF kost ska innehålla 150G fett per dag vilket ger i runda slängar 1300 kcal från fett. En stor del av fettet hittar du i maten i fisk kött fågel sedan tillsätter du fett utöver detta för att hålla dig mätt tex en god sås, smör, majonäs, kokosfett så det är inte något extremt alls skillnaden är att vi inte äter lika hög procent från kolhydrater framförallt spannmålsfritt och därför har en förbränning av fett i grunden istället för en glukosförbränning tvärt emot vad en person med högre kolhydratsinnehåll i maten har.
    Vi omsätter mao fettet snabbare än vad en person på kolhydratsdrift gör där riskerar man att istället lagra fett då insulin är en okontrollerad spelare.. 

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • h8him
    mamman i skogen skrev 2012-05-10 08:54:23 följande:
    Den är itne så fel ute...titta i naturen och på vår evolution hur det ser ut...Det finns två saker som aldrig är kompatibla i naturens skafferi. 
    Kolhydrater framförallt fruktos och fett är aldrig en kombination.. du hittar aldrig en frukt som innehåller både fett och fruktos.

Spannmål är för oss antinäring och ska vi äta spannmål och frön bör vi sprida ut våra risker inte äta ensidigt från bara tex gluten då det innehåller ämnen som är gifitga för oss. Gluten är det vi idag överkonsumerar och det ger oerhörda problem vilket man ofta läker ut från elelr blir bättre av när man börjar med LCHF som är i princip fri från spannmål.   Frön kan inte skrika men de vill itne bli uppätna därför har de gifter som ska skydda dem. Hos människor tror man att många autoimmuna sjukdomar har sin början i gluten..   
    Majs innehåller båda delarna.
  • mammelie1891

Dagens frukost: Brieost, gravadlax, sallad, kaffe med äggmjölk och kokosfett.

Några frågor på det?

Ska nog sluta säga att jag äter LCHF och börja kalla det LCNF (Low Carb Normal Fat) för jag äter inte så himla mycket fett längre. Bara mindre kolhydrater.
    Jag inser att lchf inte är för alla, jag hoppas att alla kan hitta sitt sätt att äta så att dom mår bra!  Jag har hittat mitt sätt och det är jag sjukt glad över! wohoo!!
  • h8him
    mamman i skogen skrev 2012-05-10 08:58:34 följande:
    Vegetabiliskt fett ska vara oprocessat om vi ska äta det mao kallpressat och detta är sällan fallet idag. Vi har överskott på billiga växtoljor och många har en hög omega 6 profil vilket vi redan har ett för stort intag av och omega 6 är tex inflammatoriskt vi måste få en balans som är bra mellan omega 3 och 6 för att få balans detta har få idag detta är en av de viktiga bitarna för oss som äter LCHF.
    Men kött från djur som ätit spannmål har högt omeha 6 och griskött öht är väl det värsta boven bland köttprodukter har jag för mig. Så LCHF måste vara en diet för de som har väldigt god ekonomi eftersom man nör äta ekologiskt kött från gräsbetande djur. Balansen mellan omega 6 och omega 3 är viktig för alla!
    mamman i skogen skrev 2012-05-10 09:07:23 följande:
    Ja och hon var ju dessutom vegetarian eller hur? Hon konstaterade att näringsmässigt var det inga problem om jag komme rihåg det rätt..

En normalkost innehåller väl i runda slängar upp till 90G fett per dag vilket ger ungefär  800kcal medans en LCHF kost ska innehålla 150G fett per dag vilket ger i runda slängar 1300 kcal från fett. En stor del av fettet hittar du i maten i fisk kött fågel sedan tillsätter du fett utöver detta för att hålla dig mätt tex en god sås, smör, majonäs, kokosfett så det är inte något extremt alls skillnaden är att vi inte äter lika hög procent från kolhydrater framförallt spannmålsfritt och därför har en förbränning av fett i grunden istället för en glukosförbränning tvärt emot vad en person med högre kolhydratsinnehåll i maten har.
    Vi omsätter mao fettet snabbare än vad en person på kolhydratsdrift gör där riskerar man att istället lagra fett då insulin är en okontrollerad spelare.. 
    Visst, och därför åt hon mer kolhydrater än det man rekommenderar, alltså 11 E% mot det rekommenderade 5 E% och jag skrev det i inlägget också.

Om en genomsnittlig kvinna behöver 2000 kcal/dag så skall 30 E% komma från fett. Det är alltså 666 kcal/dag och det inkluderar allt fett, inte enbart det tillsatta. Samma person ska få i sig 70 E% fett om denne äter LCHF, vilket ger 1400 kcal. Så det skiljer 734 kcal/dag, i skillnaden mellan fettintag, mellan de olika kosterna och inte 500 som du uppskattar det till.

25% av energin ska komma från protein. Äter man ekologiskt nötkött från gräsbetande djur (som vissa påstår) så behöver man äta en hel del.
  • h8him
    mammelie1891 skrev 2012-05-10 09:54:13 följande:

Dagens frukost: Brieost, gravadlax, sallad, kaffe med äggmjölk och kokosfett.

Några frågor på det?

Ska nog sluta säga att jag äter LCHF och börja kalla det LCNF (Low Carb Normal Fat) för jag äter inte så himla mycket fett längre. Bara mindre kolhydrater.
    Jag inser att lchf inte är för alla, jag hoppas att alla kan hitta sitt sätt att äta så att dom mår bra!  Jag har hittat mitt sätt och det är jag sjukt glad över! wohoo!!
    Nog är det relativt mycket fett i gravad lax, brieost, ägg och kokosfett... Normalkost kan du nog inte kalla det, Var hade du den "normala" mängden kolhydrater? Oskyldig
  • mammelie1891
    h8him skrev 2012-05-10 10:30:41 följande:
    Nog är det relativt mycket fett i gravad lax, brieost, ägg och kokosfett... Normalkost kan du nog inte kalla det, Var hade du den "normala" mängden kolhydrater? Oskyldig
    Men jag skrev ju LOW CARB NORMAL FAT. Obestämd

Normalt för mig, för mycket för andra, för lite för vissa, men helt lagom för mig!
  • h8him
    mammelie1891 skrev 2012-05-10 10:33:56 följande:
    Men jag skrev ju LOW CARB NORMAL FAT. Obestämd

Normalt för mig, för mycket för andra, för lite för vissa, men helt lagom för mig!
    Det är ingen normal mängd fett i det du äter... Visst, så om jag dricker en 7:a per dag och röker 2 askar cigg, drar i mig ett par pizzor med tillhörande läsk osv så lever jag ett normalliv med normalkost. Allt enligt din tolkning, eller?
  • Mandel

Har inte tid att läsa 28 sidor inlägg, men jag finner det intressant att TS vet att alla "dieter" är farliga för kroppen. Och vad är en diet och vad är en livsstil? När övergår en diet till att vara en livsstil? Kallar man en vegetarian som äter vegetariskt i 3 månader, men sedan tröttnar för att den har gått på en diet eller har h*n provat på en livsstil?
    Om jag kör cambridge intensivt i 10 veckor och sedan i 2 års tid byter ut lunchen mot en soppa, är det fortfarande en diet eller har det blivit en livsstil?

Personligen lägger jag mig inte i vad folk äter så länge de inte gnäller. Käkar man chokladbollar och sedan gnäller över att man är tjock kan man få pikar av mig. Äter man däremot chokladbollar och accepterar sin övervikt så säger jag inget.
    Kör man pulverdieter och sedan frossar om kvällarna för att man håller på att "svälta ihjäl" så kan man kanske välja någon annan metod osv.

Jag är mer inne på att det är vad vi stoppar i oss som är det avgörande för vår inre hälsa. Det spelar ingen roll om du proppar dig full med chokladbollar och springer ett maraton om dagen och är smal som ett snöre, de där chokladbollarna är inte bra. Inte för någon oavsett vad man väger.

Och precis som alla andra "troende" så kan jag tycka att det är märkligt att folk gnäller över hur de mår samtidigt som de gnäller över vad jag äter. När de ser hur bra jag mår, varför äter de inte som jag då? Jag är ju ett levande bevis för att den livsstil jag valt fungerar. Jag är normalviktig, jag gör medvetna och genomtänkta livsmedelsval i butiken när jag handlar, jag har sänkt matkostnaderna, jag är inte sjuk (influensa m.m.) som övriga runt omkring, jag orkar träna utan problem och har efter träning gott om energi kvar osv.
    Fast var och en blir ju salig på sin tro

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • mamman i skogen
    h8him skrev 2012-05-10 10:28:50 följande:
    Men kött från djur som ätit spannmål har högt omeha 6 och griskött öht är väl det värsta boven bland köttprodukter har jag för mig. Så LCHF måste vara en diet för de som har väldigt god ekonomi eftersom man nör äta ekologiskt kött från gräsbetande djur. Balansen mellan omega 6 och omega 3 är viktig för alla!

Visst, och därför åt hon mer kolhydrater än det man rekommenderar, alltså 11 E% mot det rekommenderade 5 E% och jag skrev det i inlägget också.

Om en genomsnittlig kvinna behöver 2000 kcal/dag så skall 30 E% komma från fett. Det är alltså 666 kcal/dag och det inkluderar allt fett, inte enbart det tillsatta. Samma person ska få i sig 70 E% fett om denne äter LCHF, vilket ger 1400 kcal. Så det skiljer 734 kcal/dag, i skillnaden mellan fettintag, mellan de olika kosterna och inte 500 som du uppskattar det till.

25% av energin ska komma från protein. Äter man ekologiskt nötkött från gräsbetande djur (som vissa påstår) så behöver man äta en hel del.
    Ja jag säger inte att omegabalansen är oviktig för normalkostare men baserar man sin kost på växtoljor och på en stor del spannmål är det omöjligt att komma till nivåer som många av oss som äter LCHF eftersträvar.  Vår bästa källa är ju fet viltfångad fisk och gräsbetat kött.

Jag köper nästintill bara gräsbetat kött och viltfångad fisk samt att jag i största möjliga mån köper eko och visst kostar det några kronor mer men jag är samtidigt mer medveten köper mindre av andra saker när jag fikar eller är på stan är ute så finns det sällan något som jag köper för att äta jag är prismedveten och planerar ganska bra så i det stora hela så blir summan inte enorm på en månad och under sommaren har jag möjligheten att handla lokalt och vara relativt självförsörjande vilket gör mycket för ekonomin när det kommer till grönsaker. Man får göra ett val vad vill man lägga sina pengar på hitta alternativ. Vitkål är en basvara här hemma samma sak broccoli och till viss del rotfrukter det är inte dyrt. Det finns alternativ om man lär sig hitta dem men ska man äta enbart kött och styckdetaljer så blir det oerhört dyrt..
    Den största proteinkällan för vår familj är ägg och det köper vi alltid eko ägg om vi handlar på ica annars har vi turen att ha en bonde som säljer ägg precis i närheten där hönorna får picka fritt och springer över hela gårdsplanen inte många som har den turen tyvärr.  

Griskött är något vi sällan äter här hemma  men det händer...smörgåspålägg för oss är ägg och ost och middagsrester i form av grillat kött, rökt lax tex vi köper sällan charkvaror mer än till en antipastotallrik emellanåt.

Brödet bakar vi själva men varken ungar eller gubben äter speciellt mycket bröd det blir mest på dagis och i skolan och äter de hemma så är inte sällan glutenfritt LCHF-bröd samma sak gäller bakverk vi brukar alltid baka och ha kanelbullar i frysen men det äts sällan och till helgerna så bakar vi low carb fika vilket alla äter fritt från socker och fritt från gluten. 

Däremot finns det inga förbud för barnen att dricka ett glas saft eller en läsk ibland vi lagar pasta någon gång i veckan men totalt sett så är 80% av de processade livsmedlen och tillsatser  borta ur hemmet och det går på rutin och är en del av vårt liv.   

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mammelie1891
    h8him skrev 2012-05-10 10:49:03 följande:
    Det är ingen normal mängd fett i det du äter... Visst, så om jag dricker en 7:a per dag och röker 2 askar cigg, drar i mig ett par pizzor med tillhörande läsk osv så lever jag ett normalliv med normalkost. Allt enligt din tolkning, eller?
    Fan va barnslig du är!
    Försök att vara konstruktiv nu. För MIG är det här en normalkost eftersom att den gjort mig frisk. Det är inte min diet, det är mitt sätt att äta. Jag kanske inte tycker att det finns nåt normalt med din kost, men det är inte mitt problem, du äter vad du vill och jag vad jag vill. Så länge vi båda mår bra finns det väl egentligen inget att diskutera?
    Har kompisar som verkligen inte kan vara utan kolhydrater, med det är så dom fungerar. Jag funkar inte med kolisar, alla är olika!

Vem säger att det inte är "normal mängd fett" i det jag äter? DU? Men vem e du att tala om för mig om  det jag äter är bra för mig eller inte? Du känner inte mig. Jag känner mig! Jag känner av min kropps signaler nu mer är någonsin!
    Har aldrig mått så bra som jag gör nu!! Woop woop!!

(nu har jag inte tid för bittra insnöade "allvetare" längre, ska sticka och träna, SKITHÅRT, helt utan kolhydrater i kroppen!)
Svar på tråden "namndieter"