• Svar på tråden Juni-barnen
  • Baby1112

Ni som ger ersättning på kvällen, med eller utan amning också, hur sover era små under natten?

Funderar på att komplettera så jag kanske får sova mer än en och en halv, två timmar åt gången...

• Ensortsmamma

De säger ju att barnen sover längre på ersättning men Hampus har kommit in i något Stim där han vägrar äta mer än 50-80 ml så därför vaknar han ju nu med två timmars mellanrum :(

• emersson75

Skönt att man inte är ensam om att känna sig som en tunna..här är en till, har typ 5 kg kvar dvs en klädstorlek så nästan allt jag har är för smått, amningen är katastrof, verkar inte funka alls, antingen så somnar hon (om jag pumpat ur och gett henne för att hon inte ska vara hysteriskt hungrig, eller så är hon jättehungrig, då suger hon 2 tag, gallskriker, suger 2 tag, gallskriker om vart annat. När jag pumpar ur och ger henne ur flaska så funkar det hur bra som helst, så det är väl en tidsfråga innan jag får börja med ersättning, känns så otroligt trist :( 
    Min son var hur lätt som helst att amma, men barnen är verkligen olika varandra. 

• emersson75

Verkar som de flesta kilona satt sig på brösten, man ser ju inte klok ut :( Ser ut som dollly parton gånger två, inte roligt...Hoppas verkligen dom blir normala den dagen man slutar med "amningen"....

• gizmolarson

Första veckan försvann 13 kilo sen har typ 1 kilo försvunnit, skulle vilja att som försvann lite fortare... Har minst 13 kvar

• Annelie81

Hej hej! Lite uppdatering! Ludwig har med hjälp av mini form dropparna blivit mycket bättre i magen! Så lungt på kvällarna nu! Tack gode Gud! Trodde jag skulle lämna barnet på BVC och gå hem igen....:(
    Men nu är han som en helt annan kille - go och glad!
    1 månad - 57cm och 4790g

• Ensortsmamma

Ställde mig på vågen innan och har nu 1 kg kvar att gå ner till start vikten. Hade dock inte planerat att gå ner så mycket, men bara för att jag mått så dåligt över amning så har jag rasat fort. Vägde 60 vid inskrivningen och 72 vid förlossningen.

• Dancia
    Ensortsmamma skrev 2012-07-09 19:09:45 följande:
    Tack Dianca för ditt pepp svar. Ska till BVC imorgon så då får vi se vad de säger och ifall de kan hjälpa mig. Men jag har gett upp de nu, idag har jag ammat en gång på vänster bröst i fem min, han blir helt galen vid de högra bröstet och de kommer typ inget.

Men hur gör man när man ska sluta amma, tänker så att man inte får stockning. Höger bröst går bra men de vänstra fyller ju på sig och jag får handpumpa ur.

Mjölkar man bara ut själva trycket eller hur gör man?

Åh så ledsen, bläddrade i en katalog innan och såg massa amningsbhar och började stört gråta är verkligen så besviken på mig själv :(

När man ska sluta amma så ska man stimulera brösten så lite som möjligt, alltså bara handmjölka det värsta om man får mycket ont. Jag gjorde precis som du, ammade mer sällan de sista dagarna, och detvr ju inga effektiva amningsstunder så brösten hade nog redan börjat ställa om sig. När jag sen slutade helt så blev brösten hårda ca 2 dagar och sedan.bättre. Jag hade en tight sport bh på mig (tips från bb). Tydligen är det bra med en bh som trycker och håller in brösten så mycket som möjligt för att stoppa mjölkproduktionen, och så ska man hålla brösten varma. Jag tog en varm dusch på kvällarna och gick och lade mig med en värmekudde mot brösten och det lindrade väldigt mycket när de var som mest spända. Jag fick ingen mjölkstockning.
  • bebisgalen
    Baby1112 skrev 2012-07-09 19:35:32 följande:
    Ni som ger ersättning på kvällen, med eller utan amning också, hur sover era små under natten?

Funderar på att komplettera så jag kanske får sova mer än en och en halv, två timmar åt gången...

Jag ammar min påg vid varje mål och fyller upp med ersättning och då äter han drygt 60ml efter och sover runt kl 23-04.

Du kommer säkert kunna helamma oxå utan problem efter som bebis går upp så fint i vikt och det tar ju inte många veckor tills dom börjar sova längre perioder och inte kräver så mycket mat på natten och då behöver du kanske inte ge ersättningen mer. Jag anser att du helammar även om du börjar erbjuda lite ersättning om kvällen :)

Och du behöver ju minst 3 sammanhängade sömn för att producera upp den lite fetare mjölken. Enligt min BVC sköterska iaf.  
  • Cataleya

Thyra är nu 4 veckor, vart tar tiden vägen :) ? 
    Hur ofta badar ni era små ? Vi har badat en gång i veckan, men hon gillar så mkt att bada, så jag funderar på om man kan göra det lite oftare ? Hon blir så himla harmonisk under badet och efter :) 

Svar på tråden Juni-barnen