h8him skrev 2012-05-09 21:05:11 följande:
Det är relativt mycket animaliskt fett trots allt. Och det var det jag ville visa med studien att de goda egenskaperna med lite kolhydrater och mycket fett (som behöver komma från växtriket) inte ska tillskrivas LCHF utan det här är studier man har gjort innan LCHF blev populärt. Man har länge forskat i kost som kan påverka diabetes och hjärtsjukdom.
Intressant nog så ser sällan recepter eller dagens måltider så näringsrika ut (om man läser vad dessa dietande människor skriver om på nätet) som vissa LCHFare vill påstå och mycket av fettet är animaliskt (om man inte är vegetarian och äter enl. LCHF. Men det är sällan dessa svarar i trådar eller så svarar de inte sanningsenligt om vad de verkligen äter. Det är tråkigt för en del av diskussionen går förlorad genom det.
Det är inget personligt mot dig yena89 utan jag tänkte mer generellt när man diskuterar detta känsliga ämne.
Jag tror också att det är dom som går ner i vikt som går och skriver på olika forums och har bloggar. Det är ju oftast dom som äter fel, dvs massa korv, kött, bacon, beasås och mejerier, inga grönsaker.
Sen finns det folket på kostdoktorn, där många anser att frukt är från helvetet och allt som inte är LCHF är sockerdiet, eller så säger dom att grönsaker är en krydda man inte behöver. Man ska heller inte få njuta av hemmagjord glass eller mjölfria bakverk. Man ska helt enkelt bara äta kött, ägg och smör enligt dom.
Sen har du dom som äter för att dom verkligen brur sig om sin hälsa. Dom bryr sig oftast inte så mkt om vad andra tycker och äter sina grönsaker, sin avokado eller sitt gräsbeteskött med stekt sparris hemma utan att bry sig ett skit om allt snack här.
Och jag håller med dig, många äter väldigt väldigt fel. Bortser man från att du allmänt tycker illa om en hög E%fett så är det väldigt många här på internet som äter fel LCHF.
Jag har läst på mkt och av vad jag läst frånv ettigt folk så är LCHF (och nu tar jag LCHF för hälsa och friska smala individer, inte bantningvarianten):
Gräsbeteskött om man har råd, annars iaf svenskt kött.
Riktigt smör
fett från kallpressade oljor
riktig grädde och andra fullfeta mejerier men i begränsad mängd, man ska alltså inte laga en gryta för 4 pers med 8dl grädde utan kanse 1dl grädde / person om inte mindre och späda ut med vatten
feta ostar för att lyxa till det eller när man vill göra gratänger. EN (1) babybell kan vara ett gott mellanmål om man har bråttom.
Rikligt med ovanjordgrönsaker. Helst säsongsbetonade.
Rotfrukter, bönor, dinkel i mindre mängder.
Undvika socker 90% om året och undvika spannmål 90% om året. Man ska inte vara för sträng. Alla kan gilla en bulle när det är kalas.
Helst ska allting vara ekologiskt så man undviker spårer från bekämpningsmedel.
Tränar man kan man äta upp till 100g kolhydrater, om inte mer.
Kolla gärna denna
Sen kan såklart ekonomi komma ivägen men då är det inte mkt man kan göra.
Sen finns det dom som utan problem klarar att äta mer kolhydrater ochdå får dom ju göra det sålänge det är, som du säger, bra kolhydrater.
MEN, många mår bättre av att minska kolhydraterna, och många mår bäst av att minska så mkt så att det blir lchd.
Är man frisk och normalviktig liggerman oftas mellan 50-60g kolhydrater.
Eller 10-15%E% om man vill utgå från totala energin.