DanM skrev 2012-05-09 21:35:50 följande:
Yena89, detta är första gången någon har beskrivit lchf på detta sätt. Fortfarande lite för lite kolhydrater, men betydligt vettigare än hur jag fått det förklarat för mig. Och hur de jag vet som äter lchf äter. Maten du beskrev i inlägget till h8him låter rätt vettig, och rätt lik det jag kallar vanlig mat. Förutom att jag inte tycker att en ost är ett bra mellanmål.
Det är ju där problemet i debatten kommer att folk tror att LCHF är enbart mättat fett och kött som simmar hundra meter fritt i gräddsås... LCHF är naturlig mat med några viktiga ben att stå på...
Informationen finns där om man är intresserad och de flesta som äter LCHF i en längre period lär sig oerhört mycket om kost hormoner och hälsa näringsämnen etc. Medans motståndarsidan brukar haka upp sig på fettet och att det är en ketogen kost om man äter den strikt och vill inte riktigt lyssna på att vi äter husmanskost men med en högre E% av fett och utesluter eller minimerar de stärkelserika livsmedlen..
LCHF är vanlig mat anpassad efter vad du har för förutsättningar grundpelarna är i stort sett spannmålsfritt och man lägger vikten på att uppnå omega3/6 balans samt att äta naturlig mat som inte gått genom industrins valsar och kött och fisk mm som fått äta sin naturliga föda och inte är uppfödd på vårt överskott av spannmål.
Bakom LCHF rörelsen finns det mycket välutbvildade läkare docenter forskare som gör ett enormt arbete med att sprida kunskap. Senast i dag kan man i SR läsa och lyssna på detta från en förespråkare av lågkolhydratskost professor Fredrik Nyström.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=5100175
h8him jag har inte glömt dig det kommer lite info till dig men just nu har jag två snuviga barn hemma så det blir itne idag. Men är man intresserad av litteratur och forskning så finns det två uppenabara titlar att låna /köpa och läsa En är docent Ralf Sundberg och hans bok forskningsfusket en bok alla borde läsa Och sedan har vi Uffe Ravnskov som skrivit om hur kolesterolmytan hålls vid liv. Dessutom för att förstå evolutionen och kosten finns en helt ny film som är oerhört sevärd den heter the Perfect Human diet.
Vill man läsa om LCHF så är
LCHF.se en oerhört bra informationssida där finns en stor samlad expertis.
Problemet är fortfarande fetträdslan och att alla hakar upp sig på fettet tittar man närmare på det så är det inget konstigt vi äter fettet som det kommer förpackat naturligt och det är i alla former men vi är inte rädda för mättat fett men vi baserar inte kosten på det. Att mättat fett skulle vara farligt är en allmänt vedertagen uppfattning och historian bakom detta kan man läsa sig till. Mättat fett är stabilt och oxiderar inte och vill man dra det längre så är LCHF en kost där man vill undvika oxidation så långt som möjligt.