• sweasmamma

Hög risk på KUB

Jag va på KUB test , är 30 år! Fick idag svaren och dom va höga! Riskerna va 1:36, i min ålder ska det vara minst 1:300 så jag är självklart orolig nu !

Finns det någon som gjort fvp eller fått hög risk på DS??kanske UL med ett barn med DS?? vem som helst , jag behöver solskenshistorier och tips och råd

OBS!!vätskan i nackspalten mättes till 2,2 så det va blodproven som gav hög risk  

• Svar på tråden Hög risk på KUB
  • isis bianco

Åh vad skönt Barbalala!!

Jag har fortfarande inte fått nåt resultat. Dock så ringde sjuksköterskan från KK med svaret från min urinodling. Jag har gbs. Så nu är det antibiotika för mig. Usch, när telefonen ringde från anonymt nummer och hon säger att hon ringer från sjukhuset så höll jag på att svimma. På en millisekund rasade världen när jag trodde det var från genetiklabbet. usch, usch, usch. 

• Barbalala

Åh herregud, vad rädd jag hade blivit! Nu borde de ha hört av sig om det var nåt tok med ditt prov. Till mig sa de att det tar en vecka att få svar och det går fortare om något fel upptäcks och då ringer de.Men GBS, vad innebär det?

Jag har en jäkla "mensvärk" nu ikväll vilket gör mig orolig, och jag vågar knappt resa på mig eftersom jag är så rädd att läcka. Vill bara hoppa fram en vecka i tiden känner jag...

• Copyjulia

Nu har jag precis gjort utökad organsscreeening. Fick 1/188 på KUB pga blodproven men vågade inte gå vidare med FVP. De hittade inga mjuka markörer alls så det var skönt men det sa också att det inte behöver betyda någonting, det kan ha downs ändå.

• isis bianco

barbalala, mensvärken är helt normal sa läkaren! Livmodern kan bara reagera på ingrepp på ett sätt, genom molande och sammandragningar. Och skule du läcka lite så är det oftast helt okej det med!

GBS är en streptokockinfektion. Som ogravid kan man låta det vara, men är man gravid är det viktigt att behandla då det kan övergå till fostret med allvarliga följder.  

• isis bianco

copyjulia, men avsaknad av mjuka markörer låter väldigt positivt i mina öron! Tror att det är en helt frisk bebis i din mage, men förstår din oro ändå.

• Barbalala

copyjulia: jag tror inte heller det är någon fara, men jag förstår också din oro.

• Copyjulia
    martini bianco skrev 2012-06-26 22:12:08 följande:
    copyjulia, men avsaknad av mjuka markörer låter väldigt positivt i mina öron! Tror att det är en helt frisk bebis i din mage, men förstår din oro ändå.
    Jag tycker också det. Men de vill väl vara tydliga med att det inte är en 100% säker metod. Naturligtvis har jag googlat runt och hittat massor av fall utan mjuka markörer men som ändå haft downs. Suck. Måste sluta googla...
  • Ova

Copyjulia: Vi har också bestämt oss för att inte gå vidare med fvp och har risk 1:135. Jag är väldigt nervös för rul som är först i mitten av juli. Hos oss var det nackspalten som försämrade resultatet, men hon hade väldigt svårt att  mäta den och de resultat vi såg varierade ganska mycket.

• sweasmamma

tjejer, jag hade 1:36 och min pojk mår bara bra ! dr sa till mig att detta är ju en riskbedömning men i nääästan alla fall stämmer de inte !!  det är MKT ovanligt att proverna kommer tillbaka och visar konstigheter 

Martini: OM det skulle vatt konstigheter hade dr redan ringt , dom ringer oftast 2 dagar efter provet tagits=) jag bara vet att er bebis mår bra , känner det på mig 

• Copyjulia
    Ova skrev 2012-06-27 10:17:30 följande:
    Copyjulia: Vi har också bestämt oss för att inte gå vidare med fvp och har risk 1:135. Jag är väldigt nervös för rul som är först i mitten av juli. Hos oss var det nackspalten som försämrade resultatet, men hon hade väldigt svårt att  mäta den och de resultat vi såg varierade ganska mycket.
    Vi fick en utökad organscreening av en läkare istället för RUL. Trodde att detta skulle göra att vi bättre kunde bedöma risken men läkaren var VÄLDIGT tydlig med att säga att så var det inte alls. Vissa Downs-foster ser helt normala ut medan helt friska barn kan ha avvikelser. Eftersom de inte hittade en enda markör vill jag ändå tro att risken minskar något. Nu börjar jag trots allt överväga att göra FVP men det känns så obehagligt. Tog oss fem år, 7 IVF:er och två missfall att bli gravida. 

Hur bred var nackspalten? 
Svar på tråden Hög risk på KUB