h8him skrev 2012-05-10 10:28:50 följande:
Men kött från djur som ätit spannmål har högt omeha 6 och griskött öht är väl det värsta boven bland köttprodukter har jag för mig. Så LCHF måste vara en diet för de som har väldigt god ekonomi eftersom man nör äta ekologiskt kött från gräsbetande djur. Balansen mellan omega 6 och omega 3 är viktig för alla!
Visst, och därför åt hon mer kolhydrater än det man rekommenderar, alltså 11 E% mot det rekommenderade 5 E% och jag skrev det i inlägget också.
Om en genomsnittlig kvinna behöver 2000 kcal/dag så skall 30 E% komma från fett. Det är alltså 666 kcal/dag och det inkluderar allt fett, inte enbart det tillsatta. Samma person ska få i sig 70 E% fett om denne äter LCHF, vilket ger 1400 kcal. Så det skiljer 734 kcal/dag, i skillnaden mellan fettintag, mellan de olika kosterna och inte 500 som du uppskattar det till.
25% av energin ska komma från protein. Äter man ekologiskt nötkött från gräsbetande djur (som vissa påstår) så behöver man äta en hel del.
Ja jag säger inte att omegabalansen är oviktig för normalkostare men baserar man sin kost på växtoljor och på en stor del spannmål är det omöjligt att komma till nivåer som många av oss som äter LCHF eftersträvar. Vår bästa källa är ju fet viltfångad fisk och gräsbetat kött.
Jag köper nästintill bara gräsbetat kött och viltfångad fisk samt att jag i största möjliga mån köper eko och visst kostar det några kronor mer men jag är samtidigt mer medveten köper mindre av andra saker när jag fikar eller är på stan är ute så finns det sällan något som jag köper för att äta jag är prismedveten och planerar ganska bra så i det stora hela så blir summan inte enorm på en månad och under sommaren har jag möjligheten att handla lokalt och vara relativt självförsörjande vilket gör mycket för ekonomin när det kommer till grönsaker. Man får göra ett val vad vill man lägga sina pengar på hitta alternativ. Vitkål är en basvara här hemma samma sak broccoli och till viss del rotfrukter det är inte dyrt. Det finns alternativ om man lär sig hitta dem men ska man äta enbart kött och styckdetaljer så blir det oerhört dyrt..
Den största proteinkällan för vår familj är ägg och det köper vi alltid eko ägg om vi handlar på ica annars har vi turen att ha en bonde som säljer ägg precis i närheten där hönorna får picka fritt och springer över hela gårdsplanen inte många som har den turen tyvärr.
Griskött är något vi sällan äter här hemma men det händer...smörgåspålägg för oss är ägg och ost och middagsrester i form av grillat kött, rökt lax tex vi köper sällan charkvaror mer än till en antipastotallrik emellanåt.
Brödet bakar vi själva men varken ungar eller gubben äter speciellt mycket bröd det blir mest på dagis och i skolan och äter de hemma så är inte sällan glutenfritt LCHF-bröd samma sak gäller bakverk vi brukar alltid baka och ha kanelbullar i frysen men det äts sällan och till helgerna så bakar vi low carb fika vilket alla äter fritt från socker och fritt från gluten.
Däremot finns det inga förbud för barnen att dricka ett glas saft eller en läsk ibland vi lagar pasta någon gång i veckan men totalt sett så är 80% av de processade livsmedlen och tillsatser borta ur hemmet och det går på rutin och är en del av vårt liv.