• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-10 00:01:08 följande:
    Jag tror att sålänge det är naturligt är det bra. Så lite behandlad som möjligt. Jag tror att blanda dessa två kan vara en bra kombo.
    Jag hoppas forskningen tar oss längre. Vegetabiliska fetter är också naturliga... Precis som den vete som odlas. Så att hävda att det ska vara naturligt köper jag inte riktigt.
  • DanM

Yena89, några följdfrågor på det du skrev om hur lchf ska gå till: varför kalla det lchf? Varför inte barar säga att man äter vanligt fast med mindrekolhydrater? Var kommer High Fat biten in i bilden? Och ni andra som kör lchf, stämmer eran bild på hur lchf ska gå till överens med den som yena skriver?

• Faile
    DanM skrev 2012-05-10 06:17:54 följande:
    Yena89, några följdfrågor på det du skrev om hur lchf ska gå till: varför kalla det lchf? Varför inte barar säga att man äter vanligt fast med mindrekolhydrater? Var kommer High Fat biten in i bilden? Och ni andra som kör lchf, stämmer eran bild på hur lchf ska gå till överens med den som yena skriver?

High fat betyder egentligen bara att man ska äta fullfeta produkter istället för light.
    Standard/gammaldags mjölk istället för lätt eller mellanmjölk, vispgrädde istället för matlagningsgrädde, smör istället för margarin osv.
    Vill man tex ha en gratäng lite lättare är det alltså bättre att blanda vispgrädde med vatten istället för att bara använda matlagningsgrädde. 

Genom att bara byta ut produkter mot fullfeta kommer man upp rätt bra i fettprocent och behöver inte nödvändigtvis lägga till mer.

Sedan är det såklart olika individer som äter lchf, vilket betyder att alla äter lite olika. Vissa dricker grädde på morgonen och andra nöjer sig med smörstekt utan såser tex.  

Jag är helt överens med Yena gällande hur lchf kan se ut    
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • h8him
    Faile skrev 2012-05-10 07:34:00 följande:
    High fat betyder egentligen bara att man ska äta fullfeta produkter istället för light.
    Standard/gammaldags mjölk istället för lätt eller mellanmjölk, vispgrädde istället för matlagningsgrädde, smör istället för margarin osv.
    Vill man tex ha en gratäng lite lättare är det alltså bättre att blanda vispgrädde med vatten istället för att bara använda matlagningsgrädde. 

Genom att bara byta ut produkter mot fullfeta kommer man upp rätt bra i fettprocent och behöver inte nödvändigtvis lägga till mer.

Sedan är det såklart olika individer som äter lchf, vilket betyder att alla äter lite olika. Vissa dricker grädde på morgonen och andra nöjer sig med smörstekt utan såser tex.  

Jag är helt överens med Yena gällande hur lchf kan se ut    
    Men visst är det så att 70% av energiintaget ska komma från fett? Det är betydligt mer än vad som rekommenderas i normal blandkost, där man vill nå populationsmålet på 30 E%. Nog krävs det mer än att byta ut smör och använda fullfeta produkter, speciellt för de som säger sig äta så enormt lite sedan de började med LCHF.

Även om kokosfett är energitätt så krävs det 50 gram för att komma upp i 438 kcal/dag. Det är inga små mängder. Bacon innehåller 400 kcal/100 gram men äts det bra kött och nötkött så behövs minst dubbla mängden för samma kcal. Sen får vi inte glömma alla ägg som behövs dagligen för näringsämnena: www.svenskaagg.se/&m=3616

Så ska man få i sig bra näring måste man ändå äta en hel del mat också.
  • mamman i skogen
    DanM skrev 2012-05-09 21:35:50 följande:
    Yena89, detta är första gången någon har beskrivit lchf på detta sätt. Fortfarande lite för lite kolhydrater, men betydligt vettigare än hur jag fått det förklarat för mig. Och hur de jag vet som äter lchf äter. Maten du beskrev i inlägget till h8him låter rätt vettig, och rätt lik det jag kallar vanlig mat. Förutom att jag inte tycker att en ost är ett bra mellanmål.

Det är ju där problemet i debatten kommer att folk tror att LCHF är enbart mättat fett och kött som simmar hundra meter fritt i gräddsås... LCHF är naturlig mat med några viktiga ben att stå på...

Informationen finns där om man är intresserad och de flesta som äter LCHF i en längre period lär sig oerhört mycket om kost hormoner och hälsa näringsämnen etc. Medans motståndarsidan brukar haka upp sig på fettet och att det är en ketogen kost om man äter den strikt och vill inte riktigt lyssna på att vi äter husmanskost men med en högre E% av fett och utesluter eller minimerar de stärkelserika livsmedlen.. 

LCHF är vanlig mat anpassad efter vad du har för förutsättningar grundpelarna är i stort sett spannmålsfritt och man lägger vikten på att uppnå omega3/6 balans samt att äta naturlig mat som inte gått genom industrins valsar och kött och fisk mm som fått äta sin naturliga föda och inte är uppfödd på vårt överskott av spannmål.

Bakom LCHF rörelsen finns det mycket välutbvildade läkare docenter forskare som gör ett enormt arbete med att sprida kunskap. Senast i dag kan man i SR läsa och lyssna på detta från en förespråkare av lågkolhydratskost professor Fredrik Nyström. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=5100175

h8him jag har inte glömt dig det kommer lite info till dig men just nu har jag två snuviga barn hemma så det blir itne idag. Men är man intresserad av litteratur och forskning så finns det två uppenabara titlar att låna /köpa och läsa En är docent Ralf Sundberg och hans bok forskningsfusket en bok alla borde läsa Och sedan har vi Uffe Ravnskov som skrivit om hur kolesterolmytan hålls vid liv. Dessutom för att förstå evolutionen och kosten finns en helt ny film som är oerhört sevärd den heter the Perfect Human diet.

Vill man läsa om LCHF så är LCHF.se en oerhört bra informationssida där finns en stor samlad expertis.

Problemet är fortfarande fetträdslan och att alla hakar upp sig på fettet tittar man närmare på det så är det inget konstigt vi äter fettet som det kommer förpackat naturligt och det är i alla former men vi är inte rädda för mättat fett men vi baserar inte kosten på det. Att mättat fett skulle vara farligt är en allmänt vedertagen uppfattning och historian bakom detta kan man läsa sig till. Mättat fett är stabilt och oxiderar inte och vill man dra det längre så är LCHF en kost där man vill undvika oxidation så långt som möjligt.  

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • h8him
    mamman i skogen skrev 2012-05-10 08:40:35 följande:
    Det är ju där problemet i debatten kommer att folk tror att LCHF är enbart mättat fett och kött som simmar hundra meter fritt i gräddsås... LCHF är naturlig mat med några viktiga ben att stå på...

Informationen finns där om man är intresserad och de flesta som äter LCHF i en längre period lär sig oerhört mycket om kost hormoner och hälsa näringsämnen etc. Medans motståndarsidan brukar haka upp sig på fettet och att det är en ketogen kost om man äter den strikt och vill inte riktigt lyssna på att vi äter husmanskost men med en högre E% av fett och utesluter eller minimerar de stärkelserika livsmedlen.. 

LCHF är vanlig mat anpassad efter vad du har för förutsättningar grundpelarna är i stort sett spannmålsfritt och man lägger vikten på att uppnå omega3/6 balans samt att äta naturlig mat som inte gått genom industrins valsar och kött och fisk mm som fått äta sin naturliga föda och inte är uppfödd på vårt överskott av spannmål.

Bakom LCHF rörelsen finns det mycket välutbvildade läkare docenter forskare som gör ett enormt arbete med att sprida kunskap. Senast i dag kan man i SR läsa och lyssna på detta från en förespråkare av lågkolhydratskost professor Fredrik Nyström. sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

h8him jag har inte glömt dig det kommer lite info till dig men just nu har jag två snuviga barn hemma så det blir itne idag. Men är man intresserad av litteratur och forskning så finns det två uppenabara titlar att låna /köpa och läsa En är docent Ralf Sundberg och hans bok forskningsfusket en bok alla borde läsa Och sedan har vi Uffe Ravnskov som skrivit om hur kolesterolmytan hålls vid liv. Dessutom för att förstå evolutionen och kosten finns en helt ny film som är oerhört sevärd den heter the Perfect Human diet.

Vill man läsa om LCHF så är LCHF.se en oerhört bra informationssida där finns en stor samlad expertis.

Problemet är fortfarande fetträdslan och att alla hakar upp sig på fettet tittar man närmare på det så är det inget konstigt vi äter fettet som det kommer förpackat naturligt och det är i alla former men vi är inte rädda för mättat fett men vi baserar inte kosten på det. Att mättat fett skulle vara farligt är en allmänt vedertagen uppfattning och historian bakom detta kan man läsa sig till. Mättat fett är stabilt och oxiderar inte och vill man dra det längre så är LCHF en kost där man vill undvika oxidation så långt som möjligt.  

Tack för info. Jag ska kika! Hoppas de små kryar på sig snart.

Men du, om 70 % av den kost du behöver för att orka med en vanlig dag skall komma från fett, då blir det en himla massa fett, även om LCHFare inte vill påstå det.

Här är en dietist som själv testat LCHF utan att vara superstrikt med kolhydraterna, just för att få i sig all näring. www.fragadietisten.se/overvikt/utvardering-av-tva-manaders-lchf-kost-personliga-erfarenheter
  • mamman i skogen
    h8him skrev 2012-05-09 23:17:53 följande:
    Intressant. Tänk om det kan vara så att animaliskt fett och kolhydrater (snabba eller långsamma) inte tycker om varandra och därför får människor problem med sötsug,  besvärliga magar osv? Bara en tanke....
    Den är itne så fel ute...titta i naturen och på vår evolution hur det ser ut...Det finns två saker som aldrig är kompatibla i naturens skafferi. 
    Kolhydrater framförallt fruktos och fett är aldrig en kombination.. du hittar aldrig en frukt som innehåller både fett och fruktos.

Spannmål är för oss antinäring och ska vi äta spannmål och frön bör vi sprida ut våra risker inte äta ensidigt från bara tex gluten då det innehåller ämnen som är gifitga för oss. Gluten är det vi idag överkonsumerar och det ger oerhörda problem vilket man ofta läker ut från elelr blir bättre av när man börjar med LCHF som är i princip fri från spannmål.   Frön kan inte skrika men de vill itne bli uppätna därför har de gifter som ska skydda dem. Hos människor tror man att många autoimmuna sjukdomar har sin början i gluten..   
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    yena89 skrev 2012-05-09 23:25:36 följande:
    Fett och kolhydrater ihop tror jag är allmänt dåligt. Kolla på USA: Man skyller på fettet men vad äter dom egentligen, jo, bortsett från överdrivet mkt så äter dom snabba kolhydrater tillsammans med mkt fett.
    High fructose corn syrup i allt...
  • Kattdamen

Det kan inte vara så att en del människor funkar bättre på en fettrikare kost med mindre kolhydrater. Att de mår bra och håller sig friskare av det.
    Medan andra människor mår bättre av en mer fettsnål kost med mer kolhydrater och mår bättre och håller sig friskare av det.

En kopp te, tack.
  • mamman i skogen
    h8him skrev 2012-05-09 23:34:18 följande:
    Ja, men tänk om det är skillnad på animaliskt och vegetabiliskt fett precis som det är skillnad på snabba och långsamma kolhydrater! Kanske blir vi nästa kostgurus pga denna tanke? :_D

Vegetabiliskt fett ska vara oprocessat om vi ska äta det mao kallpressat och detta är sällan fallet idag. Vi har överskott på billiga växtoljor och många har en hög omega 6 profil vilket vi redan har ett för stort intag av och omega 6 är tex inflammatoriskt vi måste få en balans som är bra mellan omega 3 och 6 för att få balans detta har få idag detta är en av de viktiga bitarna för oss som äter LCHF.
Svar på tråden "namndieter"