• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • Marilla

Jag har ätit lågkolhydratkost (mer eller mindre strikt LSCH) i snart två år och för mig inte att det är en diet utan en kosthållning, eller livsstil. Jag har inga planer på att börja äta socker, pasta, bröd, potatis etc igen utom i undantagsfall. Har inte ätit något socker alls under denna tiden. Innan hade jag alltid svårt att motstå sött.. Jag tycker inte att detta har med karaktär eller viljestyrka att göra, det styrs av hormoner som insulin, leptin och ghrelin, och man är olika känslig. Är helt enkelt inte sugen längre. 

Har uppnått följande:
    - Minskat LDL kolesterol
    - Ökat HDL kolesterol
    - Minskat triglycerider
    - Platt mage, hade ballongmage innan och såg gravid ut
    - Mindre gaser
    - Jämn energinivå under dagen
    - Viktnedgång

Att vi som vittnar om att vi mår så bra på LCHF skulle vara undantagsfall är inte troligt då man kan läsa otaliga bloggar, kommentarer, trådar och debatter om detta, det verkar som de allra flesta som väljer denna kosten mår bra av det.  

Här är en helt ny svensk studie där deltagarna inte har fått försämrade kolesterolvärden av en högfettskost, snarare tvärt om:
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5100175

Varför ska inte läkare och dietister få rekommendera detta på samma sätt som man rekommenderar tallkriksmodellen? Vad är det som säger att tallriksmodellen passar alla? Den är ju bara ett påhitt.

Om man är orolig över släkt och vänner som äter LCHF kan man ju uppmana dessa att gå och undersöka sig och mäta sina blodvärden. 
    Jag är numera trygg i att mättat fett inte är farligt för mig och har aldrig ätit så gott som nu. Har växt upp under 80-talet med en fettskrämd mamma. Vi drack minimjölk (nån som kommer ihåg den, 0,1% fett!), bakade fettfria tårtor, allt skulle vara light och fettreducerat. Ägg fick men inte äta mer än någon gång i veckan. Det gick dock bra om man tog bort äggulan. Kokosfett var fettet från hjäritnfarktshelvetet. Socker däremot var inte så farligt. Jag har konstant haft problem med vikten och försökt kompensera med träning i mängder.

Tänk om jag hade vetat att det var sockret och kolhydraterna jag skulle skära ner på då, då hade jag sluppit alla dessa år av matångest och konstant viktökning. Klar att man blir arg på dessa felaktiga kostråd som att kosten ska baseras på kolhydrater! Och inte undra på att man kan verka frälst när man hittar en kosthållning som äntligen funkar!

• h8him
    Marilla skrev 2012-05-10 23:23:24 följande:
    Jag har ätit lågkolhydratkost (mer eller mindre strikt LSCH) i snart två år och för mig inte att det är en diet utan en kosthållning, eller livsstil. Jag har inga planer på att börja äta socker, pasta, bröd, potatis etc igen utom i undantagsfall. Har inte ätit något socker alls under denna tiden. Innan hade jag alltid svårt att motstå sött.. Jag tycker inte att detta har med karaktär eller viljestyrka att göra, det styrs av hormoner som insulin, leptin och ghrelin, och man är olika känslig. Är helt enkelt inte sugen längre. 

Har uppnått följande:
    - Minskat LDL kolesterol
    - Ökat HDL kolesterol
    - Minskat triglycerider
    - Platt mage, hade ballongmage innan och såg gravid ut
    - Mindre gaser
    - Jämn energinivå under dagen
    - Viktnedgång

Att vi som vittnar om att vi mår så bra på LCHF skulle vara undantagsfall är inte troligt då man kan läsa otaliga bloggar, kommentarer, trådar och debatter om detta, det verkar som de allra flesta som väljer denna kosten mår bra av det.  

Här är en helt ny svensk studie där deltagarna inte har fått försämrade kolesterolvärden av en högfettskost, snarare tvärt om:
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Varför ska inte läkare och dietister få rekommendera detta på samma sätt som man rekommenderar tallkriksmodellen? Vad är det som säger att tallriksmodellen passar alla? Den är ju bara ett påhitt.

Om man är orolig över släkt och vänner som äter LCHF kan man ju uppmana dessa att gå och undersöka sig och mäta sina blodvärden. 
    Jag är numera trygg i att mättat fett inte är farligt för mig och har aldrig ätit så gott som nu. Har växt upp under 80-talet med en fettskrämd mamma. Vi drack minimjölk (nån som kommer ihåg den, 0,1% fett!), bakade fettfria tårtor, allt skulle vara light och fettreducerat. Ägg fick men inte äta mer än någon gång i veckan. Det gick dock bra om man tog bort äggulan. Kokosfett var fettet från hjäritnfarktshelvetet. Socker däremot var inte så farligt. Jag har konstant haft problem med vikten och försökt kompensera med träning i mängder.

Tänk om jag hade vetat att det var sockret och kolhydraterna jag skulle skära ner på då, då hade jag sluppit alla dessa år av matångest och konstant viktökning. Klar att man blir arg på dessa felaktiga kostråd som att kosten ska baseras på kolhydrater! Och inte undra på att man kan verka frälst när man hittar en kosthållning som äntligen funkar!
    Så du är diabetiker? Grattis till en bättre hälsa!

Det finns tudier som bevisar att höga mängder animaliskt fett inte är bra för diabetiker så du borde kanske anpassa kosten och äta mer vegetabiliska fetter.
  • yena89
    h8him skrev 2012-05-10 23:05:30 följande:
    Jag förstår hur du tänker men om du inte äter de kcal kroppen behöver och inte har ökat fettintaget eller proteinitaget så har jag svårt att tro att du äter enligt LCHF. Så kan du förklara hur din kost är LCHF?
    En normal kvinna ska äta 2000 kcal. Jag brukar ligga runt 1500.

Sen ökar man inte fettmängden så hemskt mkt. Man byter ut energin från kolhydrater mot fett, med tanke på att fett har mer än dubbelt så många kalorier blir det inga stora mängder, men ja, det är mer fett än i en normalkost, ganska logiskt.

Det jag menar är att snackar man om fettprocent krävs det egentligen bara att ta bort kolhydarter för att komma upp i hög fettprocent. En normal lunch på stan är tex en ceasarsallad. Om vi utgår från att det är en fin dressing utan lightprodukter och det är en normal portion så kommer du se att den personen som tar salladen med krutonger och bröd i sidan av hamnar närmare din fördelning medans jag som utesluter krutongerna och brödet kommer hamna på en hög fettprocent. Jag kan hålla mig mätt i säkert 4 timmar på en sån sallad och jag har ätit en LCHF måltid utan att ha lagt till extra fett.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-11 00:30:38 följande:
    En normal kvinna ska äta 2000 kcal. Jag brukar ligga runt 1500.

Sen ökar man inte fettmängden så hemskt mkt. Man byter ut energin från kolhydrater mot fett, med tanke på att fett har mer än dubbelt så många kalorier blir det inga stora mängder, men ja, det är mer fett än i en normalkost, ganska logiskt.

Det jag menar är att snackar man om fettprocent krävs det egentligen bara att ta bort kolhydarter för att komma upp i hög fettprocent. En normal lunch på stan är tex en ceasarsallad. Om vi utgår från att det är en fin dressing utan lightprodukter och det är en normal portion så kommer du se att den personen som tar salladen med krutonger och bröd i sidan av hamnar närmare din fördelning medans jag som utesluter krutongerna och brödet kommer hamna på en hög fettprocent. Jag kan hålla mig mätt i säkert 4 timmar på en sån sallad och jag har ätit en LCHF måltid utan att ha lagt till extra fett.
    Så du äter mindre än vad kroppen behöver.... Det är ju en förklaring eller hur?

Nej, man kan inte bara ta bort kolhydrater och inbilla sig att man får i sig tillräcklig näring. Du äter 1/4 mindre än vad du gjorde innan. Så varför är kolhydraterna bover i dramat?
  • yena89
    h8him skrev 2012-05-11 00:49:11 följande:

Nej, man kan inte bara ta bort kolhydrater och inbilla sig att man får i sig tillräcklig näring. Du äter 1/4 mindre än vad du gjorde innan. Så varför är kolhydraterna bover i dramat?
    Vem säger att varje kropp behöver 2000kcal? Jag har märkt att min kropp klarar sig utmärkt på det jag äter, dvs runt 1500 kcal.

Vad är det för näring i krutonger och bröd om jag får fråga?

Jag har ätit under 1500 kcal innan och det har inte funkat. När det gäller min mage vet jag att det är kolhydraterna som ställer till det. och tyvärr så har jag inte ork att spendera flera år med att jämföra och kolla vad exakt det är som min mage reagerar på.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • mamman i skogen
    Lingonflickan skrev 2012-05-10 17:02:50 följande:
    Mitt sista inlägg. Jag är på riktigt, har en mamma som lider av fibromyalgi sen många år.

Och att LCHF förebygger cancer? Är DU på riktigt? 

Blodsockerkontroll många forskare är inne på detta och man vet sedan länge att insulin är gödning för cancer och att IGF1 är en klar koppling. Redan Otto Warburg fick 1931 nobelpris för sin upptäckt.

Det finns många faktorer i cancer och varför vi får det men man kan nog garanterar genom att kontrollera IGF1 minska sina risker.

Här finns en artikel från SR som berör ämnet det är Jan Hammarsten som är läkare och har under 20 år forskat på prostatacancer han är övertygad om att LCHF är en bra kost för att inte göda cancerceller.

Så ja det finns samband som det forskas på och det är på riktigt och det är oerhört intressant att människor kan kontrollera sin sjukdom genom att kontrollera sitt blodsocker. Så ja det är på riktigt..       
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Faile
    h8him skrev 2012-05-10 23:39:59 följande:
    Så du är diabetiker? Grattis till en bättre hälsa!

Det finns tudier som bevisar att höga mängder animaliskt fett inte är bra för diabetiker så du borde kanske anpassa kosten och äta mer vegetabiliska fetter.

Fast i studien är det mättade fetter man ökat på medan lågfettsgruppen åt omättade ( och mindre fett ).  
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Faile skrev 2012-05-11 07:55:23 följande:

Fast i studien är det mättade fetter man ökat på medan lågfettsgruppen åt omättade ( och mindre fett ).  
    Justerar lite. I lågkolhydratgruppen åt man mättade fetter och högre procent. Vilken sorts fett de åt i lågfettsgruppen har jag inte kollat
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • mamman i skogen
    h8him skrev 2012-05-11 00:49:11 följande:

Vad är näringsbehovet? Jag jobbar med detta och följer upp och hjälper till med beräkningar och justera kosten. Det fina är att man ofta får riktig hunger och riktig mättnad och när man sen tittar på beräkningar av måltider så är det intressant för man kan ligga på energiunderskott en dag men ligga på överskott dagen efter. Det är humgerna som styr människor är olika. Traditionella kaloriberäkninar som jag anser är ett bra mått men de har felmarginaler och är inte individbaserade utan just ett medeltal kan man använda som riktlinje om man är intresserad och har svårt att gå ner eller svårt att äta tillräckligt.

Vad exakt i kolhydrater är det som är så basalt att vi inte får i oss alla näringsämnen?
    Glöm inte att i LCHF är kolhydrater en del av kosten men då i form av grönsaker som är näringsrika och vissa som är liberala och klarar detta äter en liten del rotfrukter, frukt och tom en minimal del spannmål.

Sätter man saker i perspektiv så kan man jämföra livsmedel och tittar vi på tex broccoli så är det så bra att alla borde ha det i medicinskåpet medans brödmat som många baserar sin kost på är en salig blandning av raffinerade spannmål mjölbehandlingsmedel konserveringsmedel etc. Logiken för mig är  ät naturlig mat som inte gått genom raffinering ät mat som ger näring och då faller brödmaten bort.

Jag tror att du har svårigheter att se att alla inte har samma möjligheter som dig att må bra på lite av varje. Varje individ är unik och en stor del av de som lider av övervikt har också ätit sig till det med fel mat och då blivit mer eller mindre känsliga mot socker stärkelse olika livsmedel dessa människor kan förmodligen aldrig lyckas genom att bara äta lite av det de inte tål.
    Själv har jag ätit mig sjuk via tallriksmodellen så den är inget alternativ för mig. Jag kan äta riktig mat och mår bra av detta och har lärt mig vad jag tål och har experimenterat en hel del med livsmedel för att vara säker och gluten går helt och hållet bort för mig gluten gör mig ganska snabbt sjuk igen medans potatis är helt ok för mig ibland även fast jag märker att jag inte håller mig mätt länge om jag äter så pass stärkelserika livsmedel.

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • dontworrybehappy

Ni som klagar på tidsbrist kan ju bara göra lite övningar med matkassarna i affären, när ni städar hemma så rör er på ett sätt så att kroppen och hållningen jobbas på

Svar på tråden "namndieter"