DanM skrev 2012-05-10 12:20:26 följande:
Först, ang. att frön inte vill bli soridna och innehåller därför gift. Nej, väldigt många frön sprids just genom att de blir ätna och sedan utbajsade, en dtalj jag vet men ändå :) och jag har inte fått svar på två grejer: om det nu är som ni säger med lchf, varför inte lägga ner detta namn som är så lätt att tolka fel (uppenbarligen) och bara säga att man äter vanlig mat mat och skär ner på kolhydraterna? Nu tycker jag iochförsig att den skrivna frukosten innehåller för mkt fet och för lite kolhydrater, nu gör vi i cirklar. Och vad ör det för fel på att äta vanlig, hederlig mat mat, med bra råvaror och inte massa halvfabrikat och motionera? Och sedan verkar ni som smriver om fet snabbmat osv helt verkat glömt en annan stor bov: saltet.
Frön och spannmål innehåller xenobiotika, fytinsyra detta är för människor inget vi behöver äta mycket av utan vi klarar det i små mängder, vid upphettning eller surdegsbakning oskadliggör vi en del men gluten som är huvudföda för många är rent krasst skadligt när man långtidsanvänmder detta och utsesluter man gluten ur sin kost läker man ofta ut från många åkommor.
Det är ingen som sagt att det är fel att äta hederlig mat utan tillsatser däremot så har tallriksmodellen med sitt stora kolhydratsinnehåll lett till att många av oss inte längre klarar vanligt mat och därmed har hittat en livsstil som är baserad på naturlig mat, den är spannmålsfri och med en balans mellan tex omega 3/6 som är ganska vitalt.
För en frisk människa kan tallriksmoedllen vara ett bra alternativ men lågkolhydratskost är inget dåligt alternativ utan ett utomordentligt bra alternativ vilket fler och fler upptäcker och blir friska av. Att kaloribanta ser jag som det sämsta alternativet av alla då lyckas många att banta sig upp i vikt och förstår inte hur man varje gång man inte orkar leva på kalorireduktion plötsligt har gått upp några kilo extra och så är karusellen igång igen.
Vad är det för fel på hederlig lågkolhydratskost? protein naturliga kolhydrater som inte processats undvika processade oljor. Jag har bara lite svårt att förstå hur detta kan vara farligt..Det är ju ofta fettet som folk hakar upp sig på och man är rädd för igenslammade blodkärl..var gärna rädd för det men låt mig slippa det.
Jag känner mig oerhört trygg i att det är inflammationer som skapar problemen och att åderförkalkning i viss mån är en del av det naturliga åldrandet och inte påverkas av hur mycket kolesterolrik föda vi äter utan däremot kan en viktig faktor vara rökning och processade livsmedel och fetter och inflammatoriska processer i kroppen.
Varför kan man vända ett Alhzeimersförlopp med en ketogen kost bestående av medellånga fettsyror, varför ökar demensen varför ökar autoimmuna sjukdomar hur kan det komma sig att ms, cancer etc ökar lavinartat? Det finns så många intressanta aspekter på detta men för många är man fast i spåret fett är farligt och kolhydrater är livsnödvändigt, det har jag lämnat jag har också varit där men har läst på och pluggat båda sidor och dragit mina logiska slutsatser vilket har varit en oerört lång men intressant resa.
Jag äter hederlig mat och mår fantastiskt bra och det anser du dig också göra men du anser även att jag äter fel och jag anser att mår du bra på din kost ska du äta den (men våga vidga dina vyer och lära dig ordentligt hur lågkolhydratskosten fungerar innan du kritiserar det som fungerar för så många och gör dem friska efter år av sjukdom)