• Svar på tråden Juni-barnen
  • Sweet life
    LillSnurr82 skrev 2012-07-08 12:42:38 följande:
    Sweet life : bra att du tar tag i det med en gång. Starkt att erkänna att du mår dåligt över förlossningen, bara det är ju ett steg i rätt riktning:) kämpa på och lycka till hoppas att du snart mår bättre och kan njuta av bebistiden istället.. Kram
    Ja, det känns super. Har haft en depression tidigare för flera år sen och dom säger ju att man lätt kan få en förlossningsdepression om man tidigare haft en. Så när BVC-sköterskan var här i fredags och tog fram brochyren om förlossningsdepressioner så släppte jag på alla spärrar och erkände att jag inte alls mår bra.

Så nu blir det samtalsstöd och så har vi ställt in mitt födelsedagsfirande imorgon och tar det med sambon när han fyller år om två veckor istället...
  • Uddabus

Bra Sweet life...

Så har jag haft med mina två äldsta pojkar... Men erkände det inte förrän långt tid efter

• Ensortsmamma

Åh känner mig nere nu och behöver lite stöd ang amningen:( känns som att jag kommer få lägga ner den nu. Men är rädd att jag ger upp för tidigt Hampus är tre veckor. Men han blir inte mätt på mig , OM han tar bröstet. De blir mest ersättning just nu, har ammat honom en gång idag. Är så ledsen över detta. Kan bebisarna få mer ont i magen av ersättning ? Vi använder Nan, och hur mycket sämre är de med ersättning ist för min mjölk?
    Jag ville ju så gärna :'(

• Dancia
    Ensortsmamma skrev 2012-07-08 20:51:58 följande:
    Åh känner mig nere nu och behöver lite stöd ang amningen:( känns som att jag kommer få lägga ner den nu. Men är rädd att jag ger upp för tidigt Hampus är tre veckor. Men han blir inte mätt på mig , OM han tar bröstet. De blir mest ersättning just nu, har ammat honom en gång idag. Är så ledsen över detta. Kan bebisarna få mer ont i magen av ersättning ? Vi använder Nan, och hur mycket sämre är de med ersättning ist för min mjölk?

Förstår verkligen dina känslor :(. Du ska göra det du tycker känns bäst för dig och Hampus. Han klarar sig lika bra på ersättningen som på bröstmjölken :). Jag har varit jättedeppig över att jag inte kunde fortsätta amma men jag har fått inse att jag nästintill inte hade något val i slutet eftersom hon precis som Hampus inte ville ta bröstet, och mjölken rann inte till som den skulle vid amningstillfällena och följderna blev hårda knölar och väldigt ömma bröst och en onödigt trött mamma efterseftersom jag var tvungen att först försöka amma, sedan mata och sedan pumpa. det körde slut på mig. Nu börjar det kännas bättre och det är skönt att jag nu kan.slappna av och slipper känna panik varje gång man försöker amma o.s.v.

Brösten gör inte ont längre och är mjuka igen och jag är piggare för jag får sova mer och slipper allt krångel, det gör också att jag orkar mer som mamma.

Vi använder också Nan. Tyvärr har ersättningen gjort att hon fått lite mer ont i magen, men det balanserar vi upp med sempers magdroppar och 2 mål med sempers bifidus ersättning om dagen.
  • Dancia
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-07-08 12:53:19 följande:
    Idag gav jag upp amningen. Han får inte i sig någonting och jag får mata med ersättning efter varje mål, och då trycker han i sig 130 ml. Det ena han får är att snutta och mysa men det har blivit ohållbart då han nu sover från ca 24-04 och sen ligger vid bröstet tills vi går upp vid 8. Han vaknar säkert 10 gånger på dom 4 timmarna och jag känner att jag håller på att gå sönder helt med så lite sömn. Kan inte riktigt slappna av och sova på dagen heller då min näst yngsta kräver mycket. Känns skit men det bästa för mig just nu. Hoppas att han kan sova lite bättre nu så att man orkar med sig själv och alla andra barn.

Förstår att det blev ohållbart. Och får du möjlighet att sova mer så kommer du ju ha mycket mer ork över till alla barnen.
  • Dancia
    Sweet life skrev 2012-07-08 06:07:08 följande:
    Ni som bytt från babysemp till Nan, varför har ni gjort det?

Jag har inte provat babysemp denna gången, men gjorde det med de två första barnen och Nan har funkat bättre för deras magar så jag körde på Nan direkt nu.
  • Bumman79
    Ensortsmamma skrev 2012-07-08 20:51:58 följande:
    Samma sak med mig...det känns svårt å tufft med amningen men idag var vi på ett återbesök å där visade barnmorskan mig lite teknik...men det funkar bra när man har hjälp av proffs sen går det mindre bra när man är hemma :(. Men jag ska försöka att kämpa på lite till..jag får oxå ge ersättning efter typ varje mål..
  • MissFörstånd

Aj! Öm som sjutton i höger bröst! Har nyss tagit en het dusch och masserat bröstet och ligger nu med vetekudden. Var ute igår och det var lite kyligt och sen var fläkten på i sovrummet inatt för det var så kvavt, det var nog inte så bra.

Sweet life - bra att di tar tag i det!

Idaelinlivia - förstår att det känns tufft men du ska följa det du känner är rätt!

Kram till er alla, man är inte en sämre mamma för att man ger ersättning. Man får tänka på vad som passar i sitt liv och vad som är bäst för den lille.

• Baby1112

Tråkigt att amningen strular för så många. Här funkar den bra och han går upp massor i vikt.
    Däremot har vi fortfarande problem med sömnen. Han vaknar varannan timme, snuttar lite och sover vidare. Försöker med napp, men då bara gallskriker han! :(
    Har slut på idéer, men känner att jag behöver sova.

• Uddabus

Jag kanske är töntig o borde vara världens lyckligaste över att ha friska, fina barn osv men jag känner mig sååå tjock, ful osv... Står helt stilla med vikten o har gjort nu i en vecka typ...

Blir Såå trött... Visst jag födde barn för 3 veckor sedan på onsdag... Men varför kan inte jag bara få slippa viktproblemet någon gång...

Att kunna få ha mina vanliga kläder... Åhhh va less jag är på detta idag...

Svar på tråden Juni-barnen