h8him skrev 2012-05-10 00:09:12 följande:
Jag hoppas forskningen tar oss längre. Vegetabiliska fetter är också naturliga... Precis som den vete som odlas. Så att hävda att det ska vara naturligt köper jag inte riktigt.
Ja jag skrev ju att man ska äta veg. fett också? Men då kallpressad.
Sen ja, vete växer i naturen, men det är inte naturligt eftersom människan har mixtrat och hållt på med urvetet så att det blir ett fint fint korn.
DInkel är naturligt.
DanM skrev 2012-05-10 06:17:54 följande:
Yena89, några följdfrågor på det du skrev om hur lchf ska gå till: varför kalla det lchf? Varför inte barar säga att man äter vanligt fast med mindrekolhydrater? Var kommer High Fat biten in i bilden? Och ni andra som kör lchf, stämmer eran bild på hur lchf ska gå till överens med den som yena skriver?
Byt ut lätt mot fullfet, öka inte mängden så ökar du automatiskt fettet utan att frossa i fett. Tar du sen bort kolhydrater på det blir du mättare och kommer automatiskt upp i en hög fettprocent utan att lägga till en massa extra smör.
h8him skrev 2012-05-10 07:49:30 följande:
Men visst är det så att 70% av energiintaget ska komma från fett? Det är betydligt mer än vad som rekommenderas i normal blandkost, där man vill nå populationsmålet på 30 E%. Nog krävs det mer än att byta ut smör och använda fullfeta produkter, speciellt för de som säger sig äta så enormt lite sedan de började med LCHF.
Även om kokosfett är energitätt så krävs det 50 gram för att komma upp i 438 kcal/dag. Det är inga små mängder. Bacon innehåller 400 kcal/100 gram men äts det bra kött och nötkött så behövs minst dubbla mängden för samma kcal. Sen får vi inte glömma alla ägg som behövs dagligen för näringsämnena:
www.svenskaagg.se/
Så ska man få i sig bra näring måste man ändå äta en hel del mat också.
Tar du en tallrik gammal hederlig husmanskost (inte moderna anpassad husmanskost med Milda 4%) har du kanske en fördelning på 50E%kolhydrater, 35e% FETT OCH 15e% PROTEIN.'
Tar du då bort tex potatisen och ändrar inget annat, då har du säkert kommit upp i en fördelning på 10E%kolhydrater, 75E%fett och 15E% protein.
Och jag lovar dig att LCHFaren blir lika mätt på sin måltid som husmannaren.
När jag har varit hos vänner har jag ALDRIG tagit mer än dom. Jag har tagit en likastor köttbit som dem, tagit halva tallriken med sallad och grönsaker och sen tagit samma mängd kryddsmör elelr sås till.
Skillnaden är att dom har tagit pommes, potatis, klyftpotatis till. Skulle man jämföra våran fördelning skulle dom ligga på en hög kolhydratsandel och jag skulle ha en LCHF-fördelning.
Förstår du hur jag tänker? :)