• sweasmamma

Hög risk på KUB

Jag va på KUB test , är 30 år! Fick idag svaren och dom va höga! Riskerna va 1:36, i min ålder ska det vara minst 1:300 så jag är självklart orolig nu !

Finns det någon som gjort fvp eller fått hög risk på DS??kanske UL med ett barn med DS?? vem som helst , jag behöver solskenshistorier och tips och råd

OBS!!vätskan i nackspalten mättes till 2,2 så det va blodproven som gav hög risk  

• Svar på tråden Hög risk på KUB
  • sweasmamma

min läkare på lunds lasarett sa att risken för mf är såå otroligt liten och OFTAST så när det blir mf ..alltså den 0,1-0,2% som får mf så har bebisen allvarliga kromosomavvikelser

han sa även att risker måste alltid räknas med..precis som om att det finns en risk att sövas ner, en risk att ett plan störtar eller risk att föda barn ! så det siffran behöver inte ens stämma men måste alltså räknas med!

jag är såå glad att jag gick vidare med fvp då man kan vara förberedd OM barnet skulle ha ds, och det kan man bara misstänka på UL , säkert besked får man ju av fvp. handlade inte för mig om vi skulle ta bart det för det hade vi inte , men vi behövde veta och vara förberedda 

• Lingonblom

Vårt barn har inte DS!!!!!!!!! Provet var helt normalt!!!! Och det är en flicka precis som vi trodde Skrattande 

Jag är fortfarande chockad efter den här helvetesveckan. Nu börjar processen att knyta an igen.... 

Lycka till ni andra som ännu inte fått svar.

• sweasmamma
    Lingonblom skrev 2012-06-14 15:25:43 följande:
    Vårt barn har inte DS!!!!!!!!! Provet var helt normalt!!!! Och det är en flicka precis som vi trodde Skrattande 

Jag är fortfarande chockad efter den här helvetesveckan. Nu börjar processen att knyta an igen.... 

Lycka till ni andra som ännu inte fått svar.
    åååhhh va skönt . grattis {#emotions_dlg.flower} visst är det nu man börjar se sig som gravid igen ??
  • isis bianco

Lingonblom, stort grattis till resultatet! Avundsjuk till max hur länge fick du vänta på svaret? Jag har fortfarande mitt framför mig, sex dagar dit, sen väntan på svar.

• abinito

När jag läser era kommentarer här så blir jag mer och mer övertygad om att inte göra kub...

• sweasmamma
    abinito skrev 2012-06-14 17:10:00 följande:
    När jag läser era kommentarer här så blir jag mer och mer övertygad om att inte göra kub...
    jag ångrar mitt KUB test ! inte fvp sen men kub! Vilken onödig stress OM man nu får dåliga siffror, fyy va stressande detta varit , mått svindåligt 
  • Ova
    abinito skrev 2012-06-14 17:10:00 följande:
    Visstt har det gjort att jag har blivit extra orolig, men samtidigt så får vi extra kontroll vid rutinultra och extra organscreening ett par veckor senare, vilket vi kanske inte hade fått om vi inte gjort kub/nupp.
    Jag tycker dock att man ska tänka igenom innan man gör det vad man gör om man får förhöjd risk. Jag upplevde det som att de tyckte att det var självklart att gå vidare med fvp, men då ska man ju tänka igenom vad man gör med det resultatet. 
  • Lingonblom
    sweasmamma skrev 2012-06-14 17:06:21 följande:
    åååhhh va skönt . grattis {#emotions_dlg.flower} visst är det nu man börjar se sig som gravid igen ??
    Ja gud ja, jag stängde av totalt under den veckan som vi väntade på svar. Men nu är jag så glad åt min lilla dotter där inne Skrattande
  • Lingonblom
    martini bianco skrev 2012-06-14 17:09:28 följande:
    Lingonblom, stort grattis till resultatet! Avundsjuk till max hur länge fick du vänta på svaret? Jag har fortfarande mitt framför mig, sex dagar dit, sen väntan på svar.
    Tack! Vi gjorde provet på en fredag men de skickade det inte till labbet förrän på måndagen. Svaret kom torsdag eftermiddag.

Lycka till!!!
Svar på tråden Hög risk på KUB