Ellaria skrev 2012-05-08 11:59:24 följande:
Ja, jag planerar att äta LCHF, dieten som gjort mig mindre deprimerad, gett mig mer energi, fått mig att gå ner 18 kg, tagit bort min huvudvärk och magont så länge jag kan. Jag får i mig vad jag behöver, tack.
Det blir ett känsligt ämne när det enda du säger, om och om igen är "LCHF är dåligt för ni äter enorma mängder kött och fett och får inte i er vad ni behöver!" trots att vi presenterar bevis på att så inte är fallet. Det är som att diskutera med en vägg.
Jag säger inte det. Jag skriver att av det ni äter så är största andelen fett och sen är det proteiner och en väldigt begränsad del kolhydrater. Tror du verkligen att det är den bästa koster för friska människor?
Vilka bevis menar du att "ni" (vilka?) presenterar? Jag har hittills inte sett ett enda vetenskapligt bevis på att det är en bra kost för friska människor.
Att det äts mer kött och fett och mindre mjöl och grönsaker är en sanning även om du kanske inte tillhör de som äter mer än innan. Det finns ju många som har överätit innan de börjat med LCHF faktiskt.
"
Sveriges största producent av mejeriprodukter, Arla, bekräftar det ökade intresset för riktigt feta varor.
– Vi har absolut en ökad försäljning av fetare mejeriprodukter. Det märks allra tydligast på försäljningen av smör. I höstas hade vi smörbrist i hela Sverige. I Norge är bristen ännu större, säger Claes Henriksson, presschef på Arla.
Även den svenska dagligvaruhandeln har registrerat den ökade efterfrågan på smör, helfet vispgrädde, crème fraiche och ost. Samtidigt minskar försäljningen av lättmjölk, lättfil, lättyoghurt och lättmargarin.
– Det här är både en effekt av LCHF och en rädsla för tillsatser. Människor vill ha naturlig mat, säger Christina Karlsson, dietist och hälsoansvarig på livsmedelskoncernen Ica.
Enligt Lantmännens senaste kvartalsrapport uppger 20 procent av svenskarna att de anpassat sin kost enligt LCHF-dieten. Det har gett en tydlig effekt på konsumtionen av pasta och vitt mjöl.
– Förra året gick branschens försäljningsvolym av vitt mjöl och mjölblandningar ned 5 procent. Det är en kraftig nedgång på bara ett år för en basvara som mjöl, säger Fredrik Malmfors, tillförordnad affärsområdeschef på Lantmännen Cerealia, som bland annat har varumärken som Kungsörnen, Axa och Go Green.
Han och de övriga i ledningen för Lantmännen diskuterar ofta de nya matvanor som brett ut sig i Sverige.
– Det här är en utveckling som påverkar vårt resultat negativt, så det är klart att vi är oroliga, säger Fredrik Malmfors.
Köttproducenter hör till vinnarna på de nya dieterna och konsumtionsmönstren. För varje år lägger vi alltmer kött på tallriken. Under 2010 åt varje svensk i genomsnitt 63,5 kilo kött, vilket var en ökning med 1,8 kilo, eller 2,9 procent.
– Vi märker att kött är en trend. De nya dieterna har bidragit till ett ökat intresse för kött framför allt under de senaste två åren. Många vill diskutera både kvalitet och ursprung, säger Maria Forshufvud, vd på branschorganisationen Svenskt kött."
www.dn.se/ekonomi/nu-koper-vi-mer-fet-mat