• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-11 01:04:16 följande:
    Vem säger att varje kropp behöver 2000kcal? Jag har märkt att min kropp klarar sig utmärkt på det jag äter, dvs runt 1500 kcal.

Vad är det för näring i krutonger och bröd om jag får fråga?

Jag har ätit under 1500 kcal innan och det har inte funkat. När det gäller min mage vet jag att det är kolhydraterna som ställer till det. och tyvärr så har jag inte ork att spendera flera år med att jämföra och kolla vad exakt det är som min mage reagerar på.
    Jag sa inte att varje kropp behöver det. Alla har olika energibehov. Har du enbart tagit bort kolhydrater och bytt ut lättprodukter till feta så har du dragit ner rejält på kaloriintaget per dag. Mår du bra av att äta mindre än förut betyder det att du har ätit för mycket innan, eller hur?

Krutonger? Vem har pratat om att vi behöver dem? Fullkornsbröd däremot är fulla av näring för kroppen, men det betyder inte att vi ska käka obegränsade mängder av det!
    Faile skrev 2012-05-11 07:55:23 följande:
    Fast i studien är det mättade fetter man ökat på medan lågfettsgruppen åt omättade ( och mindre fett ).  
    Nej, läs om och läs rätt. Det är enkelomättat fett som har visat sig vara bra tillsammans med en kolhydratfattig diet. Animaliskt fett och kolhydratfattig kost reducerar inte risken för hjärtsjukdom eller diabetes.
    mamman i skogen skrev 2012-05-11 08:14:16 följande:
    Vad är näringsbehovet? Jag jobbar med detta och följer upp och hjälper till med beräkningar och justera kosten. Det fina är att man ofta får riktig hunger och riktig mättnad och när man sen tittar på beräkningar av måltider så är det intressant för man kan ligga på energiunderskott en dag men ligga på överskott dagen efter. Det är humgerna som styr människor är olika. Traditionella kaloriberäkninar som jag anser är ett bra mått men de har felmarginaler och är inte individbaserade utan just ett medeltal kan man använda som riktlinje om man är intresserad och har svårt att gå ner eller svårt att äta tillräckligt.

Vad exakt i kolhydrater är det som är så basalt att vi inte får i oss alla näringsämnen?
    Glöm inte att i LCHF är kolhydrater en del av kosten men då i form av grönsaker som är näringsrika och vissa som är liberala och klarar detta äter en liten del rotfrukter, frukt och tom en minimal del spannmål.

Sätter man saker i perspektiv så kan man jämföra livsmedel och tittar vi på tex broccoli så är det så bra att alla borde ha det i medicinskåpet medans brödmat som många baserar sin kost på är en salig blandning av raffinerade spannmål mjölbehandlingsmedel konserveringsmedel etc. Logiken för mig är  ät naturlig mat som inte gått genom raffinering ät mat som ger näring och då faller brödmaten bort.

Jag tror att du har svårigheter att se att alla inte har samma möjligheter som dig att må bra på lite av varje. Varje individ är unik och en stor del av de som lider av övervikt har också ätit sig till det med fel mat och då blivit mer eller mindre känsliga mot socker stärkelse olika livsmedel dessa människor kan förmodligen aldrig lyckas genom att bara äta lite av det de inte tål.
    Själv har jag ätit mig sjuk via tallriksmodellen så den är inget alternativ för mig. Jag kan äta riktig mat och mår bra av detta och har lärt mig vad jag tål och har experimenterat en hel del med livsmedel för att vara säker och gluten går helt och hållet bort för mig gluten gör mig ganska snabbt sjuk igen medans potatis är helt ok för mig ibland även fast jag märker att jag inte håller mig mätt länge om jag äter så pass stärkelserika livsmedel.

Näringsbehovet varierar så klart mellan olika människor och deras vikt och aktivitetsnivå. Basic knowledge. Men för enkelhetens skull kan man säga att en kvinna behöver 2000 kcal/dag, vilket inte är en absolut sanning. Jobbar du med detta så har du garanterat sprungit över detta påstående innan. Det blir komplicerat om man aldrig kan göra ett generellt påstående och anta att folk är intelligenta nog att veta att dagsbehovet naturligtvis behöver anpassas till var och en. Själv tror jag att människor i allmänhet är smartare än så. Jag tror gott om mina medmänniskor alltså, alla gör det inte.

Käkar man en stor del grönsaker, av varierade slag så äter man mindre mat och kan lättare hålla sig till tallriksmodellen utan att överäta. Är man glutenintolerant så säger det väl sig själv att man inte ska äta gluten?

Sammansättningen av måltiden är viktig och har man potatis och fettdrypande fiskpinnar stekta i smör och en msk eller två med grönsaker så säger det sig själv att man inte är mätt länge.
  • mamman i skogen
    h8him skrev 2012-05-11 09:09:45 följande:
    Jag sa inte att varje kropp behöver det. Alla har olika energibehov. Har du enbart tagit bort kolhydrater och bytt ut lättprodukter till feta så har du dragit ner rejält på kaloriintaget per dag. Mår du bra av att äta mindre än förut betyder det att du har ätit för mycket innan, eller hur?

Krutonger? Vem har pratat om att vi behöver dem? Fullkornsbröd däremot är fulla av näring för kroppen, men det betyder inte att vi ska käka obegränsade mängder av det!

Nej, läs om och läs rätt. Det är enkelomättat fett som har visat sig vara bra tillsammans med en kolhydratfattig diet. Animaliskt fett och kolhydratfattig kost reducerar inte risken för hjärtsjukdom eller diabetes.

Näringsbehovet varierar så klart mellan olika människor och deras vikt och aktivitetsnivå. Basic knowledge. Men för enkelhetens skull kan man säga att en kvinna behöver 2000 kcal/dag, vilket inte är en absolut sanning. Jobbar du med detta så har du garanterat sprungit över detta påstående innan. Det blir komplicerat om man aldrig kan göra ett generellt påstående och anta att folk är intelligenta nog att veta att dagsbehovet naturligtvis behöver anpassas till var och en. Själv tror jag att människor i allmänhet är smartare än så. Jag tror gott om mina medmänniskor alltså, alla gör det inte.

Käkar man en stor del grönsaker, av varierade slag så äter man mindre mat och kan lättare hålla sig till tallriksmodellen utan att överäta. Är man glutenintolerant så säger det väl sig själv att man inte ska äta gluten?

Sammansättningen av måltiden är viktig och har man potatis och fettdrypande fiskpinnar stekta i smör och en msk eller två med grönsaker så säger det sig själv att man inte är mätt länge.
    Sammansättnignen av måltiden är indeed viktig men sammansättnignen för dig och för mig är helt olika. 

BTW jag är inte glutenintolerant men jag tål inte gluten likförbannat något som förbryllar min läkare, min dotter likaså hon är inte glutenintolerant men med gluten i kosten får hon eksem och tar vi bort det så försvinner det därför äter hon minimalt med gluten. (Tragiskt nog så får man inte på förskolan glutenfri kost utan läkarintyg )

Det jag upplever hos många framförallt kvinnor är att deras förhållningssätt till mat är just kalorier in och ut och de är rädda för mat de är rädda att äta sig mätta och när man börjar nysta i det så är det så att alla försöker hålla igen och det går bra tills efter lunch då tar det vidriga suget över och man tar sig den där fikan som man inte borde, man äter när ingen ser för då har man varit duktig man äter trots att man vet att man inte borde. När de lägger om kosten till riktig mat och äter sig mätta och mår bra släpper skammen så blir de inte sällan hårt ifrågasatta och de börjar vackla trots att de mår bra går ner i vikt och äntligen slipper sötsug.

Ska man ta ett generellt påstående som ofta kommer från kvinnor som lägger om till LCHF så är det att de blir ifrågasatta och många förståsigåpåare ska tycka och tänka men är det tex en kollega som svälter sig på pulversoppor så är den sååå duktig som tar tag i sin vikt.

Lite av det jag försöker få fram är att LCHF har inte alla behovet av att äta många friska kan leva och mår bra på tallriksmodellen men de som gör det och tillhör det vi brukar kalla kategori ett som inte har ett stört ätbeteende kan aldrig förstå att inte alla människor kan äta som dem och då är ofta lågkolhydratskost tex LCHF ett bra alternativ.
    Lågkolhydratskost är inte farligt för någon att äta det är en stor variation inom lågkolhydratskost där LCHF är en del sedan finns allt från GI, paleo etc etc. Näringsmässigt så är all lågkolhydratskost bra om man inte lever på styckdetaljer och gräddsås eller äter enbart bacon och ägg då blir det oerhört ensidigt men det är ju inte det det handlar om som livsstil.     

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mammelie1891
    mamman i skogen skrev 2012-05-11 09:27:23 följande:
    Sammansättnignen av måltiden är indeed viktig men sammansättnignen för dig och för mig är helt olika. 

Ska man ta ett generellt påstående som ofta kommer från kvinnor som lägger om till LCHF så är det att de blir ifrågasatta och många förståsigåpåare ska tycka och tänka men är det tex en kollega som svälter sig på pulversoppor så är den sååå duktig som tar tag i sin vikt.
  • h8him
    mamman i skogen skrev 2012-05-11 09:27:23 följande:

BTW jag är inte glutenintolerant men jag tål inte gluten likförbannat något som förbryllar min läkare, min dotter likaså hon är inte glutenintolerant men med gluten i kosten får hon eksem och tar vi bort det så försvinner det därför äter hon minimalt med gluten. (Tragiskt nog så får man inte på förskolan glutenfri kost utan läkarintyg )

Det jag upplever hos många framförallt kvinnor är att deras förhållningssätt till mat är just kalorier in och ut och de är rädda för mat de är rädda att äta sig mätta och när man börjar nysta i det så är det så att alla försöker hålla igen och det går bra tills efter lunch då tar det vidriga suget över och man tar sig den där fikan som man inte borde, man äter när ingen ser för då har man varit duktig man äter trots att man vet att man inte borde. När de lägger om kosten till riktig mat och äter sig mätta och mår bra släpper skammen så blir de inte sällan hårt ifrågasatta och de börjar vackla trots att de mår bra går ner i vikt och äntligen slipper sötsug.

Lite av det jag försöker få fram är att LCHF har inte alla behovet av att äta många friska kan leva och mår bra på tallriksmodellen men de som gör det och tillhör det vi brukar kalla kategori ett som inte har ett stört ätbeteende kan aldrig förstå att inte alla människor kan äta som dem och då är ofta lågkolhydratskost tex LCHF ett bra alternativ.
    Lågkolhydratskost är inte farligt för någon att äta det är en stor variation inom lågkolhydratskost där LCHF är en del sedan finns allt från GI, paleo etc etc. Näringsmässigt så är all lågkolhydratskost bra om man inte lever på styckdetaljer och gräddsås eller äter enbart bacon och ägg då blir det oerhört ensidigt men det är ju inte det det handlar om som livsstil.     

Ja? Det var ju ungefär det jag skrev. Alla behöver anpassa kosten efter eget behov och egen förbrukning. Sen hänger jag inte med i vad du skrev i 2:a meningen....

Lågkolhydratskost är inte bra för friska människor. Vi behöver få ut slaggprodukter ur kroppen och fibrer från fullkorn gör stor nytta.

Näringsmässigt är inte LCHF bra för friska människor.
  • mamman i skogen
    h8him skrev 2012-05-11 09:47:55 följande:
    Ja? Det var ju ungefär det jag skrev. Alla behöver anpassa kosten efter eget behov och egen förbrukning. Sen hänger jag inte med i vad du skrev i 2:a meningen....

Lågkolhydratskost är inte bra för friska människor. Vi behöver få ut slaggprodukter ur kroppen och fibrer från fullkorn gör stor nytta.

Näringsmässigt är inte LCHF bra för friska människor.

I andra meningen att jag inte är glutenintolerant men likförbannat inte tål gluten och inte heller gör min dotter detta gluten ställer till oreda även fast ingen av oss visar på att vara glutenintoleranta vid test.

Att du säger att lågkolhydratskost inte är bra för alla människor tyder för mig att du inte riktigt förstår vad lågkolhydratskost innebär. Övertron på fullkornsfibrer är väl befäst i dag och många blir dåliga i magen av fullkorn och det finns en fysiologisk förklaring till då får man gå in och titta på hur vår matsmältnign ser ut. Man kan med fördel välja fibrer från grönsaker, gelefibrer är bra för magen detta hittar du i tex linfrön psylliumfrön etc. Alla är olika och mår inte bra på att äta fullkorn från spannmål. Det finns mao inte ett rätt att alla ska äta fibrer från kli kostfiber hela korn etc.  

Det jag försöker få fram är att alla är olika och fungerar inte som dig men jag anar att du har lite svårt att förstå att människor blir sjuka och får ett stört matbeteende som måste hanteras och detta är inte sällan genom att vara ganska strik i sin kost och ta bort triggers få kontroll över blodsocker och hormoner. Alla klarar inte av att göra detta utan hjälp eller med tallriksmodellen.       

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • h8him
    mamman i skogen skrev 2012-05-11 10:06:03 följande:
    I andra meningen att jag inte är glutenintolerant men likförbannat inte tål gluten och inte heller gör min dotter detta gluten ställer till oreda även fast ingen av oss visar på att vara glutenintoleranta vid test.

Att du säger att lågkolhydratskost inte är bra för alla människor tyder för mig att du inte riktigt förstår vad lågkolhydratskost innebär. Övertron på fullkornsfibrer är väl befäst i dag och många blir dåliga i magen av fullkorn och det finns en fysiologisk förklaring till då får man gå in och titta på hur vår matsmältnign ser ut. Man kan med fördel välja fibrer från grönsaker, gelefibrer är bra för magen detta hittar du i tex linfrön psylliumfrön etc. Alla är olika och mår inte bra på att äta fullkorn från spannmål. Det finns mao inte ett rätt att alla ska äta fibrer från kli kostfiber hela korn etc.  

Det jag försöker få fram är att alla är olika och fungerar inte som dig men jag anar att du har lite svårt att förstå att människor blir sjuka och får ett stört matbeteende som måste hanteras och detta är inte sällan genom att vara ganska strik i sin kost och ta bort triggers få kontroll över blodsocker och hormoner. Alla klarar inte av att göra detta utan hjälp eller med tallriksmodellen.       
    Varför kan läkaren inte skriva intyg om det är på läkarens ordination hon ska äta glutenfritt? Kan man inte vara glutenintolerant utan att det syns på tester, precis som man kan vara laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker utan att det syns i tester?

Jag vet mycket väl vad det innebär och det finns mängder med ny forskning som stärker det man vetat länge, nämligen att fullkorn är nödvändigt för en god hälsa. Sjuka människor kan naturligtvis inte äta sånt som gör dem ännu sjukare, det har jag aldrig påstått.

Diskuterar vi inte friska människor i tråden? Ätstörningar och andra sjukdomar kan man behöva specialkompetes för att få bukt med.
  • yena89

Ja, hur vet du då att MIN kropp inte klarar sig på ett näringsintag som jag anpassad efter min kropp?
    Jag åt GI innan så jag åt aldrig över 1800kcal. För det mesta låg jag nånstan mellan 1200-1500kcal. Vissa dagar ville jag lyxa till det med en hemgjord glass eller en bulle på stan så då hamnade man lite högre men ändå aldrig över 1800.
    Jag mådde fruktansvärt dålig. Höll på i 6 månader och hade knappt nån energi.
    Men det värsta var magen. GI är väldigt mkt fullkorn och fibrer.

Jag tror faktiskt inte du förstår hur det är att leva med ett dagligt helvete. Att ha magknip hela tiden. Att vara gasig hela tiden och inte kunna släppa sig för man hade folk runt sig. Att sitta i skolbänken och ha en mage som ger ifrån sig pinsamma ljud. Att till slut isolera sig för att man inte klarar av att umgås med folk.

INGEN läkare kunde hitta en orsak. Dom sa bara "MERA FIBRER MERA FULLKORN" jag åt grovaste brödet, grovaste knäckebrödet och eftersom jag inte kan få allt fiber därifrån fick jag springa till apoteket med.

Det blev bara värre och värre. Misstänkte IBS men det hade jag inte heller. Dom hittade inget.
    Sen fick jag för mig att börja med LCHF och redan FÖRSTA dan kände jag hur magen blev bättre. FÖRSTA veckan kunde jag sova över hos en kompis utan att ha ångest. Jag kunde gå på toa utan att braka sönder och sprutlackera väggarna.

Så tyvärr, men jag tänker inte gå och kolla noga vad exakt jag uteslöt som gör att blev bättre. Jag ser till att jag äter varierat med grönsaker och får i mig fibrer på annat sätt.

Bönor, potatis, bröd, för mkt mejerier och för mkt rött kött är vad jag vet får mig gasigt. Men allra hemskast blir det om jag fuskar med sambons SportWasa.

Så, dom flesta som går över till LCHF och upplever att dom mår fruktansvärt mkt bättre har uppenbarligen inte varit friska eller normala innan.

Anser du att 30-40E% kolhydrater också är för lite? För det var typ där vi låg för 100 år sen?

Eftersom man inte kan förmedla känslor kan jag ju säga att jag inte var arg när jag skrev. Mest ledsen när jag tänker tillbaka.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-11 11:43:35 följande:
    Ja, hur vet du då att MIN kropp inte klarar sig på ett näringsintag som jag anpassad efter min kropp?
    Jag åt GI innan så jag åt aldrig över 1800kcal. För det mesta låg jag nånstan mellan 1200-1500kcal. Vissa dagar ville jag lyxa till det med en hemgjord glass eller en bulle på stan så då hamnade man lite högre men ändå aldrig över 1800.
    Jag mådde fruktansvärt dålig. Höll på i 6 månader och hade knappt nån energi.
    Men det värsta var magen. GI är väldigt mkt fullkorn och fibrer.

Jag tror faktiskt inte du förstår hur det är att leva med ett dagligt helvete. Att ha magknip hela tiden. Att vara gasig hela tiden och inte kunna släppa sig för man hade folk runt sig. Att sitta i skolbänken och ha en mage som ger ifrån sig pinsamma ljud. Att till slut isolera sig för att man inte klarar av att umgås med folk.

INGEN läkare kunde hitta en orsak. Dom sa bara "MERA FIBRER MERA FULLKORN" jag åt grovaste brödet, grovaste knäckebrödet och eftersom jag inte kan få allt fiber därifrån fick jag springa till apoteket med.

Det blev bara värre och värre. Misstänkte IBS men det hade jag inte heller. Dom hittade inget.
    Sen fick jag för mig att börja med LCHF och redan FÖRSTA dan kände jag hur magen blev bättre. FÖRSTA veckan kunde jag sova över hos en kompis utan att ha ångest. Jag kunde gå på toa utan att braka sönder och sprutlackera väggarna.

Så tyvärr, men jag tänker inte gå och kolla noga vad exakt jag uteslöt som gör att blev bättre. Jag ser till att jag äter varierat med grönsaker och får i mig fibrer på annat sätt.

Bönor, potatis, bröd, för mkt mejerier och för mkt rött kött är vad jag vet får mig gasigt. Men allra hemskast blir det om jag fuskar med sambons SportWasa.

Så, dom flesta som går över till LCHF och upplever att dom mår fruktansvärt mkt bättre har uppenbarligen inte varit friska eller normala innan.

Anser du att 30-40E% kolhydrater också är för lite? För det var typ där vi låg för 100 år sen?

Eftersom man inte kan förmedla känslor kan jag ju säga att jag inte var arg när jag skrev. Mest ledsen när jag tänker tillbaka.
    Snälla du, var har jag skrivit att jag vet det? Jag har däremot skrivit att om man äter som innan, bara med den skillnaden att man plockat bort de mesta kolhydraterna, och är mätt på det, så har man överätit innan eller så äter man för lite nu.

"Tittar vi i USA, där dessa västerländska trender gått längst, visar statistiken att vi åt lika mycket kolhydrater för 100 år sedan som vi gör nu [1]. Däremot åt vi inte samma sorts kolhydrater, generellt kan man säga att raffinerade kolhydrater har ökat på bekostnad av oraffinerade (se också på asiatiska, ofta långlivade, folkslag där kolhydrater länge utgjort en bas i födan).

Lika mycket kolhydrater – mycket mindre övervikt."

medvetenskap.wordpress.com/2008/11/16/kolhydrater-bakomliggande-orsak-till-fetma-och-vasterlandska-sjukdomar/

.Gross et al. Increased consumption of refined carbohydrates and the epidemic of type 2 diabetes in the United States: an ecologic assessment. Am J Clin Nutr. 2004 May;79(5):774-9. [länk]

• Faile

Jag menade studien som Marilla länkade till.

Läste en gång dock och det står att man till skillnad från andra lågkolhydratstudier inte har avrått patienterna från att äta mättat fett. 
    I lågfettsgruppen är det mättade fettet dock reglerat.   

http://www.springerlink.com/content/b56453v536503166/fulltext.html
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • yena89
    h8him skrev 2012-05-11 00:49:11 följande:
    Så du äter mindre än vad kroppen behöver.... Det är ju en förklaring eller hur?
    Där skriver du att jag äter mindre än vad min kropp behöver, eller har jag kanske tolkat fel?

Du har ingen kommentar om min magproblem? Anser du att vi som har såna problem ska gå och lämna bajsprover överallt, eller ska vi äta en kost som gör att vi äntligen känner oss normala i magen? Tycker du vi också ska äta allt det "livsviktiga hårda "fibret?
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
Svar på tråden "namndieter"