h8him skrev 2012-05-11 09:09:45 följande:
Jag sa inte att varje kropp behöver det. Alla har olika energibehov. Har du enbart tagit bort kolhydrater och bytt ut lättprodukter till feta så har du dragit ner rejält på kaloriintaget per dag. Mår du bra av att äta mindre än förut betyder det att du har ätit för mycket innan, eller hur?
Krutonger? Vem har pratat om att vi behöver dem? Fullkornsbröd däremot är fulla av näring för kroppen, men det betyder inte att vi ska käka obegränsade mängder av det!
Ja, hur vet du då att MIN kropp inte klarar sig på ett näringsintag som jag anpassad efter min kropp?
Jag åt GI innan så jag åt aldrig över 1800kcal. För det mesta låg jag nånstan mellan 1200-1500kcal. Vissa dagar ville jag lyxa till det med en hemgjord glass eller en bulle på stan så då hamnade man lite högre men ändå aldrig över 1800.
Jag mådde fruktansvärt dålig. Höll på i 6 månader och hade knappt nån energi.
Men det värsta var magen. GI är väldigt mkt fullkorn och fibrer.
Jag tror faktiskt inte du förstår hur det är att leva med ett dagligt helvete. Att ha magknip hela tiden. Att vara gasig hela tiden och inte kunna släppa sig för man hade folk runt sig. Att sitta i skolbänken och ha en mage som ger ifrån sig pinsamma ljud. Att till slut isolera sig för att man inte klarar av att umgås med folk.
INGEN läkare kunde hitta en orsak. Dom sa bara "MERA FIBRER MERA FULLKORN" jag åt grovaste brödet, grovaste knäckebrödet och eftersom jag inte kan få allt fiber därifrån fick jag springa till apoteket med.
Det blev bara värre och värre. Misstänkte IBS men det hade jag inte heller. Dom hittade inget.
Sen fick jag för mig att börja med LCHF och redan FÖRSTA dan kände jag hur magen blev bättre. FÖRSTA veckan kunde jag sova över hos en kompis utan att ha ångest. Jag kunde gå på toa utan att braka sönder och sprutlackera väggarna.
Så tyvärr, men jag tänker inte gå och kolla noga vad exakt jag uteslöt som gör att blev bättre. Jag ser till att jag äter varierat med grönsaker och får i mig fibrer på annat sätt.
Bönor, potatis, bröd, för mkt mejerier och för mkt rött kött är vad jag vet får mig gasigt. Men allra hemskast blir det om jag fuskar med sambons SportWasa.
Så, dom flesta som går över till LCHF och upplever att dom mår fruktansvärt mkt bättre har uppenbarligen inte varit friska eller normala innan.
Anser du att 30-40E% kolhydrater också är för lite? För det var typ där vi låg för 100 år sen?
Eftersom man inte kan förmedla känslor kan jag ju säga att jag inte var arg när jag skrev. Mest ledsen när jag tänker tillbaka.