• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • Tonårsmamman1
    h8him skrev 2012-05-09 14:23:54 följande:
    Tack för din förklaring. Jag blir lite nyfiken. Görs det inge forskning på varför man blir kolhydratkänslig (om det nu inte hänger ihop med stor övervikt eller att man är i risksonen för att drabbas av diabetes?

Själv skulle jag aldrig våga exprimentera en längre tid med den typ av kost som LCHF är.

Jag har svårt att köpa att folk "vet bäst" utan att det finns någon som helst vetenskaplig grund för påståendena. Den som dricker, blir medicinberoende, narkoman och tycker sig också må bra av sin livsstil under en period. Men självklart mår de inte bra efter en längre tid. Det utsätter folk sig för trots att man vet till 100% att det är skadligt. Det har jag lika svårt att förstå som att man vågar utsätta sig en längre tid för något som man inte alls har kunskap om det påverkar kroppen långsiktigt även om man mår bra en kortare period med det.

Jag förstå inte.
    Vad är farligt med LCHF tycker du? Att äta riktig mat, det gör ju du själv också. Du äter ingen skräpmat, inga lightprodukter, inget margarin osv. Det enda som skiljer dig från LCHF är att de inte äter så mycket kolhydrater som du gör. Och det är inte farligt. Vad är du rädd för?
  • DanM
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-09 14:31:35 följande:
    Vad är farligt med LCHF tycker du? Att äta riktig mat, det gör ju du själv också. Du äter ingen skräpmat, inga lightprodukter, inget margarin osv. Det enda som skiljer dig från LCHF är att de inte äter så mycket kolhydrater som du gör. Och det är inte farligt. Vad är du rädd för?

Vad som skiljer, om du ursäktar att jag lägger mig i, är att folk som kör lchf byter ut kolhydrater mot fett.
  • Faile
    h8him skrev 2012-05-09 14:23:54 följande:
    Tack för din förklaring. Jag blir lite nyfiken. Görs det inge forskning på varför man blir kolhydratkänslig (om det nu inte hänger ihop med stor övervikt eller att man är i risksonen för att drabbas av diabetes?

Själv skulle jag aldrig våga exprimentera en längre tid med den typ av kost som LCHF är.

Jag har svårt att köpa att folk "vet bäst" utan att det finns någon som helst vetenskaplig grund för påståendena. Den som dricker, blir medicinberoende, narkoman och tycker sig också må bra av sin livsstil under en period. Men självklart mår de inte bra efter en längre tid. Det utsätter folk sig för trots att man vet till 100% att det är skadligt. Det har jag lika svårt att förstå som att man vågar utsätta sig en längre tid för något som man inte alls har kunskap om det påverkar kroppen långsiktigt även om man mår bra en kortare period med det.

Jag förstå inte.
    Jag har ingen aning om varför vissa är känsligare eller hur det hänger ihop. Jag är dock precis lika känslig idag som när jag lade om kosten för 1,5 år sedan. Ja, det händer att jag gör avsteg

Att jag äter lchf beror på att jag mår mycket bättre, samt att det faktiskt inte finns några långsiktiga studier som bevisar varken det ena eller andra. Hade det funnits något entydigt resultat så skulle inte läkare, professorer och andra "experter" tvista och debatten inte funnits. 
    Till dess litar jag på min kropp  
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Kattdamen
    DanM skrev 2012-05-09 14:27:45 följande:
    Självklart inte. Men hade du skrivit ibs här där du är anonym direkt så hade jag skrivit det jag skrev senast direkt med. Till övrigt folk räcker det cäl med att säga att du inte tål kolhydrater, om det var dom som var problemet? Kanske är det stärkelsen du är kändlig emot? Det verkar inte finnas något annat sätt att testa vad en person med ibs inte tål än genom att prova olika sorters kosthållning. Stämmer det?
    Nej, det verkar inte göra det. De vet väl inte helt säkert varför man får sådana problem heller.

Intrycket jag har fått är att det är många som lider av det. Verkar vara många överviktiga.

Man kanske kompenserar med massor med mat som kroppen tycker man förlorat genom att vara lös i magen eller spy.
    En kopp te, tack.
  • Kattdamen
    DanM skrev 2012-05-09 14:33:17 följande:
    Vad som skiljer, om du ursäktar att jag lägger mig i, är att folk som kör lchf byter ut kolhydrater mot fett.
    De flesta lägger väl inte på så där väldigt mycket fett, många blir mättare fortare på fett och håller sig mättare längre. Så man behöver inte det.
    En kopp te, tack.
  • DanM
    Kattdamen skrev 2012-05-09 14:37:09 följande:
    De flesta lägger väl inte på så där väldigt mycket fett, många blir mättare fortare på fett och håller sig mättare längre. Så man behöver inte det.
    En kopp te, tack.

Ok, har jag missuppfattat sieten? LOW carb HIGH fat? Är inte tanken att byta ut kolhydrater mot fett?
    Faile skrev 2012-05-09 14:34:48 följande:
    Jag har ingen aning om varför vissa är känsligare eller hur det hänger ihop. Jag är dock precis lika känslig idag som när jag lade om kosten för 1,5 år sedan. Ja, det händer att jag gör avsteg Att jag äter lchf beror på att jag mår mycket bättre, samt att det faktiskt inte finns några långsiktiga studier som bevisar varken det ena eller andra. Hade det funnits något entydigt resultat så skulle inte läkare, professorer och andra "experter" tvista och debatten inte funnits.  Till dess litar jag på min kropp  
    Sluta jiddra, börja trolla!

Folk kommer alltid tvista om saker, oavsett hur mycket bevis det finns flr ena eller andra sidan. Det finns inga långvarig studier på just lchf. Det finns studier på att ett höjt fettintag inte är bra. Jag har tidigare i tråden tagit upp dett och skrivit in text ifrån två sidor som jag ser som rätt pålitliga, hjärtochlumgfonden samt vardguiden.se
  • Kattdamen
    DanM skrev 2012-05-09 14:41:35 följande:
    Ok, har jag missuppfattat sieten? LOW carb HIGH fat? Är inte tanken att byta ut kolhydrater mot fett?
    Folk kommer alltid tvista om saker, oavsett hur mycket bevis det finns flr ena eller andra sidan. Det finns inga långvarig studier på just lchf. Det finns studier på att ett höjt fettintag inte är bra. Jag har tidigare i tråden tagit upp dett och skrivit in text ifrån två sidor som jag ser som rätt pålitliga, hjärtochlumgfonden samt vardguiden.se
    Man drar ner på kolhydraterna och lägger på mer fett, ja. Personligen tycker jag inte det blir så mycket mer, då jag blir fortare mätt på fett och håller mig mätt längre.

Jag tror att folk tror att man ska dricka grädde och äta smör direkt ur paketet. Det är troligen inte bra för de flesta.
    En kopp te, tack.
  • DanM
    Kattdamen skrev 2012-05-09 14:44:32 följande:
    Man drar ner på kolhydraterna och lägger på mer fett, ja. Personligen tycker jag inte det blir så mycket mer, då jag blir fortare mätt på fett och håller mig mätt längre. Jag tror att folk tror att man ska dricka grädde och äta smör direkt ur paketet. Det är troligen inte bra för de flesta.
    En kopp te, tack.

Och där är ett av dietens stora bekymmer. Folk man pratar med överlag som kör lchf tycker det är skitbra, det kan äta bacon till frukost, äta en ost som mellanmål osv. Den är för lätt att misstolka, eller tolka som man vill. Fast jag måste tillägga att jag fortfarande inte håller med geundkonceptet.
  • h8him
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-09 14:31:35 följande:
    Bristen på kolhydrater och svårigheten att få i sig minst RDI av alla näringsämnen kroppen behöver. Kroppen tar lättast upp kolhydrater till bränsle för hjärnan så varför göra processen maximalt jobbig geonom att omvandla fettet till energi genom levern?

Genom att äta alla slags frukter, grönsaker, rotsaker, bönor, linser, potatis, bröd i tillräcklig mängd, och kött/fisk/fågel varierat under veckan så kan jag vara relativt säker på att jag får i mig bra näring, minst RDI, till min kropp.

Att sitta och mata in x antal ägg om dagen för att komma upp i dagsbehovet av vissa näringsämnen känns inte så lockande.

Vad är inte farligt med att inte få i sig minst RDI av näringsämnena menar du?

Visst, ta vitamin och mineraltillskott kan man göra med det är ju bevisat att de inte alls är bra för hälsan långsiktigt utan att det är den naturliga näringen som är avgörande. Men spelar det ingen roll så kan jag förstå att man skiter i det.
  • h8him
    Kattdamen skrev 2012-05-09 14:44:32 följande:
    Man drar ner på kolhydraterna och lägger på mer fett, ja. Personligen tycker jag inte det blir så mycket mer, då jag blir fortare mätt på fett och håller mig mätt längre.

Jag tror att folk tror att man ska dricka grädde och äta smör direkt ur paketet. Det är troligen inte bra för de flesta.
    Men hur mycket fett behöver du per dag för att komma upp i 70 E%?
Svar på tråden "namndieter"