• sweasmamma

Hög risk på KUB

Jag va på KUB test , är 30 år! Fick idag svaren och dom va höga! Riskerna va 1:36, i min ålder ska det vara minst 1:300 så jag är självklart orolig nu !

Finns det någon som gjort fvp eller fått hög risk på DS??kanske UL med ett barn med DS?? vem som helst , jag behöver solskenshistorier och tips och råd

OBS!!vätskan i nackspalten mättes till 2,2 så det va blodproven som gav hög risk  

• Svar på tråden Hög risk på KUB
  • Barbalala

Har precis kommit hem från det som skulle ha blivit ett fvp. Men nej, jag blev framflyttad en hel vecka till eftersom han tyckte att det fanns för lite fostervatten. Han ville inte chansa att sticka och kanske misslyckas och sedan behöva sticka igen, vilket jag är glad för. Det var en äldre herre så jag inbillar mig att han hade mycket erfarenhet. Han försökte också lugna mig angående missfallsrisken. Den är minimal. Men en till vecka med vånda alltså...tänk om det inte går då heller?

• Lillasystersöt
    sweasmamma skrev 2012-06-11 14:39:32 följande:
    vår lilla pojke =) är heeelt frisk 
    Har läst lite i tråden =)

Grattis så underbart skönt för er =)
    Har tre underbara döttrar 8, 5, 3 år och BF 23/1-2013
  • isis bianco

Barbalala, ungefär som jag då... Också framflyttat då läkaren tyckte att risken för att behöva göra om var för stor... Väntan är grymt jobbig. Vilken vecka är du i?

• Barbalala

Jag ska vara i v. 15+2 och han tyckte att jag var i typ 14+2 och det är ju jättekonstigt eftersom de inför fvp 2 veckor tidigare mätte bebisen noggrant och då var jag precis på dagen rätt i beräkningen. Nu mätte han bara huvudet och ingenting mer, men det var som sagt mängden fostervatten som inte var tillräcklig. Jag ser hellre att de tar det säkra före det osäkra men visst blir det jobbigt att vänta en vecka till. Jag känner mig dock mer orolig för själva ingreppet och missfallsrisken än jag är för svaret sen. Men jag vill definitivt veta hur det står till därinne, så jag tänker inte avstå provet.

• isis bianco

Barbalala, det kunde varit jag som skrivit ditt inlägg! Även jag var på ultraljud i vecka 12+ 3,och då var bebisen exakt på dagen rätt storlek. I förra veckan skulle jag varit i vecka 15+ 0, men huvudmåttet mätte 14+ 2... Vet inte om de mätte längden faktiskt, men lårbenet mätte det och den var ganska rätt. Undrar om det är vanligt kring dessa veckorna, att huvudmåttet är lite off... Får hoppas det ser bättre ut för oss båda vid nästa ultraljud! Och även jag är mest rädd för själva provet, min man är mest rädd för resultatet... Tror det är normala instinkter som gravid.

• Barbalala

Man får ändå se det positiva, risken för missfall minskar ju längre tid man hinner gå innan man gör fvp.

• sweasmamma
    Lillasystersöt skrev 2012-06-18 12:02:54 följande:
    Har läst lite i tråden =)

Grattis så underbart skönt för er =)
    tack !!! ja nu kan man pusta ut äntligen =)
  • sweasmamma
    Barbalala skrev 2012-06-18 17:32:19 följande:
    Man får ändå se det positiva, risken för missfall minskar ju längre tid man hinner gå innan man gör fvp.
    ja men precis men va jobbigt med väntan den är ju ..bläää!!! men du ska se att det kommer gå kanonfint 
  • sweasmamma
    martini bianco skrev 2012-06-18 14:31:33 följande:
    Barbalala, ungefär som jag då... Också framflyttat då läkaren tyckte att risken för att behöva göra om var för stor... Väntan är grymt jobbig. Vilken vecka är du i?
    skulle inte du göra ditt fvp imorgon ?
Svar på tråden Hög risk på KUB