• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • Lingonflickan
    mammelie1891 skrev 2012-05-10 15:01:34 följande:
    VA?!?! Vadå "inte på riktigt"?? Om jag nu inte har ont längre (förutom vid extremt hög påfrestning) så räknar jag mig som frisk! Nu kan jag jobba och ta hand om barnen utan att ha konstant ont! Så att påstå att jag inte haft (har) fibromyalgi är ett så grovt övertramp så du anar inte!! Nu blir jag fan arg på riktigt!!

Och nej, jag anser mig inte tillhöra någon "sekt", men uppenbarligen så har vi rätt olika åsikter här och ingen kommer ju "gå över till andra sidan" så varför fortsätta egentligen?
    Ni har fel, jag har rätt, så lika bra att lägga ner (IRONI !!!)

Jag skulle egentligen inte börja diskutera i den här tråden men detta måste jag bemöta. Man blir inte frisk från en kronisk sjukdom med hjälp av en diet, Förutom att ett sånt påstående om något är ett sektlikt uttalande, så anser jag att man spottar i ansiktet på dem som lider av den på riktigt. Det retar mig, det stör mig, ja det gör mig arg. I klass med A Dahlkvists uttalande att man blev immun mot fågelinfluensan genom att äta LCHF eller att påstå att LCHF skulle kunna bota cancer.
    Puss!!
  • yena89
    Lingonflickan skrev 2012-05-10 16:53:15 följande:
    Jag skulle egentligen inte börja diskutera i den här tråden men detta måste jag bemöta. Man blir inte frisk från en kronisk sjukdom med hjälp av en diet, Förutom att ett sånt påstående om något är ett sektlikt uttalande, så anser jag att man spottar i ansiktet på dem som lider av den på riktigt. Det retar mig, det stör mig, ja det gör mig arg. I klass med A Dahlkvists uttalande att man blev immun mot fågelinfluensan genom att äta LCHF eller att påstå att LCHF skulle kunna bota cancer.
    Är du på riktig?
    För människan har förmodligen blivit diagnostiserad av en läkare och okej, man blir kanske inte frisk, men hon är i princip helt symptomfri. OCh det finns fler än bara henne som blivit av med olika åkommor. Folk med IBS slipper tex alla sina problem när dom går över till LCHF.

Och ingen var väl påstått att LCHF botar cancer? Däremot tror man det kan förebygga cancer eller kan hjälpa om man har cancer med tanke på att cancer äter socker och växer ov fruktsocker.
    Och ja, äter man bra så slipper man influensa, inget konstigt med det.

Och Annika Dahlqvist har bett om ursäkt för sina kommenterar och sa att hon tog i lite väl.
    En som jag anser är extrem är Sten Sture Skaldeman men honom har jag nästan aldrig läst nån info av.

Det har kommit många vettiga förespråkare nu på senare tid som inte lever kvar i stenåldern och anser man ska leva på kött och smör.

Kolla bara alla nya LCHF bilagor med vettiga fräscha recept.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Lingonflickan

Mitt sista inlägg. Jag är på riktigt, har en mamma som lider av fibromyalgi sen många år.

Och att LCHF förebygger cancer? Är DU på riktigt? 

Puss!!
  • Tonårsmamman1
    Lingonflickan skrev 2012-05-10 17:02:50 följande:
    Mitt sista inlägg. Jag är på riktigt, har en mamma som lider av fibromyalgi sen många år.

Läs på om  IGF-1 (InsulinLikeGrowthFactor1), var på Vetenskapens Värld för några veckor sedan. 
  • mammelie1891
    Lingonflickan skrev 2012-05-10 16:53:15 följande:
    Så alla läkare jag träffat och den som tillslut satte min diagnos har fel och du, nån random parvel på internet har rätt?? När det gäller MIG?!?
    Jag vet att fibro är kronisk, jag har sjukdomen själv, MEN är sen jag började äta lchf symtomfri, så jag ser inte mig själv som sjuk längre = frisk.
    Vad är det du inte fattar???
  • yena89

Jag sa att man TROR det. Inte att det GÖR det.

Och jag tycker det är hemskt av dig att säga till en person som varit sjuk i många år att hon inte varit sjuk på riktig
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Tonårsmamman1

Googla på LCHF och fibromyalgi. Finns fler som blivit bättre. 
  • DanM
    intetnyttpåplusfronten skrev 2012-05-10 13:14:03 följande:
    Börja läsa igenom vad du skriver innan du postar tack, en del meningar blir oläsliga med alla slarvfel.
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.

Ok, så ett stavfel och du förstår inte vad där står?
    mammelie1891 skrev 2012-05-10 13:27:17 följande:
    Så ibs är enda godkända anledningen enl dig? Jag som blivit frisk från fibromyalgi sen jag slutade med kolhydrater. DET är en utmärkt anledning tycker jag!

Nej, det är inte den enda godkända anledningen. Däremot har jag inte så stor kunskap av din sjukdom och väljer därför att inte uttala mig i frågan.
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-10 13:12:12 följande:
    Då är vi överens  Men jag tror folk använder namnet på sin diet för att det är lättare än att berätta vad man äter och inte äter. Det går liksom snabbare att säga LCHF, eller viktväktarna när folk frågar.

Går det snabbare att säga att man kör lchf och sedan diskutera i ett par dagar än att säga att man äter vanlig mat, bara mindre kolhydrater :) Jag har från början sagt att det jag motsätter mig i lchf som jag känner till den är att man ersätter kolhydrater med fett. Varför jag inte tycker om detta har jag flera gånger förklarat. I de av er som blivit bra av lchf verkar vara, ursäkta uttrycket, undantagsfall. Och jag har hela tiden sagt att vissa behöver specialkost av olika anledningar. Vissa andra verkar helt enkelt beskriva följderna av att gå från överviktig till normalvikt, eller nära normalvikt. Jag vill helat inte få fler mothugg gällande om jag tycker det är ok att äta massa kolhydrater osv. Det har jag också hela tiden sagt att det är fel. I ett inlägg skrev jag om halvfabrikat, det var inte menat som att ni som kör lchf äter det. Utan stt halvfabrikat enligt mig är något man ska undvika. De stora bovarna gällande övervikt tror jag nämligen är just överkonsumtion av kolhydrater, en jäkla massa salt och socker i hel/halvfabrikat och att folk rör på sig för lite. Nör det sedan kommer till att cancer osv har ökat beror det väl på en massa saker: steplning överallt, man solar för mycket, massa ämnen i luften som inte hör hemma där osv. Och det verkar nästan som att vissa av er håller medmig, att lchf inte är något man ska rekommendera till den breda massan. Och vad gäller länken som h8him la in, hon skriver att efter två månader hade Hennes kolestorol och HDL ökat men var fortfarande inte på farliga nivåer. Efter två månader. Vad händer då med värdena efter ett år med dieten? Efter tio år?
  • DanM

Nu har detta utvecklats till en anti-lchf tråd :) hade varit intressant och höra ifrån "representanter" ifrån någon pulverdiet, eller någon snnan form av "namndiet".

• h8him
    yena89 skrev 2012-05-10 11:12:52 följande:
    Ja jag skrev ju att man ska äta veg. fett också? Men då kallpressad.

Sen ja, vete växer i naturen, men det är inte naturligt eftersom människan har mixtrat och hållt på med urvetet så att det blir ett fint fint korn.
    DInkel är naturligt.

Byt ut lätt mot fullfet, öka inte mängden så ökar du automatiskt fettet utan att frossa i fett. Tar du sen bort kolhydrater på det blir du mättare och kommer automatiskt upp i en hög fettprocent utan att lägga till en massa extra smör.

Tar du en tallrik gammal hederlig husmanskost (inte moderna anpassad husmanskost med Milda 4%)  har du kanske en fördelning på 50E%kolhydrater, 35e% FETT OCH 15e% PROTEIN.'

Tar du då bort tex potatisen och ändrar inget annat, då har du säkert kommit upp i en fördelning på 10E%kolhydrater, 75E%fett och 15E% protein.

Och jag lovar dig att LCHFaren blir lika mätt på sin måltid som husmannaren.

När jag har varit hos vänner har jag ALDRIG tagit mer än dom. Jag har tagit en likastor köttbit som dem, tagit halva tallriken med sallad och grönsaker och sen tagit samma mängd kryddsmör elelr sås till.
    Skillnaden är att dom har tagit pommes, potatis, klyftpotatis till. Skulle man jämföra våran  fördelning skulle dom ligga på en hög kolhydratsandel och jag skulle ha en LCHF-fördelning.

Förstår du hur jag tänker? :)
    Jag förstår hur du tänker men om du inte äter de kcal kroppen behöver och inte har ökat fettintaget eller proteinitaget så har jag svårt att tro att du äter enligt LCHF. Så kan du förklara hur din kost är LCHF?
Svar på tråden "namndieter"