• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • DanM

Tonårsmamman, jag ska läsa din länk senare. Just nu hinner jag inte. Men en sak, man får vara källkritisk. Kollade snabbt och sidan du länkade till är det en 17åring som går samhäll som jar gjort. De sidor jag länkade till är lite mer......seriösa. Jag kan på internet hitt sidor som förespråkar sllt möjligt, t.ex. Hollow earth theori. Men har sidan skrivits av någon som sitter i sin källare och pratat om saker ham inte har kunskap till så är det ingen fakta man ska ta till sig.

• h8him
    intetnyttpåplusfronten skrev 2012-05-09 15:20:08 följande:
    Som sagt, en del har ett matmissbruk och är sockerberoende, då är det lätt att man överäter. Jag kan inte räkna kalorier, jag KAN inte äta i lagom portioner, det gör att jag blir sugen senare på kvällen och då äter något onyttigt.

Med min diet som jag kör nu, så äter jag mestadels proteiner (som ju mättar bäst av allting och är svårare för kroppen att göra om till fett) tillsammans med magra mejeriprodukter, och varvar detta med dagar då jag får äta vissa grönsaker. Blir jag sugen ändå så kan jag ta en tallrik kvarg med lite kakao eller vaniljpulver (obs inte vaniljsocker) i, eller ta ett glas cola zero. Eller tillochmed ta ett kokt ägg.

Till skillnad från lchf så kommer jag inte behöva äta så här hela livet, utan meningen är att man ska bryta matmissbruket och lära sig äta rätt och i lagom portioner, samt bryta sockerberoendet. Så i december går jag som sagt över till nästa fas där jag ska vara i ca ett år och där jag sakta introducerar kolhydrater igen i form av fullkornsbröd och pasta. Sedan i sista fasen så får man äta allt utom en dag i veckan som ska vara proteindag.

Vad finner du för fel i Dukan dieten? 
    Får jag lägga mig i och fråga om just cola zero? Om man ni har problem med sockermissbruk (eller vad man nu ska kalla det) så varför fortsätter man dricka sånt som uppfattas som sött? En rökare ska ju inte fortsätta med nikotin i evigheter efter ett rökstopp heller. Försöker man inte få bort sockersuget helt?
  • Faile
    h8him skrev 2012-05-09 15:07:54 följande:
    Kolla länken jag tidigare la in från en studie vid Harvard så kan du få se andra fakta.

Studierna ( 7,19 ) som hänvisas till i texten visar ju båda på att en lågkolhydratkost med högre protein och fett inte ökar risken för varken hjärtsjukdomar eller diabetes typ 2. 

Eller vad syftar du på?  

Sluta jiddra, börja trolla!
  • h8him
    Faile skrev 2012-05-09 16:34:13 följande:
    Studierna ( 7,19 ) som hänvisas till i texten visar ju båda på att en lågkolhydratkost med högre protein och fett inte ökar risken för varken hjärtsjukdomar eller diabetes typ 2. 

Eller vad syftar du på?  

Typen av fett spelar roll och det är det vegetabiliska fettet i kombination med lite kolhydrater som är minskar risken för hjärtsjukdom och diabetes.

Det finns en sammanfattning på svenska i dn:

"Resultaten, som publiceras i tidskriften American Journal of Clinical Nutrition, visar också att risken för diabetes inte ökar om man äter så kallad lågkolhydratkost. En kost med liten andel kolhydrater kan tvärtom minska risken något under förutsättning att man väljer fetter från växtriket. Det kan till exempel vara raps- eller olivolja och nötter.

- Det här är en oerhört intressant studie, som visar att vi blir feta och sjuka om vi följer kostrekommendationerna som de ser ut i dag, säger Göran Berglund, professor i internmedicin vid Lunds universitet.

Men frågan är kontroversiell. Christian Berne, professor i endokrinologi i Uppsala, har fått Socialstyrelsens uppdrag att se över riktlinjerna för diabetesvården.

- De här resultaten är visserligen intressanta, men de räcker inte för att ändra några kostrekommendationer, vare sig till friska eller diabetiker.

För ett par veckor sedan friade Socialstyrelsen läkaren Annika Dahlqvist efter att hon rekommenderat typ 2-diabetiker och överviktiga att äta en kost med extremt liten andel kolhydrater och mycket animaliskt fett, som smör och ost.

- Den här studien talar ju snarare för att för att förhindra diabetes borde man satsa på vegetabiliska fetter i stället, säger Christian Berne."

www.dn.se/nyheter/vetenskap/snabba-kolhydrater-okar-risk-for-diabetes

• Faile
    h8him skrev 2012-05-09 16:46:44 följande:
    Typen av fett spelar roll och det är det vegetabiliska fettet i kombination med lite kolhydrater som är minskar risken för hjärtsjukdom och diabetes.

Det finns en sammanfattning på svenska i dn:

"Resultaten, som publiceras i tidskriften American Journal of Clinical Nutrition, visar också att risken för diabetes inte ökar om man äter så kallad lågkolhydratkost. En kost med liten andel kolhydrater kan tvärtom minska risken något under förutsättning att man väljer fetter från växtriket. Det kan till exempel vara raps- eller olivolja och nötter.

- Det här är en oerhört intressant studie, som visar att vi blir feta och sjuka om vi följer kostrekommendationerna som de ser ut i dag, säger Göran Berglund, professor i internmedicin vid Lunds universitet.

Men frågan är kontroversiell. Christian Berne, professor i endokrinologi i Uppsala, har fått Socialstyrelsens uppdrag att se över riktlinjerna för diabetesvården.

- De här resultaten är visserligen intressanta, men de räcker inte för att ändra några kostrekommendationer, vare sig till friska eller diabetiker.

För ett par veckor sedan friade Socialstyrelsen läkaren Annika Dahlqvist efter att hon rekommenderat typ 2-diabetiker och överviktiga att äta en kost med extremt liten andel kolhydrater och mycket animaliskt fett, som smör och ost.

- Den här studien talar ju snarare för att för att förhindra diabetes borde man satsa på vegetabiliska fetter i stället, säger Christian Berne."

www.dn.se/nyheter/vetenskap/snabba-kolhydrate...

Jo men studierna motvisar ju samtidigt ts påstående att ökat fettintag ökar riskerna.

• Faile
    DanM skrev 2012-05-09 14:57:16 följande:

Nja, vad som verkar vara är att folk äter så ett tag, går ner i vikt, börjar äta som dom gjort förr och så börjar man om. Detta är inte bra alls. Där är problemet med alla dieter. Jag har redan tagit upp mina åsikter om diet kontra ändrad mathållning. Och det snackas mylcet om vad som ändrats sedan 50talet. En sak som ändrats är att alla dessa dieter har kommit. Lchf, extravaganza, herbalife, camebridge, nutrilett osv osv. Förr åt man bra mat utan massa tillsatser och rörde på sig. Då fanns inte detta behovet. Får jag ställa en direkt fråga till er som är på "motståndarsidan"? Vad är det för fel på att äta vanlig mat i lagom portioner, varierad kost och motionera? Varför detta behov av en diet?
    DanM skrev 2012-05-09 15:30:59 följande:
    Ett sockersug kan försvinna om man äter regelbundet och rätt. Sedan har jag redan addresserat sockerberoende som behöver brytas. Ett jag kan som sagt komma med tips på hur man står emot, om det är där man har problem. Det du skriver om att procentsatserna blir vättre osv tycker jag låter konstigt, och stämmer inte med den bilden jag fått. Inte heller låter det bra. Mycket tjafs? Det verksr tyvärr vara de som kör dieten som tjafsar, medan jag försöker diskutera, lära mig mer och utgå därifrån.
    Jag har aldrig sagt att det är något fel på Dukandieten. Jag har heller aldrig hört talas om den. Jag tycker alla typer av beroende är botade bäst genom att man bryter rakt av. Men detta klarar inte alla av, och då verkar din diet vara ett hyffsat bra hjälpmedel.
    Ditt andra påstående svarar på den första frågan gällande en del människor

• h8him
    Faile skrev 2012-05-09 17:22:57 följande:
    Jo men studierna motvisar ju samtidigt ts påstående att ökat fettintag ökar riskerna.

Nu ser jag inte var ts har skrivit det så jag låter det vara osagt. Men som sagt, vegetabiliska fetter verkar bättre än animaliska när det handlar om diabetes och hjärtsjukdom och lågkolhydratkost.
  • DanM
    Faile skrev 2012-05-09 17:25:00 följande:
    DanM skrev 2012-05-09 15:30:59 följande:
    Ett sockersug kan försvinna om man äter regelbundet och rätt. Sedan har jag redan addresserat sockerberoende som behöver brytas. Ett jag kan som sagt komma med tips på hur man står emot, om det är där man har problem. Det du skriver om att procentsatserna blir vättre osv tycker jag låter konstigt, och stämmer inte med den bilden jag fått. Inte heller låter det bra. Mycket tjafs? Det verksr tyvärr vara de som kör dieten som tjafsar, medan jag försöker diskutera, lära mig mer och utgå därifrån. Jag har aldrig sagt att det är något fel på Dukandieten. Jag har heller aldrig hört talas om den. Jag tycker alla typer av beroende är botade bäst genom att man bryter rakt av. Men detta klarar inte alla av, och då verkar din diet vara ett hyffsat bra hjälpmedel.
    Ditt andra påstående svarar på den första frågan gällande en del människor

Låt mig omformulera. Vardör inte äta vanlig mat? Ni säger att lchf osv är ett sätt att leva på, inget man använder bara för att komma ner i vikt. Är däremot överviktig eller jar svårt att komma in i det kan en TILLFÄLLIG diet vara bra.
  • yena89
    h8him skrev 2012-05-09 17:40:03 följande:
    Nu ser jag inte var ts har skrivit det så jag låter det vara osagt. Men som sagt, vegetabiliska fetter verkar bättre än animaliska när det handlar om diabetes och hjärtsjukdom och lågkolhydratkost.
    Man äter ju inte bara animaliskt fett med LCHF, däremot säger man att man inte ska behöva vara rädd för att använda grädde. Och med det menar man inte att man ska börja dricka grädde utan att man helt enkelt ska använda grädde om man ska göra en gräddsås. Och oftast blandas det ju ut med vatten också eller mjölk.
    Man använder olivolja, rapsolja, kokosolja, avokado, nötter och massa andra fettkällor också.
    DanM skrev 2012-05-09 20:02:38 följande:
    Låt mig omformulera. Vardör inte äta vanlig mat? Ni säger att lchf osv är ett sätt att leva på, inget man använder bara för att komma ner i vikt. Är däremot överviktig eller jar svårt att komma in i det kan en TILLFÄLLIG diet vara bra.
    Du vet att det finns olika varianter av LCHF va?
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • yena89
    DanM skrev 2012-05-09 15:34:34 följande:
    Tonårsmamman, jag ska läsa din länk senare. Just nu hinner jag inte. Men en sak, man får vara källkritisk. Kollade snabbt och sidan du länkade till är det en 17åring som går samhäll som jar gjort. De sidor jag länkade till är lite mer......seriösa. Jag kan på internet hitt sidor som förespråkar sllt möjligt, t.ex. Hollow earth theori. Men har sidan skrivits av någon som sitter i sin källare och pratat om saker ham inte har kunskap till så är det ingen fakta man ska ta till sig.
    Och varför skulle en 17åring inte kunna tas på allvar?

Dessutom skrev han ju bara ett inlägg om en artikel som redan fanns. Infon kommer inte från honom vilket du kommer se när du läser texten.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
Svar på tråden "namndieter"