• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • DanM
    Ellaria skrev 2012-05-08 13:08:03 följande:
    Innan LCHF låg jag runt 100 kg. Jag har testat *allt*. Jag har ätit lågkaloridiet (kombinerat med träning), jag har ätit glutenfritt, jag har ätit vegetariskt, jag har ätit som en dietist sa åt mig att äta. Trots det var jag deprimerad till den grad att jag i princip aldrig gick ut och blev otroligt isolerad. Jag tränade aldrig längre, orkade knappt gå 200 meter utan att vilja lägga mig ner och sova. Hade ont i huvudet nästan dagligen och var otroligt dålig i magen. Har ätit LCHF sen nyår. Det har helt klart förändrat mitt liv. Jag är övertygad om att det är rätt sätt att äta (och nu menar jag inte de som bara äter bacon och fett) och skulle det visa sig att jag lever 10 år mindre på grund av detta så spelar inte det nån roll. Jag lever hellre ett bra liv nu än mår som jag gör innan.
    You know nothing, Jon Snow

Ok. Då har du tappat i vikt tack vare vad som verkar vara det rätta sättet att använda lchf. Hur sa dietisten till dig att äta? Och fick du hjälp med motivation/hur du skulle fortsätta hålla det? Jag är rädd att du inte kommer kunna övertyga mig att det i längden är hälsosamt att ersätta kolhydrater med fett. Den stora skillnaden verkar vara som jag nämnt tidigare, att den största skillnaden är att du börjat kontrollera din mathållning och motionera. Väger du 100 kg, med kraftig övervikt, är det klart att du har ont i huvudet, är orkeslös, dålig mage osv. Nu vet jag ju inte om du har något speciellt i din ämnesomsättning som gör att du BEHÖVER äta lchf, det är jumomöjligt för mig att veta genom några inlägg på ett forum.
  • PumpkinQueen
    DanM skrev 2012-05-08 12:07:16 följande:
    Mamman i skogen, du har många väldigt bra poäng i det du skriver. Forskning visar t.ex. att att vara laktosinteolerant är ett naturligt stadie. Tänk efter, det finns inga djur som i vuxen ålder dricker mjölk. I och stora delar av världen gör man det inte heller. Pumpkinqueen, att man inte får uttala sig om fetma för man inte lidit av det ör en väldigt konstig synpunkt. Fpr man heller inte forska om cancer om man inte haft cancer? Inte vara psykolog om man inte haft psykiska bekymmer? Att du råkat ut för otrevliga och nedlåtande pt/coacher är beklagligt. Det finns väldigt trevliga sådan och uppgiften en pt/coach har är inte att stå och skrika på en så man tar i så man spyr. Utan att tillsammans med den tränande hitta ett sätt att teäna och öta som passar kunden. Eftersom ingen verkar förstå min poäng med tråden tar jag upp den igen. En diet ser jag som något en överviktig gör för att komma ner i normalvikt vid kraftig övervikt, alt. nögot en idrottare/atlet gör inför en tävling. Jag går just nu på diet t.ex., inte för stt jag vsr tjock utan att gå från att vara i form till att vara i toppform. Jag tränar mycket, och mitt sätt stt äta och träna kan man inte säga till alla att göra. Vad jag förespråkar är att man äter vanlig, hederlig mat. Inte massa snabbmat osv, tänk husmanskost. Men man behöver inte äta för mycket. Det finns en ö i japan (nu har jag tyvärr glömt vad den heter för tillfället) som där fler människor kommer upp i mycket hög ålder än någon annanstanns i världen. Hemligheten? Man har som tradition att äts tills man är ungefär 80% mätt, och äter mycket fisk/skaldjur. Jag har även tdigare tagit upp min egen mormor som exempel, hon har vid 80+ gått från kraftigt överviktig till en mycket mer hälsosam vikt och mår mycket bättre. Detta genom att hon äter en portion nör hon äter, och skar ner på fika/onyttigheter. Jag säger inte att man ska ta bort allt gott, förbannat tråkigt att leva då om du frågar mig. Men man behöver inte äta så mycket. Du kan leva ett liv där du inte äter en enda godisbit, inte dricker alkohol/läsk osv men det hjälper inte om du äter skogshuggarportioner utan att röra på dig. Sedan tycker jag slla borde motionera. Jag säger inte att alla ska gå på gym fem dagar i veckan, utsn hitta det som passar den personen. Detta är för stt vi som människor är byggda för att arbeta, vi mår bättre och håller längre om vi rör på oss. Alltså, träna inte för att få en tvättbräda, träna för att må bättre och ha orken att leka med dina barnbarn i framtiden.
    Om du hade kritiserat cancerpatienter som försöker att bli friska, och talat om för dem hur enkelt det är att hålla sig frisk och cancerfri, då hade du nog fått rejält med ilskna reaktioner! (Hoppas jag). 
    Samma sak om du talat om för en psykiskt sjuk person att bara "rycka upp sig" och sluta vara "knäpp i huvudet". Men tjocka människor är det tydligen okej att kritisera, vi ska bara sitta och vara tacksamma varje gång någon tar sig tiden att sitta och raljera om kost och motion. Seriöst: VI har hört det förut. Hundratals gånger. Faktum är att en tjock människa troligtvis tänker mer på sin övervikt och sin kropp än vad en normalviktig person gör. Det sista man behöver när man mår dåligt över sin vikt är någon gymfanatiker som berättar för en hur lätt det är att bli smal. Du vet inte hur det är att vara tjock eller hur svårt det är att bli smal, eftersom du inte varit där själv. För 15 kilo sedan var min första tanke varje morgon när jag vaknade att jag ville dö för att jag var tjock. Denna tanke återkom sedan miljontals gånger under dagen och det var min sista tanke innan jag somnade på kvällen. 

Som sagt, lite ödmjukhet vore på sin plats. Tycker du inte?
  • DanM
    PumpkinQueen skrev 2012-05-08 13:20:21 följande:
    Om du hade kritiserat cancerpatienter som försöker att bli friska, och talat om för dem hur enkelt det är att hålla sig frisk och cancerfri, då hade du nog fått rejält med ilskna reaktioner! (Hoppas jag).  Samma sak om du talat om för en psykiskt sjuk person att bara "rycka upp sig" och sluta vara "knäpp i huvudet". Men tjocka människor är det tydligen okej att kritisera, vi ska bara sitta och vara tacksamma varje gång någon tar sig tiden att sitta och raljera om kost och motion. Seriöst: VI har hört det förut. Hundratals gånger. Faktum är att en tjock människa troligtvis tänker mer på sin övervikt och sin kropp än vad en normalviktig person gör. Det sista man behöver när man mår dåligt över sin vikt är någon gymfanatiker som berättar för en hur lätt det är att bli smal. Du vet inte hur det är att vara tjock eller hur svårt det är att bli smal, eftersom du inte varit där själv. För 15 kilo sedan var min första tanke varje morgon när jag vaknade att jag ville dö för att jag var tjock. Denna tanke återkom sedan miljontals gånger under dagen och det var min sista tanke innan jag somnade på kvällen.  Som sagt, lite ödmjukhet vore på sin plats. Tycker du inte?

Det är inte så du skrivit tidigare, med att kritisera osv. Du sa att man inte skulle uttrycka sig ang. fetma om man inte varit där. Och skriver jag inte att en pt/coach har till uppgift att prata med sin kund och se det bakomliggande problemet, det mentala. Sluta skriv ditt inövade försvarstal och läs vad jag skriver.
  • Tonårsmamman1
    DanM skrev 2012-05-08 13:12:55 följande:
    Ok. Då har du tappat i vikt tack vare vad som verkar vara det rätta sättet att använda lchf. Hur sa dietisten till dig att äta? Och fick du hjälp med motivation/hur du skulle fortsätta hålla det? Jag är rädd att du inte kommer kunna övertyga mig att det i längden är hälsosamt att ersätta kolhydrater med fett. Den stora skillnaden verkar vara som jag nämnt tidigare, att den största skillnaden är att du börjat kontrollera din mathållning och motionera. Väger du 100 kg, med kraftig övervikt, är det klart att du har ont i huvudet, är orkeslös, dålig mage osv. Nu vet jag ju inte om du har något speciellt i din ämnesomsättning som gör att du BEHÖVER äta lchf, det är jumomöjligt för mig att veta genom några inlägg på ett forum.
    Det är kolhydraterna som är boven i dramat. Genom att äta en massa kolhydrater så hämmar du fettförbränningen.
    Tror du att vi äter likadant idag som vi gjorde för 40-50 år sedan? För 50 år sedan sa forskarna att det var fettet som var boven, vilket har lett till alla dessa light-varianter och nyckelhålsmärkta produkter. Vi borde ju vara smala med sådan mat, men det är vi inte. I USA är allt fat-free, och de är världens tjockaste folk. Kolhydrater tillsammans med en massa industrifett gör oss sjuka. Man blir inte sjuk av naturlig mat som smör. Margarin däremot är fullt av tillsatser, alla lightvarianter är fulla med socker, all mat har socker i sig idag.
  • h8him
    Ellaria skrev 2012-05-08 11:59:24 följande:
    Ja, jag planerar att äta LCHF, dieten som gjort mig mindre deprimerad, gett mig mer energi, fått mig att gå ner 18 kg, tagit bort min huvudvärk och magont så länge jag kan. Jag får i mig vad jag behöver, tack.

Det blir ett känsligt ämne när det enda du säger, om och om igen är "LCHF är dåligt för ni äter enorma mängder kött och fett och får inte i er vad ni behöver!" trots att vi presenterar bevis på att så inte är fallet. Det är som att diskutera med en vägg.
    Jag säger inte det. Jag skriver att av det ni äter så är största andelen fett och sen är det proteiner och en väldigt begränsad del kolhydrater. Tror du verkligen att det är den bästa koster för friska människor?

Vilka bevis menar du att "ni" (vilka?) presenterar? Jag har hittills inte sett ett enda vetenskapligt bevis på att det är en bra kost för friska människor.

Att det äts mer kött och fett och mindre mjöl och grönsaker är en sanning även om du kanske inte tillhör de som äter mer än innan. Det finns ju många som har överätit innan de börjat med LCHF faktiskt.

"Sveriges största producent av mejeriprodukter, Arla, bekräftar det ökade intresset för riktigt feta varor.

– Vi har absolut en ökad försäljning av fetare mejeriprodukter. Det märks allra tydligast på försäljningen av smör. I höstas hade vi smörbrist i hela Sverige. I Norge är bristen ännu större, säger Claes Henriksson, presschef på Arla.

Även den svenska dagligvaruhandeln har registrerat den ökade efterfrågan på smör, helfet vispgrädde, crème fraiche och ost. Samtidigt minskar försäljningen av lättmjölk, lättfil, lättyoghurt och lättmargarin.

– Det här är både en effekt av LCHF och en rädsla för tillsatser. Människor vill ha naturlig mat, säger Christina Karlsson, dietist och hälsoansvarig på livsmedelskoncernen Ica.

Enligt Lantmännens senaste kvartalsrapport uppger 20 procent av svenskarna att de anpassat sin kost enligt LCHF-dieten. Det har gett en tydlig effekt på konsumtionen av pasta och vitt mjöl.

– Förra året gick branschens försäljningsvolym av vitt mjöl och mjölblandningar ned 5 procent. Det är en kraftig nedgång på bara ett år för en basvara som mjöl, säger Fredrik Malmfors, tillförordnad affärsområdeschef på Lantmännen Cerealia, som bland annat har varumärken som Kungsörnen, Axa och Go Green.

Han och de övriga i ledningen för Lantmännen diskuterar ofta de nya matvanor som brett ut sig i Sverige.

– Det här är en utveckling som påverkar vårt resultat negativt, så det är klart att vi är oroliga, säger Fredrik Malmfors.

Köttproducenter hör till vinnarna på de nya dieterna och konsumtionsmönstren. För varje år lägger vi alltmer kött på tallriken. Under 2010 åt varje svensk i genomsnitt 63,5 kilo kött, vilket var en ökning med 1,8 kilo, eller 2,9 procent.

– Vi märker att kött är en trend. De nya dieterna har bidragit till ett ökat intresse för kött framför allt under de senaste två åren. Många vill diskutera både kvalitet och ursprung, säger Maria Forshufvud, vd på branschorganisationen Svenskt kött."

www.dn.se/ekonomi/nu-koper-vi-mer-fet-mat

• DanM
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-08 13:30:12 följande:
    Det är kolhydraterna som är boven i dramat. Genom att äta en massa kolhydrater så hämmar du fettförbränningen. Tror du att vi äter likadant idag som vi gjorde för 40-50 år sedan? För 50 år sedan sa forskarna att det var fettet som var boven, vilket har lett till alla dessa light-varianter och nyckelhålsmärkta produkter. Vi borde ju vara smala med sådan mat, men det är vi inte. I USA är allt fat-free, och de är världens tjockaste folk. Kolhydrater tillsammans med en massa industrifett gör oss sjuka. Man blir inte sjuk av naturlig mat som smör. Margarin däremot är fullt av tillsatser, alla lightvarianter är fulla med socker, all mat har socker i sig idag.

Helt rätt.
  • PumpkinQueen
    DanM skrev 2012-05-08 13:27:18 följande:
    Det är inte så du skrivit tidigare, med att kritisera osv. Du sa att man inte skulle uttrycka sig ang. fetma om man inte varit där. Och skriver jag inte att en pt/coach har till uppgift att prata med sin kund och se det bakomliggande problemet, det mentala. Sluta skriv ditt inövade försvarstal och läs vad jag skriver.
    Projicera inte din oförmåga att läsa på mig. Du skulle tjäna på att försöka ta till dig det som jag skriver. Kanske du på så vis kunde lära dig något om andra människor? Fast det kanske vore jobbigt, för då skulle du ju inte kunna sitta där på dina höga hästar längre...

En PT/Coach är ingen psykolog. Det är en träningsfanatiker. Dessa människor har ingen utbildning i människans psyke, allt de kan är hur maskinerna på gymmet fungerar.
  • h8him
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-08 13:30:12 följande:
    Det är kolhydraterna som är boven i dramat. Genom att äta en massa kolhydrater så hämmar du fettförbränningen.
    Tror du att vi äter likadant idag som vi gjorde för 40-50 år sedan? För 50 år sedan sa forskarna att det var fettet som var boven, vilket har lett till alla dessa light-varianter och nyckelhålsmärkta produkter. Vi borde ju vara smala med sådan mat, men det är vi inte. I USA är allt fat-free, och de är världens tjockaste folk. Kolhydrater tillsammans med en massa industrifett gör oss sjuka. Man blir inte sjuk av naturlig mat som smör. Margarin däremot är fullt av tillsatser, alla lightvarianter är fulla med socker, all mat har socker i sig idag.
    Alla har inte alltid ätit lättmargariner osv trots att det är vad som rekommenderats. Att äta kolhydrater är inte dåligt för människor. Att överkonsumera, eller basera större delen av kolhydratintaget, på snabba kolhydrater är däremot inte alls bra och det är inget som SLV rekommenderar heller.

Vilket margarin har socker i sig menar du?
  • DanM

Fast du tycker inte att det är lite drygt av dig, som inte har lidit av fetma (alltså ett bmi på mer än 30), att tala om hur andra ska gå ner i vikt? Fast eftersom du själv inte lidit/lider av fettma kanske du inte är rätt person att uttala dig om "vad problemet är" eller om hur det "ska" lösas? Detta är vad du har skrivit. Min tolkning var att man inte ska uttala sig om saker man inte själv vart med om, på ett ungefär. Där kommer min kommentar om. Som jag skrev tidigare, du verkar ha blivit utsatt för dåliga pts. Jag känner flera pts, tränar mycket och känner många instruktörer. Jag VET hur en pt ska bete sig. Men det finns inte någon yrkeskategori där alla gör som man ska. Däremot så har du samma attityd som många andra, nämligen en väldigt aggresiv attityd mot de som tycker på ett sätt som inte passar dog.

• DanM
    h8him skrev 2012-05-08 13:34:43 följande:
    Alla har inte alltid ätit lättmargariner osv trots att det är vad som rekommenderats. Att äta kolhydrater är inte dåligt för människor. Att överkonsumera, eller basera större delen av kolhydratintaget, på snabba kolhydrater är däremot inte alls bra och det är inget som SLV rekommenderar heller. Vilket margarin har socker i sig menar du?

Ni har rätt bägge två. En överdriven konsumotion är inte bra åt vilket håll man än går. Att överkonsumera kolhydrater och inte öta något fett ör inte bra. Att överkonsumera fett och ta bort kolhydrater är inte heller bra. Och det finns mycket skit i hel/halvfabrikat.
Svar på tråden "namndieter"