• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-09 20:52:56 följande:
    Man äter ju inte bara animaliskt fett med LCHF, däremot säger man att man inte ska behöva vara rädd för att använda grädde. Och med det menar man inte att man ska börja dricka grädde utan att man helt enkelt ska använda grädde om man ska göra en gräddsås. Och oftast blandas det ju ut med vatten också eller mjölk.
    Man använder olivolja, rapsolja, kokosolja, avokado, nötter och massa andra fettkällor också.

Du vet att det finns olika varianter av LCHF va?
    Det är relativt mycket animaliskt fett trots allt. Och det var det jag ville visa med studien att de goda egenskaperna med lite kolhydrater och mycket fett (som behöver komma från växtriket) inte ska tillskrivas LCHF utan det här är studier man har gjort innan LCHF blev populärt. Man har länge forskat i kost som kan påverka diabetes och hjärtsjukdom.

Intressant nog så ser sällan recepter eller dagens måltider så näringsrika ut (om man läser vad dessa dietande människor skriver om på nätet) som vissa LCHFare vill påstå och mycket av fettet är animaliskt (om man inte är vegetarian och äter enl. LCHF. Men det är sällan dessa svarar i trådar eller så svarar de inte sanningsenligt om vad de verkligen äter. Det är tråkigt för en del av diskussionen går förlorad genom det.

Det är inget personligt mot dig yena89 utan jag tänkte mer generellt när man diskuterar detta känsliga ämne.
  • DanM
    yena89 skrev 2012-05-09 20:52:56 följande:
    Man äter ju inte bara animaliskt fett med LCHF, däremot säger man att man inte ska behöva vara rädd för att använda grädde. Och med det menar man inte att man ska börja dricka grädde utan att man helt enkelt ska använda grädde om man ska göra en gräddsås. Och oftast blandas det ju ut med vatten också eller mjölk. Man använder olivolja, rapsolja, kokosolja, avokado, nötter och massa andra fettkällor också.
    DanM skrev 2012-05-09 20:02:38 följande:
    Låt mig omformulera. Vardör inte äta vanlig mat? Ni säger att lchf osv är ett sätt att leva på, inget man använder bara för att komma ner i vikt. Är däremot överviktig eller jar svårt att komma in i det kan en TILLFÄLLIG diet vara bra.
    Du vet att det finns olika varianter av LCHF va?
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.

Nej, det visste jag inte. Berätta gärna mer.
    yena89 skrev 2012-05-09 20:54:59 följande:
    Och varför skulle en 17åring inte kunna tas på allvar? Dessutom skrev han ju bara ett inlägg om en artikel som redan fanns. Infon kommer inte från honom vilket du kommer se när du läser texten.

Jag har som sagt inte hunnit läsa igenom sidan. Men ja, jag tar de sidor jag pratade på mer allvar en en kille på samhäll som gör ett skolprojekt. Vad jag menade var att man ska vara källkritisk. Jag har hittat massa sidor som säger hur bra t.ex. lchf. Men som sagt, detta har varit forum där folk skrivit, eller sidor som säljer sin diet, eller liknande.
  • yena89
    h8him skrev 2012-05-09 21:05:11 följande:
    Det är relativt mycket animaliskt fett trots allt. Och det var det jag ville visa med studien att de goda egenskaperna med lite kolhydrater och mycket fett (som behöver komma från växtriket) inte ska tillskrivas LCHF utan det här är studier man har gjort innan LCHF blev populärt. Man har länge forskat i kost som kan påverka diabetes och hjärtsjukdom.

Intressant nog så ser sällan recepter eller dagens måltider så näringsrika ut (om man läser vad dessa dietande människor skriver om på nätet) som vissa LCHFare vill påstå och mycket av fettet är animaliskt (om man inte är vegetarian och äter enl. LCHF. Men det är sällan dessa svarar i trådar eller så svarar de inte sanningsenligt om vad de verkligen äter. Det är tråkigt för en del av diskussionen går förlorad genom det.

Det är inget personligt mot dig yena89 utan jag tänkte mer generellt när man diskuterar detta känsliga ämne.
    Jag tror också att det är dom som går ner i vikt som går och skriver på olika forums och har bloggar. Det är ju oftast dom som äter fel, dvs massa korv, kött, bacon, beasås och mejerier, inga grönsaker.
    Sen finns det folket på kostdoktorn, där många anser att frukt är från helvetet och allt som inte är LCHF är sockerdiet, eller så säger dom att grönsaker är en krydda man inte behöver. Man ska heller inte få njuta av hemmagjord glass eller mjölfria bakverk. Man ska helt enkelt bara äta kött, ägg och smör enligt dom.

Sen har du dom som äter för att dom verkligen brur sig om sin hälsa. Dom bryr sig oftast inte så mkt om vad andra tycker och äter sina grönsaker, sin avokado eller sitt gräsbeteskött med stekt sparris hemma utan att bry sig ett skit om allt snack här.

Och jag håller med dig, många äter väldigt väldigt fel. Bortser man från att du allmänt tycker illa om en hög E%fett så är det väldigt många här på internet som äter fel LCHF.

Jag har läst på mkt och av vad jag läst frånv ettigt folk så är LCHF (och nu tar jag LCHF för hälsa och friska smala individer, inte bantningvarianten):
    Gräsbeteskött om man har råd, annars iaf svenskt kött.
    Riktigt smör
    fett från kallpressade oljor
    riktig grädde och andra fullfeta mejerier men i begränsad mängd, man ska alltså inte laga en gryta för 4 pers med 8dl grädde utan kanse 1dl grädde / person om inte mindre och späda ut med vatten
    feta ostar för att lyxa till det eller när man vill göra gratänger. EN (1) babybell kan vara ett gott mellanmål om man har bråttom.
    Rikligt med ovanjordgrönsaker. Helst säsongsbetonade.
    Rotfrukter, bönor, dinkel i mindre mängder.
    Undvika socker 90% om året och undvika spannmål 90% om året. Man ska inte vara för sträng. Alla kan gilla en bulle när det är kalas.
    Helst ska allting vara ekologiskt så man undviker spårer från bekämpningsmedel.

Tränar man kan man äta upp till 100g kolhydrater, om inte mer.

Kolla gärna denna

Sen kan såklart ekonomi komma ivägen men då är det inte mkt man kan göra.

Sen finns det dom som utan problem klarar att äta mer kolhydrater ochdå får dom ju göra det sålänge det är, som du säger, bra kolhydrater.
    MEN, många mår bättre av att minska kolhydraterna, och många mår bäst av att minska så mkt så att det blir lchd.
    Är man frisk och normalviktig liggerman oftas mellan 50-60g kolhydrater.
    Eller 10-15%E% om man vill utgå från totala energin.
  • yena89
    DanM skrev 2012-05-09 21:18:09 följande:
    Nej, det visste jag inte. Berätta gärna mer.
    Jag har som sagt inte hunnit läsa igenom sidan. Men ja, jag tar de sidor jag pratade på mer allvar en en kille på samhäll som gör ett skolprojekt. Vad jag menade var att man ska vara källkritisk. Jag har hittat massa sidor som säger hur bra t.ex. lchf. Men som sagt, detta har varit forum där folk skrivit, eller sidor som säljer sin diet, eller liknande.
    LCHF för överviktiga (förhoppningsvis bara en mindre period), sockerberoende/känsliga och diabetiker:
    20g kolhydarter om dagen, främst från grönsaker och lite mejerier. Det kan bli enformigt men det blir det när man vill gå ner i vikt oavsett.

LCHF för mittemellan personer:
    35g kolhydrater om dagen, nu får man plats mer mera grönsaker, en o annan potatis och bär. Kanske ett äpple också.

LCHF för normalviktiga och annars friska:
    50-60g kolhydrater om dagen. Plats för ÄNNU mer varierande grönsaker, även rotfrukter får plats. Kanske en dinkelbiff eller lite bönsallad. Eller varför inte nån msk råris? Frukt kan man också äta.

LCHF för tränande personer:
    100g kolhydrater, jag behöver nog itne säga att du får plats med mkt där.

och sist men inte minst, mkt hårt tränande personer äter mer än 100g men energimässigt fortfarande inom ramen för LCHF.
  • DanM

Yena89, detta är första gången någon har beskrivit lchf på detta sätt. Fortfarande lite för lite kolhydrater, men betydligt vettigare än hur jag fått det förklarat för mig. Och hur de jag vet som äter lchf äter. Maten du beskrev i inlägget till h8him låter rätt vettig, och rätt lik det jag kallar vanlig mat. Förutom att jag inte tycker att en ost är ett bra mellanmål.

• yena89
    DanM skrev 2012-05-09 21:35:50 följande:
    Yena89, detta är första gången någon har beskrivit lchf på detta sätt. Fortfarande lite för lite kolhydrater, men betydligt vettigare än hur jag fått det förklarat för mig. Och hur de jag vet som äter lchf äter. Maten du beskrev i inlägget till h8him låter rätt vettig, och rätt lik det jag kallar vanlig mat. Förutom att jag inte tycker att en ost är ett bra mellanmål.
    Jag tycker somsagt inte att alla ska äta LCHF. men det är ett bra alternativ för dem som inte tål kolhydrater särskilt bra.

Personligen förespråkar jag den kost jag växte upp med. En naturlig lågkolhydratskost. Ca 30-40E% kolhydarter.
    Tyvärr klarar inte alla det. Bland andra jag. Vet inte vad det är men för mkt kolhydrater gör att magen sväller upp och jag får ont, oavsett vartifrån dom kommer.
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-09 21:45:14 följande:
    Jag tycker somsagt inte att alla ska äta LCHF. men det är ett bra alternativ för dem som inte tål kolhydrater särskilt bra.

Personligen förespråkar jag den kost jag växte upp med. En naturlig lågkolhydratskost. Ca 30-40E% kolhydarter.
    Tyvärr klarar inte alla det. Bland andra jag. Vet inte vad det är men för mkt kolhydrater gör att magen sväller upp och jag får ont, oavsett vartifrån dom kommer.
    Intressant. Tänk om det kan vara så att animaliskt fett och kolhydrater (snabba eller långsamma) inte tycker om varandra och därför får människor problem med sötsug,  besvärliga magar osv? Bara en tanke....
  • yena89
    h8him skrev 2012-05-09 23:17:53 följande:
    Intressant. Tänk om det kan vara så att animaliskt fett och kolhydrater (snabba eller långsamma) inte tycker om varandra och därför får människor problem med sötsug,  besvärliga magar osv? Bara en tanke....
    Fett och kolhydrater ihop tror jag är allmänt dåligt. Kolla på USA: Man skyller på fettet men vad äter dom egentligen, jo, bortsett från överdrivet mkt så äter dom snabba kolhydrater tillsammans med mkt fett.
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-09 23:25:36 följande:
    Fett och kolhydrater ihop tror jag är allmänt dåligt. Kolla på USA: Man skyller på fettet men vad äter dom egentligen, jo, bortsett från överdrivet mkt så äter dom snabba kolhydrater tillsammans med mkt fett.
    Ja, men tänk om det är skillnad på animaliskt och vegetabiliskt fett precis som det är skillnad på snabba och långsamma kolhydrater! Kanske blir vi nästa kostgurus pga denna tanke? :_D
  • yena89
    h8him skrev 2012-05-09 23:34:18 följande:
    Ja, men tänk om det är skillnad på animaliskt och vegetabiliskt fett precis som det är skillnad på snabba och långsamma kolhydrater! Kanske blir vi nästa kostgurus pga denna tanke? :_D
    Jag tror att sålänge det är naturligt är det bra. Så lite behandlad som möjligt. Jag tror att blanda dessa två kan vara en bra kombo.
Svar på tråden "namndieter"