• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • Kattdamen
    DanM skrev 2012-05-09 14:48:40 följande:
    Och där är ett av dietens stora bekymmer. Folk man pratar med överlag som kör lchf tycker det är skitbra, det kan äta bacon till frukost, äta en ost som mellanmål osv. Den är för lätt att misstolka, eller tolka som man vill. Fast jag måste tillägga att jag fortfarande inte håller med geundkonceptet.
    Sätter man sig inte in i det, så är det lätt att misstolka ja.

Fast det är ju likadant med kaloriräknande. Så länge man inte äter mer kalorier per dag än man ska så kan man äta vad som helst. Tror en del.
    En kopp te, tack.
  • Faile
    DanM skrev 2012-05-09 14:48:40 följande:

Och där är ett av dietens stora bekymmer. Folk man pratar med överlag som kör lchf tycker det är skitbra, det kan äta bacon till frukost, äta en ost som mellanmål osv. Den är för lätt att misstolka, eller tolka som man vill. Fast jag måste tillägga att jag fortfarande inte håller med geundkonceptet.

Många äter så i början eftersom man inte vet riktigt vad man kan äta. Det är lättlagat och gott. Ett tag. Men de flesta orkar inte leva resten av livet på ägg och bacon med bea, så det ordnar ofta till sig efter ett tag
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    DanM skrev 2012-05-09 14:41:35 följande:

Ok, har jag missuppfattat sieten? LOW carb HIGH fat? Är inte tanken att byta ut kolhydrater mot fett?
    Folk kommer alltid tvista om saker, oavsett hur mycket bevis det finns flr ena eller andra sidan. Det finns inga långvarig studier på just lchf. Det finns studier på att ett höjt fettintag inte är bra. Jag har tidigare i tråden tagit upp dett och skrivit in text ifrån två sidor som jag ser som rätt pålitliga, hjärtochlumgfonden samt vardguiden.se

Studierna handlar ofta om högt fettintag tillsammans med mycket kolhydrater och/eller transfetter. Inget av det är något jag äter
  • DanM
    Faile skrev 2012-05-09 14:53:05 följande:
    Många äter så i början eftersom man inte vet riktigt vad man kan äta. Det är lättlagat och gott. Ett tag. Men de flesta orkar inte leva resten av livet på ägg och bacon med bea, så det ordnar ofta till sig efter ett tag

Nja, vad som verkar vara är att folk äter så ett tag, går ner i vikt, börjar äta som dom gjort förr och så börjar man om. Detta är inte bra alls. Där är problemet med alla dieter. Jag har redan tagit upp mina åsikter om diet kontra ändrad mathållning. Och det snackas mylcet om vad som ändrats sedan 50talet. En sak som ändrats är att alla dessa dieter har kommit. Lchf, extravaganza, herbalife, camebridge, nutrilett osv osv. Förr åt man bra mat utan massa tillsatser och rörde på sig. Då fanns inte detta behovet. Får jag ställa en direkt fråga till er som är på "motståndarsidan"? Vad är det för fel på att äta vanlig mat i lagom portioner, varierad kost och motionera? Varför detta behov av en diet?
  • DanM
    Faile skrev 2012-05-09 14:55:44 följande:
    Studierna handlar ofta om högt fettintag tillsammans med mycket kolhydrater och/eller transfetter. Inget av det är något jag äter

Jag skriver in texten ifrån hjärt-och lungfonden igen:: Hur mycket fett behöver man per dag? Du behöver cirka 60-90 gram fett per dag, beroende på om du är man eller kvinna, lång eller kort, gammal eller ung. En person som rör sig mycket behöver förstås lite mer fett än en som oftast är stillasittande. Utöver att ge energi behövs fett till att bygga celler, "värmeisolera" kroppen, bilda hormoner och andra nödvändiga ämnen. Vi behöver också fett för att tillgodogöra oss fettlösliga vitaminer. Eftersom fettet behövs är det viktigt att se till att i möjligaste mån välja det som är bäst för hjärtat. Vad är kolesterol? Kolesterol är ett fettliknande ämne som har viktiga funktioner i kroppen. Kolesterol behövs bland annat för att bygga upp våra celler och för att bilda hormoner. Det kolesterol vi behöver kan dock kroppen bilda själv. Våra matvanor leder ofta till att det bildas för mycket kolesterol och överskottet kan då fastna i kärlväggarna. Detta händer till viss del hos nästan alla svenskar och vi ser det som ett normalt åldrande. Det finns däremot folkslag som lever annorlunda liv och som, tack vare det, har helt friska kärl livet ut. Det finns ett starkt samband mellan höga kolesterolvärden och risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom. Det är också välkänt att det går att sänka höga kolesterolvärden genom hälsosam mat och i övrigt sund livsstil. När det gäller mat påverkas kolesterolvärdet i blodet mest av vilken typ av fett vi äter. Det har inte lika stor betydelse vilken mängd kolesterol som finns i maten. Mättat fett höjer kolesterolvärdet, medan omättat fett medverkar till att sänka det. Vilket fett är bäst för hjärtat? Omättade fetter (fleromättat och enkelomättat) som finns i olja, flytande margarin och fisk, kan bland annat sänka det ?onda? kolesterolet och höja det ?goda? kolesterolet. Det är bra för kroppen och kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar. Fettet som finns i smör, grädde och ost är så kallat mättat fett. Det är det fett som vi bör äta mindre av. Det kan bland annat höja halten av det onda kolesterolet. Enkelt uttryckt kan man säga att ett fett är bättre för hjärtat ju mera flytande det är i kylskåpstemperatur. Alltså är oljor och flytande margariner bättre än smör och margarin. Blodets konsistens kan liknas vid den typ av matfett du äter dagligen. Valet är ditt: lättflytande rapsolja eller hårt och klumpigt smör i ditt blodomlopp!
  • h8him
    Faile skrev 2012-05-09 14:55:44 följande:
    Kolla länken jag tidigare la in från en studie vid Harvard så kan du få se andra fakta.
  • intetnyttpåplusfronten
    DanM skrev 2012-05-09 14:57:16 följande:
    Nja, vad som verkar vara är att folk äter så ett tag, går ner i vikt, börjar äta som dom gjort förr och så börjar man om. Detta är inte bra alls. Där är problemet med alla dieter. Jag har redan tagit upp mina åsikter om diet kontra ändrad mathållning. Och det snackas mylcet om vad som ändrats sedan 50talet. En sak som ändrats är att alla dessa dieter har kommit. Lchf, extravaganza, herbalife, camebridge, nutrilett osv osv. Förr åt man bra mat utan massa tillsatser och rörde på sig. Då fanns inte detta behovet. Får jag ställa en direkt fråga till er som är på "motståndarsidan"? Vad är det för fel på att äta vanlig mat i lagom portioner, varierad kost och motionera? Varför detta behov av en diet?
    Som sagt, en del har ett matmissbruk och är sockerberoende, då är det lätt att man överäter. Jag kan inte räkna kalorier, jag KAN inte äta i lagom portioner, det gör att jag blir sugen senare på kvällen och då äter något onyttigt.

Med min diet som jag kör nu, så äter jag mestadels proteiner (som ju mättar bäst av allting och är svårare för kroppen att göra om till fett) tillsammans med magra mejeriprodukter, och varvar detta med dagar då jag får äta vissa grönsaker. Blir jag sugen ändå så kan jag ta en tallrik kvarg med lite kakao eller vaniljpulver (obs inte vaniljsocker) i, eller ta ett glas cola zero. Eller tillochmed ta ett kokt ägg.

Till skillnad från lchf så kommer jag inte behöva äta så här hela livet, utan meningen är att man ska bryta matmissbruket och lära sig äta rätt och i lagom portioner, samt bryta sockerberoendet. Så i december går jag som sagt över till nästa fas där jag ska vara i ca ett år och där jag sakta introducerar kolhydrater igen i form av fullkornsbröd och pasta. Sedan i sista fasen så får man äta allt utom en dag i veckan som ska vara proteindag.

Vad finner du för fel i Dukan dieten? 
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Tonårsmamman1
    DanM skrev 2012-05-09 14:57:16 följande:
    Om man har ett sockersug så fungerar inte detta för många människor. Och många människor har problem med överätning. Titta dig omkring, det finns ganska många överviktiga och feta människor. Då kan man inte äta varierad mat, det är samma sak med folk som är allergiska. Det är helt accepterat att vara allergisk, då tjatar inte folk om att man utesluter och måste äta varierat. Men bara för att vissa vill äta mindre kolhydrater så börjas det tjatas om att äta varierat.

Sedan när det gäller fettet (som många är livrädda för) så äter man fullfeta produkter, man behöver inte lägga till en massa fett. Om du äter mindre kolhydrater så blir ju %-satserna automatisk ändrade för protein och fett.
    Många som äter varierat äter lika mkt fett i gram som de som äter LCHF, men de äter en massa kolhydrater också, och därför blir ju fettprocenten inte så hög.

Sedan tycker jag att det är tråkigt att det blir så mkt tjafs med kolhydrater hit och fett dit när det gäller diskussioner om kost och hälsa. Det bästa är om alla sidor gemensamt går samman och försöker få bort det som vi alla vet är skadligt, dvs snabbmat, godis, kakor och läsk.
  • DanM

Ett sockersug kan försvinna om man äter regelbundet och rätt. Sedan har jag redan addresserat sockerberoende som behöver brytas. Ett jag kan som sagt komma med tips på hur man står emot, om det är där man har problem. Det du skriver om att procentsatserna blir vättre osv tycker jag låter konstigt, och stämmer inte med den bilden jag fått. Inte heller låter det bra. Mycket tjafs? Det verksr tyvärr vara de som kör dieten som tjafsar, medan jag försöker diskutera, lära mig mer och utgå därifrån.

intetnyttpåplusfronten skrev 2012-05-09 15:20:08 följande:
    Som sagt, en del har ett matmissbruk och är sockerberoende, då är det lätt att man överäter. Jag kan inte räkna kalorier, jag KAN inte äta i lagom portioner, det gör att jag blir sugen senare på kvällen och då äter något onyttigt. Med min diet som jag kör nu, så äter jag mestadels proteiner (som ju mättar bäst av allting och är svårare för kroppen att göra om till fett) tillsammans med magra mejeriprodukter, och varvar detta med dagar då jag får äta vissa grönsaker. Blir jag sugen ändå så kan jag ta en tallrik kvarg med lite kakao eller vaniljpulver (obs inte vaniljsocker) i, eller ta ett glas cola zero. Eller tillochmed ta ett kokt ägg. Till skillnad från lchf så kommer jag inte behöva äta så här hela livet, utan meningen är att man ska bryta matmissbruket och lära sig äta rätt och i lagom portioner, samt bryta sockerberoendet. Så i december går jag som sagt över till nästa fas där jag ska vara i ca ett år och där jag sakta introducerar kolhydrater igen i form av fullkornsbröd och pasta. Sedan i sista fasen så får man äta allt utom en dag i veckan som ska vara proteindag. Vad finner du för fel i Dukan dieten? 
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.

Jag har aldrig sagt att det är något fel på Dukandieten. Jag har heller aldrig hört talas om den. Jag tycker alla typer av beroende är botade bäst genom att man bryter rakt av. Men detta klarar inte alla av, och då verkar din diet vara ett hyffsat bra hjälpmedel.
  • Tonårsmamman1
    DanM skrev 2012-05-09 14:59:39 följande:
    Jag skriver in texten ifrån hjärt-och lungfonden igen:: Hur mycket fett behöver man per dag? Du behöver cirka 60-90 gram fett per dag, beroende på om du är man eller kvinna, lång eller kort, gammal eller ung. En person som rör sig mycket behöver förstås lite mer fett än en som oftast är stillasittande. Utöver att ge energi behövs fett till att bygga celler, "värmeisolera" kroppen, bilda hormoner och andra nödvändiga ämnen. Vi behöver också fett för att tillgodogöra oss fettlösliga vitaminer. Eftersom fettet behövs är det viktigt att se till att i möjligaste mån välja det som är bäst för hjärtat. Vad är kolesterol? Kolesterol är ett fettliknande ämne som har viktiga funktioner i kroppen. Kolesterol behövs bland annat för att bygga upp våra celler och för att bilda hormoner. Det kolesterol vi behöver kan dock kroppen bilda själv. Våra matvanor leder ofta till att det bildas för mycket kolesterol och överskottet kan då fastna i kärlväggarna. Detta händer till viss del hos nästan alla svenskar och vi ser det som ett normalt åldrande. Det finns däremot folkslag som lever annorlunda liv och som, tack vare det, har helt friska kärl livet ut. Det finns ett starkt samband mellan höga kolesterolvärden och risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom. Det är också välkänt att det går att sänka höga kolesterolvärden genom hälsosam mat och i övrigt sund livsstil. När det gäller mat påverkas kolesterolvärdet i blodet mest av vilken typ av fett vi äter. Det har inte lika stor betydelse vilken mängd kolesterol som finns i maten. Mättat fett höjer kolesterolvärdet, medan omättat fett medverkar till att sänka det. Vilket fett är bäst för hjärtat? Omättade fetter (fleromättat och enkelomättat) som finns i olja, flytande margarin och fisk, kan bland annat sänka det ”onda” kolesterolet och höja det ”goda” kolesterolet. Det är bra för kroppen och kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar. Fettet som finns i smör, grädde och ost är så kallat mättat fett. Det är det fett som vi bör äta mindre av. Det kan bland annat höja halten av det onda kolesterolet. Enkelt uttryckt kan man säga att ett fett är bättre för hjärtat ju mera flytande det är i kylskåpstemperatur. Alltså är oljor och flytande margariner bättre än smör och margarin. Blodets konsistens kan liknas vid den typ av matfett du äter dagligen. Valet är ditt: lättflytande rapsolja eller hårt och klumpigt smör i ditt blodomlopp!
    Varför tror du att margarin är bättre än äkta smör? Läs denna länk.

http://matfusket.wordpress.com/2010/05/23/vad-ar-skillnaden-pa-smor-och-margarin/

Jag kan förstå att folk är rädda för fett men att välja bort naturligt fett mot onaturliga råvaror är väl inte hälsosamt. Då är det mkt bättre att äta mindre av den äkta varan.
Svar på tråden "namndieter"