• Svar på tråden Juni-barnen
  • Sweet life

Simon började sova 8 timmarsnätter med ett uppvak för mat vid 4 veckors ålder. Han somnar aldrig före 22 utan det är då han somnar. Och sen är det dags för mat vid 04 och sen sover han till 7-8 ungefär. Väldigt skönt för mig som mamma.

Har sedan dag ett kört enligt den sk. "standardmodellen", dock inte slaviskt utan har den mer som en vägledning och sen får Simon bestämma hur det går. Det går 9 av 10 dagar superbra och jag tror att det är det som gör att han sover så bra om nätterna. Mätta bebisar är nöjda bebisar som sover bra!

• AAEV

Dancia; mellanbarnet hade kolik pga mjölkallergi, jag påpekade detta när hon var tre veckor men Bvc avfärdade det, först när hon var fem månader började vi med mjölkfritt och det var en otrolig skillnad!

• Annelie81

Hej! Måste bara uppdatera er kring Ludwigs prickar! Jag slutade helt med mjölk - inget överhuvudtaget! När jag gjorde det försvann prickarna + att jag slarvade med hans droppar för den misstänkta koliken, när han inte fick sina droppar skrek han inte...vilket han gjorde annars! Så nu är både prickar och "kolik" borta tack vare borttagande av mjölken! ( finns bild på hans fina ansikte på bloggen)
    Så glad! fuskade dock med en mjukglass härom dagen och då dök det upp prickar igen...:( Fast då har man det bekräftat....

En fråga då är bröstmjölken- hur skiljer den sig från den jag dricker? Hur kan han tåla den?

altberg.blogg.se

• HeavyD

Tack för svaret Baby1112 - blir till att införskaffa en pump och pröva!

• Baby1112

HeavyD: du kan ju ge ersättning också. Men tror brösten kommer bli spända om du inte pumpar ur när du är borta. Plus att det är bättre att pumpa för att hålla uppe produktionen.

• Zvartaliljan
    Annelie81 skrev 2012-08-03 12:57:26 följande:
    Hej! Måste bara uppdatera er kring Ludwigs prickar! Jag slutade helt med mjölk - inget överhuvudtaget! När jag gjorde det försvann prickarna + att jag slarvade med hans droppar för den misstänkta koliken, när han inte fick sina droppar skrek han inte...vilket han gjorde annars! Så nu är både prickar och "kolik" borta tack vare borttagande av mjölken! ( finns bild på hans fina ansikte på bloggen) Så glad! fuskade dock med en mjukglass härom dagen och då dök det upp prickar igen...:( Fast då har man det bekräftat.... En fråga då är bröstmjölken- hur skiljer den sig från den jag dricker? Hur kan han tåla den? altberg.blogg.se

För att bröstmjölken innehåller inte komjölksprotein som han förmodligen inte tål.
  • Havsjungfrun
    Pluttan skrev 2012-08-02 19:47:02 följande:
    Havsjungfrun. Det ökar för mig också.Trodde det  berodde på att jag börjat gå lite raska promenader så nu har jag börjat ta det lite lugnare. Men det verkar inte ge sig ändå. Så trött på detta avslag nu.Vill ju också kunna börja mysa med min sambo lite.När fick du din bebis? Jag fick den 15 juni. Så i morgon 7 veckors avslag.
    Fick också den 15 juni! Ännu större blödningar idag. Får nog ringa bm på måndag om det inte har lugnat ner sig.

Danica: Skönt att ni hittat något som hjälper! Min kusins dotter behöver också mjölkfri ersättning och så har hon fått akupunktur mot koliken. 
  • Havsjungfrun
    HeavyD skrev 2012-08-03 11:13:13 följande:
    Hej!

Var med i grav-tråden för junibarn och har läst denna tråd men ännu inte skrivit något.

Har en fråga om hur ni skulle gjort med ammning. Jag går på en utbildning med obligatorisk närvaro som börjar när min tjej är två månader. Kurstillfällena är två-fyra dagar per månad och jag kommer vara borta tio-tolv timmar per dag. Jag grannar som det är nu och hade tänkt försöka fortsätta med det så länge som möjligt egentligen. Jag kan ju försöka pumpa ut mjölk eller se till att hon får ersättning men hur gör jag med mig själv på kursdagarna? Jag kan nog inte ta med henne heller med tanke på koncentration och övriga kursdeltagare. Det är även en del praktiska moment, provskrivningar osv.
    Eftersom det är så få dagar det gäller, kan inte din man följa med till studieorten och så ammar du när du har rast? Till en börja med.

Sweet life: Vad är den s.k. standardmodellen? Har aldrig hört talas om någon sådan. 
  • Sweet life
    Havsjungfrun skrev 2012-08-03 17:01:06 följande:
    Eftersom det är så få dagar det gäller, kan inte din man följa med till studieorten och så ammar du när du har rast? Till en börja med.

Sweet life: Vad är den s.k. standardmodellen? Har aldrig hört talas om någon sådan. 
    "Standardmodellen" är ett sätt att uppfylla barnets alla behov. Äta, ny torr blöja, sova, kel & mys och social samvaro. Modellen är framtagen av Anna Wahlgren och alla har vi ju våra åsikter om henne. Jag tycker att just standardmodellen i modifierad form för vad som passar mig och min bebis är bra. Men skulle aldrig kunna följa den slaviskt då man från 2 månaders ålder ska ta bort nattmålet genom att helt enkelt vagna (köra med vagnen hårt och snabbt fram och tillbaka) tills barnet somnar om... Jag är av åsikten, vaknar bebis på natten så gör han det för att han behöver mat och då ska han få det!

Barnet får fyra-fem "stora mål" om dagen. Dessa ska vara ca 1-2 timmar långa och bli längre ju äldre barnet blir. Barnet Varje mål följer en och samma modell varje gång, dels för att man som förälder får en rutin och dels för att barnet lär sig hur det ser ut varje dag och därför inte behöver oroa sig över sin överlevnad. För det handlar om att stilla barnets överlevnadsångest. Sömnen ska helst vara sammanhängande 1,5-2,5 timme de första månaderna, för att successivt minska i takt med att vakentiden ökar. Ett mätt barn sover bra för att det inte behöver vara orolig för att det inte ska få mat.. Tänk dig som en liten fågelunge som föräldrarna ihärdigt proppar full med mat för att den ska överleva.

Så här ser modellen ut dagtid:
    1. Mat från ena bröstet, utan avbrott, ända tills barnet bryter. Rap.
    2. Mera mat från samma bröst, med tålmodigt trugande, ända tills barnet omöjligtvis kan förmås äta mer.
    3. Skötning (ny blöja, nya kläder om barnet kräkts ner de gamla)
    4. Umgänge (samtal, lek i babygym, upptäcka världen i mamma eller pappas famn)
    5. Påfyllning ur det andra bröstet, ända tills barnet bryter. Rap.
    6. Insomningsslurk,också från bröst nummer två.
    7. Sova. 

Och så här nattetid:
    1. Mat omedelbart, så fort den lilla piper.
    2. Rap.
    3. Snabbt blöjbyte utan tvättning (om det inte hänt större saker) och utan prat.
    4. Påfyllning ur bröst nummer två.
    5. Rap och somna om.

Ett exempelschema över en dag kan se ut såhär:
    8.00-9.00: mat och vaken 1 timme. Bröst x2 eller x3 med byte och umgänge enligt Standardmodellen.
    9.00-11.30: sova 2,5 timmar.
    11.30-13.00: mat och vaken 1,5 timme.
    13.00-15.30: sova 2,5 timmar.
    15.30-17.30: mat och vaken 2 timmar.
    17.30-19.30: sova 2 timmar.
    19.30-22.30: mat och vaken 3 timmar med avbrott för 20-minuterslur vid det övertrötta kvällstrasslet. Bad, mat, bröst och (flaska).
    22.30-4.30: sova natt 6 timmar
    4.30-4.50: nattmål (i dunkel utan prat, bröst x2 eller flaska, ev. med snabbt byte emellan), 20 minuter.
    4.50-8.00: sova 3 timmar till.

Funkar väldigt bra för oss. Vi har inget slaviskt tidschema som det här ovan utan vi tar varje dag som den kommer. Natten däremot där ligger han i fas med schemat här ovan.

• LillSnurr82

Här går vi inte efter något schema utan matar, byter blöja, pratar och leker när Märta vill både natt som dag. Sömn och mat tider kommer bli regelbundna i alla fall tids nog.