• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • yena89
    DanM skrev 2012-05-10 12:33:56 följande:
    Nja, det vet jag inte om jag fått. Det var en med ibs(du?) och det är väl den enda hittills vettiga förllaringen.
    Jo, nästan alla har sagt att dom äter LCHF för att dom mår bättre och för att dom inte klarar av kolhydarter. Magproblem är ett stort skäl till varför många äter LCHF, däribland jag, även fast jag började pga vikten.
    Min mage kraschar bara jag äter potatis. varför ska jag gå och springa till läkare, lämna bajsprov hit och dit och lägga massa pengar på piller när jag uppenbarligen hittat en metod som funkar perfekt för mig?
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Tonårsmamman1
    DanM skrev 2012-05-10 13:06:55 följande:
    Ok, blandade ihop det lote, ber om ursäkt. Är nyvaken efter få timmars sömn. Och helt klart ska man kämpa för att folk ska äta bra fett, bra protein och bra kolhydrater. Det trodde jag att jag hade fått fram stt jag gör. Och har skrivit en väldans massa gånger nu stt alla inte kan äta exkat likdant. Men tycker det är onödigt med alla dessa namn och dieter och rum för feltolkningsr. Bättre då att sprida stt man just ska äta bra och rätt fett, bra protein och bra kolhydrater i lagom mängder.
    Då är vi överens Glad Men jag tror folk använder namnet på sin diet för att det är lättare än att berätta vad man äter och inte äter. Det går liksom snabbare att säga LCHF, eller viktväktarna när folk frågar.
  • intetnyttpåplusfronten
    DanM skrev 2012-05-10 12:33:56 följande:
    Nja, det vet jag inte om jag fått. Det var en med ibs(du?) och det är väl den enda hittills vettiga förllaringen.
    Börja läsa igenom vad du skriver innan du postar tack, en del meningar blir oläsliga med alla slarvfel.
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Lingonflickan

Ajajaj TS!! Nu gav du dig in i getingboet. Det finns inga som så rabiat och hysteriskt försvarar sin kost som LCHF:are, de är rena sekten. Hoppas du orkar fortsätta argumentera, det orkar inte jag just nu.

mammelie1891 skrev 2012-05-10 13:27:17 följande:
    Så ibs är enda godkända anledningen enl dig? Jag som blivit frisk från fibromyalgi sen jag slutade med kolhydrater. DET är en utmärkt anledning tycker jag!

Då hade du inte fibromyalgi på riktigt, du blir inte frisk. Du kan hålla det i schack till viss mån, men frisk blir du aldrig.

Puss!!
  • intetnyttpåplusfronten
    Lingonflickan skrev 2012-05-10 13:33:29 följande:
    Ajajaj TS!! Nu gav du dig in i getingboet. Det finns inga som så rabiat och hysteriskt försvarar sin kost som LCHF:are, de är rena sekten. Hoppas du orkar fortsätta argumentera, det orkar inte jag just nu.

Då hade du inte fibromyalgi på riktigt, du blir inte frisk. Du kan hålla det i schack till viss mån, men frisk blir du aldrig.
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Faile
    h8him skrev 2012-05-10 07:49:30 följande:
    Men visst är det så att 70% av energiintaget ska komma från fett? Det är betydligt mer än vad som rekommenderas i normal blandkost, där man vill nå populationsmålet på 30 E%. Nog krävs det mer än att byta ut smör och använda fullfeta produkter, speciellt för de som säger sig äta så enormt lite sedan de började med LCHF.

Även om kokosfett är energitätt så krävs det 50 gram för att komma upp i 438 kcal/dag. Det är inga små mängder. Bacon innehåller 400 kcal/100 gram men äts det bra kött och nötkött så behövs minst dubbla mängden för samma kcal. Sen får vi inte glömma alla ägg som behövs dagligen för näringsämnena: www.svenskaagg.se/

Så ska man få i sig bra näring måste man ändå äta en hel del mat också.

Min dagliga måltid som finns i inlägg 193 ( tror jag ) blir enligt matdagboken ( som hämtar från slv ) 67,6% fett 24,8% protein och 7,6% kolhydrater.
    Byter man ut kokosfettet ( 3 tsk )  mot 3 msk riven ost så blir det samma.

Totalkcal blir ca 1600.  

Sluta jiddra, börja trolla!
  • mamman i skogen

Är inte det minsta rabiat eller tillhör någin sekt..tråkigt inlägg måste jag faktiskt säga oerhört konstruktivt att dra alla över en kam. 

Läka ut eller bli symptomfri där kan man fundera på vilka ord man ska använda. Jag anser mig själv utläkt från mina kroniska problem då jag tagit bort orsaken till dem, en diabetiker kommer ha kvar sin diabetes men kan kalla sig en typ noll. Är inte huvudsaken att man mår bra oavsett om man blir frisk eller kontrollerar sin sjukdom. Det finns inte ett piller för varje åkomma och sjukvården borde fokusera på att hjälpa människor på bästa sätt och det innebär inte alltid medicin då även mat kan läka och vara en orsak till många åkommor.   
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mammelie1891
    VA?!?! Vadå "inte på riktigt"?? Om jag nu inte har ont längre (förutom vid extremt hög påfrestning) så räknar jag mig som frisk! Nu kan jag jobba och ta hand om barnen utan att ha konstant ont! Så att påstå att jag inte haft (har) fibromyalgi är ett så grovt övertramp så du anar inte!! Nu blir jag fan arg på riktigt!!

Och nej, jag anser mig inte tillhöra någon "sekt", men uppenbarligen så har vi rätt olika åsikter här och ingen kommer ju "gå över till andra sidan" så varför fortsätta egentligen?
    Ni har fel, jag har rätt, så lika bra att lägga ner (IRONI !!!)
  • mamman i skogen
    DanM skrev 2012-05-10 12:20:26 följande:
    Först, ang. att frön inte vill bli soridna och innehåller därför gift. Nej, väldigt många frön sprids just genom att de blir ätna och sedan utbajsade, en dtalj jag vet men ändå :) och jag har inte fått svar på två grejer: om det nu är som ni säger med lchf, varför inte lägga ner detta namn som är så lätt att tolka fel (uppenbarligen) och bara säga att man äter vanlig mat mat och skär ner på kolhydraterna? Nu tycker jag iochförsig att den skrivna frukosten innehåller för mkt fet och för lite kolhydrater, nu gör vi i cirklar. Och vad ör det för fel på att äta vanlig, hederlig mat mat, med bra råvaror och inte massa halvfabrikat och motionera? Och sedan verkar ni som smriver om fet snabbmat osv helt verkat glömt en annan stor bov: saltet.
    Frön och spannmål innehåller xenobiotika, fytinsyra  detta är för människor inget vi behöver äta mycket av utan vi klarar det i små mängder, vid upphettning eller surdegsbakning oskadliggör vi en del men gluten som är huvudföda för många är rent krasst skadligt när man långtidsanvänmder detta och utsesluter man gluten ur sin kost läker man ofta ut från många åkommor.

Det är ingen som sagt att det är fel att äta hederlig mat utan tillsatser däremot så har tallriksmodellen med sitt stora kolhydratsinnehåll lett till att många av oss inte längre klarar vanligt mat och därmed har hittat en livsstil som är baserad på naturlig mat, den är spannmålsfri och med en balans mellan tex omega 3/6 som är ganska vitalt.

För en frisk människa kan tallriksmoedllen vara ett bra alternativ men lågkolhydratskost är inget dåligt alternativ utan ett utomordentligt bra alternativ vilket fler och fler upptäcker och blir friska av. Att kaloribanta ser jag som det sämsta alternativet av alla då lyckas många att banta sig upp i vikt och förstår inte hur man varje gång man inte orkar leva på kalorireduktion plötsligt har gått upp några kilo extra och så är karusellen igång igen.

Vad är det för fel på hederlig lågkolhydratskost? protein naturliga kolhydrater som inte processats undvika processade oljor. Jag har bara lite svårt att förstå hur detta kan vara farligt..Det är ju ofta fettet som folk hakar upp sig på och man är rädd för igenslammade blodkärl..var gärna rädd för det men låt mig slippa det.

Jag känner mig oerhört trygg i att det är inflammationer som skapar problemen och att åderförkalkning i viss mån är en del av det naturliga åldrandet och inte påverkas av hur mycket kolesterolrik föda vi äter utan däremot kan en viktig faktor vara rökning och processade livsmedel och fetter och inflammatoriska processer i kroppen. 

Varför kan man vända ett Alhzeimersförlopp med en ketogen kost bestående av medellånga fettsyror, varför ökar demensen varför ökar autoimmuna sjukdomar hur kan det komma sig att ms, cancer etc ökar lavinartat? Det finns så många intressanta aspekter på detta men för många är man fast i spåret fett är farligt och kolhydrater är livsnödvändigt, det har jag lämnat jag har också varit där men har läst på och pluggat båda sidor och dragit mina logiska slutsatser vilket har varit en oerört lång men intressant resa. 

Jag äter hederlig mat och mår fantastiskt bra och det anser du dig också göra men du anser även att jag äter fel och jag anser att mår du bra på din kost ska du äta den (men våga vidga dina vyer och lära dig ordentligt hur lågkolhydratskosten fungerar innan du kritiserar det som fungerar för så många och gör dem friska efter år av sjukdom)  

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
Svar på tråden "namndieter"